E30 cup

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Royke
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 dec 2007, 12:21

E30 cup

Bericht door Royke » 18 dec 2007, 12:58

Hallo,

Sinds ik mijn rijdbewijs heb kriebelt het om te gaan racen.
Nu wil ik graag mee gaan doen met de e30 cup!
Maar hoelang gaat deze cup nog mee ik ga niet zelf een jaar aan een auto staan sleutelen om vervolgens er achter te komen dat de e30 cup stopt. en zonder de aanschaf kosten hoeveel zou het dan ongeveer gaan kosten? Ik ben redelijk handig dus doe veel zelf! En hoeveel races worden er ongeveer per jaar gehouden?

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 18 dec 2007, 13:24


Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 18 dec 2007, 13:43

Ik zie geen reden waarom de E30 cup zou stoppen. Is 1 van de leukste, sportiefste en spannenste klasses van de DNRT. Ook een E30 is een leuke en goede auto om te racen en te leren.

Ga mijn 2e seizoen met heel veel zin tegemoet!

Overigens kan je met een E30 ook in andere klasses rijden en de Winter Endurance.

Royke
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 dec 2007, 12:21

Bericht door Royke » 18 dec 2007, 14:03

Ik wil dit dus ook gaan doen maar eerst een auto prepareren.
Wat zijn ongeveer de kosten van een jaar e30 cup rijden?
Verder weet ik dat er niet getuned mag worden en dat ze allemaal op
dezelfde banden rijden. Maar moet je een rolkooi laten keuren door een bedrijf ? En welk merk stoelen is voorgeschreven?
Verder heb ik nog wel duizende vragen maar de belangrijkste
waar moet je je inschrijven? :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2007, 14:17

www.dnrt.nl onder algemeen kan je een precies veiligheidsregelement vinden. Een verduidelijking van het regelement vind je op www.knaf.nl daar kan je het autosport jaarboek kopen.

Kort:

Stoel moet er 1 zijn met FIA keur. Let op de montage aan de bodem dat het versterkte deel aan de opgegeven afmetingen voldoet.

Gordels ook FIA keur. Ook op je montage letten. De punten aan het chassis moeten verstevigd zijn met plaatjes van een bepaald oppervlak. Die kan je zo kant en klaar kopen bij de autosportzaak.

Je kooi hoeft niet gekeurd te zijn. Maar moet wel voldoen aan het regelement van FIA Annex J. Alleen als je een andere uitvoering neemt van bijvoorbeeld CrMo dan heb je een keuringscertificaat nodig omdat die kwa buisdiameter afwijken van de Ann. J eisen.

Schroeven of lassen is beiden toegestaan.

Bij lassen heb je een aantal KNAF gekeurde bedrijven waarvan je zeker weet dat ze het volgens de regels doen. Er zijn er ook een hoop die dat niet hebben, maar die bouwen dan kooien volgens de "zelfbouw" regels. Dit is op dit moment nog toegestaan, mits ze aan de Ann. J eisen voldoen. Alleen als je een zelfbouwproject hebt en het laswerk ziet er een beetje gebrekkig uit dan is het al snel afkeur en dat is jammer. Ik heb daar ook eens een draadje over gestart:

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=3691

Bij preparatie thuis is een schroefkooi het makkelijkste, omdat je de kooi buiten de auto afwerken kan. Als je laat lassen zoals ik net gedaan hebt kan je voor een hele mooie kooi kiezen maar het nadeel is gewoon dat je met verven enz lang niet overal bij kan als je je auto niet helemaal kaal hebt en het geheel over laat spuiten.

Schroefkooien hebben ook een paar extra regeltjes mbt montage zoals aantal bouten enz en uitvoering. Maar als je naar een bedrijf ala Wiechers oid gaat dan is de kooi zelf wel volgens de regels. Enige wat je zelf nog moet doen is de fundatie lassen.

Schroefkooi kan je vast zetten met bouten, maar je mag hem ook gewoon op zijn fundatie lassen volgens het regelement.

Je rolkooi padding moet trouwens ook FIA gekeurd zijn, geen verwarmingsbuizenschuim oid.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 dec 2007, 20:27

Dat schuim is o.a. te koop bij http://www.dutchraceandrallyparts.nl/
Daar heb ik het gekocht, en tevens mijn rijders spullen gehaald zoals helm, balaclava, schoenen, sokken, ondergoed, overall, handschoenen. Alles FIA gekeurd. Ze bezorgen aan huis, of op kantoor waar je ook nog even kunt passen. Ideaal.

Een jaar racen kost je al snel 10000 euro aan banden, remmen, onderhoud, inschrijfgeld, benzine, transport, schade, etc. Ik reken altijd:
1 trackday kost mij gemiddeld 550 - 750 euro. Racen kán soms goedkoper zijn, dan een trackday omdat je minder km's maakt in de ZAC ten opzichte van een vrij rijden dagje.

E30 325 kopen: +- 2500 euro voor een gebruikte racer met kooi, oude racestoel en gordels. +- 2500 euro om hem wat competatiever te krijgen. Hoe meer nieuwe spullen (FIA stoel, Gordels, brandblusser, onderhoud, onderstel, remmen aanpassen, sperdiff etc.) je gaat aanschaffen, hoe duurder het wordt (duh).

Goed opbouwen kost al snel 10.000 tot 20.000 euro. Dan heb je nog geen meter gereden. Sommige mensen willen de auto tot in detail perfect hebben, en binnen de reglementen, maar toch erg competitief. Dat kost je gewoon geld en tijd. Goede spullen bij erkende specialisten zijn duur. Kwaliteit betaalt zich uiteindelijk wel uit. Zo wilden wij een hele goede rolkooi hebben. Toen was ons budget er wel meteen doorheen. :lol:

Orienteer je goed wat je zelf wil (laten) doen aan je auto. Het eerste jaar zou je gewoon moeten kunnen rijden met een vrij eenvoudige setup. Het gaat ten slotte bij jou nog om het leren rijden.

Je rijdt op Toyo R888 205-50-15 op 7J velgen (et13 is advies).

Voor niets gaat de zon op en omdat ik samen met een maatje de E30 325 deel en we samen willen gaan racen hebben we afgelopen jaar niets gereden. Hij had een huis gekocht en een bedrijf, dus geld was gewoon op. Sponsors staan niet bepaald in de rij voor de zomeravond competitie. Dus maak je geen illusies dat je voor een paar knaken een jaar kunt racen. Het kost gewoon serieus geld, al rijd je in 1 van de goedkoopste klassen.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 19 dec 2007, 22:19

Dennis Cavallino schreef:Dat schuim is o.a. te koop bij http://www.dutchraceandrallyparts.nl/
Daar heb ik het gekocht, en tevens mijn rijders spullen gehaald zoals helm, balaclava, schoenen, sokken, ondergoed, overall, handschoenen. Alles FIA gekeurd. Ze bezorgen aan huis, of op kantoor waar je ook nog even kunt passen. Ideaal.

Een jaar racen kost je al snel 10000 euro aan banden, remmen, onderhoud, inschrijfgeld, benzine, transport, schade, etc. Ik reken altijd:
1 trackday kost mij gemiddeld 550 - 750 euro. Racen kán soms goedkoper zijn, dan een trackday omdat je minder km's maakt in de ZAC ten opzichte van een vrij rijden dagje.

E30 325 kopen: +- 2500 euro voor een gebruikte racer met kooi, oude racestoel en gordels. +- 2500 euro om hem wat competatiever te krijgen. Hoe meer nieuwe spullen (FIA stoel, Gordels, brandblusser, onderhoud, onderstel, remmen aanpassen, sperdiff etc.) je gaat aanschaffen, hoe duurder het wordt (duh).

Goed opbouwen kost al snel 10.000 tot 20.000 euro. Dan heb je nog geen meter gereden. Sommige mensen willen de auto tot in detail perfect hebben, en binnen de reglementen, maar toch erg competitief. Dat kost je gewoon geld en tijd. Goede spullen bij erkende specialisten zijn duur. Kwaliteit betaalt zich uiteindelijk wel uit. Zo wilden wij een hele goede rolkooi hebben. Toen was ons budget er wel meteen doorheen. :lol:

Orienteer je goed wat je zelf wil (laten) doen aan je auto. Het eerste jaar zou je gewoon moeten kunnen rijden met een vrij eenvoudige setup. Het gaat ten slotte bij jou nog om het leren rijden.

Je rijdt op Toyo R888 205-50-15 op 7J velgen (et13 is advies).

.


heel duidelijk en helemaal mee eens.



en ik kan het weten :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 20 dec 2007, 01:49

Eens.

Heb afgelopen seizoen alleen het broodnodige gedaan aan mijn auto.

Belangrijkste is om eerst de auto betrouwbaar te maken. Vervang prefentief (wiel)lagers, zorg voor goede koeling (grotere radiateur), ververs olien etc. Dan gewoon wedstrijden rijden en ervaring opdoen. Je merkt vanzelf wat er verbeterd kan worden aan de auto.

Mijn auto is nu betrouwbaar en snel. Dus voor komend seizoen geinvesteerd in het sneller maken van de auto: lichter maken, nog beter onderstel etc.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1217
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 20 dec 2007, 08:27

yep , racen kost gewoon serieus geld , zelfs in de "instap"klasses.

geloof ook nooit die verhalen van Huub Vermeulen die altijd zeer lage running costs belooft voor een seizoen racen , in de praktijk valt het altijd (veel) hoger uit .

rij je een vol seizoen en hou je jezelf niet voor de gek dan kost dat idd minstens 10000 euro + .

heb het afgelopen jaar doordat mijn motor niet klaar was maar 1 wedstrijd kunnen rijden , maar heb al met al toch weer dit jaar meer dan 10000 euro in de m3 en het racen gestoken .

Royke
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 dec 2007, 12:21

Bericht door Royke » 20 dec 2007, 13:07

10.000 vind ik wel erg veel. ik denk als je zelf veel kan dat het dan wel goedkoper kan ? Of zit ik er nu helemaal naast?
Wat zijn dan de meeste kosten? Ik snap dat banden, inschrijfgeld, remblokken en benzine de meeste kosten maar kost dat nou echt 1000 euro per wedstrijd

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1217
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 20 dec 2007, 13:47

tuurlijk kan het goedkoper , maar alleen aan "vaste kosten" ben
je het volgende al kwijt

- 8 x inschrijfgeld+ transponderhuur > 1600 euro
-lid DNRT > 100,=
-licentieverlengen > 150,-
-banden 12 stuks voor > 1600 euro
-benzine 8 x 100 liter > 1200 euro
--------------------------------------------
dit is al 4650 euro per jaar

dit is dus zonder Aanschaf Auto , onderhoud , kleding/helm , afschrijving, schade , transport van/naar het circuit , remmen e.d.

dus je ziet , je zit zo over de 10000 euro p/jaar

en dan rij je ergens in het midden . (of achteraan 8) )

Royke
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 dec 2007, 12:21

Bericht door Royke » 20 dec 2007, 13:52

kijk de vaste kosten is als je het goed doet en je rijd hem niet in 1 keer in elkaar maar 1 malig. ik weet dat het geen goedkope sport is! Het enigste wat me tegen houd is de staling. En het vervoer erheen je kan wel gewoon met de bmw dan maar als je hem kapot rijd ben je ver van huis.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2007, 13:55

Als je met een leaseauto + tankpas naar het circuit kunt rijden met een gratis aanhanger en daarop je geschorste racer bespaar je al snel een paar tientjes.

Nee zonder gekheid, de grap is natuurlijk om met een beperkt budget zoveel mogelijk lol te hebben. Je moet je dan afvragen of je racen leuker vindt dan trackdays. Want tijdens trackdays rijd je meer dan tijdens een race... of je moet endurance races gaan rijden.

Ik maak nog 1 keer een overzichtje op basis van een losse pols:
- E30 325 2 deurs: 2500 euro (kán goedkoper)
- Beurtje (1000 euro, kán goedkoper)
- 4x Toyo R888 incl montage: +-500 - 700 euro
- 4x velgen: +- 200 euro
- Rolkooi: 1000 - 4000 euro
- Gereedschap: +- 200 - 1000 euro
- Licentie: +-1500 - 4000 euro incl cursus brandstof overnachtingen etc.
- Rijders uitrusting vanaf +- 1000 euro
- E30 prepareren: remmen upgrade (350), lichter maken, lexan ruiten (250), radiateur (200), onderstel (500 - 2500 euro), sperdiff (450 euro),
- Stoel FIA (vanaf 200 euro) + gordels FIA (225): 500 euro ben je zo kwijt, het kan veel duurder, het kan goedkoper door goed (2e hands) te shoppen.
- Licentie + KNAF kosten per jaar +- 200 euro
- Lidmaatschap DNRT: +- 200 euro?
- Per racedag: (vervoer: +-100 euro, aanhanger: 75 euro, inschrijven 220 - 300 euro, eten/drinken +- 50 euro, tanken raceauto (100 - 250 euro) etc.
- Oliebeurtjes (100 euro per keer, dure olie)
- Remmen: remschijven gaan meestal wel een (half) seizoen mee, je trapt ze snel krom. Schijven zijn niet zo duur, 50 euro, maar remblokken gaan wel hard. setje voor kost al snel zo'n 75 - 150 euro voor de betere remblokken.
- Banden: denk dat je 5 races rijdt plus wat oefendagen tussendoor op 1 setje Toyo's, als je heel clean rijdt langer, maar net geen heel seizoen. Het is ook lekker om 1 extra set toyo's te hebben die je bewaart als reserve of voor regenrace. kost je meteen weer met velgen zo'n 700 euro.

Dan heb ik nog helemaal geen hele gekke dingen berekend, maar voor je eerste jaar incl cursus ben je zo 20.000 euro kwijt als je niet oppast. Daarom adviseer ik je om zoveel mogelijk kant en klaar te kopen. Ex-racer met rolkooi, stoelen, gordels en brandblusser. Liefst ook met een goed onderstel, velgen en sperretje, en het zou helemaal mooi zijn als je er wat extra velgen en banden (toyo r888 't liefst bij kunt krijgen). maar ja, hoe meer opties/goodies, hoe duurder die auto zal zijn. en dan is nog maar de vraag of ie as-if meteen een jaar meekan als racer. Houd gewoon rekening met dure beurtjes/reparaties en aanpassingen, dan houd je jezelf niet voor de gek.
2e hands rijders uitrusting e.d. is ook allemaal goed te doen natuurlijk. Ik wilde het per sé nieuw hebben en op 1 adres kopen. Maar met goed orienteren voordat je iets koopt kun je soms wel wat besparen en als je al die kleine beetjes bij elkaar op telt, kun je alle onvoorziene gaten in je begroting misschien een beetje dichten in de loop van het jaar.

je kunt ook, net als ik, een auto delen met iemand.

En op voorhand al wat sponsors inschakelen. Al betalen ze je benzine het hele jaar, dat scheelt je al een paar duizend euro. Korting op onderdelen of manuren is ook mooi meegenomen.


(Sponsors mogen zich bij mij melden trouwens, hehehe)
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 20 dec 2007, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2007, 13:58

Stalling heb je al voor 50 tot 100 euro per maand. Die 600 of 1200 euro in het jaar is te overzien op het totale kostenplaatje van het racen. Een deel van het seizoen (winter) kun je je auto schorsen. Scheelt je 30 euro wb en 30 euro verzekering per maand. Daarmee kun je dan mooi je stalling de helft van het jaar financieren.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 20 dec 2007, 14:06

Ben al heel erg blij dat ik 2 sponsoren heb.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2007, 14:12

Ja Jos was dat ook

[img:407:423]http://www.jivak.nl/sponsoren/verstappen.jpg[/img]

Royke
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 dec 2007, 12:21

Bericht door Royke » 20 dec 2007, 14:45

en waar zou ik zon e30 met rolkooi etc kunenn vinden?

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 20 dec 2007, 15:11

Je hebt mazzel royke :D :D

Mijn race maatje verkoopt zijn complete wedstrijdklare E30.Met uitgebreide kooi en evt. extra wielen.
Hij heeft er 3 wedstrijden meegereden en rijd er top 5 mee!!!(rondetijd zolder 1.56)
Auto word verkocht omdat hij gaat starten met een heel nieuw project.Prijs is dacht ik 7000,00 incl.diff evt. een extra diff is ook mogelijk.
Extra wielen heeft hij ook als je dat zou willen

Als je intresse hebt pb me even. Het is ,als je zo'n auto zoekt ,echt interresant

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2007, 17:05

Zeker interessant! Goedkoper dan zelf bouwen.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 21 dec 2007, 01:11

Dennis Cavallino schreef:Ja Jos was dat ook

[img:407:423]http://www.jivak.nl/sponsoren/verstappen.jpg[/img]
Oei flauw!!

( maar wel heel leuk :lol: )

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 dec 2007, 01:51

leonard schreef:Je hebt mazzel royke :D :D

Mijn race maatje verkoopt zijn complete wedstrijdklare E30.Met uitgebreide kooi en evt. extra wielen.
Hij heeft er 3 wedstrijden meegereden en rijd er top 5 mee!!!(rondetijd zolder 1.56)
Auto word verkocht omdat hij gaat starten met een heel nieuw project.Prijs is dacht ik 7000,00 incl.diff evt. een extra diff is ook mogelijk.
Extra wielen heeft hij ook als je dat zou willen

Als je intresse hebt pb me even. Het is ,als je zo'n auto zoekt ,echt interresant
Bedoel je Edward Lodderman? Zag dat z'n E30 te koop staat op MP. Ik heb velgen bij hem gekocht.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 21 dec 2007, 22:08

Tristan schreef:
leonard schreef:Je hebt mazzel royke :D :D

Mijn race maatje verkoopt zijn complete wedstrijdklare E30.Met uitgebreide kooi en evt. extra wielen.
Hij heeft er 3 wedstrijden meegereden en rijd er top 5 mee!!!(rondetijd zolder 1.56)
Auto word verkocht omdat hij gaat starten met een heel nieuw project.Prijs is dacht ik 7000,00 incl.diff evt. een extra diff is ook mogelijk.
Extra wielen heeft hij ook als je dat zou willen

Als je intresse hebt pb me even. Het is ,als je zo'n auto zoekt ,echt interresant
Bedoel je Edward Lodderman? Zag dat z'n E30 te koop staat op MP. Ik heb velgen bij hem gekocht.

Nee. van peter is de auto.Hij is altijd samen met mij tijdens de race's.Het is die blauwe auto met strepen over z'n dak(als je het nog kan herinneren)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2008, 10:58

De kalender voor 2008 is bekend:

http://www.dnrt.nl/dataverzieVIII_22dec07.doc

Luco

Bericht door Luco » 03 jan 2008, 11:16

ik heb voor twee seizoenen alle kosten op een rijtje gezet
wil ik hier wel neerzetten als er behoefte aan is
zijn werkelijke kosten
met reparaties, schade, vervoer, eten, aanschaf enz enz enz
is alleen geen e 30

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2008, 11:40

Zet maar neer, altijd interessant als eye opener.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten