Proefrit: Alfa Romeo Brera 3.2 V6

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Proefrit: Alfa Romeo Brera 3.2 V6

Bericht door Tom » 08 jul 2006, 16:58

Ik was vanmiddag in de buurt van de Alfa dealer en ben even naar binnen gegaan. Gewoon wat rondkijken. Raakte aan de praat met de verkoper die mij de 147 heeft verkocht. Ik was nog geen tien minuten binnen en ik kreeg een Brera sleutel, 'ga maar ff een blokje om'. Prima :)

De auto was nog koud dus eerst even rustig warmgereden. Ik wist niet eens welke uitvoering het was die ik bij had, en om eerlijk te zijn hoorde ik het ook niet. De climate control was nog vol aan het blazen om de boel op temperatuur te krijgen (auto was zwart met zwart interieur, had zo'n sky-window en stond al de hele dag in de zon :)). Bleek dus de 3.2 liter V6 te zijn met 260pk.

De stoelen zijn super. Mooi leer en deze waren elektrisch verstelbaar. Als je zat moest je dat wel blind doen trouwens, de bediening zat naast de stoelen. Bij Mercedes is dat beter opgelost door het in de deuren te doen (met knoppen in de vorm van de stoelen). Zithouding was voor mij prima. Het zicht rondom is wat beperkt maar ik zou er wel aan kunnen wennen.

Toen de olie op temperatuur was en er even geen verkeer voor mij zat het gas ingeduwd. Omdat de climate control nu wat rustiger was hoorde ik eindelijk de motor. Het is alsof Alfa Romeo voor het eerst van het woord 'isolatiemateriaal' heeft gehoord. In het interieur merk je weinig van geluiden buitenaf. De motor is te horen aan de donkere brom, maar voor een sportieve auto behoorlijk op de achtergrond. Pas boven de 5000rpm heb je het idee de motor en uitlaat goed te horen. Snelheid maken kan ie wel, als je de teller afleest. Voor je het doorhebt rijd je te hard. En dat is eigenlijk een nadeel, je hebt het niet door.

Bochtjes nemen en de AWD-aandrijving heb ik niet echt een mening over. Ik heb tekort gereden om daar echt een oordeel over te hebben. Het viel mij niet tegen. Het is lastig oordelen tijdens een korte rit als je niet bekend bent met AWD, zeker op de openbare weg.

Mooie auto dus, maar niet echt een rijdersauto naar mijn idee. Je komt er niet met een big smile uit en dat komt vooral omdat je niet eens doorhebt hard te rijden. Het is allemaal te goed geisoleerd. Naar mijn idee teveel een GT in het jasje van een sportauto. Hard gaan zonder het te merken of er veel voor te moeten doen.
Liever een Alfa GT en wat geld overhouden.

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2006, 17:03

Leuk verhaal, Wat deze auto volgens mij echt nekt is zijn immense gewicht door de AWD, ding weegt iets van 3000 kilo ofzo.

De auto doet me niet veel, vind de GT veel mooier qua lijnen. Luxe uitstraling lijkt me wel voor elkaar bij deze auto.

Tom

Bericht door Tom » 08 jul 2006, 17:15

Alfa Romeo Brera
topsnelheid 240 km/h
acceleratie 0-100 km/h 6,8 s
max. vermogen 191 kW (260 pk)
massa leeg 1630 kg

BMW E46 330i
topsnelheid 250 km/h
acceleratie 0-100 km/h 6,5 s
max. vermogen 170 kW (231 pk)
massa leeg 1405 kg

Degelijke duitse sedan vs sportieve italiaanse sportcoupé :lol:

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2006, 17:22

Prestaties van de Alfa vallen tegen. Zijn RDW gewichten toch ? Dus tel er maar 100 kilo boven op.

Je hebt mazzel dat je niet bent aangehouden, want volgens mij heb jij helemaal geen vrachtwagen rijbewijs Tom :wink:

Tom

Bericht door Tom » 08 jul 2006, 17:29

Ohja op een gegeven moment reed ik 170 op een 80 km weg en moest afremmen tot stilstand (wist ik vantevoren ivm scherpe bocht) dus flink in de remmen hangen. kwam de ABS op het laatst erin. Tja je moet toch even de remmen testen he.
Stond er daarna op het display 'beperkte automotie' ofzoiets? Ik dacht okay heb ik het stukgemaakt? Lagen geen auto-onderdelen achter mij dus maar verder gereden alleen de remmen vonden dat niet leuk.
Ik voorzichtig bij terugkomst gevraagd wat het inhield. Bleek beperkte actieradius te betekenen (benzine was al bijna op). :lol:

Ohja ik vond het wel leuk om eens mee te rijden. Zou em ook graag willen hebben (ding reed gewoon prima), alleen niet voor zoveel geld. Dan is er zoveel ander leuks te koop!
Laatst gewijzigd door Tom op 08 jul 2006, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2006, 17:34

LOL gelijk denken dat je hem gemold hebt.

Tom

Bericht door Tom » 08 jul 2006, 17:36

Blijft een Alfa :lol:
Nee geintje wist alleen niet wat die boordcomputer mij duidelijk wilde maken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 jul 2006, 09:57

Rico v Velzen schreef: Zijn RDW gewichten toch ?
Dat heb ik hier vaker gelezen.
Wat bedoel je hiermee?
En wat maakt het uit?
Als je de gewichten bij de RDW opzoekt istoch voor elke auto het verschil ongeveer gelijk?
Of ik snap het gewoon niet :wink:

RVV

Bericht door RVV » 09 jul 2006, 11:44

Arthur je hebt gelijk maar soms worden RDW gewichten vergeleken met EU fabrieks gewichten en dan krijg je een scheve verhouding vandaar mijn opmerking.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 jul 2006, 12:02

Zag wel dat Ford een hoger gewicht opgeeft voor mijn Focus ST dan de RDW.
1337 om 1437, ook 100 verschil.
Zit ik iig in een lager belastingtarief :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2006, 12:16

Ruud en ik hebben ook nog een weekendje Alfa tegoed van Savali. Denk alleen niet dat 't de Brera gaat worden. Die auto spreekt me simpelweg niet aan. Prototype was wél gaaf. Eigenlijk weet ik niet eens waar ik wel in zou rijden, op dit moment zijn er geen Alfa's waar ik warm van word. Toch maar een klassieker meepakken dan Ruud? :)

Tom

Bericht door Tom » 09 jul 2006, 13:01

Een vergelijk tussen de Brera met GM V6 en AWD tegen een 147/156 GTA met A.R. V6 en FWD zou misschien leuk zijn :?: zeker van jouw hand.

Andre

Bericht door Andre » 10 jul 2006, 00:36

heilige moeder maria die kilooooo s. Zitten ze met die italiaanse hersenpan in een kut. Denken is er niet meer bij zeker. Wat een idioten.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 jul 2006, 11:56

Vind er niks aan die Brera, terwijl ik de proto wel mooi vond. Hetzelfde geld voor de 159.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 10 jul 2006, 12:08

Laat iemand dat blok in de Diva lepelen, dát zou pas schitterend zijn. Hoeft niet meer te wegen dan een magere 1100 kilo. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2006, 12:10

Tom schreef:Een vergelijk tussen de Brera met GM V6 en AWD tegen een 147/156 GTA met A.R. V6 en FWD zou misschien leuk zijn :?: zeker van jouw hand.
Dat zijn echt COMPLEET verschillende auto's. Ik weet nog steeds niet wie ze voor de Brera als doelgroep hebben genomen. Ex-Scenic rijders die financieel in de lift zitten en destijds liever een 147 hadden gewild, maar als jong getrouwde vader geen andere keuze hadden??

En dan moet ik zo'n ding testen??? No way! :)

Hielke

Bericht door Hielke » 10 jul 2006, 12:29

Uit een interview uit de Autovisie van Werner Budding over de op de Brera gebaseerde nieuwe Spider:

"OP DIE BINNENPLAATS raak ik in gesprek met Cristina Siletto,
hoofd Engineering & Design. Je dient groot respect to hebben voor deze kleine Italiaanse dame. Niet alleen omdat ze op een begerenswaardige positie zit, maar meer nog omdat dat haar als vrouw gelukt is, in een mannenwereld in een mannenland. Ik weet niet of het aan de limocello ligt, die Cristina in een tamelijk rap tempo achterover gooit, maar ze is behoorlijk loslippig. Ze vertelt ondermeer dat Alfa Romeo helemaal niet zo blij is met de erfenis van General Motors. Die liefde is alweer enige tijd over, maar Alfa Romeo zit opgescheept met motoren die - het zijn haar woorden - niet echt geed bij her Italiaanse merle passen. De 3.2 V6 in de Spider en de Brera, oorspronkelijk van Holden afkomstig, is inderdaad geen geweldige krachtbron in vergelijking met de iets kleinere, maar afgerond eveneens 3,z liter grote V6 die nog in de Alfa GT zit. Het is een motor die een veel minder grote voorliefde voor hoge toerentallen heeft, matig in toeren klimt, niet echt lekker klinkt en niet zo hitsig aan bet gas hangt. Maar er gloort licht aan de Italiaanse horizon. "We zijn net gestart met de ontwikkeling van een zescilinder. Een met meer kracht, betere efficientie en een karakteristiek die bij Alfa hoort", aldus Cristina. Of het een V6 wordt wil ze niet kwijt, wel vertelt ze dat er ook aan een zescilinder dieselmotor wordt gewerkt, dat er misschien in 2008 een diesel in de Spider verschijnt (of dat die nieuwe of de 2.4 vijfcilinder JTD betreft maakt ze niet duidelijk) en dat er geen hardtop is ontwikkeld. "Als je een dichte Spider wenst, kun je een Brera kopen." Bovendien volgen voor de Brera en de Spider meer motoren en een automaat.
DE CHARMANTE, typisch Italiaanse dame onthult ook nog dat Alfa aan een nieuw eigen platform werkt. Een minder zware bodemplaat, want dat is toch wel het probleem bij de 159, Brera en Spider.
De huidige bodemplaat is geschikt voor achter-, voor- en vierwielaandrijving, opdat diverse merken van GM er gebruik van konden maken, en die mogelijke toepassingen wegen nogal war. De Brera is dan ook een zware jongen, war mede komt door her standaard glazen dak"

Een blundertje van de Italiaanse dame als je het mij vraagt. Maar wel eerlijk. Alfa ziet dus in dat ze op een totaal verkeerd spoor zitten met die slagschepen en hopen voor de nabije toekomst nog wat zaken te kunnen redden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2006, 12:55

Ja zo blijft er helemaal geen leesvoer meer over op de WC!! :)

Hielke

Bericht door Hielke » 10 jul 2006, 13:23

Heb je dat ding nou nog niet uit de brievenbus gehaald?

:D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2006, 14:15

Ja allang, maar al die oninteressante stukken lees ik niet direct. :D

Plaats reactie