Ja hier is dan de eerste Saab-rijder van het Saabforum. Zal me eerst maar even voorstellen: Thomas Flokstra, 20 jaar, rechtenstudent(goh stereotype Saabrijder

). Ik rij een zwarte 9-3 uit '99 met alles erop en eraan, navi, acc, leer etc etc. Ligt een 2.0 turbo in, 155pk. 0-100 in 8,8 en een top van 220.
Waarom rij ik Saab? Ten eerste hou ik een beetje van het merk. Het is ook wel een liefhebbersmerk. Maar het merk heeft ook een goede uitstraling, zal er nooit een sjonnie in aantreffen. Daarnaast zitten de stoelen voortreffelijk, kan nieuwe 5-serie en A6 om maar wat te noemen niet aan tippen, zelfs niet nu er 2 ton opstaat. Ze rijden heerlijk, comfortabel maar toch sportief. De statistieken van de auto als hierboven beschreven liegen er niet om. Niet supersnel, maar voor mij snel zat. Ze zijn lekker ruim(beenruimte achterin kan een 3-serie bijv niet aan tippen), grote kofferbak). En het zijn degelijke auto's. Gaat niet vaak iets stuk. Voor weinig geld kun je een gebruikte Saab kopen. Das balen voor diegene die 'm nieuw kopen want ze schrijven net zo snel af als dat ze optrekken, maar voor de arme student is het heel prettig.
Voor het echte Saab-gevoel moet je een Saab nemen van voor '94. Daar weet ik echter niet zoveel van, misschien dat er nog meer Saab-forummers hier komen die het wel kunnen vertellen. Al zijn er wel de typische Saab-eigenaardigheden, zoals dat de bak in z'n R moet om de sleutel uit het contact te halen. Mochten ze dan in je auto inbreken, het alarm omzeilen en de ontsteking hotwiren, dan kun je alleen maar achteruit rijden omdat de bak nog vergrendeld is. Dat contactslot zit natuurlijk tussen de stoelen, want dan blijven je knieën heel bij een aanrijding. En de hatchback-vorm is ook wel classic Saab. Mijn 9-3 heeft dat ook nog, gelukkig)
Het is niet echt te zeggen waarom je voor een Saab gaat, maar je moet het zelf proef ondervinden. Ik raad het iedereen aan. En er wordt gezegd dat Saab geen auto voor het volk is....das misschien maar goed ook, zo blijft een Saab een beetje specialer dan andere auto's.