Saab, waarom zou je ervoor kiezen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Bericht door Desmond Prins » 01 jul 2006, 23:41

Rico v Velzen schreef:Zitten er trouwens op alle SAAB's turbo's ?
Zo weer terug van 2 weken griekenland.

Nee mijn 9000 met 433.000 Km op het klokje is een gewone N/A 2.3i.
Mijn 900 daarintegen is wel een turbo.

@Peter Tunnissen. Kun jij je de circuitdag van de UNO club op Lelystad nog herrineren? Weet je nog welke auto de snelste tijd neerzette 's ochtends in de regen.

Ik heb vandaag trouwens effe met een Grof getunede 84-er 900 5-drs mogen rijden (295 PK) Maar das best eng. Torque steer in de 4e versnelling.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 02 jul 2006, 02:03

Haha nee, want toen stond ik met een BMW bij de Wegenwacht. :lol: :oops:

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 21 jul 2006, 21:33

Er gloort weer hoop aan de horizon voor Saab.

http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=1991&n=3

Saab werkt aan 4 nieuwe modellen 19-07-2006 23:34

Twee jaar geleden leek Saab nog ten dode opgeschreven, maar met de dag lijkt het zelfvertrouwen bij het Zweedse automerk toe te nemen. Eigenlijk zette de verandering vorig jaar al in, toen de Sport Estate uitvoering van de 9-3 eindelijk bij de dealers arriveerde. Maar Saab bewees in maart écht helemaal terug te zijn toen zij de lovend ontvangen conceptstudie Aero-X presenteerde, die zonder overdrijven op de autosalon van Genève de show stal. Met dit model liet Saab zien dat zij klaar is voor de toekomst. Zij heeft hierbij de wind in de rug, want in de eerste helft van 2006 verkocht het merk 70.846 auto’s, hetgeen 11 % meer was dan in 2005 dat op zijn beurt al een beter verkoopjaar was dan 2004. Met name in Europa timmert Saab met een verkoopstijging van 24,3 % naar 50.695 auto’s flink aan de weg. De junimaand deed hier met een toename van 23,7 % van de Europese verkopen nauwelijks voor onder. De landen waar Saab het meest in de lift zit zijn Nederland (+ 55 %), Denemarken (+ 43 %), Zweden (+ 54 %), Finland (+ 43 %) en Zwitserland (+ 44 %). Allemaal landen waar de autoconsument zich niet blind staart op het aanbod van BMW, maar een ‘redelijk alternatief’ lijkt te waarderen. Op de thuismarkt draagt ook de Biopower versie van de 9-5 zondermeer een steentje bij. Maar het beste moet nog komen, want het Zweedse merk werkt aan 4 nieuwe modellen die tezamen wel eens voor een verdubbeling van de verkopen zouden kunnen zorgen … richting de 300.000 auto’s!
Anders dan Autoweek berichtte zit een sportwagen hier niet bij. Het verhaal was dat Saab een eigen versie van de Pontiac Solstice/Saturn Sky zou krijgen. De combinatie van de styling van het studiemodel Aero-X met de techniek van het genoemde roadsterduo zou inderdaad een aardige sportwagen hebben kunnen opleveren, maar het zou niet geresulteerd hebben in ‘echte’ Saab. Immers, wat moet Saab met een relatief zware, niet bijzonder verfijnd afgewerkte, achterwiel aangedreven sportwagen? Het merk heeft zijn lesje met de veel bekritiseerde 9-7X (een afgedankt Oldsmobile ontwerp) geleerd. Nooit meer opgewarmde kliekjes van anderen, dat besef is eindelijk doorgedrongen tot Detroit, waar GM (de eigenaar van het merk Saab) zetelt.
.

.
Volgend jaar kunnen we de ingrijpend vernieuwde 9-3 verwachten. Net als bij de 9-5 spreekt Saab liever niet van een facelift of van een totaal nieuw model, maar van ‘iets wat er tussenin zit’. Het dashboard is dit jaar al vernieuwd, komend jaar zal de buitenkant à la het recept van de 9-5 worden aangepakt: een compleet andere neuspartij en een nieuwe achterzijde. Het middenstuk wordt hooguit wat strak getrokken. Motorisch nieuws is meer vermogen voor de 1.8 basisversie (van 122 naar 140 pk), een sterkere 1.8t (170 in plaats van 150 pk) en een nieuwe ‘full turbo’ variant van de 1.998 cc 4 cilinder motor met 210 pk. Ook komt er een tot 180 pk opgevoerde 1.9 TiD. Met de grondige vernieuwing zal de 9-3 het uit moeten zingen tot 2010, als de volgende generatie 9-3 klaar is. Dat model zal in het Duitse Rüsselheim gebouwd gaan worden, op dezelfde productielijn als de Opel Vectra/Signum en gebaseerd worden op het Epsilon II platform, dat rekening houdt met vierwielaandrijving.
Vierwielaandrijving wordt ook een optie op de volgende generatie 9-5, die in 2009 in de showrooms zal arriveren. Dit model krijgt een langere wielbasis, maar maakt eveneens gebruik van het Epsilon II platform. Met name voor de Amerikaanse markt wordt het kunnen aanbieden van vierwielaandrijving een succesvoorwaarde. Het wordt aldaar gezien als een belangrijke veiligheidsvoorziening, maar wat ook meespeelt is het feit dat 250 à 260 pk eigenlijk too much is voor een voorwiel aangedreven auto. De Aero modellen van Saab kampen met dit probleem, maar bijvoorbeeld ook de Vectra OPC van concerngenoot Opel. Net als de vernieuwde 9-3 zal ook de nieuwe 9-5 diverse styling elementen aan de conceptstudie Aero-X ontlenen. Een andere overeenkomst is dat ook de productie van de 9-5 bij de modelwisseling zal verhuizen naar Duitsland.
Hiermee is het in 2010 over en uit voor wat betreft de Zweedse productie van de 9-3 en de 9-5, die als de ruggengraat van het merk kunnen worden beschouwd. Maar General Motors doet zijn best om de fabriek in Trollhättan open te houden en samen met Saab studeert zij op een nieuw instapmodel, de 9-1. Dat die er gaat komen is zeker, evenals dat hij op de volgende generatie Opel Astra zal worden gebaseerd. Maar het is nog geen uitgemaakte zaak dat de 9-1 in Zweden gebouwd zal gaan worden. Ook andere GM fabrieken in Europa maken kans op de productieorder. Saab twijfelt nog of de 9-1 een sportieve hatchback à la de C30 en 3-deurs A3 moet worden of een hogere en praktischere 5-deurs semi-MPV à la de Golf Plus en Seat Altea. Het merk laat nu allerlei customer clinics uitvoeren om een knoop door te kunnen hakken, maar daar schijnt geen eenduidige aanbeveling uit te komen. Ik zou zeggen: durf je intuïtie te volgen, want blindstaren op marktonderzoek levert je alleen maar een soort Ford Escort op, die al verouderd was toen hij in de showroom arriveerde.
De 9-1 moet uiterlijk 2010 klaar zijn, het jaar ervoor verschijnt de nieuwe 9-5 op de markt en volgend jaar dus de grondig gewijzigde 9-3. Het ‘nieuwsgat’ in 2008 zal worden opgevuld met de 9-4X, de eerste cross-over van Saab die onder haar eigen regie wordt ontwikkeld. Dit houdt in dat het model een unieke carrosserie zal krijgen, maar onderhuids zal er veel overeenkomst zijn met de eveneens in 2008 te introduceren compacte cross-over van Cadillac BRX. Mogelijk krijgt ook Buick een variant van dit basisontwerp. Het 3-tal zal in de Verenigde Staten gebouwd gaan worden omdat daar de grootste afzet wordt verwacht, met name voor de Cadillac (en Buick) uitvoeringen. De cross-overs zullen worden gebaseerd op een doorontwikkeling van het platform van de Chevrolet Equinox/Captiva en Saturn Vue/Opel Captiva. De afmetingen zijn globaal gelijk (de cross-over krijgt 5 zitplaatsen), maar het model zal wat hoger worden gepositioneerd. Saab heeft de BMW X3 in het vizier, een compacte premium SUV die nu feitelijk het rijk vrijwel alleen heeft in het 45 à 65 duizend euro segment. De Aziatische concurrentie is steevast goedkoper, maar modellen als de Mercedes-Benz ML en de Volkswagen Touareg zijn weer duurder. Saab wil de 9-4X persé in 2008 klaar hebben omdat ‘iedereen’ dit gat in de markt ontdekt lijkt te hebben: Ford met de opgewaardeerde Land Rover Freelander, Mazda met de CX-7, Honda met de Acura RDX, Volvo met de XC50, Volkswagen met de Tiguan, Audi met de Q5 en Mercedes-Benz met de GLK. Zodra de 9-4X klaar is, mag de 9-7X met vervroegd pensioen. Dat model is nou eenmaal een bastaard, een model dat zo snel mogelijk het nest uitgeknikkerd wordt als er een vervangend model klaar is. Hoewel de 9-4X onderhuids dus veel gemeen zal hebben met de Cadillac BRX, krijgt de Saab zoals gezegd een unieke carrosserie. Althans, net zoals dat bij de 9-3 versus de BLS het geval is: op het eerste gezicht 2 totaal verschillende auto’s, maar een nauwkeurige inspectie kan toch wat overeenkomsten opleveren.
Met 4 nieuwe modellen kan Saab doorgroeien richting een afzet van 300.000 auto’s op jaarbasis. Hiermee komt het merk eindelijk uit de couveuse. Het zal dan nog geen speler op Audi niveau zijn, maar concurrenten als Alfa Romeo en wellicht zelfs Volvo zal hij goed kunnen hebben. Bemoedigend nieuws voor de fans van Saab!

easy
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2006, 09:41
Locatie: Huizen

Bericht door easy » 01 aug 2006, 09:54

En wat een sound...... Het blok van een 9000 (aero) is een van de beste blokken om te tunen.

http://www.youtube.com/watch?v=pZ7sQxw8 ... 00%20Turbo

Peter

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 11:09

Grappig, dat dit draadje door input van vele SAAB liefhebbers zo gegroeid is. Alle lofkozingen kan ik alleen maar beamen. Ben ook weer erg in mijn nopjes met de 9000. 200 pk, bijna full options, voor maar 1000 euro (incl volle tank).

Mijn vriendin is na onze eerste 9000 helemaal SAAB liefhebber. Vooral de looks, de stoelen en de zee aan ruimte vindt ze fantastisch, net als ik zelf trouwens. Het is dat de 535 ook gewoon heel goed bevalt (understatement), maar anders bleven wij gewoon rijden met het Zweedse Merk. Het had niet veel gescheeld (nacht om precies te zijn), of ik had een Red Arrow gekocht, toen de 535 was gestolen. Achteraf gezien was dat maar beter geweest. Had ik de 535 verkocht, was 'ie niet stuk gegaan... als als als... :wink:

Kleine kans is aanwezig dat we de 9000 gewoon houden als 2e auto straks. Marijke moet 2 keer in de week les geven komend jaar en dat is nogal klote te bereiken met OV, maar met de auto is het file rijden. Dus daar zijn we nog niet over uit.

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 01 aug 2006, 11:19

'lofkozingen'..... hahaha :-)

Liefkozingen en Loftuitingen in één woord, als dat niet Freudiaansch is!! :P

OnTopic: Ik heb zelf bijzonder weinig met Saab. Dat zit hem vooral in de ogenschijnlijke doelgroep en de vormgeving. Moet eerlijk toegeven er ook heel weinig ervaring mee te hebben. Ik ben helemaal niet merktrouw of zo, en heb ook niets tegen een merk. Wel vond ik de motoren met balansas van Saab altijd heel mooi trillingsvrij lopen.

Maarten900
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48

Bericht door Maarten900 » 02 aug 2006, 13:34

Marc schreef:Wel vond ik de motoren met balansas van Saab altijd heel mooi trillingsvrij lopen.
De twee balansassen die op dubbele snelheid van het motortoerental tegengesteld draaien zorgen inderdaad vooor een stukje comfort.

Bij de revisie van mijn huidige blok is de balansasketting losgekoppeld. Vermogen moet namelijk naar de wielen, niet naar balansassen. :wink: De werkelijke vermogenswinst zal minimaal zijn, maar alle beetjes helpen. :roll:
De motor voelt nu iets rauwer aan. Je merkt het met name als je schakelt. In de pook voel je meer trillingen, vooral als het toerental terugloopt bij gas loslaten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 02 aug 2006, 13:47

In mijn 924S zat dat volgens mij ook. Die kon je er ook uithalen, scheelde zo'n 5 pk??

Haha, ik lees het nu terug, lofkozingen. Grappig

Gebruikersavatar
Scudetto
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2006, 10:51

Bericht door Scudetto » 20 sep 2006, 14:45

Leuk om SAAB enthousiasme te lezen. M'n vader is er ook 1 en vandaar dat het merk mij ook wel aanspreekt.

M'n vader rijdt SAAB sinds de 9000 en altijd de 2.3T Aero. na 3 9000's kwamen er 2 9-5 V6-en en nu is het weer een 9-5 Aero Estate. Met Hirsch onderstel en wielen en ik moet zeggen dat het super rijdt. zeker op de snelweg.

M'n moeder heeft ook 2 Saab 900 Turbo's versleten, 175 pk waren die beide. Gaaf geluid zat daar in!

Ik denk dat daar ook de kracht van de SAAB ligt, het autobahn-cruisen. Met vakantie naar Italië is het echt een super reis auto en ligt met dit onderstel+wielen zeer strak op de baan. Ik kan niet snel zo'n andere snelle en goede reisauto aanwijzen voor dat geld. (Misschien een Alfa 166?) De 9000's waren op de snelweg altijd nog wat strakker door de starre achteras, maar dat werd zelfs SAAB te ouderwets denk ik :).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2006, 15:08

Alfa 166 is een fijne en toch sportieve FWD reisauto ja, maar veel kleiner dan een 9000. :)

Het Turbo effect mis je ook op de Alfa. Een V6 zuipt veel meer dan de 2.3 Turbo. Klinkt gek maar ik zou een 166 alleen maar willen als er een 2.4 JTD in ligt (veel met alle 166 varianten gereden). Dat is het enige blok wat echt goed bij die auto past, imho.

Gebruikersavatar
Scudetto
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2006, 10:51

Bericht door Scudetto » 20 sep 2006, 15:32

ja? zo'n 3.0 of 3.2 zijn niet lekker in die auto?

en is een 166 echt kleiner dan een 9-5 (je bedoelde toch 9-5 ipv 9000 neem ik aan?) Die stoelen zijn zeker te dik :) Het ziet er wel ruim uit nml. zo'n 166.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 mar 2008, 23:49


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43054
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 mar 2008, 08:44

:shock: :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 mar 2008, 09:49

Ideaal voor de NL-kampeercultuur. 300+ pk Hirsch tuned 9-3. Zitten ze zo in Frankrijk, Spanje of Italië.

Luco

Bericht door Luco » 07 mar 2008, 09:58

Maatje van me heeft zon ding
Zijn nog vrij zeldzaam :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 mar 2008, 10:48

zow :shock: nog nooit gezien :lol: wel mooi gedaan, dan moet je wel heel Saabofiel zijn :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten