DF Licentiecursus 2008 + nabespreking
- Downforce Hans
Jan Ozephius schreef:Van harte gefeliciteerd allemaal!
Peter, het lijkt me aardig als je een nieuw topic maakt waar we ideeen kunnen uitwisselen over de mogelijkheden en plannen voor racing. Ik wil met Jitse nu wel iets doen in die zin. We kunnen hierbij wel wat advies gebruiken.
Koop mijn playstation 2, kan je heel de dag racen zonder schade te maken 8)

- Hielke
Ik heb een mooi draaiboek voor een op Corvettes gebaseerd raceteam klaarliggen Jan. Ook wel aan te passen naar Porsches. Voor BMW's doe ik het niet, dat is me te minJan Ozephius schreef:Van harte gefeliciteerd allemaal!
Peter, het lijkt me aardig als je een nieuw topic maakt waar we ideeen kunnen uitwisselen over de mogelijkheden en plannen voor racing. Ik wil met Jitse nu wel iets doen in die zin. We kunnen hierbij wel wat advies gebruiken.

- GTRene
Ik was gisteren bij van Heek Motorsport en daar had ik het zo over de corvettes, en hij maakt ook rolkooien en had er schijnbaar ook al 1 gemaakt voor een Corvette Z06 C6 van een raceteam dat liet ie even op z'n PC zien, tjonge wat een buizenstelsel en je hele kar moet bijna gestript wordenHielke schreef:Ik heb een mooi draaiboek voor een op Corvettes gebaseerd raceteam klaarliggen Jan. Ook wel aan te passen naar Porsches. Voor BMW's doe ik het niet, dat is me te minJan Ozephius schreef:Van harte gefeliciteerd allemaal!

- DownforceJan
Voor de goede orde: ik bedoel niet racen met hoog budget, maar met hoog fun-gehalte en startersbudget. Voorwaarden zijn achterwielaangedreven en met gelijkwaardige auto's. Als dat een jaar goed gaat, kunnen we altijd zien of we het hogerop zoeken. We willen ons niet te snel "overeten" dus. Verder laat ik me graag adviseren.
- DownforceJan
- DownforceJan
- Corvette
Tussen BMW E30 en de Porsche GT3 zit natuurlijk wel een wereld van verschil.
Ik weet het nu niet ff op te hoesten, maar volgens mij is er ook wel een tussenweg, want zo'n E30 lijkt me helemaal niks, omdat je immers heel snel aan vermogen went en als je dan in een "mindere" wagen stapt voel je je net Fred Flinstone. Dus niet vooruit te trappen zeg maar.
Wat mag je zoal rijden in de ZAC dan. Misschien mag je er wel starten met die BMW M3 na wat aanpassingen. De auto en de licentie heb je al.
Vriendelijke groet
Cor zonder vette
Ik weet het nu niet ff op te hoesten, maar volgens mij is er ook wel een tussenweg, want zo'n E30 lijkt me helemaal niks, omdat je immers heel snel aan vermogen went en als je dan in een "mindere" wagen stapt voel je je net Fred Flinstone. Dus niet vooruit te trappen zeg maar.
Wat mag je zoal rijden in de ZAC dan. Misschien mag je er wel starten met die BMW M3 na wat aanpassingen. De auto en de licentie heb je al.
Vriendelijke groet
Cor zonder vette

