Le Citroen AX First project (Tijdelijk vervoer/tracktool)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Drake

Le Citroen AX First project (Tijdelijk vervoer/tracktool)

Bericht door Drake » 17 mar 2008, 23:49

[img:200:123]http://www.wijfjes.demon.nl/first/hok.jpg[/img]

De Citroen AX First:

[img:600:277]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000601.JPG[/img]

Ivm de verkoop van de 106 gti en nu ook de mr2 is dit momenteel het dagelijkse vervoer. En gezien hij langer meegaat dan verwacht leek het mij wel zo leuk dit kleine doch grappige project en het verhaal erachter te delen. De meeste zullen bij een citroen ax niet direct aan een tracktool denken met veel DF, maar tot mijn eigen verbazing geeft het dingetjes tot nu toe veel plezier en zoals ze zeggen ook de kleintjes tellen mee :wink: .

Verwacht geen luxe, een interval en dashboardkasje waren b.v niet standaard :wink:, dat zegt wel genoeg. Back to basic dus en dat was voor mij wel even wennen gezien ik grotere en luxere auto's gewend ben. Daarintegen is het nog wel echt autorijden zoals het bedoeld is.

Het idee achter de ax was goedkoop vervoer te hebben totdat de opvolger van de 106 gti er was ofwel de mr2. Echter was de mr2 niet wat ik zocht en zodoende bleef de ax staan.De mr2 is echter weer verkocht en ben ik weer op zoek naar een 106/306 gti met een lage km stand ik heb wat andere auto's geprobeerd maar kwam elke keer toch weer terug bij de 2 leeuwtjes. De ax zal daarom ook niet veel veranderingen krijgen gezien de kosten laag moeten blijven. Elke euro die ik overhoud kan ik weer besteden aan de opvolger.

Gekocht voor het bedrag van 50 euro met een kapot blok, en gezien ik deze niet ongemodificeerd kon laten is er een compleet 1.4i GT blok ingekomen ipv van de 1.1i, met een resultaat van 75pk op 680 kilo en een 0-100 tijd op de G-tech in 9.4 seconden, echt snel niet maar als je het uiterlijk ziet is dat het laatste wat je verwacht. Verder heeft de 4 bak plaats gemaakt voor een 5 bak. Het totaal pakketje geeft dan ook een erg grappig effect bij het stoplicht.

In 11 dagen rijdend gemaakt, en in die tijd ook alle onderdelen zoals het blok enz geregeld, ik had nog nooit een blok vanaf bijna scratch opgebouwd dus het was een pittige prestatie voor mijzelf ook omdat het zo goedkoop mogenlijk moest maar niet ten koste van de kwaliteit. Ik had gelukkig al veel ervaring met de PSA TU blokken en zodoende wel genoeg kennis in huis.

En uiteraard wat foto's:
cyl n0 1 van het oude blok (warmgelopen nadat de koppaking eruit lag)
[img:508:455]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000542.JPG[/img]
kale nieuwe onderblok:
[img:367:276]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000560.JPG[/img]
Nieuwe blok opgebouwd:
[img:545:366]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000578.JPG[/img]
Ten tijde van de ombouw en zo lagen er opeens 3 blokjes en alle toebehoren:
[img:512:384]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000565.JPG[/img]
nieuwe blokje in de auto:
[img:550:475]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1000586.JPG[/img]

En gezien ook deze eraan moest geloven en is het arme franse autootje afgelopen keer op CPZ geweest bij het vrijrijden. Gezien ik met de 106 zo'n beetje elke maand op CPZ kwam begon het weer te kriebelen.
Ivm de koeling van de remmetjes waren de wieldopjes voor even verwijderd wat aardig goed werkte.
[img:500:352]http://www.racefotos.nl/fotos/E08%20VR% ... 0(319).JPG[/img]

En een rondje CPZ vanuit de ax, alles behalve een nette ronde in mijn ogen maar het geeft een indicatie:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 1286599592

De auto is kwa prestatie vrij beperkt, maar we hadden een enorme fun met het ding en het ging tot mijn eigen verbazing nog vrij goed ook ondanks dat ik de aangepaste 106 gti gewend was. Dankzij het lage gewicht wil het ding nog best hard de bochten door. je gooit hem gewoon de bocht in en hij gaat op 4 wielen glijden, teveel onderstuur: gas los en je krijg overstuur, teveel overstuur: gas er weer op, heel leuk om mee te spelen.

Remmen houden het redelijk uit zolang je maar een grote marge overhoud. De vering is soepel en de 155 bandjes helpen ook niet echt mee aan de grip die gewoon erg beperkt is maar je hebt er een hele hoop plezier mee en de verbaasde gezichten waren genoeg om de hele dag goed te maken :lol: .

Kosten tot nu toe:
353 euro :) .
Laatst gewijzigd door Drake op 18 mar 2008, 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Tom V

Bericht door Tom V » 18 mar 2008, 00:25

Aardig gek, met zo'n ding het circuit op :lol: , al weet ik niet hoe een GT rijdt natuurlijk. Succes met project :D.

Casper

Bericht door Casper » 18 mar 2008, 00:37

Geniaal om met dat ding van die ricer Golfjes e.d. in te halen 8)

Drake

Bericht door Drake » 18 mar 2008, 00:51

Precies, het is geen GT overgens maar gezien er nu een GT moter inligt noem ik het maar een First GT :wink:. om verwarring te voorkomen de titel even aangepast.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 18 mar 2008, 01:06

Geniaal. De naam van het project ook :P: Le cheap ass project. ;)

Als tracktool had ik het inderdaad niet gedacht nee. Mijn moeder had er enkele jaren terug ook één. Een AX 1.1 First. Wat mij vooral is bijgebleven is 4-gear power (! ;)!) en onderstuur, onderstuur, onderstuur.

Drake

Bericht door Drake » 18 mar 2008, 01:47

Nu moet ik zeggen dat het bij dit exemplaar kwa onderstuur meevalt, goed nu heeft het ding wel traktieproblemen door de kneiterharde bandjes. Een paar goede banden zou al een hemels verschil geven. De 4 bak was toch wel het eerste wat eruit moest :wink: , als aandenken heb ik de pookknop wel laten zitten, is voor sommige toch wat vreemd als ze meerijden en zien dat hij een 5 heeft ook al staat er 4 :lol:

Zodra het weer beter is staat er ook een bezoek aan de ring op de planning , alleen dan mag het stickertje erop :wink: .

Maik

Bericht door Maik » 18 mar 2008, 09:39

Leuk projekt!
Kan je misschien nog wat verstellen aan het camber op de vooras? Dat zal hem wat scherper maken op de neus. Ik weet dat het bij een oude starlet bv wel kan :wink:
En strippen dat ding natuurlijk. Elke kg die van die 680kg af kan halen merk je dubbel zo goed als bij een "normale" auto (lees: boten zoals een 120i :wink: )...

allen

Bericht door allen » 18 mar 2008, 10:13

Gelukkig dat Maik nog een forum heeft zodra hij door de bmw modbrigade is gebanned van df voor z'n uitspraken...

Drake

Bericht door Drake » 18 mar 2008, 10:57

camber kan helaas niet versteld worden, zou zelf wel opzich camberplaten kunnen bouwen e.d maar dan zou ik nog eerder de remmen een goede upgrade geven, veiligheid gaat boven snelheid. Maar voorlopig laat ik hem lekker zo, ik ben nog steeds druk aan het zoeken en de kans is dat hij gewoon elk moment eruit gaat. De kans is ook dat ik er de komende maanden nog in rijd, het is echt afhankelijk of ik iets vind wat aan mijn eisen voldoet.

Drake

Bericht door Drake » 23 mar 2008, 20:42

Vandaag weer op CPZ gereden met het ding wat aardig goed ging.Ik moet het puur hebben van de bochten en rem momenten het ding heeft niet veel vermogen vergeleken met andere auto's.Filmpje is van de 2e sessie overgens.

Overstuur met de ax is ook leuk maar je moet wel snel tegensturen, je krijg geen pendule effect zoals met een mr2 maar makkelijk is anders en hij heeft snel de neiging door te glijden. Door de soepele vering krijg je ook veel weight transfer waar je aardig rekening mee moet houden.Aan de andere kant is het wel heel levendig waardoor je veel plezier hebt als je ermee om kan gaan.

http://www.streetfire.net/video/Citroen ... 154971.htm

Oja hij heeft ook sinds vorige week een nieuwe apk en ik heb slechts alleen de toeter moeten vervangen :lol: .
Laatst gewijzigd door Drake op 24 mar 2008, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Drake

Bericht door Drake » 24 mar 2008, 19:41

En nog wat foto's van de ax op CPZ:

[img:600:400]http://www.autofotos.nl/2008/M0802_RSZ_ ... 10032).jpg[/img]

[img:600:400]http://www.autofotos.nl/2008/M0802_RSZ_ ... 10031).jpg[/img]

"ignoring all laws of physics" :P

JeroenT

Bericht door JeroenT » 25 mar 2008, 11:18

Wat doe je op de 4 minuten in je filmpje eigenlijk?

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2008, 11:31

JeroenT schreef:Wat doe je op de 4 minuten in je filmpje eigenlijk?
Ik heb het filmpje niet gezien, maar schat dat ie dan z'n rondje CPZ af heeft gemaakt :roll: :wink:

Pescatore

Bericht door Pescatore » 25 mar 2008, 11:55

JeroenT schreef:Wat doe je op de 4 minuten in je filmpje eigenlijk?
+1, ik zat daar ook met open ogen naar te kijken :D

Drake

Bericht door Drake » 25 mar 2008, 12:40

Kwam er op neer dat ik met een aardig snelheid aankwam, de bmw achter mij zag ik met een noodgang aankomen en was niet van plan snelheid af te nemen, zodoende besloot ik de auto opzij te houden ivm hij mij afsneed in de binnenbocht, echter toen ik weer terugstuurde de bocht in om te voorkomen dat ik tever naar buiten ging had ik teveel momentum en zodoende ging de auto oversturen wat het er niet veiliger op maakt. Ik was vrij gefrusteerd ivm het geen manier is om iemand in te halen (wacht dan even tot de bocht voorbij is en je weer op het rechte stukje komt ivm dit alles behalve veilig is en vooral in het begin van die bocht) en ik liet dat met een gebaar weten wat natuurlijk geen nut heeft maar op dat moment denk je daar niet aan.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 25 mar 2008, 13:01

Goed. Laat ik het er op houden dat wij anders over je rijstijl dachten.
Ik was namelijk passagier in die BMW.
In ieder geval is van afsnijden geen enkele sprake geweest. Jij ging buiten de bocht in, wij binnen(ik had ook de camera erbij).

Wellicht zou je meer kunnen spiegelen en een snellere rijder makkelijker langs kunnen laten.
Je was zeker aardig bezig met die Elise. Maar hou wel rekening met de rest op de baan.
Je moet dit zien als opbouwende kritiek voor de duidelijkheid.
Ik rij ook niet perfect hoor. :wink:

Drake

Bericht door Drake » 25 mar 2008, 13:05

Ik zal er op letten :wink: maar zoals ik het beschreef gebeurde het voor mijn gevoel :wink: de reden waarom ik naar buiten ging is om de idiale lijn aan te nemen en ivm je binnendoorkwam moest ik daar vanaf wijken (ik zag je aankomen op het moment dat ik de bocht wilde gaan indraaien en nam aan dat je niet direct ging inhalen). Ondanks dat ik vaak in die bocht word opgehouden door een langzamere rijder ga ik daar niet inhalen ivm de snelheid te hoog is.

Metchu

Bericht door Metchu » 25 mar 2008, 13:52

Doet me denken aan mijn eerste keer op Zandvoort, met een mitsubishi colt 1.3 8) Lekker bezig hoor, als je maar fun hebt!

JeroenT

Bericht door JeroenT » 25 mar 2008, 16:52

We(ik reed niet) zaten al bij het aanremmen tarzanbocht achter je. Maar jij zocht duidelijk een weg om/langs/door die Elise heen dat stukje. :D

Drake

Bericht door Drake » 25 mar 2008, 19:26

Ja dat was waar :lol: , die liet mij er echter niet 1 2 3 langs :(

Plaats reactie