Ha Dennis, niet bijzonder je veronderstellingen, ze zijn a) algemeen bekend en b) in het bijzonder kun je er niets over zeggen vwb. de tuning voor .35i en ASC. Je weet niet wat zij hebben gedaan. Bel ze eens op, ze staan je graag te woord.Dennis Schroyen schreef:zoals gezegd zijn die 360 PK, piekpk's. Is trouwens bij alle tuners zo. GEMIDDELD zal deze motor 340 pk aan de krukas leveren in ACS vorm. Warmte is vooral bij turbomotoren een erg bepalende factor ivm vermogen. De 306 pk is een BMW meetwaarde en die is gerelativeerd over verschillende testcondities. Constructeurs mogen niet zomaar waardes opgeven.Rico v Velzen schreef:Leuk verslag, maar 1 ding snap ik niet, heel de wereld .35i addicts roept aan de hand van allerlei uitdraaien op banken, die .35i heeft standaard wel 330 à 340pk.. En volgens Snitzel heeft die gewoon standaard 306pk.
55pk voor 2700 euro lijkt een koopje, maar als de realiteit is dat het maar tussen 36 á 26pk zijn dan vind ik die 2700 wel erg veel geld.
Heeft iedereen het dan gewoon mis en heeft ide .35i gewoon 306pk: Of word hier hier wederom weer aan alle kanten gegoocheld met cijfers die altijd in het voordeel worden uitgelegd
:
Blijft vage materie hoor
Het chippen in dit geval is voornamelijk de turbodruk verhogen. Turbolag wordt dan iets groter maar vooral de punch zoals ferdinand beschrijft is te wijten aan een brute verhoging van de turbodruk. Nadelen hiervan zijn de bekende turbobetrouwbaarheidsproblemen en warmteafvoer. Als je de warmte van de 2 turbo's (die in x35i vorm trouwens erg dicht bij elkaar staan) niet goed krijgt afgevoerd bestaat de kans dat je na 5 of 6 runs of zwaar circuitgebruik na een tijdje nog 280 pk over hebt. Chiptunen is leuk. Maar de winst blijft zonder turbo en I/C aanpassingen beperkt in het gebruik en ik stel de betrouwbaarheid in vraag.
Ik denk dat de ervaren turbo adepten (Karel?) het hier wel met me eens zijn. Allemaal leuk en wel die piekpk's, maar rond de NS gaat die ACS no way sneller zijn dan een stock 135i. Trust me, been there done that...
't Is wat André zegt, ik stel mijn auto graag beschikbaar aan de meetwetenschap van het DF (met Friesche Ketellapper Koeke en een kouwe (!) Berenburg

AC Schnitzer hatte gesagt, 'Herr Hinloopen, ihren 135i hatte jetst mindestens 360 PS'. Nou zeg, ben ik even gelukkig. Ik ben gek op paarden.