Oliekoeler
-
Oliekoeler
Als je een motor gaat opvoeren levert het blok behalve meer pk's ook meer warmte.
Is er een vuistregel voor de grootte van de oliekoeler?
B.v. 50% meer vermogen, dan ook een 50% grotere oliekoeler?
[img:353:209]http://www.speektuning.nl/images/prod/motor/51,8300.jpg[/img]
Is er een vuistregel voor de grootte van de oliekoeler?
B.v. 50% meer vermogen, dan ook een 50% grotere oliekoeler?
[img:353:209]http://www.speektuning.nl/images/prod/motor/51,8300.jpg[/img]
- Jan Speed
er is volgens mij niet echt een vuistregel voor maar kies 'm gewoon royaal en zet in je toevoerleiding een thermostaat die de oliekoeler open gooit boven een x aantal graden C.
Wij gebruiken op een 2,3L Volvo gietijzeren blok met 225PK een (ik meen) 6-rij's koeler van 10cm bij 40cm. Thermostatisch geregeld.
Dat gaf een temp-drop van 147C naar 95C onder zomerse rallyomstandigheden. De extra olie in het systeem helpt hierbij ook.
We hebben de koeler voor de radiateur gehangen zodat de ventilator ook door de oliekoeler blaast.
Wij gebruiken op een 2,3L Volvo gietijzeren blok met 225PK een (ik meen) 6-rij's koeler van 10cm bij 40cm. Thermostatisch geregeld.
Dat gaf een temp-drop van 147C naar 95C onder zomerse rallyomstandigheden. De extra olie in het systeem helpt hierbij ook.
We hebben de koeler voor de radiateur gehangen zodat de ventilator ook door de oliekoeler blaast.
- Knot
Ook een item voor mij en de M3 GT... tijdens driften moest ik op de rechte stukken met weinig gas de olie af laten koelen, na een paar rondjes driften zat ik weer op 120 a 125 graden.. lijkt me iets teveel van het goede, ook al zit er dure castrol TWS olie in. Komt natuurlijk ook omdat je tijdens driften geen rijwind op de oliekoeler krijgt en hoge toerentallen draait maar toch, liever niet boven de 115 graden.
- Bert ///M3
- Bert ///M3
Castrol TWS Motorsport 10W60
Let op dat ze je geen Castrol Formula RS 10W60 aansmeren, dat is een hele andere olie.
TWS is een olie op esterbasis en Formula RS is op polyotholeen basis of zo dacht ik, eerste geeft een veel sterkere oliefilm op je lagerschalen. TWS is alleen wel gevoeliger voor vervuiling etc daardoor.
Let op dat ze je geen Castrol Formula RS 10W60 aansmeren, dat is een hele andere olie.
TWS is een olie op esterbasis en Formula RS is op polyotholeen basis of zo dacht ik, eerste geeft een veel sterkere oliefilm op je lagerschalen. TWS is alleen wel gevoeliger voor vervuiling etc daardoor.
- Knot
Thx, vanmiddag ff kijken.
Geen open luchtfilters etc monteren en vaak verversen dan zit t wel snor toch? Al maakte ik me wel ff zorgen toen ik op Papenburg ook de rechte stukken een paar keer voluit ging om te vergelijken met andere auto's, zit je lekker je zijwaardse meters te maken en zie je ineens bijna 130 graden op de olietemperatuurmeter.... niet de bedoeling.
Geen open luchtfilters etc monteren en vaak verversen dan zit t wel snor toch? Al maakte ik me wel ff zorgen toen ik op Papenburg ook de rechte stukken een paar keer voluit ging om te vergelijken met andere auto's, zit je lekker je zijwaardse meters te maken en zie je ineens bijna 130 graden op de olietemperatuurmeter.... niet de bedoeling.
- Bert ///M3