Speedster (fin...)
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Zo, lange dag! Ben iig weer even met de bmw naar buiten geweest. Stilstaand heb ik er geen last van. Toch verdenk ik het vliegwiel niet. Het geluid komt voor mijn gevoel duidelijk van achteren. Maar ontdekte net nog wat. Ben op een parking onder de auto gaan hangen en heb wat van het hitteschild van de einddemper lopen verbuigen. Ik kon daarna op 1 tempo doorrijden. Hoorde ik de resonantie dan lifte ik het gas echt minimaal zodat hij nogsteeds het tempo aanhield. De resonantie verdween. Liet ik gas los kwam de resonantie terug, zelfs tot aan 2500 rpm. Of ik nu van 3000, 3500 of 3800 rpm begon. Ik denk dus dat ik binnenkort het hitteschild er onderuit jas. Het zou maar zoiets simpels zijn. 

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
ha allen, dan komt dat verhaal van de hitteschildjes wat ik eerder noemde weer van pas rond de uitlaat, wat ook regelmatig gebeurtdat bij een bout waar de hitteschilden mee vast zitten het hitteschild bij die bout is gescheurd, roest en materiaalmoeheid is daaraan defect, hopen dat het dat is 8) gewoon hele uitlaat ff nagaan, bij het spruitstuk dat hitte schild scheurt ook regelmatig.
en anders een een ram tegen de katalysator aangeven als je die hebt? die kunnen ook kapot gaan en uit elkaar vallen inwendig.
en anders een een ram tegen de katalysator aangeven als je die hebt? die kunnen ook kapot gaan en uit elkaar vallen inwendig.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Rene, als het niet te slecht weer is trek ik morgen het hitteschild helemaal weg! Ik houd niet van rustig kijken. 
Mocht dat de oplossing zijn koop ik wel een heel nieuw schild terug met nieuw bevestigingsmateriaal. Hitteschild bij het spruitstuk aan de kokerbalk is al weg en bij de tunnelbak zit er bij mij zo'n zacht stuk isolatiemateriaal. Dat zou geen herrie maken. Geluid kwam alleen voor mijn gevoel echt van achteren vandaan. Ga zo de kettingzaag zoeken. 8)
Een katalysator heb ik wel maar... :twisted:

Mocht dat de oplossing zijn koop ik wel een heel nieuw schild terug met nieuw bevestigingsmateriaal. Hitteschild bij het spruitstuk aan de kokerbalk is al weg en bij de tunnelbak zit er bij mij zo'n zacht stuk isolatiemateriaal. Dat zou geen herrie maken. Geluid kwam alleen voor mijn gevoel echt van achteren vandaan. Ga zo de kettingzaag zoeken. 8)
Een katalysator heb ik wel maar... :twisted:
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Inmiddels staat er dik 500 km op het frisse blok van de bmw. Vannochtend weer een stukje wezen inrijden. Toerental is zo langzamerhand ook weer wat opgevoerd. Helaas hield de motor op een gegeven moment even in en bij stilstaand stationair draaien sloeg hij af. Opnieuw gestart en hij deed het weer. Net voor ik de Moerdijkbrug op reed kreeg ik last van hetzelfde euvel maar de motor bleef draaien en voor ik de brug af was, was het probleem alweer verdwenen. Hoefde gelukkig niet meer de vluchtstrook op te zoeken. Bas gaat daar van de week even naar kijken en dan rausch ik daar gelijk het hitteschild ff los in de hoop van de resonantie af te komen. Met dit weer lig ik niet graag buiten op de grond te werken. De Speedster rijdt stiekem wel wat leuker, maar kwa geluid kan dat nog altijd niet tippen aan m'n m40 blokje. Wellicht moet ik ook daar maar aan de gaskleppen. Jammer dat m'n spaarvarkentje zo mager is nu. :twisted:
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Olieverbruik is iig binnen de perken gebleven dit keer Niels. 500+ km en bijna geen druppel verbruikt. Nu moet ik wel erbij aantekenen dat hij de 7k rpm nog lang niet heeft gezien. Komt binnenkort inclusief het afstellen. Vandaag heeft Tommy hem ff naar Bas gereden en is daar een andere lhm opgegaan om te kijken of het probleem weg blijft. Is dat het probleem is het niet erg, want dat vervalt zo toch met Alpha N.
Aanpassing van de Speedster staat nu weer op stapel. Heb net voor de lol wat noodstopjes gemaakt maar dat ding remt dramatisch slecht. Hopen dat het met andere blokken opgelost is want nu kun je je middaglunch verorberen in de tijd dat de auto stil staat.
Aanpassing van de Speedster staat nu weer op stapel. Heb net voor de lol wat noodstopjes gemaakt maar dat ding remt dramatisch slecht. Hopen dat het met andere blokken opgelost is want nu kun je je middaglunch verorberen in de tijd dat de auto stil staat.

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Zaterdag nog vrolijk de weg op geweest voor wat klanten. Thuisgekomen nog wat gewerkt en een uurtje of twaalf lag ik op bed. Kwart voor zeven sloeg de hand met frisse tegenzin de wekker uit en na een opfrissing en een heerlijk ontbijt de navi in de Speedster gehangen. Eindbestemming was het anwb testcentrum in Lelystad. De navi had ik geprogrammeerd om het eerste en laatste stuk van de rit over de landwegen te rijden. Dan zagen we tenminste nog wat. 10 Voor alweer? Op weg dan maar. Op een voor mij relaxte snelheid zat ik op de binnendoorweg richting Noorderloos, toen ik eens op de navi keek. Aankomsttijd 10:15.
Een paar grove, niet te herhalen woorden omdat de klok blijkbaar was verzet. Ik had er al moeten zijn. Dan reste me nog maar één ding. Het gas erop. De navi uit haast vergeten op snelste route te zetten en net op het kunstmatige eiland aangekomen gelijk de N weg opgereden. Dat is dus a-relaxed als je haast hebt. Wat een golvend wegdek. Sommige stukken moest je aardig van het gas af wilde je niet los komen. Afijn. Vijf over tien de auto geparkeerd en blijkbaar net het "hallo ik ben..." gemist.
Daarna een hele dag tussen de Elises, een paar Speedsters, een Noble en een werkelijk waar prachtige Lotus Esprit een rijvaardigheidstraining gehad. Laatste 2 wagens klonken heerlijk!
Bij de eerste proef, een gripcirkel, al direct de auto achterstevoren gezet. Maar dit was een leuke, niet al te moeilijke oefening.
Op naar de tweede proef dan. Remmen in een rechte lijn en een stokje ontwijken. Behoeft geen uitleg in een auto met abs. Een erg saaie oefening. Het was wel leuk om te zien hoe de Noble bij mij in de groep die test moest doen. Nul komma nul stumperhulpjes. Dat bleek nog niet zo makkelijk om er dan beheerst omheen te gaan.
Na een uitgebreide lunch tijdrijden. Een wirwar van pilonnen. Dat was ik duidelijk niet gewend. Heb er zelfs een keer m'n eigen parcours van gemaakt. Geloof me, ik zat niet bij de snelste twee.
Volgende proef dan maar.
Met 30 over een baantje rijden en dan links of rechtsachter een klap krijgen. Erg leuk. Was ook goed beheersbaar totdat ik halverwege moe begon te worden. Meesturen naar de kant waar je naartoe gelanceerd wordt. Altijd grappig, not...
Tijd voor een bak koffie gevolgd door de laatste proef.
Een helling afrijden met 70, 80 en 90. In de ankers en het laatste momentje linksom sturen. De helling oprijden en linksom naar de proef was leuker.
Heb me wel vermaakt toen we van de epoxybaan in de binnenbocht dezelfde proef konden doen. Op een normale snelheid uiteraard. Eerste twee keer al direct de snelheid veel te hoog. Dat krijg je als je een exige op winterbanden voor je als referentie gebruikt. Waren niet de enige twee keer dat het fout ging. De concentratie was er ook al ergens tegen een minimum gebotst na een hele dag.
Achteraf gingen de snelsten van de tijdrit nog een slalom doen en kon de rest uit twee onderdelen kiezen om voor de lol te doen. Dan maar naar die gripcirkel. Daar kwam ook al snel die Lotus Esprit. Raampje open en genieten van dat dat ding als die weer driftend over de cirkel ging. Een beste man in een Exige (waarvan ik al wist dat hij o.a. een Ultima en Caterham had) zette halverwege de auto naaste me en na een toeter voor wat aandacht legde hij me eerst een en ander uit wat ik kon proberen. Twee ronden later sprong hij uit de auto en kwam hij naar me toegerent, stapte in (voor zover het ging) zodat hij wat beter kon uitleggen tijdens de rondjes om de gripcirkel. In een kwartiertje leer je niet netjes driften heb ik gemerkt maar desondanks alleraardigste tips.
Einde dag nog even kennis gemaakt met iemand in een Speedster en tussen een bonte stoet van auto's teruggereden die naar België moesten.
Dag geslaagd, deelnemer gesloopt en een nachtrust die overweldigend was. 8)
Foto's zullen nog wel volgen. Die krijgen we binnenkort over de mail.

Een paar grove, niet te herhalen woorden omdat de klok blijkbaar was verzet. Ik had er al moeten zijn. Dan reste me nog maar één ding. Het gas erop. De navi uit haast vergeten op snelste route te zetten en net op het kunstmatige eiland aangekomen gelijk de N weg opgereden. Dat is dus a-relaxed als je haast hebt. Wat een golvend wegdek. Sommige stukken moest je aardig van het gas af wilde je niet los komen. Afijn. Vijf over tien de auto geparkeerd en blijkbaar net het "hallo ik ben..." gemist.
Daarna een hele dag tussen de Elises, een paar Speedsters, een Noble en een werkelijk waar prachtige Lotus Esprit een rijvaardigheidstraining gehad. Laatste 2 wagens klonken heerlijk!
Bij de eerste proef, een gripcirkel, al direct de auto achterstevoren gezet. Maar dit was een leuke, niet al te moeilijke oefening.
Op naar de tweede proef dan. Remmen in een rechte lijn en een stokje ontwijken. Behoeft geen uitleg in een auto met abs. Een erg saaie oefening. Het was wel leuk om te zien hoe de Noble bij mij in de groep die test moest doen. Nul komma nul stumperhulpjes. Dat bleek nog niet zo makkelijk om er dan beheerst omheen te gaan.
Na een uitgebreide lunch tijdrijden. Een wirwar van pilonnen. Dat was ik duidelijk niet gewend. Heb er zelfs een keer m'n eigen parcours van gemaakt. Geloof me, ik zat niet bij de snelste twee.


Volgende proef dan maar.
Met 30 over een baantje rijden en dan links of rechtsachter een klap krijgen. Erg leuk. Was ook goed beheersbaar totdat ik halverwege moe begon te worden. Meesturen naar de kant waar je naartoe gelanceerd wordt. Altijd grappig, not...
Tijd voor een bak koffie gevolgd door de laatste proef.
Een helling afrijden met 70, 80 en 90. In de ankers en het laatste momentje linksom sturen. De helling oprijden en linksom naar de proef was leuker.

Heb me wel vermaakt toen we van de epoxybaan in de binnenbocht dezelfde proef konden doen. Op een normale snelheid uiteraard. Eerste twee keer al direct de snelheid veel te hoog. Dat krijg je als je een exige op winterbanden voor je als referentie gebruikt. Waren niet de enige twee keer dat het fout ging. De concentratie was er ook al ergens tegen een minimum gebotst na een hele dag.
Achteraf gingen de snelsten van de tijdrit nog een slalom doen en kon de rest uit twee onderdelen kiezen om voor de lol te doen. Dan maar naar die gripcirkel. Daar kwam ook al snel die Lotus Esprit. Raampje open en genieten van dat dat ding als die weer driftend over de cirkel ging. Een beste man in een Exige (waarvan ik al wist dat hij o.a. een Ultima en Caterham had) zette halverwege de auto naaste me en na een toeter voor wat aandacht legde hij me eerst een en ander uit wat ik kon proberen. Twee ronden later sprong hij uit de auto en kwam hij naar me toegerent, stapte in (voor zover het ging) zodat hij wat beter kon uitleggen tijdens de rondjes om de gripcirkel. In een kwartiertje leer je niet netjes driften heb ik gemerkt maar desondanks alleraardigste tips.
Einde dag nog even kennis gemaakt met iemand in een Speedster en tussen een bonte stoet van auto's teruggereden die naar België moesten.
Dag geslaagd, deelnemer gesloopt en een nachtrust die overweldigend was. 8)
Foto's zullen nog wel volgen. Die krijgen we binnenkort over de mail.
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Rijtraining Lelystad, stop.
Veel mooie auto's, stop.
Leuk en vermoeiend, stop.
Heb verzocht mij naar de twijfellijst te verhuizen. Weet niet of ik het me de 3 haal. Voor de speedster zijn nieuwe remmen besteld. Levertijd schijven was een week of 4-6. Dan nog normaal inremmen. Dus of die het haalt is ook nog maar de vraag. Sta jij wel ingeschreven met je grote mond? Wil nogsteeds een rondvaart over CPZ om je Nitrons te kunnen aanschouwen.
Veel mooie auto's, stop.
Leuk en vermoeiend, stop.



Heb verzocht mij naar de twijfellijst te verhuizen. Weet niet of ik het me de 3 haal. Voor de speedster zijn nieuwe remmen besteld. Levertijd schijven was een week of 4-6. Dan nog normaal inremmen. Dus of die het haalt is ook nog maar de vraag. Sta jij wel ingeschreven met je grote mond? Wil nogsteeds een rondvaart over CPZ om je Nitrons te kunnen aanschouwen.

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Heb je ook nieuwe schijven besteld? Dat hoeft helemaal niet zo nodig man. Waar heb ik ooit geadviseerd om ook je schijven te laten vervangen?
En inremmen is zo gebeurd, vooral als je nieuwe schijven EN blokken hebt. Gewoon 6x heel hard remmen, van 150 naar 40 ofzo, en klaar is kees 8)
Ik twijfel nog of ik CPZ ga doen of de ring academy, maar het lijkt er steeds meer op dat het alleen CPZ gaat worden, vandaar dat ik ook daar op de twijfellijst sta... En je mag een rondje mee, als je maag dat volhoudt tenminste

En inremmen is zo gebeurd, vooral als je nieuwe schijven EN blokken hebt. Gewoon 6x heel hard remmen, van 150 naar 40 ofzo, en klaar is kees 8)
Ik twijfel nog of ik CPZ ga doen of de ring academy, maar het lijkt er steeds meer op dat het alleen CPZ gaat worden, vandaar dat ik ook daar op de twijfellijst sta... En je mag een rondje mee, als je maag dat volhoudt tenminste

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten