Dagje genieten van 4 liter M-Power

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
jaydee

Dagje genieten van 4 liter M-Power

Bericht door jaydee » 30 mar 2008, 00:14

Vandaag was het mijn beurt om de hele dag (nou ja... 10 tot 4 ;)) te sturen in de BMW M3 van de Autovisie Drivers Academy. Met Dolf Dekking op de passagiersstoel heb ik me werkelijk kostelijk vermaakt vandaag... en nog het nodige geleerd ook.

Om 9:15 vanmorgen parkeer ik de Leon op de parkeerplaats van een restaurant in de buurt van Soest. Bijna 15 lange minuten later komt de blauwgrijze M3 voorbij gebromd (tokkelen doet de BMW V8 niet). Nadat Dolf de M3 heeft geparkeerd gaan we het restaurant binnen om bij een kopje koffie door te nemen wat de bedoeling van de dag is. Eerst buitengebied, dan via de snelweg naar Duitsland, stukje Autobahn, stukje Duits buitengebied en tot slot "saai" weer terug naar de plek van vertrek.

Goed, zullen we naar de auto lopen? Ja, graag! Ik popel :D Instappen, stoel en spiegels goed zetten (eigenlijk nauwelijks nodig, Dolfs houding blijkt ook goed voor mij) en dan een heel verhaal over I-Drive en de navigatie - wat boeit mij dat?! Jij gaat toch vertellen waar we naartoe gaan... Starten die bak!

Eerste indruk: wat is dìt makkelijk! Koppeling is poeslief, sturen gaat aangenaam direct en niet te licht.

Nadat ik even de auto heb kunnen aanvoelen wordt het tijd om de M-knop eens te proberen. Bij een constante 80 km/h in III op het magische knopje drukken. De auto reageert met een sprongetje en gaat meteen een handvol kilometers harder. Stoplicht, rechtsaf. Bij het optrekken vraag ik me ineens af of ik weer met mijn eerste rijles bezig ben: het toerental schiet omhoog en ik ben veel te lomp met de koppeling. Dit is een hele andere auto! De stuurbekrachtiging helpt ook minder mee. Gelukkig accepteert de auto mijn geklungel en wen ik gauw aan het enthousiasme waarmee de motor op het gaspedaal reageert. Vloeiend schakelen blijft wel lastig, want het is wel duidelijk dat er grote krachten in het spel zijn.

Schakelen is dan ook het eerste onderwerp waarover Dolf instructie geeft. Aandrijflijn onder spanning zetten met een beetje gas voordat je veel (/vol)gas geeft; beetje gas terugnemen voor je ontkoppelt; de automatismen die ik van mijn eigen auto heb blijken niet helemaal te passen bij deze auto die ruim twee keer zoveel paarden weet te mobiliseren.

Het tweede onderwerp is bochtentechniek. Dolf is geen voorstander van (echte) ideale lijnen op de openbare weg. Om marge in te bouwen voor het ontwijken van onverwachte tegenliggers of wegdekomstandigheden is buiten-binnen-midden het devies. Eventueel buiten-binnen-binnenhouden als dat beter in de situatie past. Vooral in bochten naar rechts moet ik eraan wennen dat op de linker weghelft beginnen prima kan. Doordat je in de bocht helemaal naar binnen (uiterst rechts dus) stuurt, stuur je automatisch weg van een eventueel obstakel zoals een tegenligger. Bovendien kun je vanaf de 'verkeerde' weghelft veel verder door de bocht kijken.

Na een prima lunch bij Van der Valk hebben we in Duitsland de bovenstaande oefeningen voortgezet. Maar eerst heb ik de V8 nog een paar keer in de begrenzer getrapt. De snelheidsbegrenzer wel te verstaan:

[img:600:354]http://www.dyxtra.nl/leon/m3top.jpg[/img]
Foto is van de terugweg trouwens.

Het is verbluffend hoe makkelijk de M3 keer op keer naar zijn topsnelheid trekt. Zoals je op de foto kunt zien aan het toerental, was dit de top in de V, maar de kracht die de auto rond de 250 (op de teller) nog heeft in de VI doet vermoeden dat de top zonder begrenzer nog best een heel stuk hoger zal liggen.

De terugweg verloopt redelijk saai zoals Dolf voorspeld heeft, maar het laatste stukje is nog even heel lekker, omdat de gelegenheid zich nog voordoet om de motor nog even te horen (en voelen!) doortrekken naar dik 8000 toeren!

Met een "is het nou alweer voorbij :("-gevoel draai ik de M3 in het parkeervak naast mijn Leon. Dat was het dan... Maar het was een geweldige dag; hier ga ik nog lang van nagenieten. Al is het alleen maar omdat ik mezelf kennende de komende weken iedere rit zal zitten oefenen om met mijn eigen auto de bochten ook zo mooi "in cadans" te nemen.

Vanaf juni heeft Autovisie een eigen M3 in de garage, dit was een auto van de importeur. Ik kan iedereen van harte aanbevelen om zichzelf een Drivers Academy cadeau te doen. :) Dolf, bedankt!

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 mar 2008, 00:23

Ha Jaydee,

Ik geen woord teveel gezegd lees ik!

Jouw ervaringen komen aardig overeen met mijn Academy met Dolf, inmiddels al weer bijna 4 jaar geleden, in een Corvette C5. Ik blijf het bizar vinden hoeveel je kan bijleren in een dagje instructie op de openbare weg :!:

Jammer dat het klaverblad draaien er niet meer inzit door toedoen van de plisie. Maar ik begreep van je dat de oefening sturen met het gaspedaal nu op bochtige wegen ook nog uitgebreid aan bod komt.

Inderdaad een aanrader, ondanks het prijskaartje dat eraan hangt.

SteV6

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 mar 2008, 00:26

Leuk verhaal, hoe lang ben je qua tijd/afstand onderweg? En wat kost het? 8)

jaydee

Bericht door jaydee » 30 mar 2008, 00:33

Martijn Koevoets schreef:Leuk verhaal, hoe lang ben je qua tijd/afstand onderweg? En wat kost het? 8)
Vertrekken om een uur of tien, rijden tot ongeveer half een, vlug ;) lunchen en op een tankstop na eigenlijk aan een stuk doorgereden tot 4 uur. Ongeveer 300 km denk ik.

Prijs, schrik niet... 650 euro (all-in).

M@rcel

Bericht door M@rcel » 30 mar 2008, 01:38

Dolf is geen onbekende in het wereldje waar wij ook regelmatig onze rij-opleidingen volgen. Vorige week zag mijn collega Dolf nog dwars een rotonde nemen, ook de KLPD instructeur vond het een knap staaltje drifttechniek 8)

Dat ideale lijnen rijden op de openbare weg komt in onze cursussen (1 tot 3 weken) elke keer weer uitgebreid aan de orde. Hierdoor kan je op een veel hogere snelheid blijven rijden, en dan ook nog steeds het comfort voor je baas achterin garanderen.
Daarbij creëer je voor jezelf veel meer overzicht en tijd om te anticiperen. Goed rijden is niet alleen ver voor je uit kijken, maar ook goed breed kijken.

Hier op DF lijkt de meetlat van ons chauffeurs vaak bij snelle tijden op een rondje circuit of een goede drift te liggen. Misschien is het een idee om ipv circuit-academy, eens een openbare weg-academy te gaan organiseren?
Lijkt me ook voor Driving-Fun als organisatie een prima manier om onze hobby op een positieve manier naar buiten te dragen.

We hebben de know-how hier op ons forum in ieder geval in huis

Hielke

Bericht door Hielke » 30 mar 2008, 10:20

Een goed en leuk geschreven verslag Jaydee.

Over het thema rijtechnieken op de openbare weg: Ik denk dat je gelijk hebt dat dit onderwerp te weinig wordt aangesneden op DF. Bochten ruim aansijden om zover mogelijk de bocht in te kunnen kijken is m'n tweede natuur. Maar er zal ongetwijfeld kort nadat ik m'n rijbewijs heb gehaald een tijd zijn geweest dat ik dit nog niet deed. Hoe korter zo'n periode gehouden kan worden hoe beter.

Misschien kunnen jij of Marcel een nieuw topic openen om de belangrijkste 5 of 10 punten waarmee je jezelf als bestuuder in het verkeer kunt verbeteren op te sommen.

Knot

Bericht door Knot » 30 mar 2008, 11:22

Leuk verslag hoor!

Die 650 euro vallen reuze mee itt het echte werk (rent-racecar), mooi om mee te starten :)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 mar 2008, 11:41

Mooi verhaal. Lijkt mij ook wel wat maar vind het wel een hoop geld. :)

Wat ik trouwens wel stoer vind van zo'n instructeur (Dolf in dit geval) is dat hij blijkbaar zonder problemen naast een voor hem wildvreemd iemand gaat zitten die dan 270 km/u aan gaat tikken. Dan moet je wel veel vertrouwen hebben. Ik zou dan niet zo lekker zitten. Jij rijdt ongetwijfeld veilig en verantwoord maar er zullen ook wel andere gasten zijn die wat draadjes los hebben zitten.

Snipe

Bericht door Snipe » 30 mar 2008, 11:47

Ik heb dat ook wel eens gedaan, dat was wel met een andere instructeur. Dat was duidelijk minder dan wat jij hier beschrijft, voordeeltje was wel dat er een mooie klaverbladsessie in zat 8)

Knot

Bericht door Knot » 30 mar 2008, 11:50

Naja, hij al toch wel een redelijke indruk hebben gekregen van anderen dus snel door hebben als je een steekje los hebt zitten.

Ben benieuwd of hij mij t zou laten doen in de regen ;)

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 30 mar 2008, 11:55

Zelfde ervaring aan mijn kant. Jaar of 2 terug heb ik een prijsvraag in de wacht gesleept en een dagje in een knalgele S4 Avant B7 mogen sturen.

Ook bij deze training zat Dolf naast me om de nodige instructies te geven. Heb +/- een kwartier lang op het klaverblad gezeten om de ideale lijn te rijden, goed in de stoel te blijven zitten en om laten zien wat de quattro allemaal in staat is.

Het remmen op hoge snelheid (200 - 80) was zeer interessant. ABS ging me een partij tekeer...!
Slingerweggetjes op een goede manier rijden. Voor de bocht (naar b.v. rechts) helemaal aan de linkerzijde gaan rijden (mits er een auto aan kwam), bocht niet afsnijden (beetje in het midden rijden) en dan pas accelereren. Uiteraard de snelheidsbegrenzer nog even aangetikt op de deutsche autobahn.

Een dag om nooit te vergeten en het is zeker een aanrader!

[img:800:600]http://spots.autogespot.com/files/06_03 ... acfb_1.jpg[/img]
Best lullig als je achteraf hoort dat je een cursus-auto hebt gekocht. haha

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 mar 2008, 13:21

Gave ervaring!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2008, 13:33

@Marcel: Misschien kunnen we samen een keer een dagje organiseren voor een klein gezelschap hier.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 mar 2008, 15:16

Goed plan :!:

Snipe

Bericht door Snipe » 30 mar 2008, 15:18

Zeker :!:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 mar 2008, 16:05

Aanbevolen :!:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 31 mar 2008, 11:02

Wil ik best aan meewerken Dennis maar zit door de bouw van ons nieuwe huis de komende 16 maanden wel redelijk krap in de tijd. Voorbereidingen treffen en organiseren wordt dus moeilijk, op zo'n dag meewerken wil ik graag doen.

Om meerdere personen op één dag instructies te willen geven moet je haast wel met meerdere personen één wagen delen. Ik weet niet of er mensen zijn die daar een probleem mee hebben? Het mooiste zou zijn als de eigenaar van het voertuig en de passagier achterin elkaar om de paar uur zouden kunnen aflossen.

Zijn er hier op het forum nog meer mensen die instructies kunnen geven?

Op zo'n dag moet je dus denken aan de volgende aspecten;

-Vooruit en breed kijken
-Hoge snelheid rijden op de Autobahn
-Ruimte afdwingen (offensief tolerant rijgedrag)
-Lijnen rijden op de openbare weg
-Snel keren
-Positie op de rijbaan

Aspecten waar je bij je dagelijkse ritjes veel profijt van kan hebben.

Lijkt me heel erg leuk om te doen

M@rcel

Bericht door M@rcel » 31 mar 2008, 11:12

Wouter81 schreef:Mooi verhaal. Lijkt mij ook wel wat maar vind het wel een hoop geld. :)

Wat ik trouwens wel stoer vind van zo'n instructeur (Dolf in dit geval) is dat hij blijkbaar zonder problemen naast een voor hem wildvreemd iemand gaat zitten die dan 270 km/u aan gaat tikken. Dan moet je wel veel vertrouwen hebben. Ik zou dan niet zo lekker zitten. Jij rijdt ongetwijfeld veilig en verantwoord maar er zullen ook wel andere gasten zijn die wat draadjes los hebben zitten.
Heb in een ver verleden eens een uur in een Honda NSX mogen rijden. Werd aangeboden door Autovisie bij een jaarabonnement.
Man man...wat was ik verguld door het idee dat ik de volgende dag in zo'n wagen mocht gaan rijden (slecht voor m'n nachtrust toentertijd :wink: )

Eenmaal in Alblasserdam aangkomen stond daar een knalgele NSX op mij te wachten. Heerlijk over de dijken gereden, over de A15 verbaasd kijken als bij 240 km/u de revlimiter er zachtjes in begint te komen...oh ja...we kunnen nog een versnelling hoger :oops: , en bij 270 vragen of de man naast mij het allemaal wel vertrouwde? Deze man verzekerde mij dat hij binnen 5 minuten wel wist wat voor vlees hij in de kuip zou hebben. In een aantal gevallen konden die probleemgevallen dan ook na een paar km op de passagiersstoel plaatsnemen.

RVV

Bericht door RVV » 31 mar 2008, 11:18

Leuk verslag !

jaydee

Bericht door jaydee » 31 mar 2008, 14:34

Wouter81 schreef:Mooi verhaal. Lijkt mij ook wel wat maar vind het wel een hoop geld. :)

Hoi Wouter,

Op het moment dat je Duitsland inrijdt heeft Dolf al de hele ochtend zitten observeren hoe je rijdt. Dus als hij het niet zou vertrouwen, zou hij je misschien wel helemaal niet naar Duitsland laten rijden, of eerst zelf het stuur overnemen.

Het enige "probleem" van de Drivers Academy is dat het eigenlijk allemaal pas goed op z'n plek valt als je hard gaat. Als je niet met 100 op de bocht afkomt, 'zet' de auto zich niet (voldoende merkbaar), waardoor het effect van de gekozen lijn niet/moeilijk te beoordelen is. We reden op de Duitse B-wegen regelmatig 50% te hard :roll: (of 8) ), want juist bij de leuke bochten staan borden dat je maar 70 mag...

Groeten,
Jelle

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 31 mar 2008, 23:06

Ik heb toen in die Donkervoort turbo van autovisie gereden. Lekker kunnen gassen met dat ding, mooie ervaring. Best wel enge auto :D Maar ook toen hetzelfde verhaal als wat Marcel zegt. Sommige gasten zijn ze snel klaar mee, werd me verteld dat ze al een keer in de berm in waren gegleden, was echt net goed gegaan. Volgens mij is die actie toen ook vroegtijdig gestopt.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 apr 2008, 00:22

Marcel van Meerbeek schreef:Wil ik best aan meewerken Dennis maar zit door de bouw van ons nieuwe huis de komende 16 maanden wel redelijk krap in de tijd. Voorbereidingen treffen en organiseren wordt dus moeilijk, op zo'n dag meewerken wil ik graag doen.

Om meerdere personen op één dag instructies te willen geven moet je haast wel met meerdere personen één wagen delen. Ik weet niet of er mensen zijn die daar een probleem mee hebben? Het mooiste zou zijn als de eigenaar van het voertuig en de passagier achterin elkaar om de paar uur zouden kunnen aflossen.

Zijn er hier op het forum nog meer mensen die instructies kunnen geven?

Op zo'n dag moet je dus denken aan de volgende aspecten;

-Vooruit en breed kijken
-Hoge snelheid rijden op de Autobahn
-Ruimte afdwingen (offensief tolerant rijgedrag)
-Lijnen rijden op de openbare weg
-Snel keren
-Positie op de rijbaan

Aspecten waar je bij je dagelijkse ritjes veel profijt van kan hebben.

Lijkt me heel erg leuk om te doen
Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 01 apr 2008, 08:23

Als je dagelijks onderweg bent, heb je altijd wel last van andere bestuurders die bv op de snelweg nog snel eventjes hun auto voor die van jou willen gooien als ze gaan inhalen.
Verder heb je natuurlijk die vervelende linksplakkers en zijn er nog wel meer van dat soort irritante gewoontes waar je dmv kleine trucjes de situatie naar jouw hand kan zetten.

Tolerant staat in dit geval voor, andere bestuurders dwingen ruimte voor je te maken of te laten, terwijl ze dat zelf helemaal niet zo ondervinden. Zo kunnen wij dan flink doorrijden zonder dat het eigenlijk opvalt en anderen zich eraan irriteren. Onopvallend hardrijden.

jaydee

Bericht door jaydee » 01 apr 2008, 11:49

Marcel van Meerbeek schreef:Als je dagelijks onderweg bent, heb je altijd wel last van andere bestuurders die bv op de snelweg nog snel eventjes hun auto voor die van jou willen gooien als ze gaan inhalen.
Verder heb je natuurlijk die vervelende linksplakkers en zijn er nog wel meer van dat soort irritante gewoontes waar je dmv kleine trucjes de situatie naar jouw hand kan zetten.

Tolerant staat in dit geval voor, andere bestuurders dwingen ruimte voor je te maken of te laten, terwijl ze dat zelf helemaal niet zo ondervinden. Zo kunnen wij dan flink doorrijden zonder dat het eigenlijk opvalt en anderen zich eraan irriteren. Onopvallend hardrijden.
En die trucjes zijn het geheim van de smid? ;) Of kun je ze hier wel met ons delen?

Op de Autobahn gaf Dolf aan om hard op auto's af te rijden en fors te remmen als ik er niet voorbij kon (niet uit laten lopen tot ze aan de kant gaan). En daarbij naar de rechter rijstrook als het kon, maar op de linker strook ook wat blijven "bewegen" (afwisselend tegen de linker of middenstreep van de weg rijden). Dit uitvoeren kwam op mij wel als offensief over, maar ik weet niet of ik het ook tolerant zou noemen.

Jelle

M@rcel

Bericht door M@rcel » 01 apr 2008, 12:27

Dat is zeker niet tolerant te noemen Jaydee :lol:

In dit soort situaties is het juist van belang om je voorligger op bescheiden wijze wakker te schudden. Zoals Dolf je dat wilde laten doen zorgt alleen maar voor meer irritatie, zeker bij kerels die zelf ook in snel spul rijden.

Ik rijd zelf altijd zo strak mogelijk tegen de linker doorgetrokken streep aan. Zie je op een afstandje dat er een linksplakker zit, dan laat ik de snelheid ruim van te voren zakken en rol zoveel mogelijk naar rechts op mijn eigen rijstrook uit (wel afstand blijven houden). Op het moment dat ik van mening ben dat die auto voor me de ruimte gaat krijgen om weer netjes naar rechts te gaan, dan geef ik weer gas en gelijktijdig kies ik weer positie tegen de linker doorgetrokken streep aan.
Door deze manouvre ziet mijn voorligger als het ware mijn koplampen in zijn ooghoeken door zijn spiegels bewegen, maar doordat het van rechts naar links gebeurt, associeert je voorganger het als iets wat met snelheid aan komt rijden. In 9 van de 10 gevallen zie je ze van schrik in hun spiegels en over hun schouders kijken, knipperlichtje aan maken dat ze wegkomen.

Het is eigenlijk alleen goed uit te leggen door het in de praktijk te laten zien. Het vergt namelijk enige oefening om het geheel vloeiend te laten verlopen.

Tegen bestuurders die zitten te etteren helpt overigens maar een ding...rechts er voorbij knallen, het liefst met 2 millimeter afstand tussen de spiegels zodat de luchtverplaatsing ze eventjes flink laat schudden 8)

Plaats reactie