Golf VR6
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Jan is een import Fries die tot vijf jaar geleden in Utrecht woonde. Hij reed al 47 jaar schadevrij en legde in het verleden zo ronde 75Kkm per jaar af voor de baas als storingsmonteur. De auto heeft dan ook een 100% schadevrij verleden en is altijd zeer zorgvuldig bereden al heeft hij ooit in Duitsland wel eens 240km/h op teller gehad. Even een rondje auto, kap los, motor even starten, deuren even los. Goed, een nieuwe is het niet maar wel een knap ding voor een auto van bouwjaar 92! Een schapenvacht op de stoelzitting, een rubber mat in de kofferbak, meerdere dingen die erop duidden dat Jan wijs met deze auto is. Wat later ook bleek uit de zeer uitgebreide documentatie. Goed een rondje rijden! Ik plof in de stoel neer die nog verbazingwekkend stevig aanvoelt, niet zo verwonderlijk want Jan is maar een klein en mager manneke die ik op maximaal 70kg schat maar dat neemt niet weg dat er altijd met beleid is in –en uitgestapt zoals aan de zijwangen te zien is. We rijden de straat uit en eigenlijk is het al klaar, natuurlijk die wagen waar het allemaal mee begon is helemaal geen raar ding maar deze……dit is een juweel!! De koppeling grijpt perfect aan zonder vibraties en mooi halverwege de slag, de boordcomputer heeft al zijn functies, geen overdreven speling op de versnellingspook, geen speling op het stuurwiel, de uitlijning is goed, remt een beetje soft maar zonder drama en verder nergens een rammeltje of kraakje gewoon helemaal NIET! Tot de olie 80 graden is ben ik nog niet over de 3000RPM geweest omdat de auto ook nauwelijks is gebruikt de laatste twee maand. Nu de olie 80 graden is haal ik em even door tot 4500RPM, de zes cilinder spint erover en klinkt fantastisch, opschakelen gaat perfect, terugschakelen gaat perfect, ik weet genoeg en rij weer terug....
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
In huis gaan we aan de keukentafel zitten en Jan pakt er een stapel documenten bij. Alles in mapjes met stickers erop gesorteerd, garantie bewijzen, alarm certificaat, onderhoudsfacturen, aankoop bewijs en zelfs het aankoop keuringsrapport van de ANWB zit er nog bij. Samen met een uitgeknipte Autoweek test en vijf delen met Shell boekjes waarin alle tankbeurten gecombineerd met de kilometerstanden zijn bijgehouden
straalt het van Jan af: DIE MAN HOUDT VAN DEZE GOLF VR6!! Uit de documentatie blijkt dat Jan de 93-er Golf in 1998 met rond de 65000 kilometer kocht en heeft 10 jaar lang 20000km/jr gereden. Uit facturen ,waarbij er in 2000 voor bijna fl.3000,- aan onderhoud en reparatie is gespendeerd, blijkt wel dat er nooit op kosten is bespaard, de auto heeft altijd in de garage geslapen en is altijd met beleid bereden. Kortom een kans die je als liefhebber niet kan laten gaan, een auto die je moet hebben! Omdat het prijsverschil EU 1000,- bedraagt met die van mijn kennis begin ik nog te twijfelen, is ie dan zoveel beter en frisser? Zonder de auto af te willen stelen moet er nog wat van de prijs af en ik biedt 400,- minder dan de vraagprijs. Jan geeft aan dat zijn oorspronkelijke prijs nog eens 750,- hoger lag maar realiseerde zich dat dit gezien de gangbare prijzen onhaalbaar was. Zijn eerste en laatste bod is dat hij er 250,- vanaf wil doen en lijkt daarbij zeer overtuigd en vastberaden. Ik krijg dan alles erbij, ook de vier 16” wielen die nog op de zolder van de garage liggen. Echte Nederlandse zuinigert als ik ben twijfel ik nog steeds, heb ik die 750,- meer ervoor over? Die andere VR6 is ook een knap ding al is ie niet zo knap als deze, deze is uniek zeker met dit verleden. Ik kijk mijn vriendin aan en die is er al klaar mee. Blijkbaar weet ze nog beter als ik hoeveel ellende er binnen dit genre te koop is en hoe uniek deze is. De VR6 is verkocht! 
Fotootjes?
Verkoper en voor 10 jaar lang eigenaar (65 jaren oud)
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/jan476.jpg[/img]
De originele advertentie
uit de krant geknipt en bewaard
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/advertentie250.jpg[/img]
Koopcontract en factuur:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/koopfactuur159.jpg[/img]
Alle documenten:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/docs717.jpg[/img]
Facturen:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/facts529.jpg[/img]
Brandstof boekje:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/benzine850.jpg[/img]
Deel 6 ligt nog in het dashboardkastje en ik denk dat ik de traditie maar ga voortzetten
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/vr6962.jpg[/img]
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/la478.jpg[/img]
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/ra263.jpg[/img]
[img:503:672]http://xs225.xs.to/xs225/08124/interieur771.jpg[/img]


Fotootjes?



Verkoper en voor 10 jaar lang eigenaar (65 jaren oud)

[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/jan476.jpg[/img]
De originele advertentie


[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/advertentie250.jpg[/img]
Koopcontract en factuur:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/koopfactuur159.jpg[/img]
Alle documenten:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/docs717.jpg[/img]
Facturen:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/facts529.jpg[/img]
Brandstof boekje:
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/benzine850.jpg[/img]
Deel 6 ligt nog in het dashboardkastje en ik denk dat ik de traditie maar ga voortzetten

[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/vr6962.jpg[/img]
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/la478.jpg[/img]
[img:819:614]http://xs225.xs.to/xs225/08124/ra263.jpg[/img]
[img:503:672]http://xs225.xs.to/xs225/08124/interieur771.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Niels op 21 mar 2008, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
@Joy: je zat heeeeel warm
Bijna vier jaar geleden verkocht ik mijn Corrado VR6 wat een echte super wagen was. 140Kkm met boekjes en vorige eigenaar bekend maar ik begon kilometers te draaien en hij werd me te duur. Twee jaar geleden (inmiddels een betere baan) kocht ik een G60 wat een heel knap ding leek.....
Een drama was het! Maar de VR6 was ik nog niet vergeten en het roffelende geluid mis ik eigenlijk een beetje bij de BMW al loopt de 6 in lijn voorbeeldig. Overigens rijdt deze Golf met 260Kkm echt net zo goed als de Corrado VR6 die ik had. Dit blok loopt gewoon perfect
@Allen: CPZ sla ik over maar ik ga wel Ringacademy-en met de Golf. Beide wordt me te gek helemaal omdat ik eerst nog even 2,5 uur moet rijden om bij Zandvoort te komen. Misschien dat ik me nog bedenk.
De Golf heeft nog wel paar dingen die ik wil aanpassen/verbeteren. Het uiterlijk blijft origineel maar de huidige banden zijn 65 serie en daarmee te hoog. Deze zullen vervangen worden evenals de schokdempers en veren. Hiervoor heb ik nog een setje Weitec TX dempers liggen (hardheid instelbaar) met 60mm verlaging van AP. Aangezien de Golf op de terugweg zo super reed zit ik er nu aan te denken om even goed in de buidel te tasten voor een nieuwe Bilstein B8 set met een Eibach pro-kit. Dit staat denk ik iets meer bij het origineel en is toch een goed sportief onderstel. Verder worden de schijven en blokken rondom vervangen met nieuwe DOT5.1 in het systeem. Schijven worden gewoon origineel met een paar Pagid blokken voor (had ik nog liggen). Daarnaast wordt het interieur vervangen door een GTI-Edition (Recaro) interieur



@Allen: CPZ sla ik over maar ik ga wel Ringacademy-en met de Golf. Beide wordt me te gek helemaal omdat ik eerst nog even 2,5 uur moet rijden om bij Zandvoort te komen. Misschien dat ik me nog bedenk.
De Golf heeft nog wel paar dingen die ik wil aanpassen/verbeteren. Het uiterlijk blijft origineel maar de huidige banden zijn 65 serie en daarmee te hoog. Deze zullen vervangen worden evenals de schokdempers en veren. Hiervoor heb ik nog een setje Weitec TX dempers liggen (hardheid instelbaar) met 60mm verlaging van AP. Aangezien de Golf op de terugweg zo super reed zit ik er nu aan te denken om even goed in de buidel te tasten voor een nieuwe Bilstein B8 set met een Eibach pro-kit. Dit staat denk ik iets meer bij het origineel en is toch een goed sportief onderstel. Verder worden de schijven en blokken rondom vervangen met nieuwe DOT5.1 in het systeem. Schijven worden gewoon origineel met een paar Pagid blokken voor (had ik nog liggen). Daarnaast wordt het interieur vervangen door een GTI-Edition (Recaro) interieur

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Gefeliciteerd, ziet er op de foto's heel netjes uit. Misschien wat 'te netjes' voor een circuitwagen. Maar wat heeft men hier opeens met donkerpaars?
Hoe rijdt zo'n VR6 eigenlijk, is het een beetje lichtvoetig stuurgedrag of zorgt het blok ervoor dat de wagen erg nose-heavy aanvoelt? En, uit nieuwsgierigheid; was een Golf 2 geen betere basis voor op het circuit ipv deze 3? Let wel, ik ben een complete Golf-leek, maar de parallellen met de e30 vs. e36 zijn treffend

Hoe rijdt zo'n VR6 eigenlijk, is het een beetje lichtvoetig stuurgedrag of zorgt het blok ervoor dat de wagen erg nose-heavy aanvoelt? En, uit nieuwsgierigheid; was een Golf 2 geen betere basis voor op het circuit ipv deze 3? Let wel, ik ben een complete Golf-leek, maar de parallellen met de e30 vs. e36 zijn treffend

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
@Joy: idd, standaard is 205/50/15 en nu zit er 195/65/15 omheen. Geen combi met de redelijk straffe schokdempers. Meer een band die onder een A4 hoort
Dat was ik ook wel van plan trouwens en nu ik deze heb getroffen zit ik ook te denken om een minder extreme set-up te nemen. Ik zou het doodzonde vinden als alles gaat rammelen en kraken terwijl het nu zo'n lekker "gesloten" karretje is
Waarschijnlijk wordt dit een "beetje" restauratie project. Kleine dingetjes die wat minder zijn geworden in de loop van de tijd vervangen e.d. Het contactslot is bijvoorbeeld niet helemaal fris meer, twee delen van het dashboard die vervangbaar zijn hebben iets schade en dat soort dingen
Ik heb em wel met name gekocht om ook eens wat circuit dagen te kunnen doen en dan bedoel ik met name DF dagen. Daar zal ik wel gasgeven maar techniek behandel ik altijd met respect
@Pescatore: De Golf is donkerblauw met gelukkig een zwart interieur
waar je vaak bij de VR6 een lichter blauw interieur inclusief dash ziet. Omdat ik nog een zwart Recaro interieur heb komt dat perfect uit.
Voor op het circuit is een Golf 2 natuurlijk lekkerder want deze is lichter maar qua opbouw en wielophanging zijn ze nagenoeg gelijk qua concept alleen de afmetingen verschillen iets. De vergelijking E30 - E36 is zeker eenzelfde. Het verschil in kg's is bij de VW's zo'n 200kg maar dan vergelijk je een 6 cilinder met een 4 cilinder. Je hebt niet het gevoel met een verschrikkelijk zware voorkant te rijden maar ik ben de TDI dan ook gewend en die is ook al vrij zwaar voorin als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld een 1.6 benzine. Een Golf 2 VR6 is wel nose-heavy en daarom was het voor een vrij lange periode ook zeer lastig een dergelijke ombouw op kenteken te krijgen puur omdat de gewichtsverdeling (procentueel) zoek is. De balans van een BMW is vanzelfsprekend beter maar als ik in de Z3 (1315kg) rijd heb ik toch echt wel het gevoel met een zware auto op weg te zijn, veel meer dan met de VR6 maar dat kan ook met de zitpositie te maken hebben. We zullen zien hoeveel onderstuur we kunnen opwekken
Overigens heb ik ook nog naar 325I E30's gekeken en met name de M-Tech2 vind ik bijzonder gaaf maar de prijzen zijn ook weer wat hoger waarbij de advertentie zo af en toe de alarmbellen al deed rinkelen. Er staan wel een paar mooien te koop maar kosten ook wel weer wat.

Ik zal de titel aanpassenjaydee schreef:Mooi verhaal en leuk de spanning opgebouwd. Gefeliciteerd, Niels!
Alleen denk ik dat Jan een beetje verdrietig zou worden als hij zou lezen hoe 'zijn' ouwe trouwe VR6 nu betiteld wordt: als "slachtoffer"...




@Pescatore: De Golf is donkerblauw met gelukkig een zwart interieur

Voor op het circuit is een Golf 2 natuurlijk lekkerder want deze is lichter maar qua opbouw en wielophanging zijn ze nagenoeg gelijk qua concept alleen de afmetingen verschillen iets. De vergelijking E30 - E36 is zeker eenzelfde. Het verschil in kg's is bij de VW's zo'n 200kg maar dan vergelijk je een 6 cilinder met een 4 cilinder. Je hebt niet het gevoel met een verschrikkelijk zware voorkant te rijden maar ik ben de TDI dan ook gewend en die is ook al vrij zwaar voorin als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld een 1.6 benzine. Een Golf 2 VR6 is wel nose-heavy en daarom was het voor een vrij lange periode ook zeer lastig een dergelijke ombouw op kenteken te krijgen puur omdat de gewichtsverdeling (procentueel) zoek is. De balans van een BMW is vanzelfsprekend beter maar als ik in de Z3 (1315kg) rijd heb ik toch echt wel het gevoel met een zware auto op weg te zijn, veel meer dan met de VR6 maar dat kan ook met de zitpositie te maken hebben. We zullen zien hoeveel onderstuur we kunnen opwekken

Overigens heb ik ook nog naar 325I E30's gekeken en met name de M-Tech2 vind ik bijzonder gaaf maar de prijzen zijn ook weer wat hoger waarbij de advertentie zo af en toe de alarmbellen al deed rinkelen. Er staan wel een paar mooien te koop maar kosten ook wel weer wat.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Thanks mannen voor het delen en begrijpen van mijn enthousiasme
Nog even na pratend gisteren met mijn vriendin verbaasden wij er ons beiden over hoe blij je met de aanschaf van een auto kan zijn terwijl de financiele inverstering in vergelijking tot de Z3 eigenlijk een schijntje was. Waarschijnlijk speelt het verhaal hierin ook iets mee.
@Michel: 10 jaar geleden kocht een maatje van me zo'n ding. Hij werkte al maar voor mij als student was zo'n ding onbetaalbaar. Het hele plaatje klopte, de looks van een GTI met de power van een V6. Daarbij klinkt de VR gewoon prachtig
De auto was gekocht bij een andere maat van me die met zijn pa een garage had en ze waren in die tijd ook bezig een Corrado VR6 op kenteken te krijgen voor de broer van een monteur daar. Die gast woonde later bij mij in het studenten huis en zo af en toe nam ik de Corrado even mee. Gewoon ff vragen, niet platrijden en weer bijtanken
Deze beide VR6-en waren zo fris en zulke toppers dat met name de motor een onuitwisbare indruk achter had gelaten. De Corrado VR6 werd ca. 5 jaar geleden ingeruild bij de VW dealer waar ik werkte en zag er niet meer uit, krasje hier en daar, banden versleten en scheur in de voorruit. Per direkt heb ik em toen gekocht (voor de boekwaarde!
) maar ik kon em nauwelijks betalen met de kilometers die ik begon te rijden en moest em dus weer verkopen
Toch bleef ik zo nu en dan kijken en ook vorig jaar voor de aanschaf van de Z3 heb ik best nog weer een VR6 overwogen
Deze Golf evenaarde het gevoel van toen dus ik zou nu echt spijt hebben als ik em niet had gekocht!
Een echte trackauto lag niet in de planning vanwege het gebrek aan comfort op de snelweg. Zandvoort is toch 220km verderop, om over Spa en de Ring nog maar te zwijgen
Ik zat/zit wel aan zaken als veerpootbruggen en andere onderstel rubbers te denken e.d. Dus het lijstje voorlopig:
Andere schokdempers en veren: Weitec TX + 60 mm verlaging is aanwezig.
Andere banden: origineel is 205/50/15 maar ik zit te denken aan 195 breed vanwege de 60mm verlaging. Iets meer onderstuur moet ik maar opvangen met een iets zachtere band.
Remmerij aanpassen: nieuwe standaard schijven met sportieve blokken voor en DOT 5.1.
Ander interieur plaatsen: GTI-Edition Recaro interieur.
Schoonmaken: helaas rookte de vorige eigenaar
Detail werk: contactslot, radio e.d.

