E30 cup

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Tom V

Bericht door Tom V » 06 feb 2008, 17:29

Royke schreef:Kijk dat is nou handig! Alleen dan moet ik weer me E rijdbewijs halen :(
Hoeveel zou een 325 in duitsland moeten kosten ongeveer?
Oprijauto kan ook, gewoon met B rijden. Nadeel is wel dat je dan minder spullen kan meenemen.

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2008, 18:58

Royke schreef:Daar ben ik me van bewust. Het liefste zou ik een std e30 met kleine schade klassen deukjes kopen. Dan kan ik hem naar eigen wensen en eisen opbouwen en weet ik precies de staat van elk aangepast onderdeel.
dan maar een half jaar later racen als ik dan maar wel redelijk goed spul heb.
Naar eigen wensen en eisen is vrij beperkt in de E 30 cup vanwege de eisen en reglementen.
Volgens mij kan je beter een kant en klare kopen, is denk ik veel goedkoper?

Gerhard

Bericht door Gerhard » 06 feb 2008, 21:02

Er staat er een te koop op rallycarsforsale.net

Factory date: 1988

Price: Euro 5550,-

Details: Te koop BMW 325I cup auto. -4.45 met sperr -Peltor intercom -Blusinstallatie,handblusser. -FIA goedgekeurde gordels & stoelen -hydrolische handrem & remdrukregelaar. -Carteplaat. -Cup schokkers & veren. -Veerpootbrug voor & achter. -Divere banden & velgen. Voor verdere vragen,gewoon even bellen.

Contact Name: Wim Schipper

Contact Phone: 06-50526505

Foto's aldaar te vinden, of een handigerd die ze ff hier neerzet!

Gerhard

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 feb 2008, 21:04

Dat is er één voor de Rally E30 cup. Ook een prima basis voor de E30 cup in de Zomeravondcompetitie.

Royke

Bericht door Royke » 08 feb 2008, 11:27

hoe bedoel je oprij auto?
Kijk ik weet niet hoe het bij het algemeen zit hier maar ik vind sleutelen en echt zelf opbouwen ook een "groot"deel van de sport.
En tuurlijk ben ik dan duurder uit Maar je versprijt het dan en je weet precies de staat van de auto en hoe er met de spullen is omgegaan.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 feb 2008, 20:38

Zelf opbouwen is leuk voor de ervaring omdat je dan weet hoe het zit.

Maar het duurt ook erg lang als je precies bent en is idd veel duurder.

Wat ik bij een volgende auto zou doen is 1 kopen die al 80% naar je zin is, dus goede kooi, netjes in de verf enzovoort.

Dan gewoon even veranderen wat je zelf wil, andere set schokbrekers en misschien een andere stoel en klaar is kees. Ben je nog iets goedkoper uit en is het ook naar je zin.

Bedoel ik zit zelf een E36 M3 in elkaar te sleutelen die met wat minimale dingen al over de 20K zit. Als je dan ziet dat je 2de hands een proffesioneel opgebouwde koopt, bjivoorbeeld uit de DSC Sport, voor 25K bijvoorbeeld dan ga je je nog eens achter je oren krabben. Alleen moet je dan wel even het hele bedrag in 1 keer op kunnen hoesten.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 08 mar 2008, 21:22

Ik misbruik dit topic even voor een probleem.

Ik heb vandaag m´n kuipstoelen in m´n 2 deurs E30 gezet.
Nu zat er al een halve schroefkooi in.

Als ik de stoel zo zet, zodat deze voor mij goed staat, zit de stoel precies naast/onder de rolkooi. Dus de buis boven en links lopen dan vlak langs m´n hoofd. Niet echt prettig dus.

Hoe zit dit in de cup E30´s? Heeft iemand daar foto´s van?
Dus de bovenkant van de stoel tov de kooi?

Daarnaast, heeft die halve kooi wel nut? Of kan ik ´m er beter gelijk uit halen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mar 2008, 23:11

Halve kooi = rollbar. Nuttig als je over de kop gaat. Ook als je precies daar in de flank wordt gereden. Verder biedt 't niet zoveel.

Met racekuipjes zit je veel dieper en als het goed is kom je dan met je hoofd niet echt de buurt van een buis. Voor de zekerheid (en omdat 't verplicht is) heb ik de buizen met speciaal foam bekleed, wat overigens alleen bescherming biedt als je een helm draagt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2008, 02:39

Dat valt tegen denk ik, ligt er aan hoe groot je bent.

Bij BMW's staan de stoelen niet recht voor het stuur, dus zit je vaak iets uit het midden. Bij mij in de E36 bijvoorbeeld staat de stoel ook vlak langs de kooibuizen. Je moet even rekenen dat je dan een helm op hebt dus heel vaak zit je wel dichtbij.

Dat FIA schuim is dus zeker daar een goed idee. Dat kloten met isolatieschuim vind ik zelf niks, het werkt gewoon niet.

Die halve kooien lijkt leuk, maar ik zou het zelf niet willen, het geeft een vals gevoel van veiligheid. Een volledige veiligheidskooi is er ook voor side impacts en om het bestuurderscompartiment recht te houden, zoadat je bijvoorbeeld niet opgehangen word in je gordels of dat ze juist los schieten. Zo'n rollbar werkt wel bij een koprol maar de kans dat je getboned word of een eenzijdig ongeval is veel groter.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 09 mar 2008, 13:04

Ik kan nog wel minstens 5cm omlaag denk ik.
De vorige eigenaar heeft er een frame erin gezet waarmee je de stoel in lengte kan verstellen.
Die wil ik eruit halen, zodat ik lager kom te zitten.

Mag dat ook voor de APK? Een vaste stoel, die dus niet verstelbaar is?
Was 2 weken bij de APK-keuring namelijk, toen werd gezegd dat de stoel niet vast mocht staan. Maar dacht dat het wel mocht namelijk.

Luco

Bericht door Luco » 09 mar 2008, 13:21

Hij moet verstelbaar zijn.
Ik twijfel of het met een slee moet.
Diverse gaatjes in het frame is namelijk ook verstelbaar :P

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2008, 13:21

Volgens mij moet het gewoon mogen. Het enige wat ik in die regels lees is dat als het verstelbaar is, je een deugdelijke vergrendeling moet hebben. Maar er staat niet dat je stoel verstelbaar moet zijn.

Royke

Bericht door Royke » 19 mar 2008, 11:01

Ik heb een vraag wordt iedereen gesponserd bij de ZAC of zijn er ook rijders die zelf alles betalen? Want bij de laatste categorie ga ik behoren

Tom V

Bericht door Tom V » 19 mar 2008, 11:02

Royke schreef:Ik heb een vraag wordt iedereen gesponserd bij de ZAC of zijn er ook rijders die zelf alles betalen? Want bij de laatste categorie ga ik behoren
Alles rijdt er rond. Mensen die alles uit de achterzak halen, mensen die alles gesponsord krijgen en vooral veel mensen die het uit de achterzak halen maar ook wat van sponsors krijgen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mar 2008, 13:08

Wij sponsoren onszelf.

leonard

Bericht door leonard » 19 mar 2008, 21:52

ik word gesponsord door m'n moeder. :oops: :oops:

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jun 2008, 11:40

Ben bij het Superracweekend wezen kijken en heb nog eens nagedacht over de E30 cup. Het is 1 van de meest leuke cup's in de DNRT, maar heb mijn vraagtekens over de aantal auto's die af en toe meerijden. Ik vind persoonlijk dat 50 auto's per race teveel is voor CPZ. Lijkt mij een beter idee om deze klasse in 2en te splitsen. Misschien een soort van eliminatie ronde, wat wel als nadeel heeft dat de langzamere deelnemers altijd de lul zijn en dit niet onder de visie valt van de DNRT. Hoe denken jullie hierover?

leonard

Bericht door leonard » 24 jun 2008, 11:48

Tristan schreef:Ben bij het Superracweekend wezen kijken en heb nog eens nagedacht over de E30 cup. Het is 1 van de meest leuke cup's in de DNRT, maar heb mijn vraagtekens over de aantal auto's die af en toe meerijden. Ik vind persoonlijk dat 50 auto's per race teveel is voor CPZ. Lijkt mij een beter idee om deze klasse in 2en te splitsen. Misschien een soort van eliminatie ronde, wat wel als nadeel heeft dat de langzamere deelnemers altijd de lul zijn en dit niet onder de visie valt van de DNRT. Hoe denken jullie hierover?
Gewoon houden zo. Is toch leuk zo'n startveld??! Het voordeel is dat je altijd strijd hebt.Het nadeel is dat er verhoudingsgewwijs redelijk wat schade word gereden.Vaak gebeurt dat achterin het veld,de laatste wedstrijd helaas ook voorin :wink: .Ik heb wel eens begrepen dat het startveld niet groter mag zijn dan 60 auto's dus als dat aan de orde komt lijkt het mij het handigste om in 2 groepen te splitsen: de eerste 30 en de laatste 30.

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jun 2008, 11:57

Ik dacht dat normaal gesproken bij de start de groep altijd in 2en gesplitst wordt? Heb dat wel eens meegemaakt. Ik denk als dit zo was geweest, dan jij niemand achterop zou hebben gehad.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 12:05

Eliminatie ronde is niks.

Reden daarvoor is dat er veel te veel verschil in de auto's zit. Er rijden er rond met proffesioneel gebouwde auto's, CrMo kooien, intrax onderstellen en de hele handel. Maar er rijden er ook met auto's die nog bijna standaard zijn, alleen een kooitje stoelen en gordels. Die betalen net zo veel inschrijfgeld en zouden dan gewoon niet aan bod komen, dus daarmee draai je de klasse zijn nek om. Na een paar races langs de kant komen ze vanzelf niet meer. Als je naar de rondetijden kijkt, er zit gewoon 15 sec verschil tussen de snelste en de langzaamste.

Plus het werkt valsspelen in de hand. Als iemand steeds net buiten de groep valt die doorgaat dan gaat die vanzelf wat verzinnen om er wel binnen te komen.

Equalizing rules enz is alleen leuk als het veld dicht bij elkaar zit en dat is in de E30 cup niet zo erg. De kop wel, maar daar hobbelt nog een heel zwikkie achteraan zeg maar.

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jun 2008, 12:13

Maar wat is de reden waarom er niet in 2 groepen gestart werd? Normaal met zulke grote groepen werd er gestart met ca. 30 sec er tussen.

Dit werd ook gedaan op Oschersleben met minder dan 50 auto's. Als ze dit gedaan hadden, was er geen schade onstaan denk ik. Dan had Leonard rustig naar de kant kunnen rijden en had er niemand op hem geknalt.

leonard

Bericht door leonard » 24 jun 2008, 15:08

Tristan schreef: Ik denk als dit zo was geweest, dan jij niemand achterop zou hebben gehad.
Dat klopt ja,Nr.40 zat er pas op!!

Bert

Er zit wel een kern van waarheid in jouw verhaal maar dat hou je toch altijd in een oudere klasse zoals de E30.Dan moeten ze ook het onderstel aan banden leggen maar dan krijg je gevaarlijker auto's. Kijk ook maar eens naar de vermogensverschillen.Mijn vorige standaard motor had 162 pk terwijl dat tijdens de laatste race, auto's op de bank 178 pk hadden.Mijn huidige motor zal dat vermogen ook wel leveren terwijl dat het allebei standaard motoren zijn.Alleen een andere (standaard) computer aan een bepaald type motor hangen levert zomaar 15 pk meer op en zo zijn er nog wel meer verschillen te noemen.Echt vergelijkbaar zijn alleen nieuwe auto's!! ( Dacia,Golf,Westfield e.d )

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 15:27

Ja precies :) Maar daarom vind ik dus dat je niet aan dat soort eliminatie regels moet beginnen eigenlijk.

Als nummer 30 op de grid ook niet uitgekeken had dan had je ook TL geweest. Dus wat dat betreft weet je nooit of het had uitgemaakt. Is een gevalletje shit happens imho.

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jun 2008, 15:34

2x 25 auto's is overzichtelijker dan 1x 50 auto's. Dus de kans dat het fout gaat is kleiner. Dit scenario werd vaker gedaan, dus snap daarom niet waarom er niet in 2 groepen gestart werd. Bij andere klasses deden ze het wel :!:

leonard

Bericht door leonard » 24 jun 2008, 16:28

Tristan schreef:2x 25 auto's is overzichtelijker dan 1x 50 auto's. Dus de kans dat het fout gaat is kleiner. Dit scenario werd vaker gedaan, dus snap daarom niet waarom er niet in 2 groepen gestart werd. Bij andere klasses deden ze het wel :!:
tristan

Waar jij op doelt is waarschijnlijk Oschersleben.Toen werd er in 1 groep met div. klasses gereden(door de lage opkomst).Volgens mij is er nog nooit een gescheiden start geweest binnen 1 klasse. :?:

Plaats reactie