Wegmisbruikers: Waar ligt de grens?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 12 mar 2008, 05:24

Eindconclusie, weer een hoop vooroordelen (alle agent zijn domme NSB-ers en alle autodieven zijn Polen)

Jammer.

Resumé

De aanname dat er een volgsysteem op de Mercedes zit, en dat de dader bekend is, en dat zij dus daardoor wisten is dat hij niet ging stoppen is niet op te maken uit het radioverkeer tussen de dienders en de centrale.

In 3 minuut 14, melden ze dat ze langs de Zafira willen omdat ze sneller zijn, wat waarschijnlijk ook zo is, bovendien hebben de VROS mannen een iets andere rijopleiding gehad dan de dienders in de Zafira. En zijn zij behalve sneller, waarschijnlijk ook beter getraind dus op dit soort situaties.

Je ziet iemand minder dan 3 seconden in beeld, maar dat is genoeg om tot de conclusie te komen dat hij uit Polen komt. Tja, want immers ze rijden ook nog eens allemaal zo daar! Gelukkig heeft er nog een poster wel eens in Polen gereden en kan dit natuurlijk als beamen als deskundige.

Het is prima dat je het al dan niet stoppen van de achtervolging ter sprake wil stellen, echter met zulke vooringenomenheid en bij verzonnen omstandigheden betwijfel ik of het niet een gevalletje schandpaal nagelen is. Ik doel hiermee niet zo zeer op een persoon specifiek maar gewoon de algemene gedachtegang bij een aantal mensen.

Hans

Bericht door Hans » 12 mar 2008, 08:38

Jeroen Bosman schreef:Het feit dat er een cameraploeg in de auto zat is min of meer “toeval”zij reden immers gewoon in de omgeving rond.
Volgens mij zat er geen camerateam in de auto, want je ziet alleen maar de beelden van de camera in de auto. (die onder de binnenspiegel hangt)
Waar blijkt trouwens uit dat er een volgsysteem in die Mercedes zat?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2008, 09:32

@Jeroen. Dit hele verhaal heeft ook in de krant gestaan hoor.

Dexter

Bericht door Dexter » 12 mar 2008, 09:52

Dat alle agenten domme NSb'ers zijn is natuurlijk onzin, net zoals de uitspraak dat alle autodieven uit Polen komen.
De mensen die dat hebben geschreven missen het punt waar dit draadje over gaat.

Resumerend wil ik daarom dit nog wel even kwijt:
Mijn intentie met dit topic was om aan te tonen dat het in sommige gevallen beter is om met een achtervolging te stoppen, als er daardoor onschuldige mensenlevens in gevaar worden gebracht.
Zeker als het gaat om een 'simpele' autodief die (naar later bleek) al meerdere malen daarvoor opgepakt is.
De bewuste politieagenten hebben er in dit geval voor gekozen om de held uit te hangen en daarmee het leven van andere weggebruikers in gevaar gebracht.
Dit filmpje is daardoor overgoten met een 'Gone in 60 Seconds' sausje en is volgens mij meer te beschouwen als propaganda voor Spee en zijn bureau verkeershandhaving dan als een objectief beeldverslag van een dag in het leven van een VROS team.
Dat zoiets gebeurt is voor mij persoonlijk op zich al kwalijk te noemen vanwege bovenstaande redenen, maar dat het dan ook nog op TV komt en op sensatiebeluste wijze een keer of 20 vooraf wordt geshowd zodat toch vooral iedereen maar zal kijken naar Wegmisbruikers is nog erger.

Ik schreef het al eerder, dit was de achtervolging van een crimineel en niet van een gemiddelde automobilist die na betrapt te zijn op een snelheidsovertreding in blinde paniek op de vlucht slaat.
Overigens was de motorrijder uit Polen van een weekje terug daar wel een schoolvoorbeeld van.
Die reed op sommige momenten ook ver boven de 230 km/h om uiteindelijk in de sloot te eindigen.
Daarbij werd er wél behoorlijk afstand gehouden en kwamen er geen situaties voor zoals in dit filmpje.

Tenslotte nog even over het voertuigvolgsysteem: De reden dat ze wisten dat de auto gestolen was, is reden genoeg om aan te nemen dat deze auto van een dergelijk systeem was voorzien.
Overigens is zo'n systeem verplicht in alle auto boven een bepaalde cataloguswaarde en ik ga er vanuit dat deze Mercedes daar wel aan voldoet.

Marc R

Bericht door Marc R » 12 mar 2008, 10:38

Boven de 75K nieuwwaarde.....

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 12 mar 2008, 11:06

Overigens is zo'n systeem verplicht in alle auto boven een bepaalde cataloguswaarde
Is niet verplicht, wel nodig voor dekking bij diefstal.

Veel ocassions hebben het niet omdat de vorige eigenaar het mee neemt naar de nieuwe auto.

Dexter

Bericht door Dexter » 12 mar 2008, 11:33

E60 M5 schreef:
Overigens is zo'n systeem verplicht in alle auto boven een bepaalde cataloguswaarde
Is niet verplicht, wel nodig voor dekking bij diefstal.

Veel ocassions hebben het niet omdat de vorige eigenaar het mee neemt naar de nieuwe auto.
Dat ze die dingen meenemen naar een volgende auto wist ik trouwens niet Habib.
Wat ik dacht was dat je bij aanschaf van een nieuwe auto boven de 75 K (thnx Marc :wink:) je een klasse 5 alarmsysteem moet hebben waar dat volgsysteem dan deel van uitmaakt.
Tenminste als je de auto Vol-casco of Beperkt-casco wil verzekeren, bij alleen Wa dekking is daar geen noodzaak voor. :wink:

Leuk voorbeeldje: Er zijn afgelopen maandagnacht in Sprundel twee auto's gestolen nadat de sleutels eerst uit de woning van de eigenaar waren ontvreemd.
Het betrof een Porsche Cayenne en een BMW 3-serie.
De Porsche is dinsdag in Gilze teruggevonden van de BMW ontbreekt vooralsnog elk spoor.
3 keer raden welke auto zo'n volgsysteem had.... :)

Luco

Bericht door Luco » 12 mar 2008, 12:06

de bmw :D :D :oops:

Macboy

Bericht door Macboy » 12 mar 2008, 14:14

De mooiste, belangrijkste en resumerende post waar volgens mij niemand iets tegenin kan brengen van Dexter:
een autodief in een Mercedes met een voertuigvolgsysteem is NOOIT een mensenleven waard. En juist daarom hadden ze gewoon moeten stoppen en de auto naderhand moeiteloos op kunnen sporen. En ja, dan was de dief (tijdelijk) ontkomen. En wat dan nog? Zo lopen er tientallen rond in Nederland dus een meer of minder maakt mij niet xoveel uit. En denk je niet dat er voldoende bewijslast was na een minuut of 2 filmen? Die was er in ieder geval zeker na het stukje 'langzaam rijden' waar de verdachte duidelijk in beeld kwam. Alles daarna was dus overbodig voor de bewijslast.
Perfect verwoord. Meer kun je er niet tegenin brengen.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 12 mar 2008, 14:23

Mee eens, kijk als er nou BMW had gestaan ipv Mercedes dan......

:)
Macboy schreef:De mooiste, belangrijkste en resumerende post waar volgens mij niemand iets tegenin kan brengen van Dexter:
een autodief in een Mercedes met een voertuigvolgsysteem is NOOIT een mensenleven waard. En juist daarom hadden ze gewoon moeten stoppen en de auto naderhand moeiteloos op kunnen sporen. En ja, dan was de dief (tijdelijk) ontkomen. En wat dan nog? Zo lopen er tientallen rond in Nederland dus een meer of minder maakt mij niet xoveel uit. En denk je niet dat er voldoende bewijslast was na een minuut of 2 filmen? Die was er in ieder geval zeker na het stukje 'langzaam rijden' waar de verdachte duidelijk in beeld kwam. Alles daarna was dus overbodig voor de bewijslast.
Perfect verwoord. Meer kun je er niet tegenin brengen.

RVV

Bericht door RVV » 12 mar 2008, 14:27

Was die Mercedes van Koos Spee of van die kleine trol ? Zou ook zomaar kunnen ? :lol:

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 13 mar 2008, 06:21

Dennis Cavallino schreef:@Jeroen. Dit hele verhaal heeft ook in de krant gestaan hoor.
Daar hebben de dienders wat aan die de Mercedes volgde 8)

Het is niet dat ik hen niet met je eens ben Dexter, maar mensen hebben hele verhalen gebaseerd op halve waarheden.

Dat ze hadden stoppen of op grote afstand volgen lijkt me duidelijk.

Uitzenden was een fout, of toch niet echt, mensen spreken er wel over. ik denk dat het doel wel bereikt is.

En als laatste, een volgsysteem op een C-klasse uit 2001 ? Ik denk dat ze het wisten omdat er valse platen op zaten... En er geen sprake van een volgsysteem, bekende van of andere zaken.

RVV

Bericht door RVV » 06 apr 2008, 23:22

Vanavond nog een stukje bagger gezien...

In een tunnel in de spiegel een Golfje GTI ofzo die gas geeft, gaat aan de kant voor een Ferrari 360 cabrio.. Die geeft gas, Golf er acher aan en daar achter de camera auto.. pieksnelheden lopen op tot 158 ofzo maar gemiddeld 143 km/h.. dit is dus de gemeten snelheid van de Golf (!) ter plekke was 70 toegestaan..

Ze rijden de tunnel uit, Golf slaat linksaf en de Ferrari rechtsaf..

Nu 3 maal raden waar die hufters achteraan gingen :?

Om het niet te moeilijk te maken het begint met een F.

Dus concreet de Golf word gemeten, maar de Ferrari rijd ervoor.. dus logischerwijs reed die netzo hard als de Golf Danwel harder, maar het zag er niet naar uit dat die nou echt uitliep.

En ze houden aan de Ferrari.. Het zij toch een stelletje vieze vuile van de potgerukte sensatiehomo's :? :?

Oja die lul van een voice over aka trollspeereetkever, wist rap te vertellen dat de golf rijder thuis bezoek kreeg en daar alsnog zijn rijbewijs moest inleveren (geloof jij dat ? ik niet)..

wjn

Bericht door wjn » 07 apr 2008, 07:52

Rico v Velzen schreef:Dit had ook verder niks met verkeersovertredingen/danwel hard rijden te maken, maar was gewoon een ordinair kat en muis spel. en alleen voor de kijkcijfers.. verhalen over beelden in de rechtzaal daar geloof ik niet in. 2 agenten spreken toch altijd de waarheid, daar voegen de beelden verder niks aan toe.
+1

M@rcel

Bericht door M@rcel » 07 apr 2008, 08:18

Natuurlijk krijgt die Golf rijder nog bezoek...danwel een brief uit Leeuwarden, ze hebben zijn kenteken toch?

Heb zelf ooit iets soorgelijks meegemaakt op de A28 thv Zwolle richting Hoogeveen.

Ik reed met een e34 525tds Touring lekker door terwijl er een E34 M5 Touring behoorlijk dicht op mijn bumper zat. Bestuurder werd waarschijnlijk door mijn Alpina B10 Biturbo velgen getriggerd...en moest even laten zien dat er ook nog echte snelle Tourings bestonden. :wink:
Enfin, we halen een groene Impreza in, die ik ineens zie aanhaken. Toevallig las ik die week ervoor in de AutoWeek dat ze bij de KLPD een paar groene Impreza's hadden rijden, ik intussen naar rechts en een beetje van het gas af...M5 volle polle voorbij, Impreza met idd twee dienders er achteraan.
Voorbij Zwolle stonden ze op de vluchtstrook en ik kon een lach eventjes niet onderdrukken mbt die M5 Nü..Bümperkleef Editon.
Twee weken later toch echt een bekeuring ivm de snelheid op de mat. :?

Mack

Bericht door Mack » 07 apr 2008, 10:50

Rechtzaak wegens discriminatie?

Ik bedoel, conducteurs in de trein/tram etc. mogen niet speciaal alleen Marrokaantjes controleren, want dat is discriminatie. Waarom mag de politie dan wel snel uitziende auto's extra in de gaten houden (en pakken)?

Macboy

Bericht door Macboy » 07 apr 2008, 12:12

1. Ferrari reed voorop dus gerechtvaardigd
2. Ferrari is mooier dus zou ik ook doen

Verander Golf in Oma en Ferrari in lekker wijf en ze jatten beide iets uit een winkel. Oma gaat naar rechts op bromscooter en lekker wijf rent naar links.

Achter wie ga jij aan Rico als agent ?

Of ga je dan roepen dat het leeftijdsdiscriminatie is ?

Mack

Bericht door Mack » 07 apr 2008, 13:37

Macboy schreef:1. Ferrari reed voorop dus gerechtvaardigd
2. Ferrari is mooier dus zou ik ook doen

Verander Golf in Oma en Ferrari in lekker wijf en ze jatten beide iets uit een winkel. Oma gaat naar rechts op bromscooter en lekker wijf rent naar links.

Achter wie ga jij aan Rico als agent ?

Of ga je dan roepen dat het leeftijdsdiscriminatie is ?

Het omaatje heb je waarschijnlijk eerder ingehaald dan het wijffie, dus dan is tijd-technisch gezien het slimmer om achter het omaatje aan te gaan, als je toch moet kiezen. Dan ben je sneller klaar en kun je verder met je werk.

Hetzelfde geldt voor de Ferrari en de Golf waarschijnlijk.

Dus buiten dat het discriminatie is, is het ook logistiek onverantwoord. :wink:

Hans

Bericht door Hans » 07 apr 2008, 16:39

Trouwens, die Mercedes rijder hebben ze niet eens gepakt na die achtervolging. Al die risico's voor niks.
Op de A73 haalt de Mercedes twee wagens in over de vluchtstrook. Daarbij rijdt hij verschillende afbakeningsborden omver. Een kapotte rechterachterband is het gevolg. Met de kapotte band rijdt de man nog even door. Op de toerit van de A67 richting Duitsland, verliest hij bijna de macht over het stuur. De man besluit uit de nog rijdende Mercedes te springen. Hij komt vrij hard ten val, maar weet te voet toch te ontkomen.

Met honden heeft de politie hier langs het spoor in Grubbenvorst nog geprobeerd een spoor van de ontsnapte overvaller terug te vinden. Maar helaas, ze hebben hem niet gevonden.
Bovenstaand stuk is inmiddels wel al van de site verdwenen:
http://www.plaatsdelictlimburg.nl/index ... e=lastshow

Macboy

Bericht door Macboy » 07 apr 2008, 16:53

Mack schreef:Het omaatje heb je waarschijnlijk eerder ingehaald dan het wijffie
Daarom zei ik ook bromscooter. Die hou je niet zomaar bij hoor :)

Mack

Bericht door Mack » 07 apr 2008, 16:56

Macboy schreef:
Mack schreef:Het omaatje heb je waarschijnlijk eerder ingehaald dan het wijffie
Daarom zei ik ook bromscooter. Die hou je niet zomaar bij hoor :)
Voordat ze in het scootertje zit... (en de rollator heeft opgevouwen) :wink:

Knot

Bericht door Knot » 07 apr 2008, 17:18

Hans,

Volgens mij zei de krullenbol dat ze de mercedesrijder gepakt hadden toch!!??

Ahmed

Bericht door Ahmed » 07 apr 2008, 19:03

Knot schreef:Hans,

Jah herinner mij ook zo iets, dat ze aan de overkant van de snelweg hem hebben gepakt ofzo....

Volgende week trouwens een of andere mocro die doordraait, kijkeeeuhhhh :lol:

DDX

Bericht door DDX » 07 apr 2008, 19:05

stond toevallig ook op flitsservice stukje over :

http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuw ... hp?id=3643

Hans

Bericht door Hans » 08 apr 2008, 09:21

Knot schreef:Hans,

Die krullenbol en Spee zeggen zoveel.

Plaats reactie