Panda de Beer schreef:
Hmm, wat ik bedoelde is dat het ding met een wat kortere overbrenging wat sneller op zou trekken. Maar ik realiseer me nu dat dat onzin is:
1. Vrachtwagens hebben een hele korte overbrenging, da's handig bij het slepen van allerhande zooi.
2. Een truck zonder trekker gaat al behoorlijk van kiet.
kom ik toch terug op de eerdere opmerking;
de beperking is het toerenbereik tot 2000 RPM.
Dat en de te trekken last maakt dat je die overbrengingsverhoudingen nodig hebt en 12 of 16 versnellingen.
Daarnaast heeft zo'n motor een koppel waar je eng van wordt.
1500 tot 2000 Nm is voor de grotere motoren "normaal".
Voordeel is wel dat je maar twee keer hoeft te schaken tot 89 km/u, als je solo rijdt met de trekker.
starten in 5 laag, door 7 laag en hup naar 8 hoog.
Een tijd geleden zag ik een auto (beetje fout) naast een losse truck bij het stoplicht staan. Die gast in de auto wilde een sprintje trekken met die truck. Ik moest een beetje lachen, want zo'n losse truck is behoorlijk snel. En inderdaad, die knul in de personenwagen verloor de sprint
Dusssss.
Misschien moet je zo'n motor wel gewoon in een wat kleinere wagen lepelen en een
langere overbrenging geven

das een vrij kansloze actie van die knul, alleen jammer dat het ophoudt bij 89km/u.
Zo''n motor overbouwen in iets kleins is praktisch onmogelijk.
De cilinder inhoud is vaak 12 of 16 liter, dus de motor is erg groot en zwaar.
Anderzijds: sommige bloemenjongens rijden met bakwagens met 580 PK.
En die lading weegt niet veel.
En eigenlijk is dat leuker dan een lege trekker: die heeft te weinig gewicht op de achteras (rijden in de regen is bijvoorbeeld een listig gebeuren met een lege trekker).