@Michel: 10 jaar geleden kocht een maatje van me zo'n ding. Hij werkte al maar voor mij als student was zo'n ding onbetaalbaar. Het hele plaatje klopte, de looks van een GTI met de power van een V6. Daarbij klinkt de VR gewoon prachtig





Een echte trackauto lag niet in de planning vanwege het gebrek aan comfort op de snelweg. Zandvoort is toch 220km verderop, om over Spa en de Ring nog maar te zwijgen

Andere schokdempers en veren: Weitec TX + 60 mm verlaging is aanwezig.
Andere banden: origineel is 205/50/15 maar ik zit te denken aan 195 breed vanwege de 60mm verlaging. Iets meer onderstuur moet ik maar opvangen met een iets zachtere band.
Remmerij aanpassen: nieuwe standaard schijven met sportieve blokken voor en DOT 5.1.
Ander interieur plaatsen: GTI-Edition Recaro interieur.
Schoonmaken: helaas rookte de vorige eigenaar
Detail werk: contactslot, radio e.d.
- 964aircooled
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
heel leuk verhaal om te lezen, vooral de foto met de oude eigenaar is
Zelf ook 4 jaar met een golf 3 vr6 gereden, en heel veel plezier mee gehad.
onderstel veranderen is wel aan te raden, want standaard is het niet veel.
het geluid van de vr6 is echt super, ik had er zelf een hartmann uitlaatsysteem onder zitten
voor de rest was die van mij helemaal standaard net als bij jou nu,
het vr6 type plaatje zat er bij mij achter ook niet op
die van mij was van 1996 dus met de deurlijsten in de kleur.
controleer ook nog even de koelslang aan de achterzyde van het blok, wil wel eens scheuren.
maar je hebt zelf bij vw gewerkt geloof ik, dus dan weet je het wel.
veel plezier met je nieuwe aanwinst

Zelf ook 4 jaar met een golf 3 vr6 gereden, en heel veel plezier mee gehad.
onderstel veranderen is wel aan te raden, want standaard is het niet veel.
het geluid van de vr6 is echt super, ik had er zelf een hartmann uitlaatsysteem onder zitten

voor de rest was die van mij helemaal standaard net als bij jou nu,
het vr6 type plaatje zat er bij mij achter ook niet op

die van mij was van 1996 dus met de deurlijsten in de kleur.
controleer ook nog even de koelslang aan de achterzyde van het blok, wil wel eens scheuren.
maar je hebt zelf bij vw gewerkt geloof ik, dus dan weet je het wel.
veel plezier met je nieuwe aanwinst
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Bedankt voor de tip Sven! Vorig jaar heb ik nog getwijfeld om bij een 96-er te kijken. Qua looks nog mooier eigenlijk maar dit is toch wel weer een beetje oer-VR6
Uit de facturen is gebleken dat er al een aantal slangen vervangen zijn evenals het thermostaathuis. Alle zwakke plekken zijn al voorbij gekomen in de documenten behalve de ketting maar volgens de verkoper was die wel gedaan bij een specialist maar hoe en wanneer dat wist hij ook niet meer precies. Gezien het zeer gezonde geluid dat het motortje produceert en het feit dat er nooit een cent op onderhoud is bespaard schat ik in dat de ketting nog in goede staat is maar ik heb wel het voornemen deze te checken na dit seizoen.

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...

Het zwakke punt hierbij is niet de ketting zelf maar de geleiders. Die ketting houdt het wel vol maar ik ben benieuwd of het ook minder wordt (lees: meer geluiden/klapperen) na wat sportieve kilometers. Daarnaast ben ik er eigenlijk zo blij mee dat ik em wil vertroetelen

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Gefeliciteerd ermee Niels ! Ik mis alleen het trouwboekje tussen de papieren
Toch een icoon van zijn tijd vind ik, oke vandaag de dag zit er al 170pk in een stinkdiesel, maar toen 174pk in een Golf
Dat vond ik megaindrukwekkend. Was ook wel een fan van deze auto, maar net als voor jou gold, in die tijd vollledig onbereikbaar voor mij.
Leuk dat je hem bij een echte liefhebber treft, en niet zo'n recycle ding die door vijf 18 jarigen al is genomen.

Toch een icoon van zijn tijd vind ik, oke vandaag de dag zit er al 170pk in een stinkdiesel, maar toen 174pk in een Golf

Leuk dat je hem bij een echte liefhebber treft, en niet zo'n recycle ding die door vijf 18 jarigen al is genomen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 4 gasten