Wat voor (straat) banden raden jullie aan?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Wat voor (straat) banden raden jullie aan?

Bericht door Roman » 04 apr 2008, 10:42

Ik weet niet of er ergens een topic voor bandenvragen etc rondzweeft dus ik dacht ik start maar even een nieuw draadje.

Een vriendin van mij vroeg wat voor banden onder haar Puma 1.7 te stoppen. Nu zitten de standaard banden er nog onder maar die zijn aan vervanging toe.

Ze zoekt een band met meer grip dan het standaard rubber wat ze hebt. Die ik overigens niet super vind rijden zelf. Maar het moet ook niet de kop kosten.

Wat is dus een goede band om te kiezen die niet belachelijk snel slijt, maar wel van goede kwaliteit is en goed grip bied.

Iemand?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 04 apr 2008, 10:49

Noem eens een bandenmaat, betaalbare band die verkrijgbaar is in de kleinere maten is bijvoorbeeld de Eagle F1 en Bridgestone heeft ook een leuke (sportieve) band in die maat. Beide kosten de kop niet, aardige grip en slijten niet gek hard.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 04 apr 2008, 10:55

Was de maat inderdaad vergeten te melden...

195/50VR15

Wat voor Bridgestones? Ik weet echt helemaal niets van banden af eigenlijk behalve offroad banden :?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 04 apr 2008, 11:15

Het is een bandenmaat die enigzins overeenkomt met de kleine fransoosjes, Eagle f1 gsd1/Dunlop SP2000/Bridgestone 720/Toyo zijn dan toch wel veel genoemde banden met positieve ervaringen :).

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 04 apr 2008, 11:19

Die maat heb ik ook. T1R's?

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 04 apr 2008, 11:23

Bridgestone Re720, slijt niet hard en enorm veel grip. Moest deze niet meer te koop zijn dan de RE050A's. Voor 195-50-15 is lekker courant dus 60eu per band zal het ongeveer kosten.

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Hunter » 04 apr 2008, 11:30

hugo schreef:Bridgestone Re720, slijt niet hard en enorm veel grip.
Mee eens...
Toyo levert nog meer grip, alleen slijt ook 10 x zo snel!

Mooie auto trouwens Puma! :D

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 04 apr 2008, 12:07

De RE720 is inderdaad heel erg goed, zowel in droog als in regen. Ze worden alleen naar mijn weten niet meer geleverd. Je zou ook kunnen kijken naar de Firestone SZ80 (of SZ90), omdat die in hetzelfde segment zit als de RE720 en Firestone van Bridgestone is, zou dus denk ik niet veel uitmaken qua kwaliteit :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2008, 13:28

RE720 /R50A heeft ook mijn voorkeur, maar de T1R doet 't ook prima qua grip op droog, maar stuk minder op nat, wangen zijn zachter en slijt idd veel sneller (niet 10x zo snel).

De Bridgestones luisteren wel veel nauwer naar bandenspanning (en dat vind ik een pluspunt, maar het verklaart soms dat de banden 'opeens' niet meer aan je verwachting voldoen'. Even lucht erin, of eruit en voilá topprestaties voor dat geld.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 04 apr 2008, 13:41

Weet iemand waar trouwens die R voor staat?

195/60/R15 bijvoorbeeld. Weet iemand dat? Ik weet waar de rest voor staat maar heb nu een discussie met iemand over waar de R voor staat.

Iemand?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2008, 13:48

Snelheidscodering.

R = tot 170 km/u.

Ik heb bijvoorbeeld 235/40ZR17 daarbij staat ZR voor 270+ als ik mij niet vergis.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 04 apr 2008, 14:19

Bert ///M3 schreef:Snelheidscodering.

R = tot 170 km/u.

Ik heb bijvoorbeeld 235/40ZR17 daarbij staat ZR voor 270+ als ik mij niet vergis.
Is dat zo?

Een S2000 bijvoorbeeld staat op 235/40R17, maar dat kan toch meer als 170 km/h aan?

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 04 apr 2008, 14:30

Van de site van autobandenmarkt geplukt:
"R" betekend "Radiaal" (Vaak ook nog extra voluit vermeld). Het betreft de tegenwoordig veel toegepaste bouwwijze, waarbij de karkasdraden radiaal geordend zijn. Tot ver in de 60er jaren was de diagonaalband het meest voorkomende bandtype. Als dit bandtype in speciale gevallen nog wordt geproduceerd, (.AG voor oldtimers) staat in plaats van een"R" een "D" of "-". Aanwijzing: Er mogen uitsluitend banden van hetzelfde type gemonteerd worden. Het gebruik van Diagonaal- en Radiaal-banden op één auto is wettelijk niet toegestaan.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 apr 2008, 14:48

R staat in dit geval inderdaad voor Radiaal.

Snelheidscodering ziet er als volgt uit:

L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR over 240

ZR heeft in dit geval geen aangegeven maximale snelheid zoals de andere banden wel hebben.

Welke band je moet hebben? De band die in de meest recente bandentests er als beste uit komt: De Goodyear F1.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2008, 14:49

Bert ///M3 schreef:Snelheidscodering.

R = tot 170 km/u.

Ik heb bijvoorbeeld 235/40ZR17 daarbij staat ZR voor 270+ als ik mij niet vergis.
LOL @ Bert. Ik had je altijd hoog staan qua technische kennis. :)

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 04 apr 2008, 14:52

Jongens,kom op he,het moet toch niet nodig zijn om op dit forum een bandenmaat uit te leggen :wink: .
Nouw,nog 1x dan.

Bij voorbeeld 195/50 R-16 82H.

195,is de bandbreedte in mm (19,5 cm breed dus)
50 is de verhouding van de bandhoogte/breedte in %.
16 is de diameter van de velg in inches.
R is radiaalband (ligt op 99,9% van de auto's,een enkele oltimer uitgezonderd)
82 geeft de draagkracht van de band aan. (hoe zwaarder de auto,hoe hoger dit getal)
H is snelheidindicator.

Zo,duidelijk? :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2008, 14:53

De Goodyear Eagle F1 heb ik altijd een heerlijke band gevonden, maar wel een stuk duurder dan de bovenstaande Bridgestones en Toyo's. Wat mij bij de F1's opviel is dat ze zelfs nog meer grip hebben als ze tot op de draad zijn versleten dan menig ander topband. Over de hele levensduur enorm veel grip, niet alleen als ze nieuw zijn. Dat is ook wat waard imho. Goeie tip Hielke.

Resumerend:

Goedkoop en korte levensduur: Toyo TR1
Lage prijs en gemiddelde levensduur: Bridgestone Re50A
Duurzaam en wat duurder: Goodyear (Eagle?) F1

Qua prestaties
1: F1
2: Re50a
3: Toyo

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 04 apr 2008, 15:02

Volgens mij is de RE050A niet in de maat te koop die de topicstarter wil hebben :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2008, 15:27

Dennis Cavallino schreef:
Bert ///M3 schreef:Snelheidscodering.

R = tot 170 km/u.

Ik heb bijvoorbeeld 235/40ZR17 daarbij staat ZR voor 270+ als ik mij niet vergis.
LOL @ Bert. Ik had je altijd hoog staan qua technische kennis. :)
LOL idd vlaag van verstandsverbijstering :lol:

Waarom ze dan alleen bij mij er 235/40ZR17 opschrijven ipv 235/40R17 ??? Blijkbaar is die notering weer net even anders bij banden met een hele hoge snelheidscodering volgens hier: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2008, 15:32

Dennis Cavallino schreef:De Goodyear Eagle F1 heb ik altijd een heerlijke band gevonden, maar wel een stuk duurder dan de bovenstaande Bridgestones en Toyo's. Wat mij bij de F1's opviel is dat ze zelfs nog meer grip hebben als ze tot op de draad zijn versleten dan menig ander topband. Over de hele levensduur enorm veel grip, niet alleen als ze nieuw zijn. Dat is ook wat waard imho. Goeie tip Hielke.
Klopt wel redelijk idd, ik had ze ook op de M3 Eagle F1 GSD3. Zijn heel constant (3-4 km verschil op Bos uit tussen nieuw en minder als 1 mm profiel) en duur vond ik ze toen ook niet. Dunlop SP MAXX was veel duurder bijvoorbeeld. Vond de F1's ook goed op nat wegdek.

Alleen denk ik dat Hielke de F1 Assymetric bedoeld, die is nog weer net even nieuwer als de GSD3.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 04 apr 2008, 15:36

Wat ik niet begrijp over dat verhaal volgens de tyre bible is dat R staat voor de band constructie. En dan een andere letter voor de snelheids markering.

Maar zoals bijvoorbeeld op mijn banden staat 195/65/R15, dus wat is dat dan? Waarom dan niet RR15 ofzo?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2008, 15:56

Omdat het zo is afgesproken. Net als dat wij graden Celsius hanteren en rechts rijden op 't continent. Het zorgt er dus voor dat jij geen discussie hoeft te hebben met die vriend van je, want het is gestandaardiseerd.

R15 = Radial 15

Dan weet je dat je een radiaalband hebt.
Er zijn nog klassieker eigenaren die geen radiaalband willen en die kijken daarna, maar niet naar de snelheids codering.

Er staat ook een code op je band in welke week van welk jaar je band is geproduceerd. Ook handig bij zgn 'nieuwe' banden of 2e hands banden die wel voldoende profiel hebben maar al jarenlang niet meer leverbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 04 apr 2008, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 04 apr 2008, 15:58

Dennis Cavallino schreef:Wat mij bij de F1's opviel is dat ze zelfs nog meer grip hebben als ze tot op de draad zijn versleten dan menig ander topband. Over de hele levensduur enorm veel grip, niet alleen als ze nieuw zijn.
Zelfde verhaal gaat op voor de S03, maar ja, niet meer leverbaar. RE720 zou perfect zijn voor zo'n Pumaatje en was ook in die maat verkrijgbaar geweest, maar ja, ook niet meer leverbaar.

Hoor trouwens regelmatig dat de F1 juist sneller slijt dan de RE050A.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2008, 16:01


Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 04 apr 2008, 16:35

Aha nou begrijp ik het beter. Bedankt Dennis.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten