ACD werking in een EVO (RS)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

ACD werking in een EVO (RS)

Bericht door markk » 12 mar 2008, 13:24

EVO's hebben een ACD (Active Centre Differential) welke je op drie standen kan zetten: tarmac, gravel, snow. Tarmac is voor droog asfalt, gravel voor nat asfalt en losse ondergrond en snow voor sneeuw.

De setting veranderd de snelheid waarmee het middendiff locked en unlocked (en dus niet wat soms wordt gesuggereerd de koppelverdeling tussen de voor en achteras. Deze is altijd 50/50, wat de setting ook is).

Tarmac setting locked (spert) snel en de auto voelt dan ook heel direct aan m.b.t. wijziging in gaspendaal stand / vermogen. Snow setting spert langzaam, houdt het diff langer open en de auto voelt dan ook meer aan als een 4WD met een "visco" diff. Je merkt gewoon dat het diff trager reageert.

Markk houdt van direct reagerende auto's en (laat tot nu toe) dus altijd alles in tarmac staan. Ook als het kledder nat is buiten en hij een potje gaat driften. Resultaat is superdirect, beetje hard insturen -> onderstuur, midden in de bocht op het gas -> overstuur en elke mm meer of minder van het gaspendaal is reactie van de auto op meer/minder overstuur.

Maar...de laatste tijd krijg ik steeds meer vertrouwen in de auto (en mijn eigen kunnen) en wordt ik ook steeds "wilder" met de auto. Kom harder op bochten aanrijden en wil hoger in de snelheden drifts inzetten. Resultaat is dan dat ik vaak TEVEEL onderstuur heb aan het begin van de bocht en dus te lang moet wachten met vermogen erop zetten om full-lock dwars de bocht uit te komen :-(

Dus toch maar wat gaan experimenteren in de regen met de "gravel" stand. Het lijkt of de auto minder onderstuur heeft aan het begin van de bocht. Dat is prima maar het gaat ook wat minder makkelijk en direct dwars op vermogen en das weer jammer. Wil je hem echt dwars zetten dan zal je echt met de auto moeten gooien/smijten/flicken. Puur op vermogen gaat ie niet echt goed dwars meer en knalt ie gewoon heel licht oversturend de bocht uit. Supersnel natuurlijk, maar leuk is anders...

Andre drifte altijd met dat ding in de regen op "gravel" omdat ie op "tarmac" wel erg direct/snappy was. Maar goed, bij Andre liggen de snelheden waarop hij drift veel hoger en hij durft ongetwijfeld meer met de auto te gooien dan ik.

Vraag: Klopt het dat je als het middendiff minder snel locked in de bocht dat je dan minder onderstuur hebt. En zo ja, waarom is dan dan zo ?

PS: Het is een EVO 8 MR RS, dus geen (S) AYC maar mechanische sper/platen diffs voor, midden en achter...


Mark.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 12 mar 2008, 13:33

Andre ?

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 12 mar 2008, 14:51

Een locked differentieel houdt beide wielen (of uitgaande assen in dit geval) op een gelijke snelheid. Met de verschillende settings bepaal je de preload waarmee de diff. dus locked. Eigenlijk zeg ik dit verkeerd. Preload is altijd aanwezig.. en met de verschillende settings bepaal je de mate van preload over een bepaalde koppel range. Als je "coast" (afremt/gas los) locked je diff dus meer waardoor onderstuur optreed.

Ik vind differentielen zelf ook erg lastig, snap er vaak niks van. Misschien dat dit een beetje duidelijkheid schept :


[IMG:592:445]http://i195.photobucket.com/albums/z297 ... f8f706.png[/img]

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 12 mar 2008, 18:52

Michel Huisman schreef:Als je "coast" (afremt/gas los) locked je diff dus meer waardoor onderstuur optreed.
Ik denk dat je hier een kernpunt hebt ja.

Of je sloopt het hele voordiff eruit, want waarom wil je eigenlijk dwars?(zou ik de m3 voor pakken)Die EVO is ervoor om zo snel mogelijk bochtig van A naar B te lellen met juist zo min mogelijk slip/tractie/gripverlies en zo min mogelijkdwars, maar ik snap je punt wel.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 12 mar 2008, 19:10

waarom kloten met dit vrijwel perfecte 4wd aandrijfsysteem terwijl je het bijster simpel kan oplossen door op de vooras meer negatief camber en wat meer caster te zetten? Gewoon mechanische grip ophogen op de vooras. Geen idee of dat standaard afstelbaar is op een EVO maar anders kom je met verstelbare camberplaten ook waar je wezen wil.

het bedrijf van de Heuvel in Barneveld bouwt EVO rallyauto's op en ze weten daar dus wel hoe je zo'n auto goed moet neerzetten qua wegligging. Misschien eens contact opnemen? Vragen wat de opties zijn?

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 12 mar 2008, 20:45

> want waarom wil je eigenlijk dwars?(zou ik de m3 voor pakken)

Omdat dat leuk is en ik in een EVO veel meer vertrouwen heb dan een M3. Een EVO zet ik dwars wanneer ik dat wil en zet ik ook weer recht wanneer ik dat wil.

Met m'n M3 in de regen gaat het nog wel eens wat dwarser dan ik voorspelde, gaat het soms ook wat langer door dan ik wil en heb ik gewoon het gevoel dat ik te zware auto aan het afraggen ben. Zo'n EVO is gemaakt om mee te gooien en smijten ;-)

> waarom kloten met dit vrijwel perfecte 4wd aandrijfsysteem

Ik ga niet kloten aan het 4wd aandrijfsysteem. Ben enkel de auto wat beter aan het leren "kennen" en wil begrijpen wat de diff settings doen, wat dat voor "handling" consequenties heeft en hoe dat dan (natuurkundig) komt...

Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten