Saab, waarom zou je ervoor kiezen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 22263
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Saab, waarom zou je ervoor kiezen.

Bericht door Tom » 14 jun 2006, 11:31

Ik mag er natuurlijk niet over oordelen, heb er nooit in gereden. Maar als ik de testen lees blinken ze nergens in uit.
Waarom dat merk? Waarom zou je voor een Saab kiezen? De huidige modellen hebben weinig te bieden.

De 9-5 modellen vind ik wel mooi, maar niet speciaal. Het is een beetje een simpel vervoersmiddel. Voor mensen die om de een of andere reden wel een Saab willen rijden vanwege het merkje, maar stiekem toch weer niets om auto's geven. Ze willen alleen van A naar B komen.
Zo komt het op mij over.

Mis ik iets? :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2006, 11:40

Saab is Saab niet meer. Het wachten is op nieuwe modellen. Huidige generatie is het imho allemaal net niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43054
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 14 jun 2006, 11:41

Fijne (benzine) motoren.
Lekkere reisauto's.
2e hands aanschaffen als gezins auto (9-5 bv), kosten niet veel meer.
Niet naar de dealer voor onderhoud maar naar een zogenaamde specialist, blijven de kosten ook binnen de perken.

Tom
Berichten: 22263
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jun 2006, 11:42

Ik ben echt Saab-n00b, maar wat was het oude Saab-gevoel? De vormgeving was wel redelijk 'uniek'(beetje alternatief).
En Saab was een van de weinige auto's die turbo-motoren gebruikte in hun auto's toch?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 jun 2006, 12:40

Saab. Tja wat moet ik nou van dat merk vinden ?

Eigenlijk vind ik er niks van, niet postitief en niet negatief. Als morgen dit merk zou verdwijnen boeit me dat nog minder dat Rover is verdwenen en dat boeide me al heel weinig, maar die hadden tenminste nog iets van sportiefs inzich met de MG's en zelfs enkele RWD modellen.

Bij Haren aan de A28 was een grote 2 etage showroom met glas, echte zichtlocatie. Saab dealer bij uitstek.Maar sinds een paar maand ook al weer opgedoekt. Nu verkoopt de Jaguar dealer Caspers in Groningen Saabs. De zoveelste wisseling van de wacht in een paar jaar tijd, want ondertussen hebben allerlei dealers als hun vingers aan het merk gebrand. En dat is tekend voor het merk vind ik, het straalt ook helemaal geen vertrouwen uit.

Voor mij is Saab Saai. Merk voor architecten, advocaten en andere vrije beroepen, maar ide mensen laten Saab blijkbaar ook masaal links liggen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2006, 13:02

Rico, in het midden en westen van het land heeft Saab een hele trouwe klantenkring (met opvolgende generaties). Daar blijven dealers het goed volhouden. Vaak staan er oude 900's in de showroom met 340.000 km op de klok die ze voor 6-8k proberen te verkopen, hetgeen ze nog lukt ook!

Beetje hetzelfde verhaal als wat je over de Beier vertelde, het klikt tussen dealer en kopers erg goed. Veel hockey, golf, rotary etc. samen.
Een Saab rijdt gewoon heel fijn, je straalt een stuk degelijkheid uit, want degelijk zijn ze, en je bent toch net ietsje anders dan de rest, zonder dat dat er dik bovenop ligt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 jun 2006, 13:06

Dennis ik ga natuurlijk een beetje af op mijn regio.

Wat me trouwens wel opvalt is dat Saabs over het algemeen agresief bereden worden, het zijn net BMW rijders geworden :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 14 jun 2006, 13:27

Saab = GM :-( Saab is niet meer dat eigenzinnige merk waar een art of tandarts zich thuis in voelt. Ze moeten nu van GM in de slag met de lease toppers.... Een oude 900 Aero is gewoon een aparte auto met uitstraling. De laatste 9-3 station en ook de 9-5 zien er over designed uit, met veel optische onrustige toeters en bellen. Jammer, weer een merk naar de klote, idem voor Lancia natuurlijk, en Alfa is ook hard opweg. Opel zelf is echter wel goed bezig.

