Interview Leo de Haas in Autovisie

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Interview Leo de Haas in Autovisie

Bericht door Tom » 07 jul 2006, 00:14

Mooi verhaal! :D
Leuk ook dat ie gewoon verteld dat ie 280 km/u heeft gereden.

Wat ik mij afvraag. Hij heeft een leuk wagenpark, had hij vooraf al de knaken of allemaal dankzij Blik op de weg? :shock:

Rein

Bericht door Rein » 07 jul 2006, 00:17

Kan je het inscannen? :) Ik kom deze week ook niet meer echt in 't dorp n.l. :P

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 09:16

Blik op de Weg is wel een succesformule, dus daar is hij niet slechter van geworden. Maar volgens mij had 'ie het al niet slecht. Ben wel benieuwd naar dat interview. Ik heb vroeger in kranten of andere tijdschriften wel interviews gelezen en het lijkt me een sympathieke vent.

Wat voor auto's heeft 'ie zoal?

Tom

Bericht door Tom » 07 jul 2006, 09:24

Zal eens kijken of ik het vanavond in kan scannen.
Even uit m'n hoofd een 360 modena, 550 maranello, twee Porsches (type staat er niet bij), Audi A8, Bentley Arnage Red Label(?) en een Range Rover Sport.

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 09:26

Ferrari's, Porsches, Rolls Royce, Range Rover Sport en nog een zooitje.

Wist niet dat ze bij de publieke omroepen zoveel verdienden :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 09:29

Hmm, wel een beetje een standaard Goois wagenpark, IMHO. Ik denk zelfs dat er veel gezinnen zijn waar ze EXACT hetzelfde wagenpark hebben.

Kut zeg, als je zoveel knaken hebt. :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 10:12

Van de doorsnee Duitse en Italiaanse blêrders mag ie er wel een paar hier parkeren. Zorg ik ervoor dat de uitlaten schoon blijven :)

Z'n boten wil ik hier niet om de deur hebben. Daarvan hebben we er hier al genoeg in de sloten en grachten liggen :lol:

Leuk interview. Vooral z'n opmerkingen over Spee.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 10:26

Wat zei hij dan?

(geen zin om tot vanavond te wachten als die AV thuis in de bus ligt).

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 11:13

Autovisie's worden op de donderdag bezorgd. Je bent dus geen lid en te schraal om er een te kopen :lol:

Vrij vertaald: "Koos Spee is een vuile rukkert"

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 11:15

Haha, jij bent ook niet afwachtend met je conclusies he!

Gewoon geen zin gehad om gisteravond laat en vannochtend vroeg de brievenbus te openen. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 11:24

Willen niet Autovisie abonnees die het blad nog niet in huis hebben zo vriendelijk zijn om het stukje hieronder NIET te lezen aub :lol:

Het interview:

"We hebben ons tot doel gesteld de politie to volgen in haar werk. Dus niet om als tv-programma de politic to regisseren, maar om to registreren. Puur journalistiek. We bellen allerlei korpsen in de verschillende regio's en vragen of we er mogen draaien. We hebben vier eigen voertuigen: drie auto's en een motor. Die zij n volledig uitgerust als politievoertuigen. Daarin laten we de dienders van de verkeershandhavingsteams rijden en wij gaan mee. Vervolgens loopt onze redactie door het geschoten materiaal heen en ik maak vervolgens zelf de eindselectie per onderwerp."

Het is niet zoals je over andere programma's hoort? Zo van: we komen nog tien minuten tekort en moeten nog even een invordering van een rijbewijs hebben, dus ga daar maar eens op nit?
"Nee, daar wordt de politie ook niet voor betaald. Wij zijn honderd procent onafhankelijk bezig. De politie hoeft niet mee to werken, her mag. Zij doen hun werk. Wij doen ons werk. We gaan ook altijd drie of vier dagen met ze op pad. Wij werken met onze eigen auto's omdat we autotechnisch en videotechnisch alles voor elkaar willen hebben. En voor de machtsbalans. Wij willen niet to horen krijgen: `Jullie mogen mee, maar...' De eerste dag is het wennen aan de camera, daarna krijg je het normale gedrag."

Je hebt in die vijftien jaar al vele dienders zien komen en gaan. "Zeker. Daarom wind ik me ook niet meer zo
op over bepaalde dingen. Waar Koos Spee nu mee bezig is bijvoorbeeld. Dat hij een mail rondstuurt aan de verkeershandhavingsteams - geheim geheim - dat het niet wenselijk is dat politieteams aan Blik op de Weg meewerken. Maar dat ze wel aan Wegmisbruikers moeten meewerken."

Hoe weet jij dat Spee er zo bij betrokken is? "Er zijn bronnen binnen de politic, die ik natuurlijk niet ga prijsgeven, die het niet met hem eens zijn. En dan wil er nog wel eens een mail doorgestuurd worden. Zo kom ik ook aan die mail waarin staat dat her niet wenselijk is om aan Blik op dc Wegmee to werken. Politiemensen zijn tech vaak rechtvaardige mensen. Her zijn Lang niet allemaal vriendjes van Spec."

Het is voor jou nu wel moeilijker om sommige korpsen mee to krijgen. In sommige regio's, zoals in Drenthe, kun je daardoor niet draaien. Is dat vervelend? "Nee. Ten eerste heb ik zoveel materiaal om nit to putten dat ik altijd meer dan genoeg heb. Daarnaast heb ik al zoveel acties, vernieuwingen en reorganisaties meegemaakt, dat draait wel weer bij. Volgend jaar zit er weer een nieuwe chef. Zo denk ik ook over war er is gebeurd in de regio Rijnmond. In een specifieke uitzending schreef een politieman een bekeuring nit voor banden die buiten de carrosserie uitstaken. En dat Meek wel to mogen tot 3,5 centimeter. Die man moest voorkomen en werd vervolgens niet vervolgd omdat de Officier van Justitie 'niet genoeg gegevens had gekregen van de politie'. Dus met andere woorden: ze waren to belazerd om toe to geven dat ze her verkeerd hadden gedaan.

Toen heb ik gezegd: `Doe dan wel je huiswerk!' En daar waren ze pissig over. En zei de chef van politie van de regio Rijnmond: `Nu werken we niet meer met je semen.' Prima, toedeloe..."

Jullie hadden Koos Spec vroeger ook in het programme...
"Jazeker. Spee kwam op een gegeven moment naar me toe en zei: `Ik wil meer zendtijd in je programme' Mijn reactie was: excuse me? Hij is toen achter mijn rug om naar SBS6 gegaan en heeft daar zijn spreekbuis gekregen. Nu is hij eindredacteur van Wegmisbruikers. Hij bepaalt wet erin komt. Bij ons werkt dat anders. Wij hebben gewoon een club van mensen bij elkaar die met verkeer bezig zijn en die daar ook een tvprogramma over maken. Bij SBS6 is her andersom. Her zijn televisiemakers die een formule hebben gezien. Qua plaatjes lijken de programma's op elkaar. Maar ik merle toch dat her publiek her verschil wel ziet."

Jij rijdt mee met de politie en het is bekend dat de politie een bepaald quotum aan bekeuringen moet helm. Heb jij den niet het idee van: daaraan werk ik nu mee? "Ik weet niet eens of die verkeershandhavingsteams die quota wel hebben. Ik dacht dat dat de afdeling flits was. Want als je ziet hoe bewerkelijk die bekeuringen zijn die de verkeershand
havingsteams maken. Met de tijd die je daarin steekt kom je nooit aan die quota."

Waarom wordt er zo Lang achter icmand aangejaagd? Da's toch ook gevaarlijk?
"Als je iemand loo meter volgt, hem aanhoudt en zegt dat hij loo meter t6o km/h heeft gereden, dan zegt men: `Ja dag, hou eens op'. En volg je iemand 3 kilometer, dan is her commentaar: `Had me den meteen aangehouden. Nu heb je gewacht tot ik t8o reed en dat deed je met opzet: Tja... Je bent als diender op dat moment speler
in het geheel. En de achtervolger meet toch meer zijn best doen den de achtervolgde. Daarom mogen er alleen dienders achter her stuur zitten die een gevorderde rijopleiding hebben gevolgd. Maar ja, her is inderdaad een risico. Dus als er een op je bumper kleeft: gas los. En naar rechts. Nooit gas bij.
En je meet wel bedenken: deze videojongens kijken naar her totaalbeeld. Ze zijn daadwerkelijk op de aso's nit, op de mensen die echt een gevaar vormen. Jongens van achttien bijvoorbeeld. Ik was zelf ook een randdebiel teen ik achttien was."

Jij hebt een imposant wagenpark: een Audi A8, een Ferrari 36o Modena, een Ferrari 550 Maranello, twee Porsches, een Rolls-Royce Silver Spur, een Range Rover Sport. Rijd je
daarin ook wel eens to hard?
"ja, regelmatig zelfs. Ik heb laatst weer z8o den richting Emmen, een vrij leeg stuk snf Dan rijd ik eerst even een rondje om to lcijl er geen flitsers staan en dan geef ik hem le: de sporen. Her is kinderachtig, maar her is lijk! Je hebt voor een Ferrari drie soorten u pijpen: standaard, sport en asociaal. Drie k raden welke er onder de mijne zit. ja, asoci Als dat ding tegen de 8500 toeren draait in zes, den lopen de rillingen over je rug. Als in Hardenberg onder her viaductje doorrij doe mijn ream open en geef vol gas, den zi qua decibellen tegen de pijngrens aan."

Waarom doe je dat?
"Dat is gewoon alfa-mannetjesgedrag. Kijk eens lawaai maken. Geweldig."

Ja, maar voor dat normale mannelijki gedrag krijg je wel bekeuringen... "In die 55o Maranello, een twaalfcilinder, r ik ergens in de Achterhoek op de snelweg, 's avonds laat. Ik werd geflitst. En kreeg eer bekeuring voor 6 km/h to hard. En dat in e Ferrari 5So Maranello! Ik vend her knap. 1E heb een briefje geschreven dat ik eigenlijk premie wilde, want dat is toch wel heel ne Maar den krijg je zo'n zeikbriefje terug ov handhaven, 24 uur per dag..."

Jij komt zelf ook belerend over in je programma. Je werd zelfs `de wegdominee' genoemd. Dan heeft er net iemand een bekeuring gekregen en dan vraag je: `Wat hebt u hiervan geleerd?'
"Dat heb je mij nooit horen vragen! Dat is slechts war mensen erin horen. Ik loof to.ooo euro nit als je kunt aangeven waar ik dat gezegd heb. Her is war mensen erin leggen, echt..."

Het voelt belerend als jij er dan met die camera bovenop staat.
"Precies, als je er gevoelig voor bent. Maar als je denkt: mij is niets to leren, dan voel je dat ook niet zo. Dat vind ik ook zo leuk aan bet programma. Als ik zou zeggen: `Er rijdt bier een Golf asociaal hard', dan is her oordeel al geveld. Ik zeg juist: `Er rijdt dear een Golf. En die rijdt r6o waar je 8o mag: Dat is feitelijke informatie."

Jij rijdt dan zelf ook to hard. Vind je het niet hypocriet dat je anderen crop betrapt? "Ja, eigenlijk ben ik hypocriet. Absoluut. Hoewel, ik zeg nooit dat ik her zelf beter doe. Integendeel. Als je goed luistert, dan hoor je mij altijd ook wel een beetje nuanceren. Ik heb zelfs wel eens geroepen bij een inhaalmanoeuvre rechts dat-ie dat netjes doet!"

Er zijn nu meer programme's zoals het jouwe. Jij was de eerste met zo'n formule. Vind je het vervelend dat die is `gejat'? "Ilc zou liegen als ik zei dat dat niet zo is. Maar dat is puur persoonlijk. Ik had best royalty's willen ontvangen. Maar, her klinkt misschien zweaerig, her is ook een groot compliment dat ze me nadoen."

Maar die programme's zijn er wel. Kost jou dat omzet?
"Ja, tuurlijk. Het zij zo. En ik mag niet klagen."

Wear ben jij goed in?
"In teksten schrijven. Maar zeker niet in her presenteren. Ik vind het vreselijk en dat straalt er nog steeds vanaf. Ik vind her helemaal niks wet ik doe. Ik ben voor de camera net een houten klaas. Maar de mensen Icennen me niet anders dan zo. En kennelijk accepteren ze dat."

Waarin wil jij dan uitblinken?
"In autorijden. Ik ben al jaren van plan een oude BMW to kopen, want ik wil goed leren driften. Dat vind ik echt belangrijk in her leven. Voertuigbeheersing. Vandaar ook dat ik mijn oude huffs zelf heb platgegooid met een enorme kraan. Dat ik dat enorme ding beheerste, vend ik geweldig. Zet mij maar op een kraan, ik ken dat. Da's ook een snort ijdelheid."

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 07 jul 2006, 11:58

Iemand ook de column van Ton Roks gelezen?

Geeft een andere kijk op dit geheel!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 12:06

Leuk stukje inderdaad. Ik had al vaker gehoord dat ie een echte liefhebber is van (hard doch zo veilig mogelijk) autorijden. Net als de meesten van ons, denk ik.

P.s. goeie scansoftware, haha.

RVV

Bericht door RVV » 07 jul 2006, 12:07

Jee wat waardeloos om te lezen. Heeft iemand ditr artikel in een dronken bui overgetypt ofzo ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 12:07

Edwin van der Velden schreef:Iemand ook de column van Ton Roks gelezen?

]

Wat dan? Gaat zeker ook weer over Spee, as usual?

Sjaak Langendoen

Bericht door Sjaak Langendoen » 07 jul 2006, 12:07

Hielke schreef:Autovisie's worden op de donderdag bezorgd. Je bent dus geen lid en te schraal om er een te kopen :lol:

Vrij vertaald: "Koos Spee is een vuile rukkert"
Samen met die kroesko dan van dat shit-programma,wat een stumperdje is dat zeg met zijn stinkduim.........

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 07 jul 2006, 12:09

Dennis Cavallino schreef:
Edwin van der Velden schreef:Iemand ook de column van Ton Roks gelezen?

]

Wat dan? Gaat zeker ook weer over Spee, as usual?
Nee, over het concept van het programma.
Dat spoort natuurlijk niet. TV makers die geld verdienen door politiewerk te filmen.
Iemand ff inscannen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 12:12

Wat een onzin, is toch een stuk entertainment en ook nog wat educatie IMHO. Zolang die agenten er maar niets extra's aan verdienen.

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 12:14

Scanner, printer, copieerapparaat, inkttanks, scansoftware, ocr software, alles voor 69 eurie, en dan ook nog commentaar erop!!! Stelletje ondankbare honden :x Typ die bende zelf over ja.

:lol:

RVV

Bericht door RVV » 07 jul 2006, 12:16

oops sorry :oops:

Rein

Bericht door Rein » 07 jul 2006, 12:17

Hahaha wat gaaf; In autorijden. Ik ben al jaren van plan een oude BMW to kopen, want ik wil goed leren driften. Dat vind ik echt belangrijk in her leven 8)

Als niemand het kan inscannen doe ik het mischien morgen wel. (Als ik morgen (mischien)een koop.)

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 12:18

Edwin, gelezen.

Boeiend commentaar van Roks. Vind ik wel mooi, richtingenstrijd binnen het gilde van de redacteuren.

We krijgen hier vooral Roks visie op het fenomeen "huwelijk tussen journaille en politie" te zien. Ik deel zijn mening niet. Geloof ook niet dat hij niet begrijpt dat wanneer een overtreder niet op TV getoond wil worden dit ook niet mag gebeuren. Of in ieder geval dan onherkenbaar.

Rnd

Bericht door Rnd » 07 jul 2006, 13:30

Ik ben ook abonnee van de AV. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit soort interviews onzinnig in een autoblad. Ik wil lezen over auto's niets meer en niets minder. Verderop in het blad hebben ze een zogenaamde test gedaan tijdens de spits. Met tractor, fiets, brommer, openbaar vervoer etc en kijken wie het eerst op de plek van bestemming is. Dan zijn ze er weer gezellig de hele dag op uit op mijn kosten. Het interesseert mij toch de rozen of je snelller bent met je tractor of fiets. Is complete onzin. Ook die reisverslagen zit ik niet op te wachten.

Ik ben voorheen te lui geweest om op te zeggen, maar nu moet het er maar eens van komen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jul 2006, 14:16

Reisverslagen zit ik juist wel weer op te wachten. 0-100 tijden en of een auto wel of niet dwars kan, interesseren mij net zoveel als hoeveel cupholders erin zitten en of er goedkoop, luxe, of knetterduur plastic in zit. Plastic = plastic, dus lelijk <PUNT>.

:)

Maar daarom schrijven ze dus meerdere artikelen, omdat de doelgroep dat dus al jaren lang wil. :)

Knot

Bericht door Knot » 07 jul 2006, 15:05

Ga m zo ff lezen.. ligt die Autovisie al bij de pomp?

De Hond.. 280 gereden.. hij heeft me verslagen... :(

Plaats reactie