Willen niet Autovisie abonnees die het blad nog niet in huis hebben zo vriendelijk zijn om het stukje hieronder NIET te lezen aub
Het interview:
"We hebben ons tot doel gesteld de politie to volgen in haar werk. Dus niet om als tv-programma de politic to regisseren, maar om to registreren. Puur journalistiek. We bellen allerlei korpsen in de verschillende regio's en vragen of we er mogen draaien. We hebben vier eigen voertuigen: drie auto's en een motor. Die zij n volledig uitgerust als politievoertuigen. Daarin laten we de dienders van de verkeershandhavingsteams rijden en wij gaan mee. Vervolgens loopt onze redactie door het geschoten materiaal heen en ik maak vervolgens zelf de eindselectie per onderwerp."
Het is niet zoals je over andere programma's hoort? Zo van: we komen nog tien minuten tekort en moeten nog even een invordering van een rijbewijs hebben, dus ga daar maar eens op nit?
"Nee, daar wordt de politie ook niet voor betaald. Wij zijn honderd procent onafhankelijk bezig. De politie hoeft niet mee to werken, her mag. Zij doen hun werk. Wij doen ons werk. We gaan ook altijd drie of vier dagen met ze op pad. Wij werken met onze eigen auto's omdat we autotechnisch en videotechnisch alles voor elkaar willen hebben. En voor de machtsbalans. Wij willen niet to horen krijgen: `Jullie mogen mee, maar...' De eerste dag is het wennen aan de camera, daarna krijg je het normale gedrag."
Je hebt in die vijftien jaar al vele dienders zien komen en gaan. "Zeker. Daarom wind ik me ook niet meer zo
op over bepaalde dingen. Waar Koos Spee nu mee bezig is bijvoorbeeld. Dat hij een mail rondstuurt aan de verkeershandhavingsteams - geheim geheim - dat het niet wenselijk is dat politieteams aan Blik op de Weg meewerken. Maar dat ze wel aan Wegmisbruikers moeten meewerken."
Hoe weet jij dat Spee er zo bij betrokken is? "Er zijn bronnen binnen de politic, die ik natuurlijk niet ga prijsgeven, die het niet met hem eens zijn. En dan wil er nog wel eens een mail doorgestuurd worden. Zo kom ik ook aan die mail waarin staat dat her niet wenselijk is om aan Blik op dc Wegmee to werken. Politiemensen zijn tech vaak rechtvaardige mensen. Her zijn Lang niet allemaal vriendjes van Spec."
Het is voor jou nu wel moeilijker om sommige korpsen mee to krijgen. In sommige regio's, zoals in Drenthe, kun je daardoor niet draaien. Is dat vervelend? "Nee. Ten eerste heb ik zoveel materiaal om nit to putten dat ik altijd meer dan genoeg heb. Daarnaast heb ik al zoveel acties, vernieuwingen en reorganisaties meegemaakt, dat draait wel weer bij. Volgend jaar zit er weer een nieuwe chef. Zo denk ik ook over war er is gebeurd in de regio Rijnmond. In een specifieke uitzending schreef een politieman een bekeuring nit voor banden die buiten de carrosserie uitstaken. En dat Meek wel to mogen tot 3,5 centimeter. Die man moest voorkomen en werd vervolgens niet vervolgd omdat de Officier van Justitie 'niet genoeg gegevens had gekregen van de politie'. Dus met andere woorden: ze waren to belazerd om toe to geven dat ze her verkeerd hadden gedaan.
Toen heb ik gezegd: `Doe dan wel je huiswerk!' En daar waren ze pissig over. En zei de chef van politie van de regio Rijnmond: `Nu werken we niet meer met je semen.' Prima, toedeloe..."
Jullie hadden Koos Spec vroeger ook in het programme...
"Jazeker. Spee kwam op een gegeven moment naar me toe en zei: `Ik wil meer zendtijd in je programme' Mijn reactie was: excuse me? Hij is toen achter mijn rug om naar SBS6 gegaan en heeft daar zijn spreekbuis gekregen. Nu is hij eindredacteur van Wegmisbruikers. Hij bepaalt wet erin komt. Bij ons werkt dat anders. Wij hebben gewoon een club van mensen bij elkaar die met verkeer bezig zijn en die daar ook een tvprogramma over maken. Bij SBS6 is her andersom. Her zijn televisiemakers die een formule hebben gezien. Qua plaatjes lijken de programma's op elkaar. Maar ik merle toch dat her publiek her verschil wel ziet."
Jij rijdt mee met de politie en het is bekend dat de politie een bepaald quotum aan bekeuringen moet helm. Heb jij den niet het idee van: daaraan werk ik nu mee? "Ik weet niet eens of die verkeershandhavingsteams die quota wel hebben. Ik dacht dat dat de afdeling flits was. Want als je ziet hoe bewerkelijk die bekeuringen zijn die de verkeershand
havingsteams maken. Met de tijd die je daarin steekt kom je nooit aan die quota."
Waarom wordt er zo Lang achter icmand aangejaagd? Da's toch ook gevaarlijk?
"Als je iemand loo meter volgt, hem aanhoudt en zegt dat hij loo meter t6o km/h heeft gereden, dan zegt men: `Ja dag, hou eens op'. En volg je iemand 3 kilometer, dan is her commentaar: `Had me den meteen aangehouden. Nu heb je gewacht tot ik t8o reed en dat deed je met opzet: Tja... Je bent als diender op dat moment speler
in het geheel. En de achtervolger meet toch meer zijn best doen den de achtervolgde. Daarom mogen er alleen dienders achter her stuur zitten die een gevorderde rijopleiding hebben gevolgd. Maar ja, her is inderdaad een risico. Dus als er een op je bumper kleeft: gas los. En naar rechts. Nooit gas bij.
En je meet wel bedenken: deze videojongens kijken naar her totaalbeeld. Ze zijn daadwerkelijk op de aso's nit, op de mensen die echt een gevaar vormen. Jongens van achttien bijvoorbeeld. Ik was zelf ook een randdebiel teen ik achttien was."
Jij hebt een imposant wagenpark: een Audi A8, een Ferrari 36o Modena, een Ferrari 550 Maranello, twee Porsches, een Rolls-Royce Silver Spur, een Range Rover Sport. Rijd je
daarin ook wel eens to hard?
"ja, regelmatig zelfs. Ik heb laatst weer z8o den richting Emmen, een vrij leeg stuk snf Dan rijd ik eerst even een rondje om to lcijl er geen flitsers staan en dan geef ik hem le: de sporen. Her is kinderachtig, maar her is lijk! Je hebt voor een Ferrari drie soorten u pijpen: standaard, sport en asociaal. Drie k raden welke er onder de mijne zit. ja, asoci Als dat ding tegen de 8500 toeren draait in zes, den lopen de rillingen over je rug. Als in Hardenberg onder her viaductje doorrij doe mijn ream open en geef vol gas, den zi qua decibellen tegen de pijngrens aan."
Waarom doe je dat?
"Dat is gewoon alfa-mannetjesgedrag. Kijk eens lawaai maken. Geweldig."
Ja, maar voor dat normale mannelijki gedrag krijg je wel bekeuringen... "In die 55o Maranello, een twaalfcilinder, r ik ergens in de Achterhoek op de snelweg, 's avonds laat. Ik werd geflitst. En kreeg eer bekeuring voor 6 km/h to hard. En dat in e Ferrari 5So Maranello! Ik vend her knap. 1E heb een briefje geschreven dat ik eigenlijk premie wilde, want dat is toch wel heel ne Maar den krijg je zo'n zeikbriefje terug ov handhaven, 24 uur per dag..."
Jij komt zelf ook belerend over in je programma. Je werd zelfs `de wegdominee' genoemd. Dan heeft er net iemand een bekeuring gekregen en dan vraag je: `Wat hebt u hiervan geleerd?'
"Dat heb je mij nooit horen vragen! Dat is slechts war mensen erin horen. Ik loof to.ooo euro nit als je kunt aangeven waar ik dat gezegd heb. Her is war mensen erin leggen, echt..."
Het voelt belerend als jij er dan met die camera bovenop staat.
"Precies, als je er gevoelig voor bent. Maar als je denkt: mij is niets to leren, dan voel je dat ook niet zo. Dat vind ik ook zo leuk aan bet programma. Als ik zou zeggen: `Er rijdt bier een Golf asociaal hard', dan is her oordeel al geveld. Ik zeg juist: `Er rijdt dear een Golf. En die rijdt r6o waar je 8o mag: Dat is feitelijke informatie."
Jij rijdt dan zelf ook to hard. Vind je het niet hypocriet dat je anderen crop betrapt? "Ja, eigenlijk ben ik hypocriet. Absoluut. Hoewel, ik zeg nooit dat ik her zelf beter doe. Integendeel. Als je goed luistert, dan hoor je mij altijd ook wel een beetje nuanceren. Ik heb zelfs wel eens geroepen bij een inhaalmanoeuvre rechts dat-ie dat netjes doet!"
Er zijn nu meer programme's zoals het jouwe. Jij was de eerste met zo'n formule. Vind je het vervelend dat die is `gejat'? "Ilc zou liegen als ik zei dat dat niet zo is. Maar dat is puur persoonlijk. Ik had best royalty's willen ontvangen. Maar, her klinkt misschien zweaerig, her is ook een groot compliment dat ze me nadoen."
Maar die programme's zijn er wel. Kost jou dat omzet?
"Ja, tuurlijk. Het zij zo. En ik mag niet klagen."
Wear ben jij goed in?
"In teksten schrijven. Maar zeker niet in her presenteren. Ik vind het vreselijk en dat straalt er nog steeds vanaf. Ik vind her helemaal niks wet ik doe. Ik ben voor de camera net een houten klaas. Maar de mensen Icennen me niet anders dan zo. En kennelijk accepteren ze dat."
Waarin wil jij dan uitblinken?
"In autorijden. Ik ben al jaren van plan een oude BMW to kopen, want ik wil goed leren driften. Dat vind ik echt belangrijk in her leven. Voertuigbeheersing. Vandaar ook dat ik mijn oude huffs zelf heb platgegooid met een enorme kraan. Dat ik dat enorme ding beheerste, vend ik geweldig. Zet mij maar op een kraan, ik ken dat. Da's ook een snort ijdelheid."