Michel

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40177
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 jun 2006, 13:41

Collega van me rijdt een 93 vector 22tid, en die is toch echt een stapje luxer dan de Vectra elegance 2.2dti, vooral de stoelen, lijkt wel of er een soort ventilatie in zit. Verder geeft de auto me de indruk dat er betere materialen zijn gebruikt.

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
Locatie: Nieuweroord

Bericht door EppeRRR » 14 jun 2006, 13:48

Rico v Velzen schreef:Saab. Tja wat moet ik nou van dat merk vinden ?

Eigenlijk vind ik er niks van, niet postitief en niet negatief. Als morgen dit merk zou verdwijnen boeit me dat nog minder dat Rover is verdwenen en dat boeide me al heel weinig, maar die hadden tenminste nog iets van sportiefs inzich met de MG's en zelfs enkele RWD modellen.

Bij Haren aan de A28 was een grote 2 etage showroom met glas, echte zichtlocatie. Saab dealer bij uitstek.Maar sinds een paar maand ook al weer opgedoekt. Nu verkoopt de Jaguar dealer Caspers in Groningen Saabs. De zoveelste wisseling van de wacht in een paar jaar tijd, want ondertussen hebben allerlei dealers als hun vingers aan het merk gebrand. En dat is tekend voor het merk vind ik, het straalt ook helemaal geen vertrouwen uit.

Voor mij is Saab Saai. Merk voor architecten, advocaten en andere vrije beroepen, maar ide mensen laten Saab blijkbaar ook masaal links liggen.



In Hoogeveen op Industrie Buitenvaart (afslag Hoogeveen-Oost) zat ook een Saabdealer en moet naar zeggen ook failliet/vertrokken zijn.

Ik zie Saab dan ook idd meer als een Tandarts/Advocaat/Wetsdienaar auto en niet als 'auto voor het volk'.
Het zal echt wel een auto zijn waar je van moet houden, van zowel vorm als rijeigenschap, maar als je zo'n auto nieuwe koopt moet je dan ook de hele auto compleet afrijden (minimaal 10 jaar) zodat de afschrijving uiteindelijk wel ietsjes mee zal vallen :P

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 14 jun 2006, 17:10

Vindt zo'n 9-5 Estate V6 turbo wel stealth. Zeker in de Hirsch uitvoering. Wolf in schaapskleren:

[img:400:252]http://www.carpages.co.uk/saab/saab_ima ... _08_05.jpg[/img]

De "gewone" modellen doen me ook weinig.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 14 jun 2006, 17:22


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2006, 17:38

Dat zijn twee mooie modellen! Vooral het enalaatste type 9-5 Estate vond ik prachtig. De nieuwe 9-5 vind ik niks met dat chrome rond de koplampen. Liever zo'n oude 9-5 Estate dan een E39 5 serie BMW Touring, A6 Avant of Volvo V70. Zonder twijfel.

Saab gaat komende jaren in mijn ogen scoren door de combinatie van biobrandstoffen, bi-fuel en multi-fuel systemen in combinatie met hun turbo techniek.

Stoelen blijven natuurlijk een USP voor Saab, die zijn vrijwel altijd perfect. Ergonomie is gewoon dik voor mekaar, op alle fronten.

Design ben ik met Michel eens. Iets terughoudender met minder tierelanteintjes hoort gewoon bij Saab, dit gaat niet de goeie kant op.

Afschrijving vind ik nog steeds een non-argument als je ziet wat je afschrijft bij andere merken. Zeker bij auto's met alle (dure) opties en optiepakketten.

Als ik de 535 niet had gevonden, was de kans groot geweest dat er een full options 9000 2.3 turbo (Aero) was gekomen. Heerlijke auto's.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 jun 2006, 17:54

Zo even de SAAB rijders uitnodigen om hun merk te verdedigen ben benieuwd !

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=14302

De Flok
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:06

Bericht door De Flok » 14 jun 2006, 18:16

Ja hier is dan de eerste Saab-rijder van het Saabforum. Zal me eerst maar even voorstellen: Thomas Flokstra, 20 jaar, rechtenstudent(goh stereotype Saabrijder :P ). Ik rij een zwarte 9-3 uit '99 met alles erop en eraan, navi, acc, leer etc etc. Ligt een 2.0 turbo in, 155pk. 0-100 in 8,8 en een top van 220.

Waarom rij ik Saab? Ten eerste hou ik een beetje van het merk. Het is ook wel een liefhebbersmerk. Maar het merk heeft ook een goede uitstraling, zal er nooit een sjonnie in aantreffen. Daarnaast zitten de stoelen voortreffelijk, kan nieuwe 5-serie en A6 om maar wat te noemen niet aan tippen, zelfs niet nu er 2 ton opstaat. Ze rijden heerlijk, comfortabel maar toch sportief. De statistieken van de auto als hierboven beschreven liegen er niet om. Niet supersnel, maar voor mij snel zat. Ze zijn lekker ruim(beenruimte achterin kan een 3-serie bijv niet aan tippen), grote kofferbak). En het zijn degelijke auto's. Gaat niet vaak iets stuk. Voor weinig geld kun je een gebruikte Saab kopen. Das balen voor diegene die 'm nieuw kopen want ze schrijven net zo snel af als dat ze optrekken, maar voor de arme student is het heel prettig.

Voor het echte Saab-gevoel moet je een Saab nemen van voor '94. Daar weet ik echter niet zoveel van, misschien dat er nog meer Saab-forummers hier komen die het wel kunnen vertellen. Al zijn er wel de typische Saab-eigenaardigheden, zoals dat de bak in z'n R moet om de sleutel uit het contact te halen. Mochten ze dan in je auto inbreken, het alarm omzeilen en de ontsteking hotwiren, dan kun je alleen maar achteruit rijden omdat de bak nog vergrendeld is. Dat contactslot zit natuurlijk tussen de stoelen, want dan blijven je knieën heel bij een aanrijding. En de hatchback-vorm is ook wel classic Saab. Mijn 9-3 heeft dat ook nog, gelukkig)

Het is niet echt te zeggen waarom je voor een Saab gaat, maar je moet het zelf proef ondervinden. Ik raad het iedereen aan. En er wordt gezegd dat Saab geen auto voor het volk is....das misschien maar goed ook, zo blijft een Saab een beetje specialer dan andere auto's.

Tom
Berichten: 22263
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jun 2006, 18:41

Welkom Thomas, leuk om je post te lezen.
Die eigenaardigheden van Saab wist ik niet (zo weinig weet ik van het merk :oops: ).

Heb je foto's van je 9-3?

Wat vinden jullie Saab-liefhebbers van de richting die Saab nu inslaat sinds GM zich er actief mee lijkt te bemoeien?

Gebruikersavatar
Bubbaman
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:18
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Bericht door Bubbaman » 14 jun 2006, 18:44

Tja, nr. 2 er gelijk maar achteraan. Ik ben nog niet zo heel lang actief op het SF, maar al wel 28 jaar gek op Saabjes. Voor diegenen die de Saab alleen als druppelvormig voertuig kennen: als eerste zou je de moeite kunnen nemen om een van de Saab paradepaardjes te bekijken: de 9-5 Aero met een 2.3 HOT motor met 230PK.
[img:800:533]http://www.wirenet.nl/public/saab/IMG_0168-a.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.wirenet.nl/public/saab/IMG_0160-a.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.wirenet.nl/public/saab/IMG_0166-a.jpg[/img]
(LET WEL: dit is het oude model. De nieuwe hebben 250-260 PK-tjes onder de hood...). In dit geval een "luie mensen"-uitvoering (automaat, jawel, ook Saab heeft zoiets!). Misschien krijg je dan een indruk waarom er toch zoveel mensen zijn die dit soort auto's rijden.... En nee, ook ik ben zo'n typische Saab-rijder (ICT specialist, 46 jaar, en geen academische graad).
Natuurlijk vind ik de BMW 5-serie ook mooi, en een Audi A6 mag er ook wezen... Maar mijn hart ligt bij Saab; zoals De Flok al beschreef moet je de "oudere" modellen hebben gereden om te weten wat een Saab is. En dat heb ik dus al lang geleden ondervonden.
Tot zover ga ik de uitdaging dus wel aan... ;)
Laatst gewijzigd door Bubbaman op 14 jun 2006, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.

vossie
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:36

Bericht door vossie » 14 jun 2006, 18:59

Nou, nummer 2 van 't saabforum. Ik rijd dus een klassieke 900 en ben met 99's en 900's grootgebracht. Ben geen advocaat, arts, maar student bedrijfswetenschappen.

