Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
De schokdempers worden ontwikkeld en geproduceerd door Reiger in Hengelo Gld. Ik weet eigenlijk niet zoveel van de specs omdat het spul geregeld is door Peter de master technician van Auto Totaal. Hij is zelf Hengeloër en zit in de motocross scene en waar Reiger hoog aangeschreven staat. Ik wil zelf wel eens gaan kijken (het is om de hoek). Het lijkt me een mooi bedrijf (acht auto's in de toptien van de rally van Zweden stonden op Reiger).
Leuke quote van David Richards (Prodrive / Subaru WRC):
[img=487,700:487:700]http://tweakers.net/ext/f/ndH8rgJA4hL8Q ... q/full.png[/img]
Leuke quote van David Richards (Prodrive / Subaru WRC):
[img=487,700:487:700]http://tweakers.net/ext/f/ndH8rgJA4hL8Q ... q/full.png[/img]
Laatst gewijzigd door Femme op 27 mar 2008, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44
Prachtige auto! Hoe zit het nu met het supercharger idee? Ik heb namelijk een US M3 en ben ook van plan (!) hem te gaan superchargen na komende zomer. De prijzen die jij liet zien (11k dollar) vind ik veel te veel. Ik heb veel geresearched en voor 4-5k dollar (uiteraard zonder shipping costs) heb jij een supercharger die zeker +400pk gaat leveren.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44
Er zijn natuurlijk wel wat dingen die je er extra bij zou kunnen kopen, zoals een andere koppeling en lichtgewicht vliegwiel. Maar dit hoeft dus niet...ik weet bv niet hoeveel vermogen je orginele koppeling aankan voordat hij gaat slippen.
Maar ik ben echt benieuwd wat er met deze Alpina gaat gebeuren :!:
Maar ik ben echt benieuwd wat er met deze Alpina gaat gebeuren :!:
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Een originele M3 kun je inderdaad voor veel minder superchargen. Het probleem met mijn auto is dat er geen standaard kits voor verkrijgbaar zijn. Er zijn wel onderdelen die zonder veel moeite op het Alpina-blok passend zijn te maken (in de basis is het immers een S52B32 oftewel een opgewaardeerde M52B28), maar dan heb je nog geen aangepast motor management. Dit is waar de tijd en kosten in gaan zitten. ESS is één van de bedrijven in Europa met de meeste kennis van het motormanagement in de M52 en M54 dus dat moet goedkomen bij hun.1995 M3 schreef:Prachtige auto! Hoe zit het nu met het supercharger idee? Ik heb namelijk een US M3 en ben ook van plan (!) hem te gaan superchargen na komende zomer. De prijzen die jij liet zien (11k dollar) vind ik veel te veel. Ik heb veel geresearched en voor 4-5k dollar (uiteraard zonder shipping costs) heb jij een supercharger die zeker +400pk gaat leveren.
Verder ga ik all the way met gesmede lage compressie zuigers, een aangepaste nokkenas, grotere injectoren, brandstofpomp en wat andere dingetjes. ESS moet eerst de zuigers opmeten zodat de nieuwe gemaakt kunnen worden (ze hebben nooit eerder een Roadster S of B3.3S gehad dus ze weten niet wat erin zit). Dit alles bij elkaar gaat naar verwachting zo'n vijf weken duren.
Een ESS TS2 kit voor de E46 330i kost 5000 euro. Voor installatie komt er wellicht nog 1000 euro bij.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44
Ben erg benieuwd. Wat is de reden dat je lage compressie zuigers en een aangepaste nokkenas gaat monteren? En wat is het vermogen dat je wilt behalen? Merk al dat bij dit model veel meer komt kijken dan bij een US Spec M3, wat natuurlijk ook logisch is. Ik heb bij US M3's al vermogens gezien van 410pk met standaard uitlaat en catalysators...puur de S/C kit monteren, andere injectoren en software aanpassen en gaan. Er is daar zon grote markt voor FI, dat is echt niet normaal. Ze gooien je daar bijna dood met turbo en supercharger kits. Het is daar volgens mij niet eens meer speciaal om een M3 te hebben met meer dan 400pkFemme schreef:Een originele M3 kun je inderdaad voor veel minder superchargen. Het probleem met mijn auto is dat er geen standaard kits voor verkrijgbaar zijn. Er zijn wel onderdelen die zonder veel moeite op het Alpina-blok passend zijn te maken (in de basis is het immers een S52B32 oftewel een opgewaardeerde M52B28), maar dan heb je nog geen aangepast motor management. Dit is waar de tijd en kosten in gaan zitten. ESS is één van de bedrijven in Europa met de meeste kennis van het motormanagement in de M52 en M54 dus dat moet goedkomen bij hun.1995 M3 schreef:Prachtige auto! Hoe zit het nu met het supercharger idee? Ik heb namelijk een US M3 en ben ook van plan (!) hem te gaan superchargen na komende zomer. De prijzen die jij liet zien (11k dollar) vind ik veel te veel. Ik heb veel geresearched en voor 4-5k dollar (uiteraard zonder shipping costs) heb jij een supercharger die zeker +400pk gaat leveren.
Verder ga ik all the way met gesmede lage compressie zuigers, een aangepaste nokkenas, grotere injectoren, brandstofpomp en wat andere dingetjes. ESS moet eerst de zuigers opmeten zodat de nieuwe gemaakt kunnen worden (ze hebben nooit eerder een Roadster S of B3.3S gehad dus ze weten niet wat erin zit). Dit alles bij elkaar gaat naar verwachting zo'n vijf weken duren.
Een ESS TS2 kit voor de E46 330i kost 5000 euro. Voor installatie komt er wellicht nog 1000 euro bij.

Maar over 5 weken weet je dus meer? Blijf dit zeker volgen...
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Van wat er zich in de E39-forums afspeelt krijg ik de indruk dat andere eigenaren van auto's met een middelbare kilometerstand ook voortdurend bezig zijn met het vervangen en herstellen van allerlei onderdelen.Macboy schreef:Mooi Femme dat het iets vordert.
Betreffende je E39 heb jij gewoon een verkeerd exemplaar. That's it.
Het gekraak in de Touring wordt gewoon veroorzaakt door de relatief lage torsiestijfheid van een stationwagen in combinatie met een vrij hard gedempt onderstel en interieurpanelen die zodanig zijn bevestigd dat ze gegarandeerd geluiden gaan produceren zodra er enige beweging tussen het kunststof en de carrosserie ontstaan.
Verder ben ik nogal spoiled door een E90 330i die enorm goede auto is waar een wage van 9,5 jaar oud zich moeilijk aan kan meten. Dit wil niet zeggen dat de B10 3.2 een matige auto is. Als cruisemobiel rijdt ie voortreffelijk. Zeer comfortabel, presteert voldoende, biedt een zekere vorm van sportiviteit en de auto maakt ondanks zijn leeftijd ook nog indruk.
Komende zaterdag gaat hij naar een lokale lpg- en BMW-specialist voor een reguliere onderhoudsbeurt van de lpg-installatie en het nakijken van wat zaken die de oorzaak kunnen zijn van het probleem met de schokken in de aandrijflijn en daaropvolgend het inhouden van de motor. Het verschijnsel is me inmiddels duidelijk geworden. De auto rijdt na een koude start normaal. Op een gegeven moment (vaak binnen 10 minuten) voel je een grote schok en is daarna gevoelsmatig zeker 25 procent van het koppel verdwenen. Accelereren doet hij dan niet meer vloeiend maar trapsgewijs. Mogelijk is de luchtmassameter de schuldige. Aan de brandstofpomp zal het waarschijnlijk niet liggen omdat het probleem zich zowel op benzine als lpg voordoet. Ik wil ook de 'idle control valve' laten schoonmaken. Dit schijnt helende effecten te kunnen hebben op de gasrespons. Verder laat ik de versnellingsbakolie vervangen door Red Line D4 ATF.
Nadat ik zondag een partij bladeren uit de airbox voor het luchtfilter had verwijderd was de gasrespons al merkbaar beter geworden

Wat betreft de andere auto zijn hier de eerste foto's van de woestijnbuggy in donkergrijs:
[img=700,466:700:466]http://tweakers.net/ext/f/BwFXO3vobTfK2 ... O/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/3C7rs9asExOb7 ... 3/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/iYo7QafBi1o48 ... A/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/20bEiO85watgY ... a/full.jpg[/img]
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Een lagere compressieverhouding verminderd het risico van detonatie zodat er met een hogere overdruk gewerkt kan worden. De nokkenas zorgt voor een geoptimaliseerde inlaat- en uitlaatstroom zodat er meer vermogen ontwikkelt kan worden. Ik ben niet op de hoogte van alle technische ins en outs. Volgens ESS is het de methode om veilig in de buurt van de 500pk te komen.1995 M3 schreef:Ben erg benieuwd. Wat is de reden dat je lage compressie zuigers en een aangepaste nokkenas gaat monteren? En wat is het vermogen dat je wilt behalen? Merk al dat bij dit model veel meer komt kijken dan bij een US Spec M3, wat natuurlijk ook logisch is. Ik heb bij US M3's al vermogens gezien van 410pk met standaard uitlaat en catalysators...puur de S/C kit monteren, andere injectoren en software aanpassen en gaan. Er is daar zon grote markt voor FI, dat is echt niet normaal. Ze gooien je daar bijna dood met turbo en supercharger kits. Het is daar volgens mij niet eens meer speciaal om een M3 te hebben met meer dan 400pk
Maar over 5 weken weet je dus meer? Blijf dit zeker volgen...
ESS levert voor de M52 en M54 twinscrew kits in vier stages: TS1 met alleen de compressor, TS2 met intercooler, TS2+ met aangepaste nokkenas en TS3 met gesmede lage compressie zuigers. Met die laatste kun je voor 9000 euro het vermogen van een E46 330i naar 470pk verhogen.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44
Dit is gewoon te herkenbaar. Mijn M3 rijdt zodra ik hem 's morgens start echt super lekker, ook in lage toeren. Na een tijdje rijden (volgens mij zelfs binnen 5 minuten) voel ik echt dat het koppel extreem vermindert...evenals de reactie op het gaspedaal. Af en toe is de motor ook aan het zoeken naar het juiste toerental, vooral wanneer hij koud is maar ook wel eens als hij warm is. Dit is niet 99, maar 100% zeker een probleem met de lmm en icv.Komende zaterdag gaat hij naar een lokale lpg- en BMW-specialist voor een reguliere onderhoudsbeurt van de lpg-installatie en het nakijken van wat zaken die de oorzaak kunnen zijn van het probleem met de schokken in de aandrijflijn en daaropvolgend het inhouden van de motor. Het verschijnsel is me inmiddels duidelijk geworden. De auto rijdt na een koude start normaal. Op een gegeven moment (vaak binnen 10 minuten) voel je een grote schok en is daarna gevoelsmatig zeker 25 procent van het koppel verdwenen. Accelereren doet hij dan niet meer vloeiend maar trapsgewijs. Mogelijk is de luchtmassameter de schuldige. Aan de brandstofpomp zal het waarschijnlijk niet liggen omdat het probleem zich zowel op benzine als lpg voordoet. Ik wil ook de 'idle control valve' laten schoonmaken. Dit schijnt helende effecten te kunnen hebben op de gasrespons. Verder laat ik de versnellingsbakolie vervangen door Red Line D4 ATF.
Nadat ik zondag een partij bladeren uit de airbox voor het luchtfilter had verwijderd was de gasrespons al merkbaar beter geworden. Zeker de helft van de oppervlakte van het luchtfilter was bedekt met bladeren.
Ik heb daarom ook vandaag de auto laten uitlezen, en jawel hoor, de lmm geeft de hele tijd fouten aan. Die is dus kapot. En dat ga je dus ECHT goed merken qua vermogen en koppel. Vooral het koppel is soms echt om te huilen, wist gewoon dat er iets niet klopte. Het komt in lage toeren tot 4000rpm vooral in de 3e, 4e en 5e versnelling gewoon echt niet goed vooruit.
Als het goed is moet je verbruik ook abnormaal zijn, bij mij iig wel. Ik kom simpelweg niet onder de 1 op 8 uit. Mijn gemiddeld verbruik is ong 1 op 7, en dan rij ik echt heel normaal. Als ik echt extreem rustig rij en niet boven de 3500rpm kom, dan verbruikt hij nog 1 op 8-8,5. Een verbruik van 1 op 10 lukt mij simpelweg niet, en dat terwijl ik ook nog lange stukken rij (minimaal 35km naar mijn werk).

Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 04 apr 2008, 00:54, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44
Veel zullen het open hebben gehad. Maar ik kan je genoeg links geven van kerels die met ca 330rwhp rijden en niet het blok open hebben gehad. Wat hebben ze volgens jou dan allemaal intern aan het blok gedaan? Ik heb er ook nog niet zo heel veel verstand van...dus ''dont flame me'' als ik het mis heb.Paul schreef:Mannetjes die in de US met een superchargerkitje rijden en 400+ pks hebben ,hebben allemaal het blok opengehad... en draaien wat meer druk dan de 0.3 bar
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
De B10 is zaterdag bij een garage en lpg-bouwer in Lichtenvoorde onder handen genomen. De lpg-installatie heeft een 30.000km beurt gehad, er zijn (weer) nieuwe bougies gemonteerd, de versnellingsbakolie is vervangen door Red Line D4 ATF, de idle control valve zou schoongemaakt moeten zijn, de lelijke clutch delay valve is eruit gehaald, de hydrauliek van de koppeling is ontlucht en er is geconstateerd dat zowel de luchtmassameter als de krukassensor foutmeldingen gaven. Ik had al verwacht dat er met beide onderdelen mogelijk was mis was dus die gaan vervangen worden.
De koppelingen van de stabilisatorstangen gaan binnenkort ook eindelijk in orde gemaakt worden (ik had het de vorige keer aan de dealer gevraagd maar die heeft er gewoon niks mee gedaan, ondanks het feit dat de auto toen een week in de werkplaats stond).
Tijdens een proefrit van de monteur was één van de achterste remblokken van de auto gevallen. Bij nader onderzoek bleken de achterste remschijven een onjuiste dikte te hebben. Die dingen zijn destijds door Dick bij Sandtler besteld. De maten die Sandtler opgeeft voor de 528i achter zijn verschillend van wat er in de catalogus van Brembo staat voor vervangingsschijven (die van Brembo zijn dikker).
Er zitten nu wat dikkere standaard remblokken op de auto en dat remt weer totaal waardeloos. Zelfs de vertraging tussen 160-120km/h is al beangstigend slecht. Om voor eens en altijd van het gezeik af te zijn heb ik een Stoptech kitje besteld. Voor 355mm gegroefd met vier zuigers en achter Stoptech gegroefde vervangingsschijven met Axxis Ultimate remblokken.
De koppeling werkt nu in ieder geval stukken beter zonder de CDV. De stuurbekrachtiging lijkt ook sterker te zijn en het schakelen gaat soepeler. Het inleggen van de achteruit blijft een beetje lastig met de UUC shortshifter, vooruit is beduidend beter.
De koppelingen van de stabilisatorstangen gaan binnenkort ook eindelijk in orde gemaakt worden (ik had het de vorige keer aan de dealer gevraagd maar die heeft er gewoon niks mee gedaan, ondanks het feit dat de auto toen een week in de werkplaats stond).
Tijdens een proefrit van de monteur was één van de achterste remblokken van de auto gevallen. Bij nader onderzoek bleken de achterste remschijven een onjuiste dikte te hebben. Die dingen zijn destijds door Dick bij Sandtler besteld. De maten die Sandtler opgeeft voor de 528i achter zijn verschillend van wat er in de catalogus van Brembo staat voor vervangingsschijven (die van Brembo zijn dikker).
Er zitten nu wat dikkere standaard remblokken op de auto en dat remt weer totaal waardeloos. Zelfs de vertraging tussen 160-120km/h is al beangstigend slecht. Om voor eens en altijd van het gezeik af te zijn heb ik een Stoptech kitje besteld. Voor 355mm gegroefd met vier zuigers en achter Stoptech gegroefde vervangingsschijven met Axxis Ultimate remblokken.
De koppeling werkt nu in ieder geval stukken beter zonder de CDV. De stuurbekrachtiging lijkt ook sterker te zijn en het schakelen gaat soepeler. Het inleggen van de achteruit blijft een beetje lastig met de UUC shortshifter, vooruit is beduidend beter.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Nou, het ziet er naar uit dat het drama nog lang niet ten einde is.
Vorige week is er eventjes gewerkt aan het monteren van de deuren. Ten opzichte van het afgelopen weekend was er vandaag op het oog niets veranderd (de verantwoordelijke personen waren niet aanwezig om uitleg te verschaffen).
De stoelen zijn na vier weken nog steeds niet terug van de leerbekleder. De vertraging schijnt hem te zitten in het stansen van de logo's. Kennelijk is het nogal moeilijk om een cnc-machine aan het werk te zetten om een digitaal aangeleverd logo uit te frezen. Mijn beoogde schoonvader heeft zo'n apparaat en kan vanavond nog een logo of een willekeurig ander figuur uitzagen, ik snap het probleem niet.
Vorige week is er eventjes gewerkt aan het monteren van de deuren. Ten opzichte van het afgelopen weekend was er vandaag op het oog niets veranderd (de verantwoordelijke personen waren niet aanwezig om uitleg te verschaffen).
De stoelen zijn na vier weken nog steeds niet terug van de leerbekleder. De vertraging schijnt hem te zitten in het stansen van de logo's. Kennelijk is het nogal moeilijk om een cnc-machine aan het werk te zetten om een digitaal aangeleverd logo uit te frezen. Mijn beoogde schoonvader heeft zo'n apparaat en kan vanavond nog een logo of een willekeurig ander figuur uitzagen, ik snap het probleem niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Cazzo46, De fiscalist, mark123, TomTomm, Will F. en 9 gasten