Bandenspanning straatbanden op circuit
- Erik K.
Sjit zeg, balen man!Gebeurde in de pitstraat. Wou wegrijden, maar een Lancia Delta Integrale remde, dus ik ook maar de Civic achter me niet. Ging niet echt hard, maar heeft de achterkant goed geraakt. Bumper is gescheurd/gedeukt, achterklep krom en verbogen en achterschermen zijn ook iets vervormd.
Ben je er evengoed de 16e wel bij?
- Dennis Cavallino
- Knot
- Tristan
Nee, we hebben het onderling geregeld, dus dat komt wel goed. Het is een bekende (mede lid van Autofans).Knot schreef:Dat is redelijk kut... en zelf dokken natuurlijkTristan schreef:De Nankang's hebben het ook goed volgehouden. Maar nu zijn het toch semi-slicks geworden. Helaas dat ik gister aan het einde van de dag aangetikt werd door een Civic. Ruim 2 mille schade.
- Knot
Re: Bandenspanning straatbanden op circuit
Om hier nog ff op terug te komen na mijn piepende conti sportcontact 3 op Bilster Berg.
Wat is nou goed voor een E36 van 1400kg op 225/45/17 straatbandjes?
Ik rij op straat met 2,5 bar koud dat wordt warm 2,75.
Op circuit rij ik zo een paar rondjes en het schiet dan uit naar 2,85 tot 3,05 bar (zeker Zandvoort), dan laat ik ze na een sessie af naar 2,65 warm rondom, dat leek mij prima (of moet er nog meer uit naar 2,55 ofzo?).
Wat is nou goed voor een E36 van 1400kg op 225/45/17 straatbandjes?
Ik rij op straat met 2,5 bar koud dat wordt warm 2,75.
Op circuit rij ik zo een paar rondjes en het schiet dan uit naar 2,85 tot 3,05 bar (zeker Zandvoort), dan laat ik ze na een sessie af naar 2,65 warm rondom, dat leek mij prima (of moet er nog meer uit naar 2,55 ofzo?).
-
Ik rij met dezelfde bandenmaat (en auto
) als jij weg op 1.8 bar koud bij een buitentemperatuur van +/- 20 graden celcius, dit loopt al snel op naar 2.3/2.4 bar warm op b.v. de Nurburgring. Een hogere spanning vind ik persoonlijk niet prettig. Mijn ervaring is dat bij een lagere spanning (b.v die 1.8 bar) een band sneller opwarmt naar een goede bedrijfstemperatuur. Een zachtere band vervormt tijdens het opwarmen veel meer als een hardere band ( meer rolweerstand=wrijving) en zal iets sneller opwarmen, iets met moleculen die langs elkaar wrijven en daardoor warmte creëren (natuurkundig praatje
).
Bij een hogere buitentemperatuur vertrek ik zelfs op 1.7 bar!

Bij een hogere buitentemperatuur vertrek ik zelfs op 1.7 bar!

- Hielke
Hanske, vertel er aub eerst even bij om wat voor type en merk banden het gaat.
Op 1.7 bar weggaan moet haast wel betekenen dat het om semi's gaat.
Op 1.7 bar weggaan moet haast wel betekenen dat het om semi's gaat.
-
Gaat inderdaad om semi's.
- daNpy
Dan zou je nog wel kunnen zakken naar 2.2 Hans. Merk met mijn Golf dat hij bij 2.5 flink gaat glijden in ieder geval.
@Knot: Waardes van boven de 2.5 zijn voor straatbanden niet verkeerd volgens mij. Als ze piepen is de spanning toch wat te laag. Of je stuurt te wild
@Knot: Waardes van boven de 2.5 zijn voor straatbanden niet verkeerd volgens mij. Als ze piepen is de spanning toch wat te laag. Of je stuurt te wild

- Knot
Ik ga gewoon maximaal maar als ik ze op warm/heet 2.5 zet dan zit er geen gevoel meer in en ben ik bang dat ik het profiel stuk ga rijden. Ze ik ze op 2.8 dan heb ik veel minder grip, vandaar mijn gevoel om sportieve straatbanden op 2,65 te houden.
- daNpy
Prima dan toch