Nieuw prijzen van auto's in de USA

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
SteV6

Bericht door SteV6 » 15 mar 2008, 10:39

Maik schreef:Kan iemand uitleggen waardoor dat nou precies komt, dat de ex prijzen daar zoveel lager liggen dan hier. Soms (vaak?) wel de helft?
Er kwam in een ander topic een bmw ter sprake die hier ongeveer 60k euro kaal kost en daar dus 30k euro kaal. Dan worden we in Europa toch onwijs genaait door de fabrikant? De winst die de fabrikant op een auto in de US misloopt moeten wij hier dus bijleggen... Ik vind dat dat ethisch eigenlijk echt niet kan?
Anders gezien, ik neem aan dat de fabrikant ook nog wel wat verdient op een auto in de US. Dus in mijn voorbeeld is van die 30k misschien wel 5k winst? Dan betekent dat dus dat ze in Europa 35k winst maken op die auto? :shock:
Kan iemand hier iets nuttigs over vertellen?
Import van buiten de EU levert het volgende financiële plaatje op volgens mij:

- aanschafprijs

- 10% invoerrechten

- 19% BTW over de aanschafprijs + invoerrechten (!)

- 42,5% BPM
(Over de in Nederland geldende "kale" prijs of op basis van een taxatierapport van een erkend taxateur (maar dat is meer voor 2e hands of nooit in Nederland verkochte auto's))

- transportkosten

Weg ogenschijnlijk prijsvoordeel. Dus niet de fabrikant spint er garen bij, maar onze OVERHEID (!) :evil:

SteV6

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 mar 2008, 10:57

SteV6 schreef:Import van buiten de EU levert het volgende financiële plaatje op volgens mij:

- aanschafprijs

- 10% invoerrechten

- 19% BTW over de aanschafprijs + invoerrechten (!)

- 42,5% BPM
(Over de in Nederland geldende "kale" prijs of op basis van een taxatierapport van een erkend taxateur (maar dat is meer voor 2e hands of nooit in Nederland verkochte auto's))

- transportkosten

Weg ogenschijnlijk prijsvoordeel. Dus niet de fabrikant spint er garen bij, maar onze OVERHEID (!) :evil:

SteV6
Huh?

Ok jouw rekenvoorbeeld voor een BMW 335i:

37000 dollar (*64 eurocent) = 23700 euro.

Invoerrechten: 10% = 2370

19% BTW over 26070 = 5000

BPM 42,5% over 26070 = 11000

Transport = 2500

En ombouwen voor europese typegoedkeuring schat ik op 4000 euro, maar das nog vrij hoog.

Totaal: 48570 euro.

Basisprijs in NL: 55970 euro.

Besparing: 7500 euro. En dat zal natuurlijk meer zijn naarmate je de auto met opties aankleed.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 mar 2008, 11:14

Ik heb trouwens de fout gemaakt om bij "Used cars" te kijken op edmunds :(

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mar 2008, 11:58

Maurice Graber schreef:Ik heb trouwens de fout gemaakt om bij "Used cars" te kijken op edmunds :(
de BPM rekenen ze over de netto waarde van een NL auto...dus niet van wat ie heeft gekost in Amerika...dus kan nog hoger uitvallen...

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2008, 12:12

Wacht even, de aangehaalde ex ex prijs in DL is voor (weet even niet meer precies welke) die fictieve BMW toch 60k? Daar zit dus 0 belasting op. Die uit de states zit zeg voor de handigheid ook geen belasting op. Dat is dan toch 1 op 1 te vergelijken?
Ik zal straks misschien nog even opzoeken over welke auto ik het had...

Peric

Bericht door Peric » 15 mar 2008, 12:13

Ook fijn ja, je moet toch eigenlijk gewoon dat percentage BPM betalen over wat 'ie gekost heeft. 'Neeeee..... WIJ bepalen wel even wat we uit je zak gaan kloppen'.

RVV

Bericht door RVV » 16 mar 2008, 00:22

Maik schreef:Kan iemand uitleggen waardoor dat nou precies komt, dat de ex prijzen daar zoveel lager liggen dan hier. Soms (vaak?) wel de helft?
Er kwam in een ander topic een bmw ter sprake die hier ongeveer 60k euro kaal kost en daar dus 30k euro kaal. Dan worden we in Europa toch onwijs genaait door de fabrikant? De winst die de fabrikant op een auto in de US misloopt moeten wij hier dus bijleggen... Ik vind dat dat ethisch eigenlijk echt niet kan?
Anders gezien, ik neem aan dat de fabrikant ook nog wel wat verdient op een auto in de US. Dus in mijn voorbeeld is van die 30k misschien wel 5k winst? Dan betekent dat dus dat ze in Europa 35k winst maken op die auto? :shock:
Kan iemand hier iets nuttigs over vertellen?
Ik zat hier wat over na te denken, ten eerste denk ik dat de concurrentie moordend is in de states. Maar veel belangrijker dan de relatief lage autoprijs voor de verkopers zijn de financieringen die verkocht worden bij de auto. In de states word gewoon elke auto op de pof verkocht, en aan elke koop hangt een financiering aan vast. Hoe lager het bedrag is hoe makkelijker een Amerikaan voor een bepaalde financiering kiest. Want omdat zo'n beetje voor elke aankoop een creditcard word getrokken danwel een andere vorm van financiering is, en hij ook nog een beetje overzicht wil houden kiest die voor de goedkoopste auto zodat die makkelijker kan financieren.

Juist op die financieringen word het meeste geld verdiend door de autoverkopers in de States. Meer dan op de auto. Stel maar dat de auto het middel is en het doel de financiering, want dat is de cashcow voor de autoverkoper.

En de koper ? Die kijkt helemaal niet naar de aanschafprijs zoals wij doen, maar naar het maandbedrag dat die kwijt is om een bepaalde auto te rijden.

Een M3 kost geen 45000 dollar, maar bv 800 dollar in de maand. (rente/aflossing/autokosten)

Een hele andere manier dan hoe wij tegen autoprijzen aankijken.

Wij zitten te kloten met inruil ed, bij te leggen bedrag.. ed ..

Maar een Amerikaan koopt gewoon een auto voor een vast bedrag per maand. En welk model die rijd is voor de verkoper niet zo belangrijk, want daarom zie je daar ook altijd direkt leverbaar modellen (bestellen en 3 maand wachten is daar ondenkbaar, dan is de klant al 10 keer naar een concurrent toegestapt) Als die verkoper mear een finaciering verkoopt. Da's de handel waar die zijn brood mee verdiend.

HansD

Bericht door HansD » 16 mar 2008, 12:34

Juist op die financieringen word het meeste geld verdiend door de autoverkopers in de States.
Dat wordt steeds moeilijker met die crisis daar. Leningen zijn bijna niet meer door te verkopen.

Waarschijnlijk ben ik mezelf rijk aan het rekenen maar als die auto geimporteerd wordt door iemand die in Amerika woont en de auto al meer dan een jaar op zijn naam heeft staan betaal je toch geen BPM?
Een vriend van mij gaat zeer waarschijnlijk binnenkort voor zijn werk in amerika wonen, als hij die auto op zijn naam zet en als hij terugkomt importeerd zou het een goede deal kunnen zijn met een beetje geduld.
Zit er een limiet op het aantal auto´s dat je maximaal op deze manier mee mag nemen? Hij gaat het namelijk al doen met een auto voor zichzelf en zijn vriendin.

Corvette

Bericht door Corvette » 16 mar 2008, 16:50

Hoe je ook rekent..het zijn allemaal eenmalige voordeeltjes en dan vergeet je de garantie nog.

Als je een wagen zelf hebt geimporteerd dan is de hulp bij reparatie anders dan wanneer je gewoon net als elke andere Nederlander de wagen bij een plaatselijke dealer heeft gekocht.

Daarom heb ik maar weer gewoon via een dealer besteld en betaal braaf mijn belastingen. Maar goed dat ik dat doe anders komen er nog meer op Hoog Catherijne te liggen. :mrgreen: Of krijgen we die hangouderen helemaal niet meer van de straat :mrgreen:

Gr.

Cor

Macboy

Bericht door Macboy » 17 mar 2008, 16:53

Wat betreft die lage dollar koers: een 335i cabrio voor €38k is ook een goed dealtje hoor :)

redsub

Bericht door redsub » 17 mar 2008, 17:28

Vorige week in new york bij een subaru dealer in het winkel centrum ff wat vragen neergelegd.
Nieuwe Impreza 2.5L niet verkrijgbaar in NL nieuwprijs aldaar $25.000 met prodrive pakket. $26.600
Ging zo al 2000 vanaf, en als ik hem meenam naar europa kon ik hem meekrijgen voor €20.000 :shock:
Komt er nog vervoer bij kost je $1000,- in container met boot naar rotterdam staat ie met 6 weken in nederland.
Staat ie dus voor €13.740 in NL
10% invoer €1370,- =€15.114,-
19% BTW €2871,66 =€17.985,66
BPM van de 2 liter €7208,81 =€25194,47

Heb je dus voor €25000,- een nieuwe auto hier staan met zogoed als de hele waslijst aan opties die hier er ook nog bij zouden komen bij een auto van min €30.000,-

2e-hands markt ligt natuurlijk helemaal anders endan wordt het voordeel alleen maar groter :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 17 mar 2008, 17:45

Hoe zit dat eigenlijk? Als je een nieuwe auto uit Amerika haalt en je wilt 'm voor de racerij gebruiken, dus hij komt niet op kenteken, moet je dan nog steeds die 10% invoerheffing betalen?

Die korting die redsub aanhaalt is heel normaal in Amerika. Niet de bijna 25% die hij als voorbeeld aanhaalt, maar 10% korting krijg je altijd. Amerikanen hebben het geloof ik over een "listprice" een adviesprijs. Over die prijs krijg je dan de korting. Het hangt dan van de Staat waarin je woont af welke belastingen je over het aankoopbedrag moet betalen. Voor export naar Europa hoef je dan natuurlijk geen belasting te betalen.

En in welke gevallen hoef je in Nederland geen BTW te betalen? Moet je hier dan een BV hebben? En kan zo'n racer dan altijd straffeloos op naam van de BV geschreven worden? Als bedrijfsauto bijvoorbeeld? :P

Luco

Bericht door Luco » 17 mar 2008, 17:54

Als je aan kan tonen dat je met het racen klanten binnenhaalt kan je hem volledig boeken als reclameobject :D :D

Elmar

Bericht door Elmar » 17 mar 2008, 18:30

Ja Hielke, die 10 % invoerrechten zal je altijd moeten betalen. Ik weet niet of die voor een bedrijf aftrekbaar zijn. Wel, zoals Luco al aangeeft, de BTW.

Elmar

Bericht door Elmar » 17 mar 2008, 18:33

Oh ja, net nog bij iemand geweest die auto's uit de US haalt. Een 2006 Jeep Cherokee 3.7 koopt ie daar voor €8.000,=
Ook nog even in een '97 Corvette C5 gereden. Laat maar...

Rambler

Bericht door Rambler » 17 mar 2008, 18:44

ooit nog een BMW aangegeven als 'persoonlijke goederen' (Belgie), niet voor mezelf overigens en de douane/ambtenaar speelde mee, was wel een 'ons kent ons' situatie

0 pct invoerrecht en BTW dus ...

Hielke

Bericht door Hielke » 17 mar 2008, 19:01

Elmar schreef:Oh ja, net nog bij iemand geweest die auto's uit de US haalt. Een 2006 Jeep Cherokee 3.7 koopt ie daar voor €8.000,=
Ook nog even in een '97 Corvette C5 gereden. Laat maar...
Wat dan, vertel, helemaal niks die auto?

Elmar

Bericht door Elmar » 17 mar 2008, 19:29

Hielke, ik vind een standaard C6 Z06 al een slap (edoch hoogst waarschijnlijk zeer effectief) onderstel hebben. Het intrax onderstel welke Cor heeft, geeft gelijk veel meer beleving aan de auto. Wat zeker bij een (super)sportwagen voor mij een pre is..
De C5 van vanmiddag (40K Miles) leek wel een boot, tel daarbij een automatische transmisie bij op je snapt gelijk waarom het proefritje van korte duur was.

Hielke

Bericht door Hielke » 17 mar 2008, 19:42

Da's jammer Elmar.

Grote deinende boten heb je niks an.

Plaats reactie