Oliekoeler

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Maarten900
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48

Oliekoeler

Bericht door Maarten900 » 19 jun 2006, 11:05

Als je een motor gaat opvoeren levert het blok behalve meer pk's ook meer warmte.
Is er een vuistregel voor de grootte van de oliekoeler?
B.v. 50% meer vermogen, dan ook een 50% grotere oliekoeler?
[img:353:209]http://www.speektuning.nl/images/prod/motor/51,8300.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 22 jun 2006, 00:47

er is volgens mij niet echt een vuistregel voor maar kies 'm gewoon royaal en zet in je toevoerleiding een thermostaat die de oliekoeler open gooit boven een x aantal graden C.

Wij gebruiken op een 2,3L Volvo gietijzeren blok met 225PK een (ik meen) 6-rij's koeler van 10cm bij 40cm. Thermostatisch geregeld.
Dat gaf een temp-drop van 147C naar 95C onder zomerse rallyomstandigheden. De extra olie in het systeem helpt hierbij ook.
We hebben de koeler voor de radiateur gehangen zodat de ventilator ook door de oliekoeler blaast.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 jun 2006, 10:14

Ook een item voor mij en de M3 GT... tijdens driften moest ik op de rechte stukken met weinig gas de olie af laten koelen, na een paar rondjes driften zat ik weer op 120 a 125 graden.. lijkt me iets teveel van het goede, ook al zit er dure castrol TWS olie in. Komt natuurlijk ook omdat je tijdens driften geen rijwind op de oliekoeler krijgt en hoge toerentallen draait maar toch, liever niet boven de 115 graden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 jun 2006, 10:20

Daarom ook die Castrol olie ;) Met 10W60 zit je al vrij dik dus 120 graden moet geen probleem zijn. Ik zit ook aan 120-130 graden op Zandvoort doordat je continu veel RPM's draait.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 jun 2006, 10:28

Oke, ik heb 1x bijna 130 graden gezien, toen ben ik meteen rustig uit gaan rijden...

Bert, heb je trouwens exacte specs van de olie, wil die via de groothandel halen hierzo om een beetje bij te vullen, Castrol TWS 10W60 vol synt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 jun 2006, 10:52

Castrol TWS Motorsport 10W60

Let op dat ze je geen Castrol Formula RS 10W60 aansmeren, dat is een hele andere olie.

TWS is een olie op esterbasis en Formula RS is op polyotholeen basis of zo dacht ik, eerste geeft een veel sterkere oliefilm op je lagerschalen. TWS is alleen wel gevoeliger voor vervuiling etc daardoor.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 jun 2006, 12:18

Thx, vanmiddag ff kijken.

Geen open luchtfilters etc monteren en vaak verversen dan zit t wel snor toch? Al maakte ik me wel ff zorgen toen ik op Papenburg ook de rechte stukken een paar keer voluit ging om te vergelijken met andere auto's, zit je lekker je zijwaardse meters te maken en zie je ineens bijna 130 graden op de olietemperatuurmeter.... niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 22 jun 2006, 13:06

Ik gebruik voor de M3 de volgende olie: Motul 300 V Le Mans 15W60.
Loopt ie ook goed op, ben alleen geen drifter dus geen idee hoe de olie zich verhoud bij die extreme belastingen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 jun 2006, 13:30

Schijnt idd ook erg goed te zijn, weet er wel meer die daar ook op rijden :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast