De Citroen AX First:
[img:600:277]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000601.JPG[/img]
Ivm de verkoop van de 106 gti en nu ook de mr2 is dit momenteel het dagelijkse vervoer. En gezien hij langer meegaat dan verwacht leek het mij wel zo leuk dit kleine doch grappige project en het verhaal erachter te delen. De meeste zullen bij een citroen ax niet direct aan een tracktool denken met veel DF, maar tot mijn eigen verbazing geeft het dingetjes tot nu toe veel plezier en zoals ze zeggen ook de kleintjes tellen mee

Verwacht geen luxe, een interval en dashboardkasje waren b.v niet standaard

Het idee achter de ax was goedkoop vervoer te hebben totdat de opvolger van de 106 gti er was ofwel de mr2. Echter was de mr2 niet wat ik zocht en zodoende bleef de ax staan.De mr2 is echter weer verkocht en ben ik weer op zoek naar een 106/306 gti met een lage km stand ik heb wat andere auto's geprobeerd maar kwam elke keer toch weer terug bij de 2 leeuwtjes. De ax zal daarom ook niet veel veranderingen krijgen gezien de kosten laag moeten blijven. Elke euro die ik overhoud kan ik weer besteden aan de opvolger.
Gekocht voor het bedrag van 50 euro met een kapot blok, en gezien ik deze niet ongemodificeerd kon laten is er een compleet 1.4i GT blok ingekomen ipv van de 1.1i, met een resultaat van 75pk op 680 kilo en een 0-100 tijd op de G-tech in 9.4 seconden, echt snel niet maar als je het uiterlijk ziet is dat het laatste wat je verwacht. Verder heeft de 4 bak plaats gemaakt voor een 5 bak. Het totaal pakketje geeft dan ook een erg grappig effect bij het stoplicht.
In 11 dagen rijdend gemaakt, en in die tijd ook alle onderdelen zoals het blok enz geregeld, ik had nog nooit een blok vanaf bijna scratch opgebouwd dus het was een pittige prestatie voor mijzelf ook omdat het zo goedkoop mogenlijk moest maar niet ten koste van de kwaliteit. Ik had gelukkig al veel ervaring met de PSA TU blokken en zodoende wel genoeg kennis in huis.
En uiteraard wat foto's:
cyl n0 1 van het oude blok (warmgelopen nadat de koppaking eruit lag)
[img:508:455]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000542.JPG[/img]
kale nieuwe onderblok:
[img:367:276]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000560.JPG[/img]
Nieuwe blok opgebouwd:
[img:545:366]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000578.JPG[/img]
Ten tijde van de ombouw en zo lagen er opeens 3 blokjes en alle toebehoren:
[img:512:384]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000565.JPG[/img]
nieuwe blokje in de auto:
[img:550:475]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000586.JPG[/img]
En gezien ook deze eraan moest geloven en is het arme franse autootje afgelopen keer op CPZ geweest bij het vrijrijden. Gezien ik met de 106 zo'n beetje elke maand op CPZ kwam begon het weer te kriebelen.
Ivm de koeling van de remmetjes waren de wieldopjes voor even verwijderd wat aardig goed werkte.
[img:500:352]http://www.racefotos.nl/fotos/E08%20VR% ... 0(319).JPG[/img]
En een rondje CPZ vanuit de ax, alles behalve een nette ronde in mijn ogen maar het geeft een indicatie:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 1286599592
De auto is kwa prestatie vrij beperkt, maar we hadden een enorme fun met het ding en het ging tot mijn eigen verbazing nog vrij goed ook ondanks dat ik de aangepaste 106 gti gewend was. Dankzij het lage gewicht wil het ding nog best hard de bochten door. je gooit hem gewoon de bocht in en hij gaat op 4 wielen glijden, teveel onderstuur: gas los en je krijg overstuur, teveel overstuur: gas er weer op, heel leuk om mee te spelen.
Remmen houden het redelijk uit zolang je maar een grote marge overhoud. De vering is soepel en de 155 bandjes helpen ook niet echt mee aan de grip die gewoon erg beperkt is maar je hebt er een hele hoop plezier mee en de verbaasde gezichten waren genoeg om de hele dag goed te maken

Kosten tot nu toe:
353 euro
