Honda Civic 1.6i 3d Sport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Honda Civic 1.6i 3d Sport

Bericht door Knot » 21 mar 2008, 21:02

Na lange zoektochten naar verschillende merken in eigen land en bij de oosterburen heb ik toch maar wat betrouwbaars, redelijker geprijsd, en toch sportief en zuinigs gekocht. Nog even geen E46 330Ci MsportII fulloptions dus maar ik verplaats me nu in een 2004 (facelift model) Civic EP2 1.6i Sport.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto heb ik gekocht toen ik er in de pauze onder werktijd even uit was, eigenlijk in 2 uur gebeurd (ipv die wekenlange speurtochen op bmw.de). Hield de TypeR (EP3) en de Sport (EP2) al een tijdje in de gaten samen met een collega maar alles stond voor veel geld te koop. Deze auto was niet helemaal netjes, wat krasjes, interieur niet schoon, in gerookt maar wel dealeronderhouden, geschiedenis bekend en voor een redelijke prijs met een jaar garantie. De vorige eigenaar rijdt nu in de ex-demo Type-S van de dealer en had deze EP2 wat opgeleukt met een Supersprint einddemper, TypeR achterspoiler, TypeR mattenset. Kilometerstand is 67.000 in ongeveer 3,5 jaar tijd.

Zwart vind ik zelf de mooiste kleur voor zo'n auto, komen de lampunits mooi uit en tekenen de velgen een beetje af.

Gistermiddag de auto opgehaald en moet zeggen dat de dealer niet gelogen had over het poetsbedrijf, alle auto's van de vestigingen in de regio brengen ze speciaal naar dat bedrijf. Krasjes waren weggepoetst, interieur weer helemaal netjes, hij stond echt te glimmen in de showroom... wel jammer dat ie meteen het hondenweer van gisteren in moest maar dat heb je nooit voor het kiezen.

Dat er in de auto gerookt is merk je nog wel, zeker als je 's ochtens instapt maargoed, dat trekt er hopelijk met de tijd wel uit en anders even de achterbank vol leggen met badkraaltjes van de bodyshop ofzo :)

De eerste indrukken, goede zit, lekker klein stuurtje, versnellingspook in het dashboard is even wennen maar zit wel dichterbij en een mooie bijkomstigheid is een mega groot opbergvak op de plek waar normaal de pook zit. Starten brengt heel even een diepe brom met zich mee, dat is de Supersprint einddemper die volgeblazen wordt maar tijdens het rijden is het niet veel meer geluid dan de standaarduitlaat. De koppeling heeft veel gevoel, iets zwaarder dan die van de EK maar hij is prima doseerbaar. De bak schakelt ook iets zwaarder maar is wel erg trefzeker.

Het stuurgevoel is nog niet optimaal, nou was dat bij de EP sowieso wat minder. Heb de bandenspanning nog verhoogd van de standaard 2,1 naar 2,5 maar ik denk dat een keertje uitlijnen ook geen kwaad kan.

Onderstel voelt goed aan, wat aan de stugge kant maar voor de sportieve rijder is het prima geschikt. Op de vooras liggen Proxes T1-R (bij de 60k beurt vervangen/omgelegd) en op de achteras Roadhogg Supreme.. naja, je raad het al, de vorige eigenaar was waarschijnlijk meer een rechtuitbrander want in de regen gisteravond was het meteen feest bij liften. Nu is de EP sowieso wel speels maar met dit merk achterbanden vraag je er natuurlijk om! Een natte Nordschleife pas ik even voor zegmaar 8) Wat wel goed merkbaar is, het onderstel doet goed zijn best, ondanks de slechte achterbanden voel je dat het zijn best doet om toch zo lang mogelijk de grip vast te houden, op hogere snelheid lukt dat niet meer maar dat is logisch.

Het motorblokje is geen 200pk monster maar het gat van 90pk is minder groot dan ik verwacht had... oke "slechts" 110pk maar kwa koppel zit het wel een stuk beter dan de 1.4iS. Bij 5200rpm komt er nog een soort van mini eindsprint aan richting de 6600rpm (begrenzer). In 1 en 2 valt ie iets te ver terug in toeren maar einde 3 (145km/u) komt ie in 4 precies op 5200rpm terecht en kan je soepel invoegen op de snelweg. 120km/u in 5 draait ie 3500rpm en al met al vind ik m redelijk zuinig. Gemiddelde van 1 op 15,5 bij rustig rijden/vroeg schakelen en afentoe een keer doorhalen.

Waarom geen EP3 TypeR? Naja, daar vraagt men echt nog de hoofdprijs voor, zijn vaak harder bereden, hebben wat last van olieverbruik soms en voor woon/werk is het natuurlijk een stuk minder zuinig. Mijn doel is om hier lekker mee te rijden, de auto heeft wat meer luxe dan de starlet en over een jaartje is ie nog goed te verkopen als ie onder de ton blijft.

Echte mods zitten er niet aan te komen, hooguit de achterbanden (ook) vervangen en een setje remschijven voor (origineel) met nader uit te kiezen remblokken (ala 2500 zoiets).
Laatst gewijzigd door Knot op 16 dec 2008, 20:41, 4 keer totaal gewijzigd.

HSR

Bericht door HSR » 21 mar 2008, 21:22

Mooie wagen Knot! Lijkt mij een prima compromis tussen plezier en rationeel van A naar B komen.

Maik

Bericht door Maik » 21 mar 2008, 22:12

Knappe wagen knot!
Een collega heeft ook zo'n uitvoering en het rijdt helemaal oke. Dat pookje blijf ik geinig vinden en het schakelt heerlijk.
Over een jaar komt er een ......? :wink:

Knot

Bericht door Knot » 21 mar 2008, 22:42

Haha.. over een jaar.. tsja... ik zat ook te kijken naar de zwarte TypeR die bij Flevo Motors staat alleen die staat al 2 jaar in de showroom en de occasionprijs van een 2 jaar oude met gemiddelde kilometerstand voelen ze niks voor.... en na het jaartje starlet 1.0 54pk zullen we t maar langzaam opbouwen. Heb een jaar met 295pk gereden dus ik weet wat het is maar voorlopig hou ik t bij de beste combinatie van zuinig en toch sportief kunnen rijden, daar is deze Civic Sport erg goed in!

Net nog even een stukje snelweg gereden, continu 120 (125 op de teller) is het verbruik 7,0L/100km (1 op 14,3) en bij continu 100 (105 op de teller) verbruikt ie 5,6L/100km (1 op 17,9). Grappige is wel dat de auto (net als de Civic EK) met gemak over de 200 teller loopt terwijl de specs toch beduidend minder aangeven/opgeven.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 mar 2008, 00:37

Rody, complimenten over hoe je schrijft over het weggedrag en de 'road holding' van jouw vehikel. Je legt wat dat betreft de vinger op de pijnlijke plekken en eigenlijk gewoon een goede analyse.

Veel plezier ermee en ik zie je wel voorbij schieten her en der met dit apparaat :D

Alexander

Bericht door Alexander » 22 mar 2008, 01:02

Hee, mooie auto, heb namelijk hetzelfde model (ep2 bar sport 2005) en dezelfde kleur. Alleen een OEM spoiler achter.

Hij is inderdaad wat speels aan de achterkant, vind dat wel leuk nu. 110pk is niet veel, maar ruim voldoende om in de regen of halfdroge omstandigheden genoeg andere auto's te verrassen. Rij voornamelijk mee in de regen eigenlijk en wordt eigenlijk alleen door ervaren GT3's rijders dan ingehaald en dat soort spul, +alpha 156's 8) .

OEM sport onderstel is strak en goed, merk wel het gewicht (+200kg bijna) vergeleken met de civic EG hiervoor. Rij wel beduidend sneller rond met de EP dan de EG, ondanks zelfde pk/gewicht verhouding. Kan meer ervaring zijn, maar wellicht meer torsiestijfheid, etc.

klein nadeel is dat er in NL weinig leuk aftermarketspul te verkrijgen is, zeker vergeleken met de EG waar ongeveer alles voor te krijgen is. Ach paar goede banden eronder is ook wel voldoende.

oh ander nadeel, in de stad en dergelijk: stuurcirkel is mammoettanker formaat. Ongelooflijk maar waar, stuuruitslag is ruk. Remmen zijn zoals alle andere civics: matig.

197 km/u op de gps terwijl de specs 187 aangeven, ook leuk

veel plezier ermee!!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 mar 2008, 01:16

Lekker karretje :D In Top Gear werd dat nieuwe model toch zo afgezeken omdat dit model gewoon een beter onderstel heeft of geldt dat alleen voor de R?

In de zomer de auto even naar een poets bedrijf brengen en de stoelen even laten reiningen met zo'n stofzuiger achtig apparaat. Ruikt ie weer heerlijk van binnen :wink: Ik heb dat gedaan met een autootje voor de verkoop, de eerste de beste kijker was meteen koper!

Knot

Bericht door Knot » 22 mar 2008, 09:46

Niels,

De nieuwe TypeR (FG?) is zwaarder, en heeft alleen een licht doorontwikkeld blok waar wat meer koppel in zit, Tiff prefereert inderdaad de EP3 boven het nieuwe model. Denk dat er wel verschil zit in onderstel maargoed, de sport is dan ook ruim 5k goedkoper.

Alexander,

Stuuruitslag merkte ik al tijdens de proefrit met (toen in ieder geval nog netjes) straatje keren, maar niet echt storend verder. Geinig dat ze toch weer de 200 (teller sowieso) halen, is toch een soort van "must" :).

Banden, tsja, die Roadhogg supreme zijn gewoon kut maar wel geinig om in april de eerste Papenburg even mee te pakken. De Toyo Proxes T1-R op de vooras voelen wel oke aan kwa grip, ook in de regen, alleen vind ik ze een wollig stuurgevoel geven, dit ligt niet helemaal aan uitlijnen of rubbers of de constructie, volgens mij zijn die banden daar ook schuldig aan. Verder een zachte wang, dat is helemaal niet mijn ding. Denk dat ik voor de RE050A rondom ga (die hadden toch wel een wat hardere wang?), maargoed, de Toyo's zit nog 7mm op dus eerst maar eens wat rondjes Nordschleife wat rustiger aan op droog doen tot alles aan vervanging toe is.

Waar was de EP2 eigenlijk standaard op afgeleved, op potenza's?

Remschijven kan ik volgens mij beter standaard houden, moeten bij de 80k beurt ergens wel vervangen (randje is al voelbaar nu dus volgens mij zijn het nog de originele met alleen een keer een set remblokken bij de 40k vervangen). De schijven zijn 262mm, zit ook op de EK civic die maar 940kg weegt, deze 1127kg! Vreemd maar waar heeft ook de EP3 TypeR deze 262mm schijven, alleen hangen daar andere klauwen en blokken aan.

Onderstel vind ik best oke eigenlijk voor die 300km die ik tot nu toe gereden heb afgelopen dagen, zou niet zo snel weten waar ik het voor zou moeten vervangen en waarom, eerst zo maar eens rijden.

Dus... 4x RE050A, standaard remschijven voor en setje blokken... daar ben ik echt nog niet over uit. DS2500 toch maar weer proberen (ondanks de slechte ervaringen met de M3 waar de schijven binnen 2 rondjes krom waren) of voor wat anders gaan?

Tom V

Bericht door Tom V » 22 mar 2008, 11:07

Leuke wagen Knot, vind het een mooi model.

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 22 mar 2008, 11:12

Nette kar hoor. Dit interieur vind ik ook een stuk mooier als het nieuwe model civic.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 22 mar 2008, 12:14

Mooi ding, enige wat ik uiterlijk zou aanpassen zijn de achterlichten; die van de Type R zijn wat minder druk:

[img:666:500]http://www.tweedehands.net/pics/00/00/37/25/08/1c.jpg[/img]

Gefeliciteerd!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 mar 2008, 12:15

Mooie kar, Knot!

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 22 mar 2008, 12:20

Leuke en nette auto, maar vind hem een beetje net niet. Ik zou toch altijd gaan voor een Type-R. Dan maar een wat hoger verbruik en hogere aanschafkosten (aanschafkosten verdienen zich wel weer terug bij inruil).

En nog een puntje!! Een EP3 Type-R heeft voor 300mm schijven en geen 262mm.

Alexander

Bericht door Alexander » 22 mar 2008, 13:05

Knot schreef: Waar was de EP2 eigenlijk standaard op afgeleved, op potenza's?
potenza's inderdaad

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 mar 2008, 13:57

Type-R heeft volgens mij de RE040 standaard er op. Daar ben ik zelf ook wel tevreden over op mijn zwarte roadster.

Joy

Bericht door Joy » 22 mar 2008, 13:59

Gefeliciteerd Rody. Nette auto. Alleen maar focussen op pk's schiet ook niet op. Beter een nette auto dan een afgeragd ding.

Iemand op Type-R forum verkoopt zijn Type-R wielen met RE040 banden.

Knot

Bericht door Knot » 22 mar 2008, 14:55

Joy Jolliffe schreef:Gefeliciteerd Rody. Nette auto. Alleen maar focussen op pk's schiet ook niet op. Beter een nette auto dan een afgeragd ding. Iemand op Type-R forum verkoopt zijn Type-R wielen met RE040 banden.
Thx, en inderdaad aan de ene kant keek ik ook wel naar TypeR maar voor die 90% woon/werk ga ik liever voor de rustigere/zuinigere/goedkopere 1600.

Waar ik buiten het verbruik (brandstof en soms ook olie), onrustigere motorloop en hogere afragkans een beetje mee zit zijn de prijzen. Facelift TypeR staan nog voor 20k te koop, nog geen 8k van de prijs af in 4 jaar tijd! Datzelfde probleem krijg je dan ook weer bij de verkoop, sowieso moeilijker te verkopen en je moet je in die kunstmatig hooggehouden prijzen mengen. Mijn auto heeft in nog geen 4 jaar tijd 10k achter zich gelaten, dat vind ik een nette afschrijving. Je ziet ook Civic Sport's te koop staan voor 14, 15, en soms zelfs 17k, eveneens 2004....

Wielen zag ik idd te koop staan, maar geen foto en geen reden van verkoop... voorlopig rij ik hier lekker mee door zonder extra dingen meteen aan te schaffen, eerst maar eens wat kilometers maken :)

Jan, bedankt, ik wist het niet zeker maar 300mm remt net wat lekkerder. Als ze bij mij vervangen moeten worden is het natuurlijk niet zomaar wisselen van 262 naar 300 door de remklauwen!?

Knot

Bericht door Knot » 22 mar 2008, 15:08

Pescatore schreef:Mooi ding, enige wat ik uiterlijk zou aanpassen zijn de achterlichten; die van de Type R zijn wat minder druk:

Gefeliciteerd!
Tsja, smaken verschillen zal ik maar zeggen... ik vind de witte units wel mooi aftekenen tegen de zwarte lak maar mijn collega zegt het ook, rode units erin.

Velgen van een TypeR zijn wel gaaf, alleen wordt het dan wel een beetje een wannabee mobiel... :roll:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 22 mar 2008, 15:09

Mooie wagen Rody!

Nero_Serpente

Bericht door Nero_Serpente » 22 mar 2008, 21:58

Mooi ding kerel! :D

M@rcel

Bericht door M@rcel » 23 mar 2008, 02:01

Mooi ding Rody,

Ben benieuwd met welke mooie verhalen je over deze auto komt.

Have fun :D

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 23 mar 2008, 07:18

Ziet er goed uit en heeft een mooie uitstraling. De pook ziet er alleen wat vreemd uit?

Jeroen

Bericht door Jeroen » 23 mar 2008, 11:10

Nette auto Rody! Echt wat voor jou.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 23 mar 2008, 11:19

Knot schreef:Jan, bedankt, ik wist het niet zeker maar 300mm remt net wat lekkerder. Als ze bij mij vervangen moeten worden is het natuurlijk niet zomaar wisselen van 262 naar 300 door de remklauwen!?
Das een goeie vraag, en ik zou het zo niet weten. Geen idee of de brackets en klauwen zo overgezet zouden kunnen worden. Wat wel weer een voordeel is dat de 1.6 en Type-R in ieder geval beide 5-gaats velgen hebben. Weet trouwens ook niet of 300mm schijven met klauwen wel achter je 16 inch velgen passen.

Knot

Bericht door Knot » 23 mar 2008, 15:13

Naja, anders maar gewoon vervangen voor originele 262mm schijven met wat betere remblokken. Zag net dat er nog iets van 4mm op zat dus blokken zijn ergens bij 40.000km vervangen, kunnen ze bij 80.000 weer en dan meteen ook maar de schijven.

Plaats reactie