- Elmar
- Bert ///M3
Dat mag idd, maar dan zit je in Supersport klasse waarschijnlijk.
Waarom wil je meedoen. Supersport ga je met een E46 M3 met een paar aanpassingen niet winnen, daar is de rest van het veld te sterk voor. Maakt dat je niet uit dan kan je altijd in de M3 gaan racen natuurlijk.
Zou je E30 cup gaan doen met een beetje budget kan je een top auto neerzetten natuurlijk.
Op assen rijden ze ook zoiets, de E36 Ziengs cup. E36 325i's met een voorschreven opbouw, kosten auto zo'n 10K met opbouw denk ik (chip naar 210 PK, AST onderstel, schroefkooi enz) Alleen de site vermeld het inschrijfbedrag niet.
Waarom wil je meedoen. Supersport ga je met een E46 M3 met een paar aanpassingen niet winnen, daar is de rest van het veld te sterk voor. Maakt dat je niet uit dan kan je altijd in de M3 gaan racen natuurlijk.
Zou je E30 cup gaan doen met een beetje budget kan je een top auto neerzetten natuurlijk.
Op assen rijden ze ook zoiets, de E36 Ziengs cup. E36 325i's met een voorschreven opbouw, kosten auto zo'n 10K met opbouw denk ik (chip naar 210 PK, AST onderstel, schroefkooi enz) Alleen de site vermeld het inschrijfbedrag niet.
- Hielke
E30 type 325i rijdt met Toyo 888 semi's in de handen van een snelle rijder al een 2.05 op Zandvoort geloof ik. Dat zijn geen misselijke tijden.
Feit is dat je in geen enkele klasse (DSC, DNRT, cupracing, whatever) een overwinning kunt kopen zonder als rijder over bovengemiddelde stuurcapaciteiten te beschikken. Als zo'n overwinning de hoofdreden moest zijn om aan een klasse mee te doen dan kan 80% van racend nederland overall en helm direct wel aan de wilgen hangen.
Maar zo werkt het gelukkig niet. Ook in het middenveld en achterveld wordt er door rijders op het scherpst van de snede gereden. Wel met hun capaciteiten en in hun tempo, maar daar gaat het dan niet om. Lol heb je er niet minder om.
Met een licentie op zak staat het je vrij om daar deel te nemen waar je maar wilt. Ik zou die keuze van je te besteden budget af laten hangen. Een groot budget in bijv. een E30 cupauto steken lijkt me niet handig als je al weet dat je niet vooraan gaat rijden. Datzelfde bedrag (15-20k) in een DSC auto steken zou dan veel handiger zijn gezien de veel grotere exposure (kans op sponsoren) die de DSC krijgt.
@Jan, voor info over de E30 cup moet je bij Tristan zijn. Hij rijdt niet onverdienstelijk in die cup.
Feit is dat je in geen enkele klasse (DSC, DNRT, cupracing, whatever) een overwinning kunt kopen zonder als rijder over bovengemiddelde stuurcapaciteiten te beschikken. Als zo'n overwinning de hoofdreden moest zijn om aan een klasse mee te doen dan kan 80% van racend nederland overall en helm direct wel aan de wilgen hangen.
Maar zo werkt het gelukkig niet. Ook in het middenveld en achterveld wordt er door rijders op het scherpst van de snede gereden. Wel met hun capaciteiten en in hun tempo, maar daar gaat het dan niet om. Lol heb je er niet minder om.
Met een licentie op zak staat het je vrij om daar deel te nemen waar je maar wilt. Ik zou die keuze van je te besteden budget af laten hangen. Een groot budget in bijv. een E30 cupauto steken lijkt me niet handig als je al weet dat je niet vooraan gaat rijden. Datzelfde bedrag (15-20k) in een DSC auto steken zou dan veel handiger zijn gezien de veel grotere exposure (kans op sponsoren) die de DSC krijgt.
@Jan, voor info over de E30 cup moet je bij Tristan zijn. Hij rijdt niet onverdienstelijk in die cup.
Ligt eraan he, de klasses worden ingedeeld in tijdBert ///M3 schreef:Dat mag idd, maar dan zit je in Supersport klasse waarschijnlijk.
Er rijden er in de sport ook rond met een M3 met 270 pk
Zolang je niet onder de 2.00 rond komt mag je in de sport blijven
Onder de 2.00 moet je eigenlijk naar de supersport
Hielke met 20.000 euro budget in DSC ga je het echt niet redden hoor
En dan rij je echt achteraan
Je kan natuurlijk ook met een E 30 in de sportklasse meedoen, dan kom je echt wel goed mee hoor op slicks
- Dennis Cavallino
Jan, als het allemaal een beetje meezit is mijn E30 binnenkort weer strijdvaardig. Ik zou zeggen, we plannen een keer een dagje trackday in en jij en je zoon gaan even rijden, ik ernaast desnoods (mocht je dat willen). Je zult verbaast zijn. Ik heb op diverse circuits al regelmatig GT3's op lopen duwen (tot er en recht stuk aan komt) en iedereen die ik ken die serieus kan sturen vind een GT3 fantastisch natuurlijk, maar ze hebben veel meer lol om op de limiet met een E30-je te rijden.
De E30 standaard cup is dé leukste raceklasse in Nederland als je een 'beperkt' (lees: tussen de 10 en 30.000 euro) te besteden hebt. Ik ken diverse mensen in de racerij en die hebben dit jaar allemaal hun dure E36's en E46's eruit getrapt en een goede E30 opgebouwd, simpelweg omdat ze het leuker vinden.
Laat jezelf niet blind staren op de pk's. Zolang hele volkstammen nog niet onder de 2.08 rijden op Zandvoort met een 325, horen ze ook niet in een GT3 (in mijn ogen). Ik ben ervan overtuigd dat je een betere rijder én racer wordt als je in een iets langzamere auto begint.
E30 cup. We hebben het er nog wel even over op Spa (wat overigens géén circuit is voor de E30 ten opzichte van een GT3, daar kan ik geen GT3's opduwen, daar ben ik ook eerlijk in). Maar op de Nurburgring, Assen, Zolder en Zandvoort zijn er veel GT3 rijders die vaker E30'jes achter op hun bumper hebben gezien dan voor zich. Ik ken veel E30 rijders die me dat verteld hebben en ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt.
Als ik jou mag adviseren zou ik zeggen: Trackdays in de GT3 en M3. Racen in de E30. Je leert er echt heel veel van, ervaring die je later wel weer kan gebruiken om keuzes te maken voor de opvolger(s) en andere klassen.
De E30 doet 't ook goed in 24h races. Maar de Zomeravondcompetitie is al heel gaaf.
Just my 2 cents
En ik trap mijn auto in puin als ik dit jaar weer niet ga racen.
P.s. ik was net nog bij www.wielhoven.com en daar werden diverse E30's klaar gemaakt voor het nieuwe seizoen. Als je die auto's ziet, dan loopt het kwijl je sneller in de mond dan bij een standaard M3.
Zo gaaf. Peter Popeijus van Wielhoven werkt o.a. samen met Remmo Niezen van Remmo Autosport en nog wat mensen die diffs maken etc. En ze zetten echt knap spul neer, op aanvraag. Laat je daar eens informeren, niet dat je daar je spul per sé moet kopen, maar ze geven je wel een heel realistisch beeld van de mogelijkheden en alternatieven. Zit bij je in de buurt, in Dordrecht. Er zijn genoeg andere adressen, maar die kan ik je aanbevelen.
De E30 standaard cup is dé leukste raceklasse in Nederland als je een 'beperkt' (lees: tussen de 10 en 30.000 euro) te besteden hebt. Ik ken diverse mensen in de racerij en die hebben dit jaar allemaal hun dure E36's en E46's eruit getrapt en een goede E30 opgebouwd, simpelweg omdat ze het leuker vinden.
Laat jezelf niet blind staren op de pk's. Zolang hele volkstammen nog niet onder de 2.08 rijden op Zandvoort met een 325, horen ze ook niet in een GT3 (in mijn ogen). Ik ben ervan overtuigd dat je een betere rijder én racer wordt als je in een iets langzamere auto begint.
E30 cup. We hebben het er nog wel even over op Spa (wat overigens géén circuit is voor de E30 ten opzichte van een GT3, daar kan ik geen GT3's opduwen, daar ben ik ook eerlijk in). Maar op de Nurburgring, Assen, Zolder en Zandvoort zijn er veel GT3 rijders die vaker E30'jes achter op hun bumper hebben gezien dan voor zich. Ik ken veel E30 rijders die me dat verteld hebben en ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt.
Als ik jou mag adviseren zou ik zeggen: Trackdays in de GT3 en M3. Racen in de E30. Je leert er echt heel veel van, ervaring die je later wel weer kan gebruiken om keuzes te maken voor de opvolger(s) en andere klassen.
De E30 doet 't ook goed in 24h races. Maar de Zomeravondcompetitie is al heel gaaf.
Just my 2 cents
En ik trap mijn auto in puin als ik dit jaar weer niet ga racen.

P.s. ik was net nog bij www.wielhoven.com en daar werden diverse E30's klaar gemaakt voor het nieuwe seizoen. Als je die auto's ziet, dan loopt het kwijl je sneller in de mond dan bij een standaard M3.

- Dennis Cavallino
- Peter Tunissen
Dan kun je hem toch echt beter aan mij verkopen.Dennis Cavallino schreef:En ik trap mijn auto in puin als ik dit jaar weer niet ga racen.
Of ik wil ook wel ruilen tegen mijn 316i/pk.

Kan het E30 verhaal van Dennis helemaal onderschrijven; ik heb afgelopen week juist zo'n Molenaar auto gehuurd om te kijken of het bevalt of dat ik zou ergeren aan het bijsteppen op het rechte stuk verhaal.
Nou, ik heb echt de meeste lol gehad die ik de afgelopen jaren op welke circuitdag dan ook gehad heb, langste stint die ik gereden heb was anderhalf uur (toen was de tank leeg

En het is gewoon megafun om te rijden, Slotemakerbocht (op Barum banden) is echt een uitdaging iedere keer om goed te nemen (volgas kan net niet, je moet heel even liften omdat de auto anders niet instuurt, maar dan stuiter je wel met 180km/u de heuvel op richting Scheivlak terwijl je al vrijwel zeker weet dat je ofwel te vroeg gaat remmen of minstens één wiel gaat blokkeren als je laat remt, altijd leuk. 8)
Ja, je kijkt door de vloer naar buiten en met zo'n Molenaar auto zul je de 2.20 op Zandvoort niet halen, maar je kunt er wel ongelofelijk veel lol mee hebben. Raak in gevecht met een andere auto die ongeveer net zo snel is en dan boeit het echt niet meer dat je maar 180km/u op het rechte stuk haalt en de M3's en GT3's je om de oren vliegen, racen is racen.
Ziengs Cup trekt me minder overigens, kennis van me heeft dat gedaan, was in een jaar 28.000 euro kwijt en reed nog niet in de buurt van de kop, er rijden daar echt een aantal auto's rond die sneller zijn dan zou moeten kunnen volgens het reglement.
Als iemand nog een goede ZAC E30 te koop weet hou ik me aanbevolen trouwens.

-
probleem is dat me pc is gecrashed en ik eerst software op me laptop moet zetten alvorens ik me telefoon kan aansluiten op me laptopMetchu schreef:meteen lifetime banPeter Tunissen schreef:Tssssk, ga je koffers inpakken jij!Tom van H. schreef:Ik zal het maar zeggen dan: Alle df'ers die vandaag hun examen gedaan hebben, hebben een EU'tje gehaald![]()

die drempel is iets hoger dan ff aansluiten

maar ik zet ze wel ff morgen ofzo op youtube

- Peter-Paul
- Peter-Paul