Olie verversen onnodig?
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik las het, opmerkelijk bericht, maar kan me het ergens wel voorstellen, wat mij zo opvalt is dat olie zo verschrikkelijk duur is geworden de laatste jaren.
Een oliebeurt lijkt echt nergens over te gaan qua kosten. Olie word in massa ingekocht, maar je betaald gewoon hetzelfde als een losse liter in een blik
Als iemand vroeger zou zeggen olieverversen kost 275 a 300 gulden, lachte je hem hard uit, nu is het gewoon normaal.
Olieprijs gestegen blabla snap ik allemaal wel. maar toch..
Een oliebeurt lijkt echt nergens over te gaan qua kosten. Olie word in massa ingekocht, maar je betaald gewoon hetzelfde als een losse liter in een blik

Als iemand vroeger zou zeggen olieverversen kost 275 a 300 gulden, lachte je hem hard uit, nu is het gewoon normaal.
Olieprijs gestegen blabla snap ik allemaal wel. maar toch..
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Komt omdat jij die dure Castrol Olie gebruikt Rico
Maar er zit wel wat in. Als je naar industriele toepassingen kijkt, grote dieselmotoren enz. Daar gaat gaat haast nooit nieuwe olie in. Ik heb in mijn korte carriere meerdere malen gezien dat er zuigerveren verwisseld werden (ik geloof na 8000 draaiuren, op 97% vermogen continu) maar nooit dat het carter geflushed werd. Wat ze daar doen is een maandelijkse test, meten TBN gehalte, viscositeit en waterpercentage en that's it.
Enige waar ze daar wel eens tegenaan lopen is vocht in de olie maar dan zetten ze er even een dagje een separator op die het water er uit haalt en that's it.
Ik denk dat dat ook 1 van de reden is dat de oliewissel nog steeds voorgeschreven is. Bijna geen enkele automobilist heeft zin om maandelijks met een teststrippie te kijken of zijn olie nog goed is

Maar er zit wel wat in. Als je naar industriele toepassingen kijkt, grote dieselmotoren enz. Daar gaat gaat haast nooit nieuwe olie in. Ik heb in mijn korte carriere meerdere malen gezien dat er zuigerveren verwisseld werden (ik geloof na 8000 draaiuren, op 97% vermogen continu) maar nooit dat het carter geflushed werd. Wat ze daar doen is een maandelijkse test, meten TBN gehalte, viscositeit en waterpercentage en that's it.
Enige waar ze daar wel eens tegenaan lopen is vocht in de olie maar dan zetten ze er even een dagje een separator op die het water er uit haalt en that's it.
Ik denk dat dat ook 1 van de reden is dat de oliewissel nog steeds voorgeschreven is. Bijna geen enkele automobilist heeft zin om maandelijks met een teststrippie te kijken of zijn olie nog goed is

- Paul Broere
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
- Locatie: The Netherlands
Je moet het niet overdrijven, maar De Groot heeft een punt.
Mijn Panda moet om de 20.000 nieuwe olie.
Bij aanschaf (teller toen op 7500) heb ik er dure, volledig synthetische olie in gedaan, deze ververs ik om de 30 a 40.000km (ik rijdt wel voornamelijk lange stukken, dus geen vocht in de olie e.d.) Dat is bij mij trouwens na 1 jaar!
Vanwege een licht olieverbruik (1l op 10.000km) heb je dus zonder te verversen toch al verversing van 3 liter!! (carterinhoud is 4l)
Dus: verversingstermijn kan (volgens mij!) best iets langer zijn, MITS je goede olie gebruikt EN je auto "goed gebruikt" (niet alleen hele korte stukken e.d. of in hele stoffige omgevingen)
____________________________
Dus altijd vanaf twee kanten bekijken... om de 20.000 verversen hoeft misschien niet, maar olie 350.000 laten zitten KAN niet helemaal lekker zijn .
Mischien loopt zijn auto nog prima, MAAR zou hij met verse olie nog veel beter lopen!!
Mijn Panda moet om de 20.000 nieuwe olie.
Bij aanschaf (teller toen op 7500) heb ik er dure, volledig synthetische olie in gedaan, deze ververs ik om de 30 a 40.000km (ik rijdt wel voornamelijk lange stukken, dus geen vocht in de olie e.d.) Dat is bij mij trouwens na 1 jaar!
Vanwege een licht olieverbruik (1l op 10.000km) heb je dus zonder te verversen toch al verversing van 3 liter!! (carterinhoud is 4l)
Dus: verversingstermijn kan (volgens mij!) best iets langer zijn, MITS je goede olie gebruikt EN je auto "goed gebruikt" (niet alleen hele korte stukken e.d. of in hele stoffige omgevingen)
____________________________
hier lezen de meeste mensen (vanwege de grote schok van het artikel) overheen!!0 jaar zakken gevuld bij castrol. Meer hoef ik niet te zeggen denk.
Sigaren uit eigen doos.
En daarbij ook toevallig een dingetje uitgevonden die de kwaliteit van de olie meet.
Dus altijd vanaf twee kanten bekijken... om de 20.000 verversen hoeft misschien niet, maar olie 350.000 laten zitten KAN niet helemaal lekker zijn .
Mischien loopt zijn auto nog prima, MAAR zou hij met verse olie nog veel beter lopen!!

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
als je motorretje al 350.000km loopt heeft ie het goed gedaan 8) zou ik al blij wezen...alles over de 200.000km vind ik al netjes, en of dat met dezelfde olie is of bij verversing, feit is inderdaad dat de olie veel langer mee kan dan wordt vermeld, en dat ze met simpele systemen kunnen zien of de kwaliteit nog goed is, vroeger had je nog wel eens zo'n olie aftapplug waar een magneet in zat, das ook best handig dan zag je de eventuele slijtage daar verzameld worden....
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ja maar daarom wil hij dus die chip van zijn zoon verkopen op je peilstok, dan weet je tussentijds wanneer er teveel metaaldeeltjes gaan ontstaan.
Goeie reclame campagne.
En verder geloof ik best dat auto's die normaal bereden worden en waarbij het oliepeil regelmatig wordt gecontroleerd en met dezelfde olie (merk/type) wordt bijgevuld, best lang mee kan tot de motor er daadwerkelijk mee kapt.
Goeie reclame campagne.
En verder geloof ik best dat auto's die normaal bereden worden en waarbij het oliepeil regelmatig wordt gecontroleerd en met dezelfde olie (merk/type) wordt bijgevuld, best lang mee kan tot de motor er daadwerkelijk mee kapt.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
De beste man kan zeker niet meer met Castrol opschieten en heeft zijn aandelen Castrol zeker verkocht
Verder zullen er best wel motoren zijn die 350000 km met dezelfde olie zullen halen, maar ik waag het er niet op. Zie nog steeds vaak motoren waar de olie er te lang in zit en het motorblok van binnen toch behoorlijk vervuild is. Er zal maar zo'n stuk vervuiling los komen en in een oliekanaal terrecht komen
Zeg dan maar dag dag met je blokje als dat gebeurd.

Verder zullen er best wel motoren zijn die 350000 km met dezelfde olie zullen halen, maar ik waag het er niet op. Zie nog steeds vaak motoren waar de olie er te lang in zit en het motorblok van binnen toch behoorlijk vervuild is. Er zal maar zo'n stuk vervuiling los komen en in een oliekanaal terrecht komen

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Andre schreef:30 jaar zakken gevuld bij castrol. Meer hoef ik niet te zeggen denk.
Sigaren uit eigen doos.

Klopt Bert maar dit soort motoren draaien nagenoeg continu waarbij een auto motor veel en dan ook veel vaker het traject om op bedrijfstemperatuur te komen meemaakt en juist dan vervuilt de olie omdat de passingen niet optimaal zijn (maar dat hoef ik jou niet te vertellen). En dan heb ik het nog niet eens over de te zware belasting vanwege het feit dat men denkt dat de auto op temperatuur is als de KOELVLOEISTOF temperatuurmeter 90 graden aangeeftBert ///M3 schreef: Maar er zit wel wat in. Als je naar industriele toepassingen kijkt, grote dieselmotoren enz. Daar gaat gaat haast nooit nieuwe olie in. Ik heb in mijn korte carriere meerdere malen gezien dat er zuigerveren verwisseld werden (ik geloof na 8000 draaiuren, op 97% vermogen continu) maar nooit dat het carter geflushed werd. Wat ze daar doen is een maandelijkse test, meten TBN gehalte, viscositeit en waterpercentage en that's it.
Enige waar ze daar wel eens tegenaan lopen is vocht in de olie maar dan zetten ze er even een dagje een separator op die het water er uit haalt en that's it.
Ik denk dat dat ook 1 van de reden is dat de oliewissel nog steeds voorgeschreven is. Bijna geen enkele automobilist heeft zin om maandelijks met een teststrippie te kijken of zijn olie nog goed is

Ik ben het met de beste man eens dat het situatie afhankelijk is maar ik denk ik niet dat de huidige olie geschikt is om een heel leven lang in een automotor te zitten. Dat probleem kent hij niet want met 350Kkm op de teller zonder oliewissel vult ie waarschijnlijk een liter op de 500km bij

Overigens reed een maatje van me een aantal jaren in een oud gebakje tijdens zijn studententijd. Gekocht zonder olieverbruik en na 3 jaar en 60000km verder zonder oliewissel afscheid van genomen met olieverbruik en dat kwam niet door misbruik. Nog niet dramatisch qua hoeveelheden maar wel meetbaar.
Kortom, ik ververs gewoon lekker olie na ca. 15000km

- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Kijk :!: Het nieuwe test slachtofferluco hornsveld schreef: maar de ragbak hebben we nu drie jaar en stond op bijna 200.000 en sinds we hem hebben nog geen olie ververst![]()

Je beseft wel dat jij nu de sleutel bent of niet

-
OnlineOpa
- Berichten: 6778
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Rico v Velzen schreef: Als iemand vroeger zou zeggen olieverversen kost 275 a 300 gulden, lachte je hem hard uit, nu is het gewoon normaal.



De Sub gaat ongeveer 4 liter 5W50 volsyntheet van Kendall in en dat kost €6,50 per liter, dus nog geen 1/3 van wat een tank benzine kost......ik blijf dus lekker m'n olie om de 8000 km. verversen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nee kloptNiels schreef:Andre schreef:30 jaar zakken gevuld bij castrol. Meer hoef ik niet te zeggen denk.
Sigaren uit eigen doos.
inderdaad..
Klopt Bert maar dit soort motoren draaien nagenoeg continu waarbij een auto motor veel en dan ook veel vaker het traject om op bedrijfstemperatuur te komen meemaakt en juist dan vervuilt de olie omdat de passingen niet optimaal zijn (maar dat hoef ik jou niet te vertellen). En dan heb ik het nog niet eens over de te zware belasting vanwege het feit dat men denkt dat de auto op temperatuur is als de KOELVLOEISTOF temperatuurmeter 90 graden aangeeftBert ///M3 schreef: Maar er zit wel wat in. Als je naar industriele toepassingen kijkt, grote dieselmotoren enz. Daar gaat gaat haast nooit nieuwe olie in. Ik heb in mijn korte carriere meerdere malen gezien dat er zuigerveren verwisseld werden (ik geloof na 8000 draaiuren, op 97% vermogen continu) maar nooit dat het carter geflushed werd. Wat ze daar doen is een maandelijkse test, meten TBN gehalte, viscositeit en waterpercentage en that's it.
Enige waar ze daar wel eens tegenaan lopen is vocht in de olie maar dan zetten ze er even een dagje een separator op die het water er uit haalt en that's it.
Ik denk dat dat ook 1 van de reden is dat de oliewissel nog steeds voorgeschreven is. Bijna geen enkele automobilist heeft zin om maandelijks met een teststrippie te kijken of zijn olie nog goed is![]()

Maar als je die 8000 uur vol vermogen vertaalt naar een M3 motor bijvoorbeeld, dan zou dat betekenen 2.000.000 km achter elkaar 250 km/u rijden.
Is niet eerlijk want zo'n motor ziet een max zuigersnelheid van 8 m/s en een M3 motor +/- 20 m/s.
Maar toch, geeft toch wel stof tot nadenken dit soort dingen

- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Wat meer offtopic; wat kun je tegen deze vervuiling doen? Er zijn wel allerlei toevoegingen te koop om je motor intern schoon te maken maar ik krijg hier altijd het gevoel bij dat je opgelicht wordt. Afgelopen jaar heb ik mijn olie ververst, het viel me op dat binnen 6000km de olie al weer redelijk zwart ziet. Misschien helpt het om bij een oliewissel de motor eerst een keer met een bus nieuwe knakenolie te vullen, wat rond te laten draaien en dan nog een keer de olie af te tappen, in ruil voor (goede) verse olie + filter?Jan Visser schreef: Zie nog steeds vaak motoren waar de olie er te lang in zit en het motorblok van binnen toch behoorlijk vervuild is. Er zal maar zo'n stuk vervuiling los komen en in een oliekanaal terrecht komenZeg dan maar dag dag met je blokje als dat gebeurd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten