Castrol 10w60
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Castrol 10w60
Er is de oude RS 10w60 (2001 ofzo)
Er is nieuwe RS 10w60 (>2001 ofzo)
Er is TWS 10w60
en sinds kort is er:
Edge 10w60
Edge Sport 10w60
Heb afgelopen week goed op de Castrol site rondgekeken en wat heen en weer gemailed.
Zoals ik het nu begrijp:
TWS = RS oud ; en is BMW ///M approved.
RS nieuw is anders dan RS oud/TWS en is non-bmw-///M approved
In NL kun je TWS alleen bij de BMW dealer krijgen
RS (nieuw) is niet meer verkrijgbaar en vervangen door Edge/Edge Sport
Edge = TWS = bmw ///m approved en verkrijgbaar in de handel
Edge Sport is anders dan Edge/TWS en is non-bmw-///M approved
Dit lijkt allemaal te kloppen aangezien als je op de Castrol site naar de technische gegevens kijkt de TWS gegevens gelijk aan Edge gegevens zijn maar ongelijk aan de Edge Sport.
Helemaal zeker ben ik enkel nog niet.
Commentaar / toevoegingen -> graag
Mark.
Er is nieuwe RS 10w60 (>2001 ofzo)
Er is TWS 10w60
en sinds kort is er:
Edge 10w60
Edge Sport 10w60
Heb afgelopen week goed op de Castrol site rondgekeken en wat heen en weer gemailed.
Zoals ik het nu begrijp:
TWS = RS oud ; en is BMW ///M approved.
RS nieuw is anders dan RS oud/TWS en is non-bmw-///M approved
In NL kun je TWS alleen bij de BMW dealer krijgen
RS (nieuw) is niet meer verkrijgbaar en vervangen door Edge/Edge Sport
Edge = TWS = bmw ///m approved en verkrijgbaar in de handel
Edge Sport is anders dan Edge/TWS en is non-bmw-///M approved
Dit lijkt allemaal te kloppen aangezien als je op de Castrol site naar de technische gegevens kijkt de TWS gegevens gelijk aan Edge gegevens zijn maar ongelijk aan de Edge Sport.
Helemaal zeker ben ik enkel nog niet.
Commentaar / toevoegingen -> graag
Mark.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ja lekker warrig verhaal hebben ze er van gemaakt misschien mede dankzij BMW maarja..dat Edge produckt ken ik nog niet maar hier een klein overzicht qua filmsterkte.
>>Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²
>>Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²
>>MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²
>> Motul 300V Le Mans sae 20W-60 is vervanger van 15W en dus super!! althans voor sommige motoren, de Hartge loopt er mooier op en verbruikt minder Olie, bij de TWS gebruikte ie wel, verder liep de S54 M3 ook veel mooier op de Motul dan op de RS racing van Castrol die ik er daarvoor in had, en de hedendaagse Olie (die motul is echte syntheet) blijft ook op de lagers enzo zitten, dus koude start heeft ie ook nog een filmpje als het goed is
anyway ik ben er blij mee, en haal het via van heek motorsport.
De vroegere Castrol RS is verschillend van de huidige RS. De vroegere RS heet nu TWS.
Je ziet hoeveel kracht het scheelt, de huidige RS of de Huidige TWS die is 2,5 x zo sterk eer de film doorslaat is lagerschade...en erger?
>>Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²
>>Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²
>>MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²
>> Motul 300V Le Mans sae 20W-60 is vervanger van 15W en dus super!! althans voor sommige motoren, de Hartge loopt er mooier op en verbruikt minder Olie, bij de TWS gebruikte ie wel, verder liep de S54 M3 ook veel mooier op de Motul dan op de RS racing van Castrol die ik er daarvoor in had, en de hedendaagse Olie (die motul is echte syntheet) blijft ook op de lagers enzo zitten, dus koude start heeft ie ook nog een filmpje als het goed is

De vroegere Castrol RS is verschillend van de huidige RS. De vroegere RS heet nu TWS.
Je ziet hoeveel kracht het scheelt, de huidige RS of de Huidige TWS die is 2,5 x zo sterk eer de film doorslaat is lagerschade...en erger?
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Mijn ervaring is ook erg positief met de Motul Olie, gebruik ook altijd de 300V 15W60, nu ga ik denk ik ook over op de 20W60 aangezien de 15W60 er niet meer is.GTRene schreef:Ja lekker warrig verhaal hebben ze er van gemaakt misschien mede dankzij BMW maarja..dat Edge produckt ken ik nog niet maar hier een klein overzicht qua filmsterkte.
>>Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²
>>Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²
>>MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²
>> Motul 300V Le Mans sae 20W-60 is vervanger van 15W en dus super!! althans voor sommige motoren, de Hartge loopt er mooier op en verbruikt minder Olie, bij de TWS gebruikte ie wel, verder liep de S54 M3 ook veel mooier op de Motul dan op de RS racing van Castrol die ik er daarvoor in had, en de hedendaagse Olie (die motul is echte syntheet) blijft ook op de lagers enzo zitten, dus koude start heeft ie ook nog een filmpje als het goed isanyway ik ben er blij mee, en haal het via van heek motorsport.
De vroegere Castrol RS is verschillend van de huidige RS. De vroegere RS heet nu TWS.
Je ziet hoeveel kracht het scheelt, de huidige RS of de Huidige TWS die is 2,5 x zo sterk eer de film doorslaat is lagerschade...en erger?
Haal het hier altijd: http://www.bccp.nl/shop2/enter.html
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
yeah en echt 100% synth dat kunnen ze bij Castrol niet zeggen maar dat zeiden ze destijds wel...trouwens op die site nette prijzen! voor de olie 2L 28,-euro is netjes, ik betaal nog iets minder zelfs, maar dit is ook netjes!
[img:299:400]http://www.bccp.nl/shop2/contents/media ... 0W60L2.jpg[/img]
[img:299:400]http://www.bccp.nl/shop2/contents/media ... 0W60L2.jpg[/img]
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Klopt de TWS is volgens zeggen wel echte Vol syntheet, mede daardoor en andere zaken ook zoveel sterker dan de RS, eigenlijk moeten ze die RS gewoon van de markt halen, en alleen de TWS verkopen, maargoed maakt me ook niet zoveel uit ik gebruik toch Motul Le-mans 20w/60 vol syntheet 8) I'm happy with it, blijer dan met de ook goede TWS, met de RS racing had ik mindere ervaringen, dacht destijds dat die beter was dan de RS...had ik maar meer het internet afgestruind...die RS mag voor mij de handel uit, geeft Castrol ook geen goede naam en beschamend als je bedenkt dat het destijds bij BMW wel de goede was(nu TWS) en ze die naam gewoon gebruiken als die goede!! terwijl de kwaliteit stukken minder is, slechte zaak vind ik.Bert ///M3 schreef:Edit: Hm misschien moet ik zelf niet voor mijn beurt praten
Volgens mij is TWS wel 100% syntheet, olie op estherbasis
Castrol RS weer niet, is een half syntheet op polyotholeen basis.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Tsja is een lastige.
Ik ga in mijn M3 Motul 300V 20W60 gooien.
Maar of dat voor een 325i ook de goede is
: Je het ook Motul 300V Competition 15W50 bijvoorbeeld.
Ik zou even vragen aan Wielhoven oid wat die er in mikken, dat zijn tenslotte de mensen met ervaring wat betreft M20B25 motoren. Die blokken lijken mij niet ultrahoog belast dus misschien kan je er net zo goed 10W40 in mikken, ik zou het in dit geval niet weten
Ik hoor via via wel eens dat die driftbak van Remmo Niezen gewoon op Sunoco 10W60 rijd en dat schijnt ook goed te gaan.
Ik ga in mijn M3 Motul 300V 20W60 gooien.
Maar of dat voor een 325i ook de goede is

Ik zou even vragen aan Wielhoven oid wat die er in mikken, dat zijn tenslotte de mensen met ervaring wat betreft M20B25 motoren. Die blokken lijken mij niet ultrahoog belast dus misschien kan je er net zo goed 10W40 in mikken, ik zou het in dit geval niet weten

- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Ik had vroeger ook die motul in mijn sub en ik vond het goed spul.
Er zat wel een beetje een bananen lucht aan, maar tijdens het rijden had je daar geen last van
Het leek net als je wat op je vingers deed dat er een soort laagje zich op je vingers vast hechte, heel typisch....
Ik hoorde van een kennis dat een hoop mensen die racen die olie ook gebruiken.
Was wel duur spul geloof ik, maar beter duur dan niet te koop zal ik maar zeggen.
Grtz,Hanz06
Er zat wel een beetje een bananen lucht aan, maar tijdens het rijden had je daar geen last van

Het leek net als je wat op je vingers deed dat er een soort laagje zich op je vingers vast hechte, heel typisch....
Ik hoorde van een kennis dat een hoop mensen die racen die olie ook gebruiken.
Was wel duur spul geloof ik, maar beter duur dan niet te koop zal ik maar zeggen.
Grtz,Hanz06

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Die Motul(20w/60 lemans 300V) is gewoon erg goed, motor loopt mooier minder olie verbruik en een erg sterke oliefilm, das weer heel belangrijk als je heel even iets minder smering hebt en natuurlijk onder hoge belasting :twisted:
dus...sinds ik motul fan ben geworden heb ik laatst en weer en hele doos blikken a 2L besteld 8)
en Motul 75w/140 Gear FF Competition voor versnellings bak en achteras met sper...
[/quote]
dus...sinds ik motul fan ben geworden heb ik laatst en weer en hele doos blikken a 2L besteld 8)
en Motul 75w/140 Gear FF Competition voor versnellings bak en achteras met sper...
en Motul RBF 660 remolie die uiterst hitte bestendig isMOTUL Gear FF Competition is a special formulation designed for MTX, FF LSD and 6-speed transmission cars. 100% synthetic, and featuring superior anti-shudder qualities, this non-polymer based lubricant includes a special EP additive and friction modifiers that ensure excellent fluidity at low temperatures and promote thermal stability at high temperatures. MOTUL Gear FF Competition assures smooth gear shifting and superb shear stability
van de week ophalen, en dan moet ik het er nog in zien te krijgenMOTUL RBF 660 Factory Line Brake Fluid is 100% Synthetic Racing Fluid – DOT 4 for extreme temperature & racing applications. All types of hydraulic brake and clutch actuators requiring non-silicone synthetic fluid. Widely exceeds the DOT 3, DOT4 and DOT 5.1 standards (except for DOT 5.1 viscosity at – 40°C).
EXTREME THERMAL RESISTANCE AND STABILITY:
Very high boiling point (325°C / 617°F), superior to conventional DOT 5.1 non silicone base, DOT 5 silicone base fluids, and DOT4. MOTUL RBF 660 enables effective braking even under extreme conditions.
EFFICIENT WHEN RAINY: Very high wet boiling point (204°C / 400°F) far exceeds the requirements of DOT 3 & 4 & DOT 5.1 enabling brake efficiency while rainy. Reduces the risk of the “vapor lock” phenomena. Amber in color.
Do not mix with silicone (DOT 5 silicone base) or mineral base fluids (LHM

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Stéphane schreef:Die Motul 300V heb ik ook gebruikt in de motor van mijn zwarte roadster. Kan er weinig over vertellen verder meer, want nu weer 'gewone' olie in het nieuwe blok.


Ook geen edge sport meer trouwens. Want dan is het olieverbruik zo hoog. :twisted:

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
verschillende opties, wat autosport bedrijven = "duur"frank de jonge schreef:Rene, waar kan je die Motul allemaal kopen??
via ebay van duitse aanbieders = leuke prijs
en ik bestel vis van Heek Motorsport, die doet het ook in de race wagens maar haalt dat zelf uit grote vaten, ik bestel via hem een doos bussen voor een mooie prijs, althans destijds betaalde ik iets van 10,50 de liter dus een 2L bus volgens mij 21 of 22 euro...
Terwijl je gemiddels elders tussen de 14<>20 euro de liter kan zitten..
maar deze is ook vriendelijk geprijst
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lan ... 116.634028
SAE 20W-60, RACING-PRODUCT
VOLLSYNTHETISCH – DOPPEL-ESTER-TECHNOLOGIE
300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet.
Standards: Übertrifft die Anforderungen von ACEA & API
Referenzen: Larbre Competition, Le Mans 24H, FIA GT
Verpackung 2 Liter
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
nog niet gedaan, en van Heek zij ook eerst de 75/90 maar toen vertelde ik van de achteras en sper dat daarvoor de 75/140 beter zou zijnBert ///M3 schreef:Gooi jij die 75-140 ook in je bak Rene?
Ik doe dat wel in het diff maar bak moet je die 75W90 hebben dacht ik:



MOTUL Gear FF Competition is a special formulation designed for MTX, FF LSD and 6-speed transmission cars. 100% synthetic, and featuring superior anti-shudder qualities, this non-polymer based lubricant includes a special EP additive and friction modifiers that ensure excellent fluidity at low temperatures and promote thermal stability at high temperatures. MOTUL Gear FF Competition assures smooth gear shifting and superb shear stability
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
en omdat er ook specifiek 6-bak bijstond en ik ook niet hou van 10 olie soorten in m'n garage dacht ik van hey...2 vliegen in 1 klap... benieuwd wat de auto ervan vindBert ///M3 schreef:Ja klopt het is wel olie voor sperren, daar moet je andere olie voor hebben als normaal

was ook wel grappig bij van Heek, ik bestelde dus ook die remolie de Motul 660 RBF maar praate ook over de tot nog toe bekende 600 van dat soort, hij zij ik heb nog wel 2 busjes daarvan staan hier...en zoveel graden verschil valt nog mee...maar 1x beneden met di busjes zei ie van...of toch liever kijken of ze de 660 hebben, ik van ja liever wel als ze hebben, en toen bestelde hij zelf ook maar een doos van dat spul

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
denk dat de Motul 660 iets van 16,-euro kost per flesluco hornsveld schreef:ik heb er nu de 660 van ap in zitten
duur spul


Ik heb geloof ik 2 L besteld in elke geval genoeg voor alles verversen en wat reserve te hebben (hoop ik)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ED35 en 3 gasten