Olie verversen onnodig?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot

Bericht door Knot » 05 apr 2008, 10:44

Misschien al je dagelijks woon/werk van Winschoten naar Landgraaf rijdt ofzo dat je dan na 200.000km nog redelijke olie hebt maar voor de gemiddelde nederlander die al te belazerd is om naar de c1000 1km verderop te lopen werkt het denkik niet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 apr 2008, 21:00

Bert ///M3 schreef:zou dat betekenen 2.000.000 km achter elkaar 250 km/u rijden.

Is niet eerlijk want zo'n motor ziet een max zuigersnelheid van 8 m/s en een M3 motor +/- 20 m/s.

Maar toch, geeft toch wel stof tot nadenken dit soort dingen :)
En er zit geen sep. op een M3 :wink:
Pescatore schreef:
Wat meer offtopic; wat kun je tegen deze vervuiling doen? Er zijn wel allerlei toevoegingen te koop om je motor intern schoon te maken maar ik krijg hier altijd het gevoel bij dat je opgelicht wordt. Afgelopen jaar heb ik mijn olie ververst, het viel me op dat binnen 6000km de olie al weer redelijk zwart ziet. Misschien helpt het om bij een oliewissel de motor eerst een keer met een bus nieuwe knakenolie te vullen, wat rond te laten draaien en dan nog een keer de olie af te tappen, in ruil voor (goede) verse olie + filter?
De olie is na 2000km meestal al weer zwart van kleur maar dit zegt niets over de kwaliteit. Een keer spoelen met knakenolie lijkt me niet de oplossing want je mengt nieuwe olie of aan met wat oude olie of met de knakenolie :wink: Het beste is gewoon om de motor op temperatuur te laten komen en dan olie aftappen. Het liefst zo lang mogelijk uit laten lekken zodat er zoveel mogelijk nieuwe olie bij kan. Bij mijn motor heb ik s'avonds de olie stop verwijderd en de volgende dag pas olie bijgevuld. Kan best een kwart tot een half litertje schelen. Of je het merkt wat betreft de uiteindelijke levensduur van de motor :roll:

In die schoonmaak middelen geloof ik niet trouwens :wink:

Peric

Bericht door Peric » 06 apr 2008, 19:05

Ik heb sinds ik de auto heb er zo'n 2000 km mee gereden. Ik weet niet wanneer de olie ververst is voordat ik 'm kocht.
Nu peil ik net de olie, nog heel mooi bruin. Zegt dit iets? Onlangs de olie ververst? Of is een BMW-motor nu eenmaal wat minder met vervuilen?
En als ik nu regelmaig het peil check en elke keer zie dat de olie nog bruin is, gewoon niet verversen?

Niels

Bericht door Niels » 06 apr 2008, 22:35

Peric schreef: Of is een BMW-motor nu eenmaal wat minder met vervuilen?
Tuurlijk joh :P :wink:

Nee zegt helaas niks en wat is mooi bruin? Lijkt het net zo schoon als nieuwe olie af fabriek? De olie van de Starlet van mijn trouw-ma is ook meer bruin dan zwart maar dat zal eerder aan de korte stadsritjes liggen of aan de goedkope Aldi olie. Lijkt me in dat geval dan ook eerder verdunning door het opmengen met benzine omdat het ding 75% van de tijd op de choke loopt :wink: voor de goed orde, ik ververs van dat ding nooit olie, ik vul het alleen maar bij :lol:

eszes

Bericht door eszes » 06 apr 2008, 22:59

Ik merk dat na zo'n 8k km's de olietemp geleidelijk een graadje of 5 hoger wordt dan direct na vullen. Blijf dus bij die interval. Neem ook steeds de versn.bak-olie mee. (morgen weer aan de beurt).

Heb trouwens gelezen dat die lange intervallen (> 30k km's) serieuze problemen kunnen veroorzaken. Oliefilters halen het superfijne slijpsel er niet uit. Gaat ook niet, omdat anders de boel zou verstoppen. De olie verandert dus langzaam in een soort bruin/zwarte CIF, dat alle contactvlakken fraai polijst. Zó glad, dat het metaal z'n poreuze oppervlakte structuur verliest en zo het vermogen verliest om olie vast te houden voor smering.

Milieu overwegingen? Mijn auto stoot zoveel CO2 uit, dat een beetje regenwoud alle poriën openzet als ik de motor start: assimileren maar. Ik weet zeker dat ik persoonlijk de volgende ijstijd met minstens een week uitstel! 8)

Niels

Bericht door Niels » 06 apr 2008, 23:08

Waarvoor dank :lol:

Tommy

Bericht door Tommy » 07 apr 2008, 21:05

Komt er nou ook koolstof in de olie of alleen metaalslijpsel? Grafiet zou mooi zijn, perfect smeermiddel zonder te polijsten toch?

Plaats reactie