Om 9:15 vanmorgen parkeer ik de Leon op de parkeerplaats van een restaurant in de buurt van Soest. Bijna 15 lange minuten later komt de blauwgrijze M3 voorbij gebromd (tokkelen doet de BMW V8 niet). Nadat Dolf de M3 heeft geparkeerd gaan we het restaurant binnen om bij een kopje koffie door te nemen wat de bedoeling van de dag is. Eerst buitengebied, dan via de snelweg naar Duitsland, stukje Autobahn, stukje Duits buitengebied en tot slot "saai" weer terug naar de plek van vertrek.
Goed, zullen we naar de auto lopen? Ja, graag! Ik popel

Eerste indruk: wat is dìt makkelijk! Koppeling is poeslief, sturen gaat aangenaam direct en niet te licht.
Nadat ik even de auto heb kunnen aanvoelen wordt het tijd om de M-knop eens te proberen. Bij een constante 80 km/h in III op het magische knopje drukken. De auto reageert met een sprongetje en gaat meteen een handvol kilometers harder. Stoplicht, rechtsaf. Bij het optrekken vraag ik me ineens af of ik weer met mijn eerste rijles bezig ben: het toerental schiet omhoog en ik ben veel te lomp met de koppeling. Dit is een hele andere auto! De stuurbekrachtiging helpt ook minder mee. Gelukkig accepteert de auto mijn geklungel en wen ik gauw aan het enthousiasme waarmee de motor op het gaspedaal reageert. Vloeiend schakelen blijft wel lastig, want het is wel duidelijk dat er grote krachten in het spel zijn.
Schakelen is dan ook het eerste onderwerp waarover Dolf instructie geeft. Aandrijflijn onder spanning zetten met een beetje gas voordat je veel (/vol)gas geeft; beetje gas terugnemen voor je ontkoppelt; de automatismen die ik van mijn eigen auto heb blijken niet helemaal te passen bij deze auto die ruim twee keer zoveel paarden weet te mobiliseren.
Het tweede onderwerp is bochtentechniek. Dolf is geen voorstander van (echte) ideale lijnen op de openbare weg. Om marge in te bouwen voor het ontwijken van onverwachte tegenliggers of wegdekomstandigheden is buiten-binnen-midden het devies. Eventueel buiten-binnen-binnenhouden als dat beter in de situatie past. Vooral in bochten naar rechts moet ik eraan wennen dat op de linker weghelft beginnen prima kan. Doordat je in de bocht helemaal naar binnen (uiterst rechts dus) stuurt, stuur je automatisch weg van een eventueel obstakel zoals een tegenligger. Bovendien kun je vanaf de 'verkeerde' weghelft veel verder door de bocht kijken.
Na een prima lunch bij Van der Valk hebben we in Duitsland de bovenstaande oefeningen voortgezet. Maar eerst heb ik de V8 nog een paar keer in de begrenzer getrapt. De snelheidsbegrenzer wel te verstaan:
[img:600:354]http://www.dyxtra.nl/leon/m3top.jpg[/img]
Foto is van de terugweg trouwens.
Het is verbluffend hoe makkelijk de M3 keer op keer naar zijn topsnelheid trekt. Zoals je op de foto kunt zien aan het toerental, was dit de top in de V, maar de kracht die de auto rond de 250 (op de teller) nog heeft in de VI doet vermoeden dat de top zonder begrenzer nog best een heel stuk hoger zal liggen.
De terugweg verloopt redelijk saai zoals Dolf voorspeld heeft, maar het laatste stukje is nog even heel lekker, omdat de gelegenheid zich nog voordoet om de motor nog even te horen (en voelen!) doortrekken naar dik 8000 toeren!
Met een "is het nou alweer voorbij

Vanaf juni heeft Autovisie een eigen M3 in de garage, dit was een auto van de importeur. Ik kan iedereen van harte aanbevelen om zichzelf een Drivers Academy cadeau te doen.