De auto heb ik gekocht toen ik er in de pauze onder werktijd even uit was, eigenlijk in 2 uur gebeurd (ipv die wekenlange speurtochen op bmw.de). Hield de TypeR (EP3) en de Sport (EP2) al een tijdje in de gaten samen met een collega maar alles stond voor veel geld te koop. Deze auto was niet helemaal netjes, wat krasjes, interieur niet schoon, in gerookt maar wel dealeronderhouden, geschiedenis bekend en voor een redelijke prijs met een jaar garantie. De vorige eigenaar rijdt nu in de ex-demo Type-S van de dealer en had deze EP2 wat opgeleukt met een Supersprint einddemper, TypeR achterspoiler, TypeR mattenset. Kilometerstand is 67.000 in ongeveer 3,5 jaar tijd.
Zwart vind ik zelf de mooiste kleur voor zo'n auto, komen de lampunits mooi uit en tekenen de velgen een beetje af.
Gistermiddag de auto opgehaald en moet zeggen dat de dealer niet gelogen had over het poetsbedrijf, alle auto's van de vestigingen in de regio brengen ze speciaal naar dat bedrijf. Krasjes waren weggepoetst, interieur weer helemaal netjes, hij stond echt te glimmen in de showroom... wel jammer dat ie meteen het hondenweer van gisteren in moest maar dat heb je nooit voor het kiezen.
Dat er in de auto gerookt is merk je nog wel, zeker als je 's ochtens instapt maargoed, dat trekt er hopelijk met de tijd wel uit en anders even de achterbank vol leggen met badkraaltjes van de bodyshop ofzo

De eerste indrukken, goede zit, lekker klein stuurtje, versnellingspook in het dashboard is even wennen maar zit wel dichterbij en een mooie bijkomstigheid is een mega groot opbergvak op de plek waar normaal de pook zit. Starten brengt heel even een diepe brom met zich mee, dat is de Supersprint einddemper die volgeblazen wordt maar tijdens het rijden is het niet veel meer geluid dan de standaarduitlaat. De koppeling heeft veel gevoel, iets zwaarder dan die van de EK maar hij is prima doseerbaar. De bak schakelt ook iets zwaarder maar is wel erg trefzeker.
Het stuurgevoel is nog niet optimaal, nou was dat bij de EP sowieso wat minder. Heb de bandenspanning nog verhoogd van de standaard 2,1 naar 2,5 maar ik denk dat een keertje uitlijnen ook geen kwaad kan.
Onderstel voelt goed aan, wat aan de stugge kant maar voor de sportieve rijder is het prima geschikt. Op de vooras liggen Proxes T1-R (bij de 60k beurt vervangen/omgelegd) en op de achteras Roadhogg Supreme.. naja, je raad het al, de vorige eigenaar was waarschijnlijk meer een rechtuitbrander want in de regen gisteravond was het meteen feest bij liften. Nu is de EP sowieso wel speels maar met dit merk achterbanden vraag je er natuurlijk om! Een natte Nordschleife pas ik even voor zegmaar 8) Wat wel goed merkbaar is, het onderstel doet goed zijn best, ondanks de slechte achterbanden voel je dat het zijn best doet om toch zo lang mogelijk de grip vast te houden, op hogere snelheid lukt dat niet meer maar dat is logisch.
Het motorblokje is geen 200pk monster maar het gat van 90pk is minder groot dan ik verwacht had... oke "slechts" 110pk maar kwa koppel zit het wel een stuk beter dan de 1.4iS. Bij 5200rpm komt er nog een soort van mini eindsprint aan richting de 6600rpm (begrenzer). In 1 en 2 valt ie iets te ver terug in toeren maar einde 3 (145km/u) komt ie in 4 precies op 5200rpm terecht en kan je soepel invoegen op de snelweg. 120km/u in 5 draait ie 3500rpm en al met al vind ik m redelijk zuinig. Gemiddelde van 1 op 15,5 bij rustig rijden/vroeg schakelen en afentoe een keer doorhalen.
Waarom geen EP3 TypeR? Naja, daar vraagt men echt nog de hoofdprijs voor, zijn vaak harder bereden, hebben wat last van olieverbruik soms en voor woon/werk is het natuurlijk een stuk minder zuinig. Mijn doel is om hier lekker mee te rijden, de auto heeft wat meer luxe dan de starlet en over een jaartje is ie nog goed te verkopen als ie onder de ton blijft.
Echte mods zitten er niet aan te komen, hooguit de achterbanden (ook) vervangen en een setje remschijven voor (origineel) met nader uit te kiezen remblokken (ala 2500 zoiets).