Vrachtwagen topic (opgesplitst)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Erick

Re: Lekkerste diesel?

Bericht door Erick » 18 jun 2006, 22:33

Panda de Beer schreef:Wat is op dit moment volgens jullie de lekkerste auto met dieselmotor?
[img:831:553]http://live.pl.scania.com/Images/Scania ... -91041.jpg[/img]

:lol: :D

Ruud Bosch

Re: Lekkerste diesel?

Bericht door Ruud Bosch » 18 jun 2006, 23:10

Erick schreef:
Panda de Beer schreef:Wat is op dit moment volgens jullie de lekkerste auto met dieselmotor?
[img:831:553]http://live.pl.scania.com/Images/Scania ... -91041.jpg[/img]

:lol: :D
Qua geluid zeker!! :D

V8-power met de beroemde klep in de uitlaat voor meer sound :!:

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 19 jun 2006, 20:41

Panda de Beer schreef:Zo'n Scania klinkt wel super idd. Jammer van de overbrengingsverhoudingen :D
Dat moet zijn:
Jammer, van het beperkte toerenbereik bij dat soort auto's:
500-2500 RPM, en in de praktijk is 1800-2000 RPM wel de max.

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar :wink: :wink:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 20 jun 2006, 11:40

grappig dat bijna iedereen die bekende roffel van de Scania V8 kent...

De mooiste roffel komt imho van de 143 - 420/450/500 versie uit begin jaren '90. Prachtige turbohuil.

En ohja, mercedes bouwt ook mooie V8'en met kippevelsound. Alleen gaan die wat vaker kapot. 911 vs 360 modena gevalletje :wink:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 20 jun 2006, 17:35

Ruud Bosch schreef:
Panda de Beer schreef:Zo'n Scania klinkt wel super idd. Jammer van de overbrengingsverhoudingen :D
Dat moet zijn:
Jammer, van het beperkte toerenbereik bij dat soort auto's:
500-2500 RPM, en in de praktijk is 1800-2000 RPM wel de max.

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar :wink: :wink:
Hmm, wat ik bedoelde is dat het ding met een wat kortere overbrenging wat sneller op zou trekken. Maar ik realiseer me nu dat dat onzin is:
1. Vrachtwagens hebben een hele korte overbrenging, da's handig bij het slepen van allerhande zooi.
2. Een truck zonder trekker gaat al behoorlijk van kiet.

Een tijd geleden zag ik een auto (beetje fout) naast een losse truck bij het stoplicht staan. Die gast in de auto wilde een sprintje trekken met die truck. Ik moest een beetje lachen, want zo'n losse truck is behoorlijk snel. En inderdaad, die knul in de personenwagen verloor de sprint :lol:

Dusssss.
Misschien moet je zo'n motor wel gewoon in een wat kleinere wagen lepelen en een langere overbrenging geven :)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 20 jun 2006, 18:01

mag ik nogmaals naar de Svempas 144 verwijzen.

[IMG:942:576]http://www.svempas.se/bild.jpg/slingr144.jpg[/img]

"Slingshot II" Scania T Race truck for Show & go! Bodywork and panels in handshaped 4mm aluminium by Tord "the Hammer" Åberg at Eksjö M&T. A Scania 14,2 engine DSC14 is fitted in an aluminium chassi with an output of 3000hp at 4200rpm. torque reaches 6200Nm. with the help of six, -yes six! turbos with two stage supercharging, Allison automatic gearbox handles the power to the rear wheels for a powerfull launching of this 5840kg Scania.

Zet me op deze positie en ik ben echt de ganse dag stil :wink:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/vanlangen/schut.mpg

http://home.quicknet.nl/qn/prive/vanlangen/kooy.mpg

en let hier op de turbohuil bij het schakelen. De eerste heeft een heel scherpe toon, de tweede een heel lage... kwestie van wat je graag hoort:)[/img]

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 20 jun 2006, 18:15

Holy shit!

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 20 jun 2006, 20:52

Panda de Beer schreef: Hmm, wat ik bedoelde is dat het ding met een wat kortere overbrenging wat sneller op zou trekken. Maar ik realiseer me nu dat dat onzin is:
1. Vrachtwagens hebben een hele korte overbrenging, da's handig bij het slepen van allerhande zooi.
2. Een truck zonder trekker gaat al behoorlijk van kiet.
kom ik toch terug op de eerdere opmerking;
de beperking is het toerenbereik tot 2000 RPM.
Dat en de te trekken last maakt dat je die overbrengingsverhoudingen nodig hebt en 12 of 16 versnellingen.
Daarnaast heeft zo'n motor een koppel waar je eng van wordt.
1500 tot 2000 Nm is voor de grotere motoren "normaal".

Voordeel is wel dat je maar twee keer hoeft te schaken tot 89 km/u, als je solo rijdt met de trekker.
starten in 5 laag, door 7 laag en hup naar 8 hoog.
Een tijd geleden zag ik een auto (beetje fout) naast een losse truck bij het stoplicht staan. Die gast in de auto wilde een sprintje trekken met die truck. Ik moest een beetje lachen, want zo'n losse truck is behoorlijk snel. En inderdaad, die knul in de personenwagen verloor de sprint :lol:

Dusssss.
Misschien moet je zo'n motor wel gewoon in een wat kleinere wagen lepelen en een langere overbrenging geven :)
das een vrij kansloze actie van die knul, alleen jammer dat het ophoudt bij 89km/u.

Zo''n motor overbouwen in iets kleins is praktisch onmogelijk.
De cilinder inhoud is vaak 12 of 16 liter, dus de motor is erg groot en zwaar.

Anderzijds: sommige bloemenjongens rijden met bakwagens met 580 PK.
En die lading weegt niet veel. :lol:
En eigenlijk is dat leuker dan een lege trekker: die heeft te weinig gewicht op de achteras (rijden in de regen is bijvoorbeeld een listig gebeuren met een lege trekker).

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 20 jun 2006, 21:27

@ Ruud

Inderdaad, mijn vader is ex- zelfstandig vrachtwagenchauffeur. tot een jaar of 5 terug stond hier een eigen vloot, allemaal krachtig gemotoriseerd en vrijwel allemaal uitgerust met een Fuller bak. Amerikaanse ongesynchroniseerde bak dus.
De laatste was een Iveco Eurostar 470, toerentalbegrenzing op dieselpomp verwijdert en groter dieseldebiet. Hier hebben we de mooiste herrinneringen aan, het was thans "maar" een 14 liter 6 cilinder, wel twinturbo. Die fullerbak had 4 versnellingen + in elke versnelling 3 splitters(dus in totaal 12). Als je per 3 versnellingen omhoog ging was dat ding retesnel. Mooiste ervaring was een golf 3 GTI aan het stoplicht... De eigenaar is volgens mij recht naar de VW-dealer gereden om zijn ongenoegen te uiten...

en nu terug on topic:

kan blöd klinken maar ik ben echt enorm positief verrast door de 118d. Niet zozeer door de trekkracht, maar door de eindeloze souplesse...
Heel wat anders dan de Stilo JTD die hier iets verder op de oprit staat :x

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 jun 2006, 08:29

Even over die versnellingsbakken in vrachtwagens.

Die fullerbak had 4 versnellingen + in elke versnelling 3 splitters(dus in totaal 12). Als je per 3 versnellingen
Waar hebben we het hier over? :oops:

wat zijn splitters, en waarom 12 versnellingen? Een vrachtwagen heeft toch mega veel koppel...waarom dan niet gewoon een 3 bak ofzo?
Ik begrijp dat ze heel veel moeten kunnen trekken, maar is dat koppelbereik maar 500 tpm voorhanden ofzo?

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 21 jun 2006, 11:11

Een splitter is een splitterbak(reductiebak) achter de normale versnellingsbak. Dwz een extra groep versnellingen in één versnelling van de gewone versnellingsbak.(wat een zin :lol: ) Een splitterbak is meestal uitgevoerd met 2 verhoudingen, de zogenaamde "hoge" en "lage". Bij het geval van de Iveco is het dus één met 3 overbrengingsverhoudingen.
Een beladen trekker-opligger combinatie met pakweg 400pk heeft minimum 10 versnellingen nodig om nog maar 90 km/u te rijden. Ik weet niet of je je kan realiseren hoeveel 40 ton is, maar om 40 ton icm de luchtweerstandscoëfficient van een schoendoos nogmaar te laten vertrekken heb je minimum 120000 NM nodig(berekening die ik eens gemaakt heb). Dan heb ik het nog niet over bergop.
Om dit koppel te bereiken hebben trucks dus een splitterbak, een achterdiff met enorm grote overbrengingsverhouding + meestal nog een reductie in de wielnaven van 2 op 1...

BTW, om een auto te laten vertrekken heb je ook al pakweg 1000NM nodig...

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2006, 11:20

ik heb de vrachtwagens even uit de lekkerste diesel topic gehaald, werd een beetje rommelig die topic.

dus hier verder lullen over vrachtwagens :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2006, 11:24

Marcel van Meerbeek schreef:Bedankt voor je uitleg Dennis.

Bestaan ze met nog meer versnellingen?

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 21 jun 2006, 11:47

jawel, in werfvoertuigen bestaan configuraties tot 24 gangen vooruit en 8 in de achteruit

Een traktor heeft er 48 vooruit en 48 achteruit, logica? :lol:

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2006, 11:58

Dennis Schroyen schreef:http://www.zf.com/ZF_ProductDB/user/med ... 7_701a.pdf

voila, daar vind je nog wat uitgebreidere informatie terug. Deze bakken zijn volledig pneumatisch gestuurd. Op de foto zie je de bak + splittergroep, het achterste gedeelte is de splittergroep dus...
Geen probleem :wink:

Plaats reactie