Bandenspanning straatbanden op circuit
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Bandenspanning straatbanden op circuit
Ik ga komende donderdag op het circuit van Zandvoor rijden. Ik weet dat ik dan met een hogere spanning moet gaan rijden. Ik rij nu op ca. 2,7 a 2,8 bar. Hoeveel extra moet ik erin pompen? Neem aan dat de druk alleen maar toeneemt naarmate de temp. van de banden toeneemt. Moet ik dan na een paar ronden de druk weer lager zetten?
Gaarne advies.
Gaarne advies.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Voor elke auto is het weer net iets anders.
Ik zou zeggen dat je ze 2tiende hoger zou moeten zetten, je rijdt nu al met een forse druk.
Als je banden snel te heet worden staan ze waarschijnlijk nog te zacht. Maar alle 2 extremen zijn niet goed natuurlijk.
De speedster kan je juist beter in druk ietsje naar beneden schroeven op het circuit. Op straat ongeveer 1.7/1.8 (voor/achter) op het circuit met Toyo T1R kan je zelfs naar 1.5/1.5bar. Maar voor lichte auto's werkt dat over het algemeen dus heel anders
Ik zou zeggen dat je ze 2tiende hoger zou moeten zetten, je rijdt nu al met een forse druk.
Als je banden snel te heet worden staan ze waarschijnlijk nog te zacht. Maar alle 2 extremen zijn niet goed natuurlijk.
De speedster kan je juist beter in druk ietsje naar beneden schroeven op het circuit. Op straat ongeveer 1.7/1.8 (voor/achter) op het circuit met Toyo T1R kan je zelfs naar 1.5/1.5bar. Maar voor lichte auto's werkt dat over het algemeen dus heel anders

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik rij meestal op 2,3~2,4 bar onder de M3. Blijft toch kut hoe je het wend of keert. Zet je ze lager dan worden ze veel te warm, ga je hoger gaan ze bol staan en dat schiet ook niet echt op, kost veel grip. Is ook even zien hoe ze het programma gaan doen, met die bochten training verwacht ik dat ze 1 voor 1 dat stuk rijden. Dus dan rijd je even en sta je daarna alweer te wachten. weinig kans dat het spul te warm word dan in die ene minuut. plus even afwachten wat het weer doet, als het regent (80% kans geven ze op) heb je er minder last mee.
Ik snap wel waarom hun die 1,5 bar erbij willen hebben, als je er nog nooit gereden hebt en je gaat naar huis met 4 banden die compleet weg zijn word je ook niet vrolijk. Maar goed handiger om dat voor die tijd te bedenken
Ik snap wel waarom hun die 1,5 bar erbij willen hebben, als je er nog nooit gereden hebt en je gaat naar huis met 4 banden die compleet weg zijn word je ook niet vrolijk. Maar goed handiger om dat voor die tijd te bedenken

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ik zou met de standaardwaarden (2.7 bar is écht veel!?) beginnen door daar iets van 0,2 bar bij te doen. Achter zet ik altijd wat meer druk, omdat ik het lekker vind als ik bij inremmen en uitaccelereren iets overstuur heb.
Verschilt echt enorm per auto, merk/type band en de buitentemperatuur + zon/bewolking (asfalttemperatuur).
Verschilt echt enorm per auto, merk/type band en de buitentemperatuur + zon/bewolking (asfalttemperatuur).
- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
Dennis Cavallino schreef:Ik zou met de standaardwaarden (2.7 bar is écht veel!?) beginnen door daar iets van 0,2 bar bij te doen. Achter zet ik altijd wat meer druk, omdat ik het lekker vind als ik bij inremmen en uitaccelereren iets overstuur heb.
Verschilt echt enorm per auto, merk/type band en de buitentemperatuur + zon/bewolking (asfalttemperatuur).
Rij zelf ook met meer spanning in de achterbanden dan voorin, heb voorin 2,3 bar druk en achterin 2,5 (met 14x8" wielen en 195/45 uniroyal rainsport bandjes)
Is voor mijn auto iig prettig en geen onderstuur, met mijn Toledo hiervoor kreeg ik op sommige momenten, met dezelfde druk in 195/50-15 bandjes) zelfs overstuur.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Jammer dat je er niet was. Ik was samen met Stephan (DDX). Paar ronden gereden, ondanks de warmte hield de auto het redelijk vol. Banden zaten geen blaren en relatief weinig slijtage. Maar de motor had het echt moeilijk met z'n kleine intercooler. Desondanks maar 1x ingehaald door een Civic met slicks, die kon ik echt niet volgen in de bochten, alleen de rechte stukken zat ik weer vlak achter hem.Bert ///M3 schreef:Ik zit er mee te kutten vanavond maar krijg het nog niet zoals ik wil. Maar goed morgen weer een dag.
Note to self: Dunlop mag zijn troep voortaan houden
Reed trouwens ook een F430 Challenge rond, splinternieuw, met servicewagen en al.

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Beide auto's die je hierboven beschrijft hebben elkaar net voor scheivak elkaar geraakt, rechter achter scherm F430 gedeukt, civic afgeschrevenTristan schreef:Desondanks maar 1x ingehaald door een Civic met slicks, die kon ik echt niet volgen in de bochten, alleen de rechte stukken zat ik weer vlak achter hem.
Reed trouwens ook een F430 Challenge rond, splinternieuw, met servicewagen en al.

- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Toevallig SP9000s waar de stukken rubber uitgevlogen zijn? Bekend probleem als dat zo is. Ik heb ze nu wel onder mijn Brabus, maar die wordt niet op het circuit gebruikt. Op de Ring heb ik bij diverse mensen de stukken rubber er uit zien vliegen. Verder bij normaal gebruik prima band is mijn ervaring tot nog toe.Bert ///M3 schreef:Note to self: Dunlop mag zijn troep voortaan houden
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
nee SP9000 kon ik helaas al, is die nieuwe SP MAXX. Weinig droge grip vind ik, goed is wel okay maar niet wat je van een band uit die klasse verwacht. Slappe zijwang, stabiliseren dus ook slecht. Enige vond ik dat ze minder snel smeren als iets ala GY F1.
Vind ze relaxed rijden op de weg maar als je voor MAXX performance gaat zeg ik nou nee.
Vind ze relaxed rijden op de weg maar als je voor MAXX performance gaat zeg ik nou nee.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Gebeurde in de pitstraat. Wou wegrijden, maar een Lancia Delta Integrale remde, dus ik ook maar de Civic achter me niet. Ging niet echt hard, maar heeft de achterkant goed geraakt. Bumper is gescheurd/gedeukt, achterklep krom en verbogen en achterschermen zijn ook iets vervormd.Marcel van Meerbeek schreef:Wat zeg je nou?
Schade op Zandvoort gereden? Dat is mooi k*t dan....
Hoe is het gebeurd?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten