Olie verversen onnodig?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Mathieu

Olie verversen onnodig?

Bericht door Mathieu » 04 apr 2008, 12:00

Andre

Bericht door Andre » 04 apr 2008, 12:07

30 jaar zakken gevuld bij castrol. Meer hoef ik niet te zeggen denk.

Sigaren uit eigen doos.

Hunter

Bericht door Hunter » 04 apr 2008, 12:17

Maar ligt ook aan de perfecte auto natuurlijk... :D
Al kan ik me niet voorstellen dat hij de auto rijdt, waarmee hij op de foto staat! :roll:

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2008, 12:19

Ik las het, opmerkelijk bericht, maar kan me het ergens wel voorstellen, wat mij zo opvalt is dat olie zo verschrikkelijk duur is geworden de laatste jaren.

Een oliebeurt lijkt echt nergens over te gaan qua kosten. Olie word in massa ingekocht, maar je betaald gewoon hetzelfde als een losse liter in een blik :?

Als iemand vroeger zou zeggen olieverversen kost 275 a 300 gulden, lachte je hem hard uit, nu is het gewoon normaal.

Olieprijs gestegen blabla snap ik allemaal wel. maar toch..

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 04 apr 2008, 12:22

"Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak."

Ja, dus ? Dus als je motor een carterinhoud van 3ltr heeft en het kreng verbruikt 0,5ltr per maand, heb je dus vanzelf na een half jaar je olie ververst. :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2008, 12:29

Komt omdat jij die dure Castrol Olie gebruikt Rico :lol:

Maar er zit wel wat in. Als je naar industriele toepassingen kijkt, grote dieselmotoren enz. Daar gaat gaat haast nooit nieuwe olie in. Ik heb in mijn korte carriere meerdere malen gezien dat er zuigerveren verwisseld werden (ik geloof na 8000 draaiuren, op 97% vermogen continu) maar nooit dat het carter geflushed werd. Wat ze daar doen is een maandelijkse test, meten TBN gehalte, viscositeit en waterpercentage en that's it.

Enige waar ze daar wel eens tegenaan lopen is vocht in de olie maar dan zetten ze er even een dagje een separator op die het water er uit haalt en that's it.

Ik denk dat dat ook 1 van de reden is dat de oliewissel nog steeds voorgeschreven is. Bijna geen enkele automobilist heeft zin om maandelijks met een teststrippie te kijken of zijn olie nog goed is :lol:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 apr 2008, 12:46

De vraag is...welke DF-er gaat dit eens eventjes testen voor ons? 8)

Andre

Bericht door Andre » 04 apr 2008, 13:02

hielke met de bravo

Die rijdt volgens mij al 12 jaar op dezelfde halfords olie.

Gijzer

Bericht door Gijzer » 04 apr 2008, 13:12

Andre schreef:30 jaar zakken gevuld bij castrol. Meer hoef ik niet te zeggen denk.

Sigaren uit eigen doos.
En daarbij ook toevallig een dingetje uitgevonden die de kwaliteit van de olie meet. :wink:

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 04 apr 2008, 13:18

Je moet het niet overdrijven, maar De Groot heeft een punt.

Mijn Panda moet om de 20.000 nieuwe olie.

Bij aanschaf (teller toen op 7500) heb ik er dure, volledig synthetische olie in gedaan, deze ververs ik om de 30 a 40.000km (ik rijdt wel voornamelijk lange stukken, dus geen vocht in de olie e.d.) Dat is bij mij trouwens na 1 jaar!

Vanwege een licht olieverbruik (1l op 10.000km) heb je dus zonder te verversen toch al verversing van 3 liter!! (carterinhoud is 4l)

Dus: verversingstermijn kan (volgens mij!) best iets langer zijn, MITS je goede olie gebruikt EN je auto "goed gebruikt" (niet alleen hele korte stukken e.d. of in hele stoffige omgevingen)

Sigaren uit eigen doos.

En daarbij ook toevallig een dingetje uitgevonden die de kwaliteit van de olie meet.
hier lezen de meeste mensen (vanwege de grote schok van het artikel) overheen!!

Dus altijd vanaf twee kanten bekijken... om de 20.000 verversen hoeft misschien niet, maar olie 350.000 laten zitten KAN niet helemaal lekker zijn .

Mischien loopt zijn auto nog prima, MAAR zou hij met verse olie nog veel beter lopen!! :?

GTRene

Bericht door GTRene » 04 apr 2008, 13:29

als je motorretje al 350.000km loopt heeft ie het goed gedaan 8) zou ik al blij wezen...alles over de 200.000km vind ik al netjes, en of dat met dezelfde olie is of bij verversing, feit is inderdaad dat de olie veel langer mee kan dan wordt vermeld, en dat ze met simpele systemen kunnen zien of de kwaliteit nog goed is, vroeger had je nog wel eens zo'n olie aftapplug waar een magneet in zat, das ook best handig dan zag je de eventuele slijtage daar verzameld worden....

Casper

Bericht door Casper » 04 apr 2008, 14:11

Ik heb toch altijd het gevoel dat een oliefilter niet alle metaalgruis eruit filtert en dat dit dan in je olie gaat "zweven". Naar 350.000km is de magneet van de carterplug ook wel verzadigd. Dus het gaat toch wel tegen mijn gevoel in om nooit meer olie te verversen...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2008, 15:11

Ja maar daarom wil hij dus die chip van zijn zoon verkopen op je peilstok, dan weet je tussentijds wanneer er teveel metaaldeeltjes gaan ontstaan.

Goeie reclame campagne.

En verder geloof ik best dat auto's die normaal bereden worden en waarbij het oliepeil regelmatig wordt gecontroleerd en met dezelfde olie (merk/type) wordt bijgevuld, best lang mee kan tot de motor er daadwerkelijk mee kapt.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 apr 2008, 17:37

De onderhoudsintervallen zullen wel langer kunnen, maar regelmatig verversen zal de levensduur ook wel iets verlengen. Ik ben op weg naar de 450k met mijn daily.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 apr 2008, 17:40

450k :shock: :shock: damn...hoe oud en veel lange km? merk?

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 apr 2008, 18:23

450k heb ik nog niet gehaald, momenteel 431k. Het is een e38 3.0 v8. De laatste 97k op LPG. Door de stijgende prijzen werd benzine me te duur.

Dagelijks laat ik hem nog flink doortrekken op de snelweg.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 04 apr 2008, 18:31

De beste man kan zeker niet meer met Castrol opschieten en heeft zijn aandelen Castrol zeker verkocht :lol:

Verder zullen er best wel motoren zijn die 350000 km met dezelfde olie zullen halen, maar ik waag het er niet op. Zie nog steeds vaak motoren waar de olie er te lang in zit en het motorblok van binnen toch behoorlijk vervuild is. Er zal maar zo'n stuk vervuiling los komen en in een oliekanaal terrecht komen :roll: Zeg dan maar dag dag met je blokje als dat gebeurd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 apr 2008, 18:52

Andre schreef:30 jaar zakken gevuld bij castrol. Meer hoef ik niet te zeggen denk.

Sigaren uit eigen doos.

:? inderdaad..
Bert ///M3 schreef: Maar er zit wel wat in. Als je naar industriele toepassingen kijkt, grote dieselmotoren enz. Daar gaat gaat haast nooit nieuwe olie in. Ik heb in mijn korte carriere meerdere malen gezien dat er zuigerveren verwisseld werden (ik geloof na 8000 draaiuren, op 97% vermogen continu) maar nooit dat het carter geflushed werd. Wat ze daar doen is een maandelijkse test, meten TBN gehalte, viscositeit en waterpercentage en that's it.

Enige waar ze daar wel eens tegenaan lopen is vocht in de olie maar dan zetten ze er even een dagje een separator op die het water er uit haalt en that's it.

Ik denk dat dat ook 1 van de reden is dat de oliewissel nog steeds voorgeschreven is. Bijna geen enkele automobilist heeft zin om maandelijks met een teststrippie te kijken of zijn olie nog goed is :lol:
Klopt Bert maar dit soort motoren draaien nagenoeg continu waarbij een auto motor veel en dan ook veel vaker het traject om op bedrijfstemperatuur te komen meemaakt en juist dan vervuilt de olie omdat de passingen niet optimaal zijn (maar dat hoef ik jou niet te vertellen). En dan heb ik het nog niet eens over de te zware belasting vanwege het feit dat men denkt dat de auto op temperatuur is als de KOELVLOEISTOF temperatuurmeter 90 graden aangeeft :wink:

Ik ben het met de beste man eens dat het situatie afhankelijk is maar ik denk ik niet dat de huidige olie geschikt is om een heel leven lang in een automotor te zitten. Dat probleem kent hij niet want met 350Kkm op de teller zonder oliewissel vult ie waarschijnlijk een liter op de 500km bij :lol: Veel kosten besparender en veel beter voor het mileu inderdaad..

Overigens reed een maatje van me een aantal jaren in een oud gebakje tijdens zijn studententijd. Gekocht zonder olieverbruik en na 3 jaar en 60000km verder zonder oliewissel afscheid van genomen met olieverbruik en dat kwam niet door misbruik. Nog niet dramatisch qua hoeveelheden maar wel meetbaar.

Kortom, ik ververs gewoon lekker olie na ca. 15000km :wink:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 04 apr 2008, 20:06

Dat het een grote post is voor het millieu daar ben ik het wel mee eens maar 350.000km is ook weer overdreven...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 apr 2008, 21:43

Oke wie is de eerste die als test een jaartje of 4 zn olie niet meer ververst :-)

ps. waarom zou die man geen Focus rijden??????

Ik ben technisch niet zo goed dat ik er iets zinnigs over kan zeggen., wel is mijn gevoel dat smering van je motor 1 van de meest belangrijke zaken is!

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2008, 22:18

Euh wij zijn erg zuinig op onze auto's

Racevijf, elke wedstrijd
5 gtt om de 5.000
cabrio om de 10.000
maar de ragbak hebben we nu drie jaar en stond op bijna 200.000 en sinds we hem hebben nog geen olie ververst :oops: :oops:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 apr 2008, 01:22

luco hornsveld schreef: maar de ragbak hebben we nu drie jaar en stond op bijna 200.000 en sinds we hem hebben nog geen olie ververst :oops: :oops:
Kijk :!: Het nieuwe test slachtoffer :D Dus....hoeveel km's zonder oliewissel en is het merkbaar? Olieverbruik toename, rammels, problemen enz?

Je beseft wel dat jij nu de sleutel bent of niet :lol:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 05 apr 2008, 02:20

Rico v Velzen schreef: Als iemand vroeger zou zeggen olieverversen kost 275 a 300 gulden, lachte je hem hard uit, nu is het gewoon normaal.
:shock: :shock: :shock:

De Sub gaat ongeveer 4 liter 5W50 volsyntheet van Kendall in en dat kost €6,50 per liter, dus nog geen 1/3 van wat een tank benzine kost......ik blijf dus lekker m'n olie om de 8000 km. verversen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 apr 2008, 03:04

Niels schreef:

Sigaren uit eigen doos.

:? inderdaad..
Bert ///M3 schreef: Maar er zit wel wat in. Als je naar industriele toepassingen kijkt, grote dieselmotoren enz. Daar gaat gaat haast nooit nieuwe olie in. Ik heb in mijn korte carriere meerdere malen gezien dat er zuigerveren verwisseld werden (ik geloof na 8000 draaiuren, op 97% vermogen continu) maar nooit dat het carter geflushed werd. Wat ze daar doen is een maandelijkse test, meten TBN gehalte, viscositeit en waterpercentage en that's it.

Klopt Bert maar dit soort motoren draaien nagenoeg continu waarbij een auto motor veel en dan ook veel vaker het traject om op bedrijfstemperatuur te komen meemaakt en juist dan vervuilt de olie omdat de passingen niet optimaal zijn (maar dat hoef ik jou niet te vertellen). En dan heb ik het nog niet eens over de te zware belasting vanwege het feit dat men denkt dat de auto op temperatuur is als de KOELVLOEISTOF temperatuurmeter 90 graden aangeeft :wink:
Nee klopt :)

Maar als je die 8000 uur vol vermogen vertaalt naar een M3 motor bijvoorbeeld, dan zou dat betekenen 2.000.000 km achter elkaar 250 km/u rijden.

Is niet eerlijk want zo'n motor ziet een max zuigersnelheid van 8 m/s en een M3 motor +/- 20 m/s.

Maar toch, geeft toch wel stof tot nadenken dit soort dingen :)

Pescatore

Bericht door Pescatore » 05 apr 2008, 10:33

Jan Visser schreef: Zie nog steeds vaak motoren waar de olie er te lang in zit en het motorblok van binnen toch behoorlijk vervuild is. Er zal maar zo'n stuk vervuiling los komen en in een oliekanaal terrecht komen :roll: Zeg dan maar dag dag met je blokje als dat gebeurd.
Wat meer offtopic; wat kun je tegen deze vervuiling doen? Er zijn wel allerlei toevoegingen te koop om je motor intern schoon te maken maar ik krijg hier altijd het gevoel bij dat je opgelicht wordt. Afgelopen jaar heb ik mijn olie ververst, het viel me op dat binnen 6000km de olie al weer redelijk zwart ziet. Misschien helpt het om bij een oliewissel de motor eerst een keer met een bus nieuwe knakenolie te vullen, wat rond te laten draaien en dan nog een keer de olie af te tappen, in ruil voor (goede) verse olie + filter?

Plaats reactie