BMW E36 320i coupé [gerold & klaar voor de 12e] + SAAB 9-5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
yorick

Bericht door yorick » 22 apr 2008, 17:15

Ben ontzettend benieuwd, hoe het rijdt! Neem je telefoon eens op joh.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 22 apr 2008, 20:26

- update -

Er komt ook nog een setje 15mm spacers bij. Anders ging het niet gaan met m'n 8J wielen aan de voorzijde. Onderstuur (voorzover dat er nog in zit straks) zal hierdoor nog verder worden teruggebracht. Stabiliteit zal ook toenemen door de grotere spoorbreedte.

Ik verwacht de auto eind deze week terug.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 23 apr 2008, 19:01

Zijn hier misschien andere mensen met ervaringen met schroefsets onder de E36 icm 8J voorwielen?

Yorick met z'n Henk Thuis-setje heeft bijv geen problemen maar die heeft ook 'maar' 7,5Jx17 aan de voorzijde.

Ik heb nog geen nader onderzoek gepleegd, maar spacers van 15mm klinkt mij eerlijk gezegd wat 'gortig'.

Joy

Bericht door Joy » 23 apr 2008, 19:43

Ik heb voor ook 8J met 10 mm spacers. Gaat prima. Er zat eerst tijdelijk 20 mm op en zelfs dat ging eigenlijk zonder noemenswaardig aanlopen.
Maar is het probleem de breedte van de velg of de offset ?

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 23 apr 2008, 19:51

Naar ik begrepen heb van Leo is het idd misschien wel de offset. Die is uit mijn hoofd gezegd 46. Achter heb ik 9J velgen met een offset van 41 als ik me niet vergis, dus nu zullen de wielkasten rondom ongeveer even 'gevuld' ogen met de 15mm spacers.

En Joy jij had toch Bilsteins?

Joy

Bericht door Joy » 23 apr 2008, 19:56

Ja ik heb gewoon schroefveren. Bij mij waren de remklauwen een probleem in combinatie met de vrij diep liggende spaken van mijn velgen.

De oplossing bij jou is of die spacers of een andere set wielen. Ik zou zelf met 15 mm kunnen leven. Mijn velgen hebben een ET-waarde van 38.

allen

Bericht door allen » 23 apr 2008, 20:18

Ik heb dezelfde velgen als Joy en rara... Geen spacers. :?

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 23 apr 2008, 20:21

allen schreef:Ik heb dezelfde velgen als Joy en rara... Geen spacers. :?
En een H&R schroefset toch?

Maar goed ik begrijp dat de overweging voor Spacers bij Joy voortkwam uit het remklauw-verhaal, heb jij dan ook M3 remmen?

allen

Bericht door allen » 23 apr 2008, 20:24

m3 Klauwen en een schroefset van MK-Motorsport (dat is dan weer identiek aan de set van Bilstein en H&R). Bij Joy liepen de twee ribjes op de klauw aan op de velgen. Ik heb daar gek genoeg nog ruimte.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 apr 2008, 08:59

Ik heb op beide auto's 10mm voor.

Rode heeft 17x7,5J ET41 voor. Daar lopen de wielen tegen de schokbrekers aan. De M3 3,2 heeft een iets andere geometrie waarbij de schokbreker verder naar buiten staat. Dat is deels de oorzaak.

Op de gele heb ik ook 10 mm voor. Maar dat is ook omdat de AP klauwen anders tegen de spaken aan lopen. Maar anders had ik ze voor het intrax onderstel ook wel nodig gehad denk ik.

Normaal kom je op een M3 3.0 of een gewone E36 veel beter weg met schroefpoten als op een M3 3.2, maar het hangt idd van het soort velgen af enz.

Qua spacers is meestal je minimale maat al 10mm omdat BMW voorschrijft dat spoorverbreders zo'n centreringsrand moeten hebben.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 26 apr 2008, 13:02

Gisteren (25-04-08) kreeg ik het verlossende mailtje:

-Hey Chris,

Je BMW is klaar. toppertje geworden !

we hadden hem eerst op de BMW sporingsgegevens afgesteld en uitgelijnd, maar dat vond
ik niks, stuurde net niet scherp genoeg in. dus hebben we de wieluitlijining op de vooras
creatief afgesteld maar nog wel net zo dat ie de banden er niet vanonder vreet.

spacers is top, past allemaal goed en staat ook nog 10x beter zo. camber vooras
hebben we afgesteld op 2.2 graden.

laat me maar even weten wanneer je hem op wilt halen

groeten

Leo-

Meteen afgesproken dat ik hem na m’n werk zal komen ophalen. Yorick en Robin waren ook wel erg benieuwd naar de auto en waren ook nog nooit bij Madeno geweest.

17:45 richting Oude-tonge vertrokken. Nog even het uiterste uit de 146 gehaald om voor 18:00 over de Haringvlietbrug te geraken, drukte richting Zeeland (ivm Meivakantie) viel gelukkig mee. Leen-gebakkie gauw nog even afgetankt en door naar Oude Tonge.

Daar stond ’t BMW-tje al te knipogen tussen al dat Italiaanse geweld. Eerste indruk: ziet er DIK uit. Snel even het Alfaatje geparkeerd en naar binnen gelopen om Leo te spreken. Ondanks dat het inmiddels 18:15 was, nam hij rustig nog even de moeite wat auto’s de garage uit te rijden om de BMW op de brug te zetten en nog even eea toe te lichten. De clicks besproken voor staat hij nu op 5 , achter ben ik al weer vergeten (rijden wilde ik natuurlijk). Wel grappig: in tegenstelling tot de Intrax RSA set van Yorick heeft deze AST Sportline II zijn demperverstelling aan de bovenkant (in de auto dus) en heeft achter geen coil-over maar gewoon de veer op de originele plaats.

Toen was het tijd om te rijden. Helaas had ik 2 passagiers bij me, maar goed wat meteen al opviel op het hobbelige dijkje –ondertussen achtervolgd door Leo in z’n Clio 3 RS- dat de wagen een stuk meer stuiterde. Even het dijkje gepakt vlak buiten OT om even het stuurgevoel te kunnen proeven. Snaarstrak. Op hogere snelheden worden zowel korte als langere oneffenheden al een stuk beter opgevangen en door de mooie harmonie tussen voor- en achterkant ontstaat er zelfs een rust in de auto die ik nog niet eerder heb mogen ervaren in een E36. Het voelt allemaal erg vertrouwenwekkend aan, en dat is wat ik wilde.

Eerst maar eens naar huis gereden om een hapje te eten. Na het eten meteen weer de auto ingestapt. Waar ik het voor het eten nog iets te vertrouwd vond aanvoelen merkte ik nu, steeds iets verder de grens opzoekende, dat er toch (heel ver weg) nog wel enige mate van onderstuur in zit. Maar goed dat zal grotendeels aan de verschillende bandenmaten en het zware M50 blok te wijten zijn. Feedback door het stuurwiel is super en het allermooist is nog, het in de bocht zetten van de auto; insturen - kijken waar je naar toe wil - de auto zet zich - 0 body-roll - en houd zijn lijn snaarstrak vast - om vervolgens nog veel harder uit de bocht te komen dan je je voor (durfte) te stellen.

Kortom erg lekker allemaal.

Hierbij nog wat foto’s

Ik ga nog even een stukje rijden. Tot Zandvoort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[/i]

Christiaan van H.

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 20:40

Even een kleine update:

Auto heeft afgelopen week 2 nachtjes in Oude Tonge gesplapen. Topmounts voor hadden last van een (hoorbare) speling op de uniballs. Probleem is nu voor zover ik heb kunnen horen/voelen opgelost.

Verder niets dan lof over de Sportline II. Lekker op de Ring en uiterst bruikbaar op de straat.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 09 nov 2008, 20:55

Goed om te horen dat de set nog steeds zo goed bevalt. Waardoor is de speling ontstaan? Puur slijtage, kwalitatief wel goed?

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 21:10

Moet ik nog horen. Leo was vrijdag niet op de zaak toen ik de auto ging ophalen. Slijtage lijkt me erg stug.

Ow ja stel dat je zelf ook zo'n setje gaat bestellen, er bestaat blijkbaar dus de mogelijkheid te opteren voor Coil-over aan de achterzijde :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 11 nov 2008, 19:05

Leuke laatste post met die foto's !

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 11 nov 2008, 20:02

Macboy schreef:Leuke laatste post met die foto's !
Zo, plaatjes werken inmiddels weer :wink:

Zometeen maar eens een stukje rijden en testen of ik die topmounts nog hoor. Terugkomend van het werk leek het er nu meer op alsof er een heel licht kloppend geluid van achteren kwam :hmmm:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 28 feb 2009, 13:36

Update:

Afbeelding

Setje Styling 22 aangeschaft tbv circuit-vertier.

Komen tzt R1R's, R888's of A048 omheen :df:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 28 feb 2009, 13:40

Goeie keus :angel:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 24 mar 2009, 20:18

Even weer een kleine update:

De BMW staat op dit moment bij Autoschade Wielhoven te Dordrecht. Ik had de auto afgelopen vrijdag bij de dealer aangeboden voor APK. Werd ik tijdens de lunch opgebeld met de mededeling dat de auto helaas zo niet gekeurd kon worden. Er bleken links en rechts in de ' veertorens' (motorruimte) ter hoogte van de tapeinden waarmee de Camberplates in de carrosserie vastzitten, scheurtjes te ontstaan.

Snap het wel, die jongens zien iets anders dan ze gewend zijn (Camberplates) en dat trok dusdanig de aandacht, dat ook meteen de scheurtjes ontdekt werden. Vervolgens contact opgenomen met Madeno die me weer hebben doorverwezen naar Wielhoven. Zij zijn KNAF erkend rolkooibouwer, dus van verstevigingen hebben ze daar wel kaas gegeten.

Mooie was, dat ik er gisteravond direct terecht kon. Praatje gemaakt met Peter Popeyus. Zeer geschikte kerel. Had ook zat mooi spul staan. Aan de hand van zijn eigen race-E30, waar hij aan bezig was, heeft ie me laten zien welke verstevigingen hij in gedachte had voor mijn auto. Belangrijkste uitgangspunt is dat het er weer als origineel uit komt te zien.

Deze platen zullen onder de veerpoten worden vastgelast
Afbeelding

Vervolgens worden de camberplates zelf, waar nodig, ietsje beter pas gemaakt zodat er geen 'stress' meer ontstaat bij montage. Uiteindelijk zal alles weer netjes worden afgewerkt en gemonteerd. Auto gaat Donderdag weer naar Madeno voor de APK en dan zoeken we meteen even een mooie veerpootbrug uit. Zodat verdere carrosserie tordering in mindering zal worden gebracht. Zat zelf te denken aan dit exemplaar van Rogue Engineering:
Afbeelding

Iemand ervaringen mee?

Tenslotte mijn tip aan alle E36 rakkers hier: zodra je met een wat serieuzer schroefsetje gaat spelen, even de staat van je 'Strut Towers' checken en bij voorbaat al verstevigen dmv die E36 M3 3.2 >96 ringen.

Morgen heb ik de auto weer terug, dus update met foto's volgt.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 24 mar 2009, 21:04

Ow ja, en de Alpina's zitten er weer onder. 8)

Van het weekend van binnen en buiten lekker schoon gemaakt, dus hij is weer (bijna) klaar voor het seizoen zullen we maar zeggen.

Afbeelding

Max V

Bericht door Max V » 24 mar 2009, 22:03

Ziet er weer erg strak uit zeg! Die velgen zijn prachtig 8)

Tom V

Bericht door Tom V » 25 mar 2009, 00:16

Die schokdempertorens blijven toch zwakke punten in al die BMW's. Ach, je bent er op tijd bij en een echt serieuze ingreep is het gelukkig niet. Ziet er weer goed uit verder!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 mar 2009, 00:42

Die plaatjes kan je voor 3 euro per stuk bij de dealer halen. Normaal bij een M3 3,2 zitten ze gewoon tussen de dempertoren en de topmount in geschroefd.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 25 mar 2009, 07:36

Bert ///M3 schreef:Die plaatjes kan je voor 3 euro per stuk bij de dealer halen. Normaal bij een M3 3,2 zitten ze gewoon tussen de dempertoren en de topmount in geschroefd.
Yep, dat heeft Peter dan ook voor me gedaan. Enige verschil is dat ze bij mij ook nog gelast worden. We waren het er beide over eens dat dit een nettere methode zou zijn dan de top er volledig af slijpen en er een nieuwe plaat inlassen. De 'strut towers' zelf worden natuurlijk ook weer helemaal netjes gemaakt. En de veerpootbrug moet het plaatje zometeen afmaken. Ik wil ook expres voor een veerpootbrug gaan die rondom 'supporting' is. Dus dat hij nog eens rondom verstevigd is. Maar dat is geloof ik niet zo'n lastige wens in veerpootbrug-land.

Tristan

Bericht door Tristan » 25 mar 2009, 09:03

Kan je wel aan Peter overlaten. Overigens zit ik idd ook te denken om voorzorgsmaatregelen te treffen voor de dempertorens.

@Christiaan: Kun je mij even PB'en wat het bij Peter kost? Hij zit om de hoek bij mij kantoor, dus kan ik eventueel ook binnenkort langsrijden met de E36. Dank je. :wink:

Plaats reactie