DF Licentiecursus 2008 + nabespreking

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Peter Tunissen

DF Licentiecursus 2008 + nabespreking

Bericht door Peter Tunissen » 01 jan 2008, 13:03

Zo, het jaar meteen maar eens goed beginnen. :)

Op maandag 3 en dinsdag 4 maart 2008 bestaat de mogelijkheid tot het volgen van een licentiecursus op het Circuitpark Zandvoort bij de Racing School of Champions o.l.v. Hans Deen.
Hierbij zullen onder meer de volgende aspecten van het racen aan de orde komen:
- Bochtentechniek;
- Aanremmen voor de bocht;
- Terugschakelen voor de bocht;
- Remtechniek;
- Ideale lijnen;
- Apex;
- Clipping points;
- Stuurtechniek;
- Onderstuur;
- Overstuur;
- Stripstreamen;
- Inhalen;
- De diverse startprocedures;
- Praktijk en theoretisch cursusexamen;
- Hoe sponsors te werven.

Er wordt beide dagen gereden van 08:00 tot 18:00.
Heel erg afhankelijk van hoeveel deelnemers zich hiervoor aanmelden, bestaat de mogelijkheid om met een aantal DF'ers een apart groepje tijdens deze cursus te vormen. Dit heeft als extra voordelen dat tijdens het behandelen van de ideale lijnen waarbij het circuit in delen opgeknipt wordt we met alleen DF'ers een groepje kunnen vormen en (aangezien de meeste mensen al de nodige Zandvoort ervaring hebben en anders 14 februari al wel de mogelijkheid hebben om die alvast op te doen) er wat dieper op de rijtechniek ingegaan kan worden.
Het gaat dus niet in de eerste plaats om het halen van je racelicentie, maar vooral om het worden van een betere coureur.

Omdat je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat aan het rijden bent, zijn dit vrij vermoeiende dagen. Daarom hebben we er meteen maar een leuk uitje inclusief hotelovernachting van gemaakt zodat je na een lange dag niet nog achteraan de file hoeft te sluiten om thuis te komen. Dit is uiteraard optioneel.
Omdat het na een dag flink zwoegen goed rusten is hebben we een erg goed aangeraden viersterren hotel uitgezocht, namelijk het Spaarnwoude resort op een (lange) steenworp afstand van het Circuitpark Zandvoort (met uiteraard een eigen parkeerplaats).

[img:767:187]http://www.driving-fun.com/media/photos ... resort.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.driving-fun.com/media/photos ... kamer2.jpg[/img]

De mogelijkheid tot het gebruik van het zwembad, de sauna en het Turks stoombad is inclusief.
En omdat er toch ook gegeten moet worden hebben we hier ook voor zowel 3 als 4 maart een luxe diner-buffet geregeld.

De volgende opties zijn eveneens mogelijk:
- Uitsluitend de licentiecursus;
- Uitsluitend het hotelarrangement (voor partners of meereizende fanclubs);
- Uitgangspunt zijn tweepersoonskamers, een éénpersoonskamer is mogelijk tegen een kleine meerprijs;
- Voor €330 per dag kun je bij Peter Molenaar een circuitgeprepareerde BMW E30 325i met kooi huren; voor €630 per dag kun je een circuitgeprepareerde BMW E36 325i met kooi huren. Allebei de prijzen zijn exclusief benzine en eventuele schades.
Voor mensen die met een dagelijkse en/of dure auto komen zou ik deze optie aan willen raden. Van wat ik gehoord en gelezen heb wordt er tijdens deze dagen nog wel eens schade gereden (ook buiten de eigen schuld om) en dat is bij een oude e30 nog wel wat overkomelijker dan bij een dure sportauto.
Misschien dat als er hier voldoende animo voor is we ook nog een kleine groepskorting kunnen regelen, maar dat ligt dus maar net aan het aantal mensen die een auto willen huren, geef dit dus s.v.p. ook even aan als je hier interesse in hebt.
- Op vrijdag 7 maart 2008 kun je eveneens op Zandvoort deelnemen aan het KNAF licentie-examen. Dit kost €125 per deelnemer.
- Een medische keuring is eveneens op het circuit mogelijk (dit is verplicht als je je licentie wilt krijgen), de kosten hiervoor bedragen €35.

De kosten voor het basis-arrangement (licentiecursus, hotel, ontbijt, 2x diner-buffet en drinken) is €810 p.p.

Interesse? Zet je naam hieronder dan even op de lijst.
Zowel de cursus als het hotel zullen naar verwachting in deze periode overboekt worden, dus als je interesse hebt wacht dan niet te lang s.v.p. (of zet jezelf desnoods op een twijfellijst), ik denk dat om zeker te zijn van een plaatsje we dit eind januari op zijn laatst wel door moeten geven.

1. Peter - E30 M5
2.
3.
4.
5.
6.

Rupie

Bericht door Rupie » 01 jan 2008, 16:16

Koopje, 810 euro, jammer dat ik mijn eu al heb :D

Luco

Bericht door Luco » 01 jan 2008, 16:18

ik ook al
meedoen voor de lol :D

VLA

Bericht door VLA » 01 jan 2008, 16:25

Dit klinkt erg leuk. Maar wat zijn de kosten van deze cursus zonder hotel overnachting ? Ik woon namelijk vlakbij zandvoort dus is dat voor mij niet echt nodig.

Verder lijkt het me erg leuk om te doen, maar ik ben een beetje bang voor schade aan mijn eigen auto.. en een auto huren drijft de prijs wel erg op. Dus moet daar nog even over nadenken.

Wat doet de rest ? Huren of met de eigen auto ?

Luco

Bericht door Luco » 01 jan 2008, 16:27

VLA schreef:Dit klinkt erg leuk. Maar wat zijn de kosten van deze cursus zonder hotel overnachting ? Ik woon namelijk vlakbij zandvoort dus is dat voor mij niet echt nodig.

Verder lijkt het me erg leuk om te doen, maar ik ben een beetje bang voor schade aan mijn eigen auto.. en een auto huren drijft de prijs wel erg op. Dus moet daar nog even over nadenken.

eigen auto niet doen
je kan ook een goedkoop ding kopen die je na de licentiecursus op gaat bouwen
en het huren op zich valt wel mee
maar als je die totall rijd moet je behoorlijk wat aftikken hoor

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 01 jan 2008, 16:30

VLA schreef:Dit klinkt erg leuk. Maar wat zijn de kosten van deze cursus zonder hotel overnachting ?
Die mocht ik niet online zetten (ondanks dat het kortingspercentage nou ook weer niet zo halleluja is; ik had stiekem op wel wat meer gehoopt, maar ja, dit is al de goedkoopste aanbieder en die cursussen van hem zitten al jaren helemaal vol, dus dat helpt ook niet om een uiterste prijs te bedingen) omdat dan iedereen de cursus voor die prijs wilde hebben, dus die PB ik je wel even; andere mensen die dit graag willen weten graag ook even een PB'tje sturen.

VLA

Bericht door VLA » 01 jan 2008, 16:31

luco hornsveld schreef:
VLA schreef:Dit klinkt erg leuk. Maar wat zijn de kosten van deze cursus zonder hotel overnachting ? Ik woon namelijk vlakbij zandvoort dus is dat voor mij niet echt nodig.

eigen auto niet doen
je kan ook een goedkoop ding kopen die je na de licentiecursus op gaat bouwen
en het huren op zich valt wel mee
maar als je die totall rijd moet je behoorlijk wat aftikken hoor
Precies, en daar ben ik een beetje bang voor. Als ik een BMW huur en iemand rijd op het circuit tegen mij aan, kan ik de schade alsnog zelf gaan betalen, en dat is volgens mij best een dure grap (zelfs bij zo een oude BMW).

Maakt het trouwens veel uit of je met een voorwiel of achterwiel aangedreven auto komt ?
Peter Tunissen schreef:
VLA schreef:Dit klinkt erg leuk. Maar wat zijn de kosten van deze cursus zonder hotel overnachting ?
Die mocht ik niet online zetten (ondanks dat het kortingspercentage nou ook weer niet zo halleluja is; ik had stiekem op wel wat meer gehoopt, maar ja, dit is al de goedkoopste aanbieder en die cursussen van hem zitten al jaren helemaal vol, dus dat helpt ook niet om een uiterste prijs te bedingen) omdat dan iedereen de cursus voor die prijs wilde hebben, dus die PB ik je wel even; andere mensen die dit graag willen weten graag ook even een PB'tje sturen.
Ok tnx, ik wacht het PB'tje wel even af. :D

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 01 jan 2008, 16:37

Dat gaat mijn portemetniks niet redden, en mijn eigen auto is totaal niet geschikt. Balen, bij het zien van de topictitel had ik er al meteen zin in om er eens wat dieper op in te kunnen (leren) gaan :cry:

Style

Bericht door Style » 01 jan 2008, 19:25

blijft zo'n licentie voor altijd geldig als je m eenmaal hebt gehaald?

Rupie

Bericht door Rupie » 01 jan 2008, 19:53

Style schreef:blijft zo'n licentie voor altijd geldig als je m eenmaal hebt gehaald?
nee, elk jaar verversen door verlenging, zie voor regelgeving ook http://www.knaf.nl/sectie/autorensport/

DDX

Bericht door DDX » 01 jan 2008, 20:35

opzich leuk bedacht/geregeld, alleen zit ik beetje met mogelijke schades
(aangezien je toch beetje op grens moet gaan rijden lijkt me)

eigen auto is dan zoiezo slecht plan dan
maar om nou zo'n bmw te huren, waar je alsnog de schade mag gaan betalen ... ?
(los daarvan heb ik geen ervaring met achterwiel aangedreven auto's, nog meer kans op schade..)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 01 jan 2008, 20:42

DDX schreef:eigen auto is dan zoiezo slecht plan dan
(los daarvan heb ik geen ervaring met achterwiel aangedreven auto's, nog meer kans op schade..)
Wat ik al meer mensen als tip heb gegeven. :)
Een Sierra, V360, 75TS, 205GTI of E30 320i/325i met rolkooi schrijft niks meer af (als je hem niet afschrijft tenminste. :lol: Maar dan nog zijn de nog bruikbare onderdelen vaak genoeg geld waard).
Die twee keer 330 euro ben je gewoon kwijt en schades moet je toch betalen; als je er een beetje moeite voor wilt doen lijkt de goedkoopste optie me om gewoon een oude circuitauto te kopen, kun je stiekem ook nog een beetje op straat of 14 februari op Zandvoort oefenen en na de cursus verkoop je hem weer.
Kost je een maand wegenbelasting en verzekering en misschien een klein beetje afschrijving of bijschrijving (afhankelijk van goed je in kunt kopen en hoeveel haast met verkoop je hebt).
En misschien vind je het dan wel zo leuk dat je die auto houdt en je inschrijft voor de ZAC, maar daar ben ik dan niet verantwoordelijk voor! ;)

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 01 jan 2008, 22:37

Heb al een EU licentie, maar heb een paar maanden geleden mijn vrouw opgegeven voor de RSZ cursus. Jammer dat ik dit mooie aanbod nu pas zie... Maar goed, vorig jaar wel lol gehad bij (met name Huub) de RSZ. Ter vergelijking: de RSZ kost ongeveer het dubbele en dat zonder overnachtingen en zo.

En over eigen auto gesproken: een paar jaar geleden heb ik de familie Mondeo diesel verruilt voor de 968 CS (de toenmalige dreumes van 2 kon mooi achterin met een porsche stoeltje). De consequentie is wel dat de 968 ook van mijn vrouw is en dat zij hiermee dus wel de cursus gaat doen :shock:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 01 jan 2008, 23:10

Ben_968CS schreef:....de 968 ook van mijn vrouw is en dat zij hiermee dus wel de cursus gaat doen :shock:
Laat je vrouw dit niet lezen Ben :lol:

Luco

Bericht door Luco » 01 jan 2008, 23:14

DDX schreef:opzich leuk bedacht/geregeld, alleen zit ik beetje met mogelijke schades
(aangezien je toch beetje op grens moet gaan rijden lijkt me)

eigen auto is dan zoiezo slecht plan dan
je hoeft niet op de grens te rijden
je moet laten zien dat je op redelijk tempo lijnen kunt rijden en inzicht hebt
ik heb de cursus gedaan met een 1.4 renault 5 met 60 pk
en ook gewoon eu licentie gehaald
die dingen koop je voor 400 euro :D

Corvette

Bericht door Corvette » 01 jan 2008, 23:28

Ik wil ook meedoen, maar zonder overnachting en met eigen auto.

Ik zou niet weten waarom je hem bij zo'n cursus ineens plat zou rijden. Je krijgt juist les om elkaar niet te raken.

Heb al diverse instructiedagen / performancetrainingen gedaan en ik vind dat veiliger dan een dagje rijden bij vrijrijden.nl op 15 december 2007 weet je nog. Daar was het niet de vraag of je schade zou rijden, maar wanneer in welke sessie..... die van 10.40 of die van 11.20 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vr. Gr.

Cor

DDX

Bericht door DDX » 01 jan 2008, 23:33

tja ik ga er eens over nadenken
aan de ene kant lijkt het me bijzonder leerzaam zo 2 dagen circuit training
(clubspecials dagje van 2 jaar geleden was ook erg nuttig bijvoorbeeld)
maar om nou autotje te huren/te kopen die compleet anders is dan je eigen auto waar je normaal mee rijd tja... vraag is dan hoe nuttig het is aangezien ik toch niet plannen heb om wedstrijden te gaan rijden

Cor; dit is natuurlijk in de basis bedoeld als opleiding om wedstrijd te gaan rijden, dus ook inhaalacties/uitremmen etc ?

Corvette

Bericht door Corvette » 01 jan 2008, 23:59

Vooraf waarschuw ik de andere cursisten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Die remmen mij er dan niet meer uit, want Dokter Schoemacher kost ook geld :lol:

Gr.

Cor

Tom V

Bericht door Tom V » 02 jan 2008, 00:01

Cor Dame schreef:Vooraf waarschuw ik de andere cursisten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Die remmen mij er dan niet meer uit, want Dokter Schoemacher kost ook geld :lol:

Gr.

Cor
Pas er maar mee op hoor. Met de cursussen willen ze nog wel eens kleine sprintraces organiseren over een aantal bochten wanneer die behandeld zijn en een tikkie is dan gauw gemaakt.

Corvette

Bericht door Corvette » 02 jan 2008, 00:17

Ze hebben daar toch het mes niet op tafel zeker :shock: :?: :shock: :?: :shock:

Gr.

Cor

DDX

Bericht door DDX » 02 jan 2008, 00:19

lees dit anders eens verslag van Fluim z'n cursus :

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=7372

Calavera

Bericht door Calavera » 02 jan 2008, 00:41

Peter, geweldige arrangement.

Ik heb zeker interesse. Dan in een cursus zonder overnachting, omdat ik op steenworp afstand van zandvoort woon.

Kan ik op de twijfel lijst?
Ik zit nog beetje met me brandstof tank probleempje. En een motorblokje wat af en toe een vervelend rattle geluidje produceerd :S Ik ga over 2 weken weer meedoen met VrijRijden.nl. Kijken wat er ammal gebeurd.

Mag je btw ook met slicks rijden oid? Ik kom dan in feite met me 'race'starlet.

FYI @all:

Het kan zijn dat ik in jullie ogen een hookie wookie auto scheur. Maar ik heb in de 2 jaar vrijrijden nog geen tikkie uitgedeeld hoor. Ik ben zelf wel 2 keer aangetikt door een huur BMW. Me auto is in sommige ogen wel een budget boodschappen /ragkar. Maar ik ben der wel zuinig mee dat voorop gesteld. En helemaal voor andere auto's als ik ze inhaal/ingehaald word.
Ik heb veel in het hok gestoken om het tot deze staat te krijgen. Had voor dat geld eigenlijk al een normale sportieve auto kunnen kopen.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 02 jan 2008, 03:41

Ik ben erbij! :D
Alleen nog 1 vraagje: EU-licentie halen is gewoon mogelijk neem ik aan?

1. Peter - E30 M5
2. Tom van H. - E36 M3 sedan (met hotel)
3.
4.
5.
6.

Tristan

Bericht door Tristan » 02 jan 2008, 07:04

Na de cursus kun je gewoon inschrijven bij de KNAF voor het examen. Examen bestaat uit theorie en praktijk. Praktijkexamen beslist of je een EU-, of Clublicentie krijgt. De KNAF beoordeelt je langs de baan en geeft cijfers. Gemiddeld moet je boven een 7 of 7,5 (weet niet meer precies) uitkomen voor een EU-licentie.

René130i

Bericht door René130i » 02 jan 2008, 10:24

Waarom sta ik nog niet in de lijst Peter :evil: ;)

1. Peter - E30 M5
2. Tom van H. - E36 M3 sedan (+ hotel)
3. René - E36 325 (+ hotel)
4.
5.
6.

Plaats reactie