Wat voor (straat) banden raden jullie aan?
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
Wat voor (straat) banden raden jullie aan?
Ik weet niet of er ergens een topic voor bandenvragen etc rondzweeft dus ik dacht ik start maar even een nieuw draadje.
Een vriendin van mij vroeg wat voor banden onder haar Puma 1.7 te stoppen. Nu zitten de standaard banden er nog onder maar die zijn aan vervanging toe.
Ze zoekt een band met meer grip dan het standaard rubber wat ze hebt. Die ik overigens niet super vind rijden zelf. Maar het moet ook niet de kop kosten.
Wat is dus een goede band om te kiezen die niet belachelijk snel slijt, maar wel van goede kwaliteit is en goed grip bied.
Iemand?
Een vriendin van mij vroeg wat voor banden onder haar Puma 1.7 te stoppen. Nu zitten de standaard banden er nog onder maar die zijn aan vervanging toe.
Ze zoekt een band met meer grip dan het standaard rubber wat ze hebt. Die ik overigens niet super vind rijden zelf. Maar het moet ook niet de kop kosten.
Wat is dus een goede band om te kiezen die niet belachelijk snel slijt, maar wel van goede kwaliteit is en goed grip bied.
Iemand?
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Asief
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
- Locatie: Den Haag
De RE720 is inderdaad heel erg goed, zowel in droog als in regen. Ze worden alleen naar mijn weten niet meer geleverd. Je zou ook kunnen kijken naar de Firestone SZ80 (of SZ90), omdat die in hetzelfde segment zit als de RE720 en Firestone van Bridgestone is, zou dus denk ik niet veel uitmaken qua kwaliteit 

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
RE720 /R50A heeft ook mijn voorkeur, maar de T1R doet 't ook prima qua grip op droog, maar stuk minder op nat, wangen zijn zachter en slijt idd veel sneller (niet 10x zo snel).
De Bridgestones luisteren wel veel nauwer naar bandenspanning (en dat vind ik een pluspunt, maar het verklaart soms dat de banden 'opeens' niet meer aan je verwachting voldoen'. Even lucht erin, of eruit en voilá topprestaties voor dat geld.
De Bridgestones luisteren wel veel nauwer naar bandenspanning (en dat vind ik een pluspunt, maar het verklaart soms dat de banden 'opeens' niet meer aan je verwachting voldoen'. Even lucht erin, of eruit en voilá topprestaties voor dat geld.
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
- Asief
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
- Locatie: Den Haag
Van de site van autobandenmarkt geplukt:
"R" betekend "Radiaal" (Vaak ook nog extra voluit vermeld). Het betreft de tegenwoordig veel toegepaste bouwwijze, waarbij de karkasdraden radiaal geordend zijn. Tot ver in de 60er jaren was de diagonaalband het meest voorkomende bandtype. Als dit bandtype in speciale gevallen nog wordt geproduceerd, (.AG voor oldtimers) staat in plaats van een"R" een "D" of "-". Aanwijzing: Er mogen uitsluitend banden van hetzelfde type gemonteerd worden. Het gebruik van Diagonaal- en Radiaal-banden op één auto is wettelijk niet toegestaan.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11637
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
R staat in dit geval inderdaad voor Radiaal.
Snelheidscodering ziet er als volgt uit:
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR over 240
ZR heeft in dit geval geen aangegeven maximale snelheid zoals de andere banden wel hebben.
Welke band je moet hebben? De band die in de meest recente bandentests er als beste uit komt: De Goodyear F1.
Snelheidscodering ziet er als volgt uit:
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR over 240
ZR heeft in dit geval geen aangegeven maximale snelheid zoals de andere banden wel hebben.
Welke band je moet hebben? De band die in de meest recente bandentests er als beste uit komt: De Goodyear F1.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis van der Schoot
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
- Locatie: Tilburg
Jongens,kom op he,het moet toch niet nodig zijn om op dit forum een bandenmaat uit te leggen
.
Nouw,nog 1x dan.
Bij voorbeeld 195/50 R-16 82H.
195,is de bandbreedte in mm (19,5 cm breed dus)
50 is de verhouding van de bandhoogte/breedte in %.
16 is de diameter van de velg in inches.
R is radiaalband (ligt op 99,9% van de auto's,een enkele oltimer uitgezonderd)
82 geeft de draagkracht van de band aan. (hoe zwaarder de auto,hoe hoger dit getal)
H is snelheidindicator.
Zo,duidelijk?

Nouw,nog 1x dan.
Bij voorbeeld 195/50 R-16 82H.
195,is de bandbreedte in mm (19,5 cm breed dus)
50 is de verhouding van de bandhoogte/breedte in %.
16 is de diameter van de velg in inches.
R is radiaalband (ligt op 99,9% van de auto's,een enkele oltimer uitgezonderd)
82 geeft de draagkracht van de band aan. (hoe zwaarder de auto,hoe hoger dit getal)
H is snelheidindicator.
Zo,duidelijk?

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De Goodyear Eagle F1 heb ik altijd een heerlijke band gevonden, maar wel een stuk duurder dan de bovenstaande Bridgestones en Toyo's. Wat mij bij de F1's opviel is dat ze zelfs nog meer grip hebben als ze tot op de draad zijn versleten dan menig ander topband. Over de hele levensduur enorm veel grip, niet alleen als ze nieuw zijn. Dat is ook wat waard imho. Goeie tip Hielke.
Resumerend:
Goedkoop en korte levensduur: Toyo TR1
Lage prijs en gemiddelde levensduur: Bridgestone Re50A
Duurzaam en wat duurder: Goodyear (Eagle?) F1
Qua prestaties
1: F1
2: Re50a
3: Toyo
Resumerend:
Goedkoop en korte levensduur: Toyo TR1
Lage prijs en gemiddelde levensduur: Bridgestone Re50A
Duurzaam en wat duurder: Goodyear (Eagle?) F1
Qua prestaties
1: F1
2: Re50a
3: Toyo
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
LOL idd vlaag van verstandsverbijsteringDennis Cavallino schreef:LOL @ Bert. Ik had je altijd hoog staan qua technische kennis.Bert ///M3 schreef:Snelheidscodering.
R = tot 170 km/u.
Ik heb bijvoorbeeld 235/40ZR17 daarbij staat ZR voor 270+ als ik mij niet vergis.

Waarom ze dan alleen bij mij er 235/40ZR17 opschrijven ipv 235/40R17 ??? Blijkbaar is die notering weer net even anders bij banden met een hele hoge snelheidscodering volgens hier: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Klopt wel redelijk idd, ik had ze ook op de M3 Eagle F1 GSD3. Zijn heel constant (3-4 km verschil op Bos uit tussen nieuw en minder als 1 mm profiel) en duur vond ik ze toen ook niet. Dunlop SP MAXX was veel duurder bijvoorbeeld. Vond de F1's ook goed op nat wegdek.Dennis Cavallino schreef:De Goodyear Eagle F1 heb ik altijd een heerlijke band gevonden, maar wel een stuk duurder dan de bovenstaande Bridgestones en Toyo's. Wat mij bij de F1's opviel is dat ze zelfs nog meer grip hebben als ze tot op de draad zijn versleten dan menig ander topband. Over de hele levensduur enorm veel grip, niet alleen als ze nieuw zijn. Dat is ook wat waard imho. Goeie tip Hielke.
Alleen denk ik dat Hielke de F1 Assymetric bedoeld, die is nog weer net even nieuwer als de GSD3.
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Omdat het zo is afgesproken. Net als dat wij graden Celsius hanteren en rechts rijden op 't continent. Het zorgt er dus voor dat jij geen discussie hoeft te hebben met die vriend van je, want het is gestandaardiseerd.
R15 = Radial 15
Dan weet je dat je een radiaalband hebt.
Er zijn nog klassieker eigenaren die geen radiaalband willen en die kijken daarna, maar niet naar de snelheids codering.
Er staat ook een code op je band in welke week van welk jaar je band is geproduceerd. Ook handig bij zgn 'nieuwe' banden of 2e hands banden die wel voldoende profiel hebben maar al jarenlang niet meer leverbaar zijn.
R15 = Radial 15
Dan weet je dat je een radiaalband hebt.
Er zijn nog klassieker eigenaren die geen radiaalband willen en die kijken daarna, maar niet naar de snelheids codering.
Er staat ook een code op je band in welke week van welk jaar je band is geproduceerd. Ook handig bij zgn 'nieuwe' banden of 2e hands banden die wel voldoende profiel hebben maar al jarenlang niet meer leverbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 04 apr 2008, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Zelfde verhaal gaat op voor de S03, maar ja, niet meer leverbaar. RE720 zou perfect zijn voor zo'n Pumaatje en was ook in die maat verkrijgbaar geweest, maar ja, ook niet meer leverbaar.Dennis Cavallino schreef:Wat mij bij de F1's opviel is dat ze zelfs nog meer grip hebben als ze tot op de draad zijn versleten dan menig ander topband. Over de hele levensduur enorm veel grip, niet alleen als ze nieuw zijn.
Hoor trouwens regelmatig dat de F1 juist sneller slijt dan de RE050A.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
[img:568:332]http://img508.imageshack.us/img508/3622 ... de1zd4.gif[/img]
[img:429:344]http://img186.imageshack.us/img186/4360/bandenoi0.jpg[/img]
[img:429:344]http://img186.imageshack.us/img186/4360/bandenoi0.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast