Er gloort weer hoop aan de horizon voor Saab.
http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=1991&n=3
Saab werkt aan 4 nieuwe modellen 19-07-2006 23:34
Twee jaar geleden leek Saab nog ten dode opgeschreven, maar met de dag lijkt het zelfvertrouwen bij het Zweedse automerk toe te nemen. Eigenlijk zette de verandering vorig jaar al in, toen de Sport Estate uitvoering van de 9-3 eindelijk bij de dealers arriveerde. Maar Saab bewees in maart écht helemaal terug te zijn toen zij de lovend ontvangen conceptstudie Aero-X presenteerde, die zonder overdrijven op de autosalon van Genève de show stal. Met dit model liet Saab zien dat zij klaar is voor de toekomst. Zij heeft hierbij de wind in de rug, want in de eerste helft van 2006 verkocht het merk 70.846 auto’s, hetgeen 11 % meer was dan in 2005 dat op zijn beurt al een beter verkoopjaar was dan 2004. Met name in Europa timmert Saab met een verkoopstijging van 24,3 % naar 50.695 auto’s flink aan de weg. De junimaand deed hier met een toename van 23,7 % van de Europese verkopen nauwelijks voor onder. De landen waar Saab het meest in de lift zit zijn Nederland (+ 55 %), Denemarken (+ 43 %), Zweden (+ 54 %), Finland (+ 43 %) en Zwitserland (+ 44 %). Allemaal landen waar de autoconsument zich niet blind staart op het aanbod van BMW, maar een ‘redelijk alternatief’ lijkt te waarderen. Op de thuismarkt draagt ook de Biopower versie van de 9-5 zondermeer een steentje bij. Maar het beste moet nog komen, want het Zweedse merk werkt aan 4 nieuwe modellen die tezamen wel eens voor een verdubbeling van de verkopen zouden kunnen zorgen … richting de 300.000 auto’s!
Anders dan Autoweek berichtte zit een sportwagen hier niet bij. Het verhaal was dat Saab een eigen versie van de Pontiac Solstice/Saturn Sky zou krijgen. De combinatie van de styling van het studiemodel Aero-X met de techniek van het genoemde roadsterduo zou inderdaad een aardige sportwagen hebben kunnen opleveren, maar het zou niet geresulteerd hebben in ‘echte’ Saab. Immers, wat moet Saab met een relatief zware, niet bijzonder verfijnd afgewerkte, achterwiel aangedreven sportwagen? Het merk heeft zijn lesje met de veel bekritiseerde 9-7X (een afgedankt Oldsmobile ontwerp) geleerd. Nooit meer opgewarmde kliekjes van anderen, dat besef is eindelijk doorgedrongen tot Detroit, waar GM (de eigenaar van het merk Saab) zetelt.
.
.
Volgend jaar kunnen we de ingrijpend vernieuwde 9-3 verwachten. Net als bij de 9-5 spreekt Saab liever niet van een facelift of van een totaal nieuw model, maar van ‘iets wat er tussenin zit’. Het dashboard is dit jaar al vernieuwd, komend jaar zal de buitenkant à la het recept van de 9-5 worden aangepakt: een compleet andere neuspartij en een nieuwe achterzijde. Het middenstuk wordt hooguit wat strak getrokken. Motorisch nieuws is meer vermogen voor de 1.8 basisversie (van 122 naar 140 pk), een sterkere 1.8t (170 in plaats van 150 pk) en een nieuwe ‘full turbo’ variant van de 1.998 cc 4 cilinder motor met 210 pk. Ook komt er een tot 180 pk opgevoerde 1.9 TiD. Met de grondige vernieuwing zal de 9-3 het uit moeten zingen tot 2010, als de volgende generatie 9-3 klaar is. Dat model zal in het Duitse Rüsselheim gebouwd gaan worden, op dezelfde productielijn als de Opel Vectra/Signum en gebaseerd worden op het Epsilon II platform, dat rekening houdt met vierwielaandrijving.
Vierwielaandrijving wordt ook een optie op de volgende generatie 9-5, die in 2009 in de showrooms zal arriveren. Dit model krijgt een langere wielbasis, maar maakt eveneens gebruik van het Epsilon II platform. Met name voor de Amerikaanse markt wordt het kunnen aanbieden van vierwielaandrijving een succesvoorwaarde. Het wordt aldaar gezien als een belangrijke veiligheidsvoorziening, maar wat ook meespeelt is het feit dat 250 à 260 pk eigenlijk too much is voor een voorwiel aangedreven auto. De Aero modellen van Saab kampen met dit probleem, maar bijvoorbeeld ook de Vectra OPC van concerngenoot Opel. Net als de vernieuwde 9-3 zal ook de nieuwe 9-5 diverse styling elementen aan de conceptstudie Aero-X ontlenen. Een andere overeenkomst is dat ook de productie van de 9-5 bij de modelwisseling zal verhuizen naar Duitsland.
Hiermee is het in 2010 over en uit voor wat betreft de Zweedse productie van de 9-3 en de 9-5, die als de ruggengraat van het merk kunnen worden beschouwd. Maar General Motors doet zijn best om de fabriek in Trollhättan open te houden en samen met Saab studeert zij op een nieuw instapmodel, de 9-1. Dat die er gaat komen is zeker, evenals dat hij op de volgende generatie Opel Astra zal worden gebaseerd. Maar het is nog geen uitgemaakte zaak dat de 9-1 in Zweden gebouwd zal gaan worden. Ook andere GM fabrieken in Europa maken kans op de productieorder. Saab twijfelt nog of de 9-1 een sportieve hatchback à la de C30 en 3-deurs A3 moet worden of een hogere en praktischere 5-deurs semi-MPV à la de Golf Plus en Seat Altea. Het merk laat nu allerlei customer clinics uitvoeren om een knoop door te kunnen hakken, maar daar schijnt geen eenduidige aanbeveling uit te komen. Ik zou zeggen: durf je intuïtie te volgen, want blindstaren op marktonderzoek levert je alleen maar een soort Ford Escort op, die al verouderd was toen hij in de showroom arriveerde.
De 9-1 moet uiterlijk 2010 klaar zijn, het jaar ervoor verschijnt de nieuwe 9-5 op de markt en volgend jaar dus de grondig gewijzigde 9-3. Het ‘nieuwsgat’ in 2008 zal worden opgevuld met de 9-4X, de eerste cross-over van Saab die onder haar eigen regie wordt ontwikkeld. Dit houdt in dat het model een unieke carrosserie zal krijgen, maar onderhuids zal er veel overeenkomst zijn met de eveneens in 2008 te introduceren compacte cross-over van Cadillac BRX. Mogelijk krijgt ook Buick een variant van dit basisontwerp. Het 3-tal zal in de Verenigde Staten gebouwd gaan worden omdat daar de grootste afzet wordt verwacht, met name voor de Cadillac (en Buick) uitvoeringen. De cross-overs zullen worden gebaseerd op een doorontwikkeling van het platform van de Chevrolet Equinox/Captiva en Saturn Vue/Opel Captiva. De afmetingen zijn globaal gelijk (de cross-over krijgt 5 zitplaatsen), maar het model zal wat hoger worden gepositioneerd. Saab heeft de BMW X3 in het vizier, een compacte premium SUV die nu feitelijk het rijk vrijwel alleen heeft in het 45 à 65 duizend euro segment. De Aziatische concurrentie is steevast goedkoper, maar modellen als de Mercedes-Benz ML en de Volkswagen Touareg zijn weer duurder. Saab wil de 9-4X persé in 2008 klaar hebben omdat ‘iedereen’ dit gat in de markt ontdekt lijkt te hebben: Ford met de opgewaardeerde Land Rover Freelander, Mazda met de CX-7, Honda met de Acura RDX, Volvo met de XC50, Volkswagen met de Tiguan, Audi met de Q5 en Mercedes-Benz met de GLK. Zodra de 9-4X klaar is, mag de 9-7X met vervroegd pensioen. Dat model is nou eenmaal een bastaard, een model dat zo snel mogelijk het nest uitgeknikkerd wordt als er een vervangend model klaar is. Hoewel de 9-4X onderhuids dus veel gemeen zal hebben met de Cadillac BRX, krijgt de Saab zoals gezegd een unieke carrosserie. Althans, net zoals dat bij de 9-3 versus de BLS het geval is: op het eerste gezicht 2 totaal verschillende auto’s, maar een nauwkeurige inspectie kan toch wat overeenkomsten opleveren.
Met 4 nieuwe modellen kan Saab doorgroeien richting een afzet van 300.000 auto’s op jaarbasis. Hiermee komt het merk eindelijk uit de couveuse. Het zal dan nog geen speler op Audi niveau zijn, maar concurrenten als Alfa Romeo en wellicht zelfs Volvo zal hij goed kunnen hebben. Bemoedigend nieuws voor de fans van Saab!