Import van buiten de EU levert het volgende financiële plaatje op volgens mij:Maik schreef:Kan iemand uitleggen waardoor dat nou precies komt, dat de ex prijzen daar zoveel lager liggen dan hier. Soms (vaak?) wel de helft?
Er kwam in een ander topic een bmw ter sprake die hier ongeveer 60k euro kaal kost en daar dus 30k euro kaal. Dan worden we in Europa toch onwijs genaait door de fabrikant? De winst die de fabrikant op een auto in de US misloopt moeten wij hier dus bijleggen... Ik vind dat dat ethisch eigenlijk echt niet kan?
Anders gezien, ik neem aan dat de fabrikant ook nog wel wat verdient op een auto in de US. Dus in mijn voorbeeld is van die 30k misschien wel 5k winst? Dan betekent dat dus dat ze in Europa 35k winst maken op die auto?![]()
Kan iemand hier iets nuttigs over vertellen?
- aanschafprijs
- 10% invoerrechten
- 19% BTW over de aanschafprijs + invoerrechten (!)
- 42,5% BPM
(Over de in Nederland geldende "kale" prijs of op basis van een taxatierapport van een erkend taxateur (maar dat is meer voor 2e hands of nooit in Nederland verkochte auto's))
- transportkosten
Weg ogenschijnlijk prijsvoordeel. Dus niet de fabrikant spint er garen bij, maar onze OVERHEID (!)

SteV6