Waarom Saab? Ik moet bekennen dat de nieuwe generatie Saabs mij minder 'doen' dan de oude generatie (de 96, 99/90, 900classic, 9000). Deze oude Saabs waren in hun tijd behoorlijk vooruitstrevend. Het zijn auto's die vanuit praktisch oogpunt gebouwd zijn, waarbij niet zozeer naar de concurrent gekeken is, maar meer naar wat bruikbaar is. Zo was Saab de eerste fabrikant die Turbotechniek voor gewoon gebruik bruikbaar maakte, en dat idee zien we nog steeds vooral terug in Turbodiesels bij andere merken. Ook veiligheid is een belangrijk argument voor Saab; balken in de deuren had Saab al voordat het commercieel handig bleek, ook kruislings gescheiden remsystemen is een innovatie van Saab. Een 'eigenwijs' idee als het contactslot tussen de voorstoelen en een versnellingsbakslot zijn in principe veiligheidsmaatregelen: je knieschijf vindt 't bij een aanrijding prettig en ik heb liever een defect in een versnellingsbakslot dan een stuurslot tijdens een rit. Daarnaast zijn ze op een prettige manier comfortabel en praktisch: perfecte stoelen (al sinds begin jaren '70), zeer goed ingedeelde dash en ruim interieur. Wat betreft de wegligging denk ik dat je je daarover zou verbazen; ik rijd met regelmaat in andere oude studentenbakken, en in vergelijking daarmee is de communicatie met de wielen directer (is ook een punt dat door anderen die met de wagen rijden opgemerkt wordt) en kan qua sportief rijden toch vaak net wat meer dan je verwacht. Iets waar ik me in veel nieuwe wagens aan erger is de vage besturing in vergelijking met m'n 900. In een autoweek occasion test mbt een Saab 900 classic vond met het moderne weggedrag dan ook een onverwacht positief punt.

En tjsa, het is een auto voor mensen met een uitgesproken smaak, het zullen nooit allemans auto's worden. Maar goed, voor mij is dat de charme aan het merk.
Laatst gewijzigd door vossie op 14 jun 2006, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

De Flok
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:06

Bericht door De Flok » 14 jun 2006, 19:02

[img:640:480]http://www.saabforum.nl/albums/album232 ... .sized.jpg[/img]

[img:640:480]http://www.saabforum.nl/albums/album232 ... .sized.jpg[/img]

Dis mijn Saabje(op de eerste foto de rechter). Inmiddels is die telefoon ter grote van een koelkast eruit, is door de plaatselijke honkbalclub overgekocht om te gebruiken als knuppel. Vandeweek even bluetooth inbouwen. Deze foto's vind ik zelf nog niet mooi, binnenkort even een leuke fotoshoot houden als ik door m'n tentamenperiode heen ben. Ik zal jullie laten meegenieten.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7237
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 14 jun 2006, 19:07

Michel Pol schreef:Saab = GM :-( Saab is niet meer dat eigenzinnige merk waar een art of tandarts zich thuis in voelt. Ze moeten nu van GM in de slag met de lease toppers.... Een oude 900 Aero is gewoon een aparte auto met uitstraling. De laatste 9-3 station en ook de 9-5 zien er over designed uit, met veel optische onrustige toeters en bellen. Jammer, weer een merk naar de klote, idem voor Lancia natuurlijk, en Alfa is ook hard opweg. Opel zelf is echter wel goed bezig.

Michel
eens !

Saab was prima. Nu GM de hand in de pap heeft is het bergafwaarts gegaan, en hard ook :(

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Bericht door Desmond Prins » 14 jun 2006, 20:54

En de 4e saabrijder meld zich.

Eerste wat me opvalt bekende namen van nurburgring.nl

Ik heb juist heel veel met Saabs. Niet door het merk maar meer doordat ik bij een Saab-dealer werk als eerste monteur.
Toen ik 6 jaar terug van school kwam als 20 jarig broekie kende ik het hele merk alleen zoals de meesten het zien. Pijp rokende Grijze bebaarde tandartsen met geitenwollen sokken die eens per jaar met de caravan op stap gaan.
Na de eerste maand heb ik dit aardig bij moeten stellen. En ben ik gaandeweg liefhebber geworden van het merk.
De sfeer met de saabrijders onderling doet mij erg goed. Net zoals motorijders elkaar begroeten. Zo begroetne een heleboel rijders van de Pre GM modellen elkaar ook onderling. Als ik in een GM-model zit en ik groet een classicrijder wordt er ook teruggegroet.

GM heeft Saab kapotgemaakt. Gedeeltelijk waar. vind ik. GM laat saab wle de ontwerpen aanpassen naar eigen inzicht maar niet zoals de saab-medewerkers dat graag willen. Aan de andere kant. Als GM er niet was. Zou Saab er niet meer zijn. En dat is ook een belangrijk iets.

Het sportieve rijden ach ja. Mijn 9000 is er op aangepast zodat dat beter gaat. Maa met mijn 86-er 900 Heb ik zoiets van laat maar gaan. Deze nodigd uit tot rustig cruisen. Alhoewel ik nu niet kan wachten tot het moment dat ik er weer in kan stappen. Die gezandstraalde carroserie die er nu staat nodigd daar niet tot uit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43054
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 14 jun 2006, 21:28

EppeRRR schreef:
Rico v Velzen schreef:Bij Haren aan de A28 was een grote 2 etage showroom met glas, echte zichtlocatie. Saab dealer bij uitstek.Maar sinds een paar maand ook al weer opgedoekt. .
In Hoogeveen op Industrie Buitenvaart (afslag Hoogeveen-Oost) zat ook een Saabdealer en moet naar zeggen ook failliet/vertrokken zijn.
Is/ was volgens mij dezelfde.

Maarten900
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48

Bericht door Maarten900 » 15 jun 2006, 01:30

Nog iemand die via het Saabforum hier terechtgekomen is.

Tja, wat trekt me zo aan in Saab? Een BMW heeft een betere wegligging, een Audi is beter in elkaar geschroefd, een Volvo T5 klinkt beter, een Subaru WRX is bruter. Hoezeer ik genoemde auto's ook waardeer, ze missen een bepaalde underdog uitstraling die Saab wel heeft. Een Saabreclame van enige tijd terug verwoordde het goed: Een Saabrijder kan wel, maar hoeft niet zo nodig.
Saabs zien er misschien wel gedistingeerder uit dan goed is voor het merk. Buiten de vaste klantenkring worden ze vaak als saaie ouwelullenbakken gezien.

Als zo'n saaie auto ook nog eens in het niet al te flitsende donkergroen is gespoten is het beeld van wolf in schaapskleren compleet. :wink:
[img:640:480]http://www.saabforum.nl/albums/Maarten/ ... .sized.jpg[/img]

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
Locatie: Nieuweroord

Bericht door EppeRRR » 15 jun 2006, 08:23

Nu ik hier de verhalen hoor over de Saab rijders begin ik bijna te twijfelen aan mijn mening :D

Duidelijk voorbeeld van "de andere kant van het verhaal" :D

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 15 jun 2006, 09:10

Maarten900 schreef:Nog iemand die via het Saabforum hier terechtgekomen is.

Tja, wat trekt me zo aan in Saab? Een BMW heeft een betere wegligging, een Audi is beter in elkaar geschroefd, een Volvo T5 klinkt beter, een Subaru WRX is bruter. Hoezeer ik genoemde auto's ook waardeer, ze missen een bepaalde underdog uitstraling die Saab wel heeft. Een Saabreclame van enige tijd terug verwoordde het goed: Een Saabrijder kan wel, maar hoeft niet zo nodig.
Saabs zien er misschien wel gedistingeerder uit dan goed is voor het merk. Buiten de vaste klantenkring worden ze vaak als saaie ouwelullenbakken gezien.

Als zo'n saaie auto ook nog eens in het niet al te flitsende donkergroen is gespoten is het beeld van wolf in schaapskleren compleet. :wink:
[img:640:480]http://www.saabforum.nl/albums/Maarten/ ... .sized.jpg[/img]
Schitterend hoor die verhalen van de Saab liefhebbers!! Welkom.... hier, hoe meer diversiteit hoe beter.

De Saab op deze foto is gewoon gaaf!

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten