ABS van tegenwoordig.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre

ABS van tegenwoordig.

Bericht door Andre » 26 mar 2008, 00:22

Er was sneeuw hier dus ik heb even wat getest.

ik reed 70 dan vol in de abs precies naast een lantaarnpaal. Naast 2e lantaarnpaal stond ik stil.

Ik denk dat ga ik verbeteren door niet vol abs te gaan net tegen blokkeren aan.

Stond op precies dezelfde stek stil als bij de abs test.

Waar vroeger de abs nog wel eens te wensen over liet. En kon je sneller stilstaan door tegen de abs te remmen. Is dat met de nieuwe generatie abs zeker op bmw tot verleden tijd.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 mar 2008, 00:37

Dat zijn zulke door ontwikkelde systemen, daar moet ook wel verbetering in zitten. Een test heb ik nog nooit gedaan, maar je merkt wel dat er verschil zit tussen een e30 met ABS of een e90 met ABS.

Paul

Bericht door Paul » 26 mar 2008, 05:48

Andre, test nu eens hoe lang het duurt voordat je stil staat als je gewoon tegen de lantaarnpaal aanrijd....

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 26 mar 2008, 08:33

Das ook mijn bevinding Andre. Bij mijn E34 kun je de ABS ingrepen bij wijze van spreken tellen terwijl dat bij een nieuwe auto veel sneller en duidelijk minder merkbaar gebeurt.

SteV6

Bericht door SteV6 » 26 mar 2008, 10:23

Bij mijn Leon maakt het inderdaad ook helemaal niets uit. Vol in het ABS of net tegen het ABS aan op droog asfalt van 100-0 gaat in 35.9 meter.

Maar bij de Speedster duurt de 100-0 in het ABS 41-42 meter en net buiten het ABS blijvend is het me 1x gelukt om binnen 38.9 te blijven :shock:
En laat dat ABS van de Speedster nu net een zeer snel ingrijpend apparaat te zijn :?

SteV6

P.s. Alles gemeten met de PerformanceBox.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 mar 2008, 17:51

Ik had het gisteren ook met de gladheid. Waar ik normaal het abs voelde werken maar er geen vertrouwen in had, heb ik dat nu wel. Ik merk dat werkt.

m@rco

Bericht door m@rco » 26 mar 2008, 18:15

http://www.autosport.nl/actueel/news.ph ... ubriek=nat

Deze jongen had geen abs. :shock: wat een klapper..
Film beelden van afgelopen weekend paasraces.. Suzuki swift cup.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 26 mar 2008, 19:42

Ik heb een jaar of 8 geleden bij de ANWB een slipcursus gedaan en daar kon je met en zonder ABS remmen. Zonder ABS stond ik eerder stil!

Iig goede zaak dat ABS goed ontwikkeld is!

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 27 mar 2008, 00:57

m@rco schreef:http://www.autosport.nl/actueel/news.ph ... ubriek=nat

Deze jongen had geen abs. :shock: wat een klapper..
Film beelden van afgelopen weekend paasraces.. Suzuki swift cup.
Die had volgens mij niet eens remblokken. :shock: :wink:

Knot

Bericht door Knot » 27 mar 2008, 07:55

Het is toch ook al een onwijs verschil waar je vroeg 1 kanaals abs had en nu per wiel een sensor/regeleenheid?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2008, 12:33

Klopt Knot.

4 kanaals ABS was jaren geleden alleen beschikbaar in de racerij maar begint nu ook in gewone auto's steeds normaler te worden.

De huidige systemen kunnen veel fijner doseren en remdruk per wiel regelen, daar kan je als mens gewoon bijna niet meer tegen op.

Is allemaal niet meer te vergelijken met de eerste generaties ABS.

wjn

Bericht door wjn » 27 mar 2008, 13:36

ABS is/was in eerste instantie ook niet bedoeld om sneller te kunnen stoppen, maar om te kunnen blijven sturen bij vol remmen.

(Waar de meeste mensen, zeg 99%, stug vol op de rem blijven staan en dus daardoor ergens bovenop klappen ipv. eromheen te sturen, of een enorme zwieper krijgen nadat de met vol ingedraait stuur/blokkerende wielen/ de rem loslaten.)

Waarschijnlijk kun je op droog wegdek de nieuwste ABS evenaren, op nat moet je toch wel erg goed kunnen rijden. (remmen & kunnen blijven sturen dan.)

Verschillende auto's op de weg met elkaar vergelijken heeft ook geen nut, wegens verschillende remschijven/blokken/remdrukken/banden/omstandigheden etc.

Voorbeelden zijn "random gekozen"; Een nieuwe Fiat 500 zal, ondanks ABS, waarschijnlijk later stilstaan dan een "oude" Porsche of BMW met ABS, ondanks een andere generatie ABS.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2008, 17:03

Klopt, daar is het ook nog steeds voor bedoeld :) Maar ik denk zelfs dat je op droog al niet meer tegen de huidige systemen op kan met je eigen voetje. Misschien heb je het gevoel wel maar je hebt maar 1 voet dus kan je onmogelijk remkracht naar 4 wielen onafhankelijk sturen :)

yorick

Bericht door yorick » 27 mar 2008, 17:16

Interessant topic,

Ik heb wel eens gelezen dat ABS op het circuit, voor onvoorspelbaar weggedrag kan zorgen. Het advies was ABS uit te zetten. Nu ben ik erg benieuwd hoe geavanceerd het systeem op de BMW E36 is..

Elmar

Bericht door Elmar » 27 mar 2008, 17:16

Is het mogelijk om het ABS van een 1-serie over te zetten op een e36. Is het dan enkel de computer en pomp overzetten, of denk ik nu iets te eenvoudig?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 27 mar 2008, 17:22

Elmar schreef:Is het mogelijk om het ABS van een 1-serie over te zetten op een e36. Is het dan enkel de computer en pomp overzetten, of denk ik nu iets te eenvoudig?
Sowieso dan ook de wielsensoren denk ik.
Ik denk dat je beter af zult zijn met het monteren van een race-ABS systeem, dan dat van een straatauto, hoe goed dat ook is. Vooral de mogelijkheid om de wielen te blokkeren als je eens spint is wel handig, volgens mij kan een race-ABS dat wel.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 mar 2008, 17:33

Interssant allemaal.

Buiten abs en pannekoeken van schijven en 6 pots klauwen is de band nog steeds het enige contact met het al dan niet gladde wegdek, accellererend/bochten/remmend...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2008, 18:46

Peter Tunissen schreef:
Elmar schreef:Is het mogelijk om het ABS van een 1-serie over te zetten op een e36. Is het dan enkel de computer en pomp overzetten, of denk ik nu iets te eenvoudig?
Sowieso dan ook de wielsensoren denk ik.
Ik denk dat je beter af zult zijn met het monteren van een race-ABS systeem, dan dat van een straatauto, hoe goed dat ook is. Vooral de mogelijkheid om de wielen te blokkeren als je eens spint is wel handig, volgens mij kan een race-ABS dat wel.
Precies Peter.

De standaard controllers schijnen gewoon herprogrammeerbaar te zijn. Ik ben nog eea aan het uitvissen of dat voor een leuke prijs te doen is omdat ik dat zelf ook hebben wil :lol:

Die BMW Motorsport controllers plus aanbouwdelen kosten een fortuin volgens mij. Race ABS systeem bij Bosch vandaan zit je ook aan mega bedragen.

Elmar

Bericht door Elmar » 27 mar 2008, 19:34

Bert, mocht je eea uitgevist hebben, schroom dan niet om het hier te vertellen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2008, 19:50

Is prima, ik laat het wel even weten wat er uit komt :)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 27 mar 2008, 20:07

yorick schreef:Interessant topic,

Ik heb wel eens gelezen dat ABS op het circuit, voor onvoorspelbaar weggedrag kan zorgen. Het advies was ABS uit te zetten. Nu ben ik erg benieuwd hoe geavanceerd het systeem op de BMW E36 is..
Hier verwonder ik me ook al een hele tijd over omdat de ABS van mijn Calibra in sommige omstandigheden nogal wispelturig lijkt te werken bij in het begin gedeeltelijk en daarna harder intrappen van de rem (dit heeft me volgens mij de nek omgedraaid in de situatie waarbij mijn voorbumper naar de haaien ging, ookal denk ik eerder dat dit aan de grootte van mijn remmerij ligt).. rij ik in een diesel dan bijten de remmen gewoon loeiend hard waar ze bij een benzine variant merkbaar minder presteren. Daarbij spannen de remmen van de Fiat Panda automaat nieuwe stijl de kroon, die bijten niet nee daar sta je de seconde voor je het pedaal in trapt al stil en hang je met je snufferd in je stuurwiel :shock:
in welke raceklasses zouden ze met (een sterk gemodificeerde) en in welke zonder ABS rijden?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2008, 20:15

ligt aan het regelement en de auto's.

Maar meestal ook aan je portemonee.

Oude auto + geen geld = weg ABS
Oude auto + geld zat = Race ABS
Nieuwe auto + geen geld = standaard ABS
Nieuwe auto + geld zat = Race ABS

Zo ongeveer :lol:

EG

Bericht door EG » 27 mar 2008, 20:30

InjectTheVenom schreef:

Hier verwonder ik me ook al een hele tijd over omdat de ABS van mijn Calibra in sommige omstandigheden nogal wispelturig lijkt te werken bij in het begin gedeeltelijk en daarna harder intrappen van de rem (dit heeft me volgens mij de nek omgedraaid in de situatie waarbij mijn voorbumper naar de haaien ging, ookal denk ik eerder dat dit aan de grootte van mijn remmerij ligt).. rij ik in een diesel dan bijten de remmen gewoon loeiend hard waar ze bij een benzine variant merkbaar minder presteren. Daarbij spannen de remmen van de Fiat Panda automaat nieuwe stijl de kroon, die bijten niet nee daar sta je de seconde voor je het pedaal in trapt al stil en hang je met je snufferd in je stuurwiel :shock:
in welke raceklasses zouden ze met (een sterk gemodificeerde) en in welke zonder ABS rijden?
Ik weet niet of je het zo bedoelt maar benzine diesel maakt geen flikker uit hoor. Benzine Golf remt net zo hard als een diesel Golf (met abs allebei dan).

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 27 mar 2008, 20:36

EG schreef:
InjectTheVenom schreef:

Ik weet niet of je het zo bedoelt maar benzine diesel maakt geen flikker uit hoor. Benzine Golf remt net zo hard als een diesel Golf (met abs allebei dan).
Ik bedoel het idd zo, voor mijn gevoel lijkt het tenminste zo en heb wel meer gehoord van mensen dat ze het merken.. of het waar is is vers 2 en blijkbaar blijft het idd bij een fabeltje. De Skoda's TDI bij mij op het werk remmen in ieder geval heel wat flinker dan ander (benzine) spul waar ik tot nu toe in heb gereden.

wjn

Bericht door wjn » 27 mar 2008, 21:54

Van (oudere) ESP kan ik me dit 100% voorstellen, van ABS had ik het nog niet gehoord.

Interessant...

Plaats reactie