Huizenprijzen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Huizenprijzen

Bericht door RVV » 06 mar 2008, 12:29

Gisteren keek ik naar de TV makelaar, ondanks dat ik niet in de markt ben voor een ander huis (heb het prima naar mijn zin op mijn huidige stekkie) vind ik het een leuk programma om te kijken, je krijgt aardig een indruk wat de huizenprijzen zijn elder in het land. In het noorden woon je relatief goedkoop veel ruimte en minder hectiek dan de Randstad. Tot zover niks nieuws..

Maar gisteren viel ik zowat van mijn stoel af, vanwege huizenprijzen in Amstelveen. Ik snap het, het heeft allemaal met vraag en aanbod te maken, maar willen mensen dan geen kwaliteit meer voor het gebodene ?

Een vrouwtje ging met haar puberzoon op zoek naar een tussenwoning in Amstelveen.. type tussenwoning, mid jaren 30..totaal achterhaald qua comfort,enkel glas, gashaarden, met geluk een antieke CV instalatie veel achterstallig onderhoud.. minimaal een verbouwing van 50000 tot 100000 euro om er wat fatsoenlijks van te maken.. en niet bepaald onbelangrijk precies onder de aanvliegroutes van Schiphol.

vraagprijs 600000 euro :shock: En dan moet je ook nog overbieden omdat de vraag hoog is.. uiteindelijk voor 610000 KK verkocht..

Dan heb je een oude troep, al 20 jaar niks aan gedaan door de vorige bewoner, schrootjes nog aan het plafond. En jaren zeventig behang in de logeerkamer.

Zelfde soort woningen kosten in de stad Groningen, amperan 150000 euro.

ik snap wel Groningen is Amstelveen/Amsterdam niet..

Maar dan nog.. ik heb bij wijze van spreke nog geen 100000 euro over voor zo'n ouwe tussenwoning. Sterker nog ik wil er nog niet gratis wonen..

Is de huizenmarkt op sommige plekken in het land nou zo scheef ?

Oja die makelaars lachen zich met 1,2% courtage helemaal een breuk daaro. Die zijn wel weer slim.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2008, 12:34

Tja Rico, het is niet zo dat iemand zomaar even naar Groningen verhuisd omdat de huizen daar goedkoper zijn. Vraag en aanbod. Niets aan te doen.
Ik kan ook wel in Zeeland of Groningen gaan wonen. Maar als alles dan ineens 'ver weg' is voor me, schiet het simpelweg niet op. Zelf kijk ik overigens liever naar huizenprogramma's op BBC. Damn, daar kom je mooie dingen tegen!

RobS

Bericht door RobS » 06 mar 2008, 12:38

Jaren 30 huizen zijn ook in Eindhoven enorm hot, huizen staan vaak maar een paar dagen of max een week te koop en gaan vaak voor meer dan de vraagprijs weg.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 mar 2008, 12:39

Scheef wil ik niet zeggen, maar de verschillen zijn erg groot. Die coutage gaat ook nergens over. Gelukkig is dat onderhandelbaar. Onze buren hebben binnen een week hun huis verkocht. Drie maanden geleden verkochten andere buren een exact gelijk huis voor € 20.000,- minder. Ik kan er geen pijl op trekken maar vind het prima.

RVV

Bericht door RVV » 06 mar 2008, 12:40

Allen dat begrijp ik ook wel. Maar er is toch ook nog zoiets als prijs kwaliteits verhouding ?

Je gaat toch ook geen 50 euro voor een big mac betalen ? Of 20000 euro voor een Talbot Horizon ?

Als je zoveel geld uitgeeft voor een huis dan wil je toch een mooi huis ? Geen slecht onderhouden krot, met veel lawaai overlast en geen comfort ?

Ik woon 30 kilometer van mijn werk af, via de snelweg 20 minuten rijden hooguit 25 minuten.

Op een half uur rijden moet je in de randstad, groen hart ofzo toch wel een fatsoenlijke 2 onder 1 kap kunnen krijgen ?

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2008, 12:43

Prijzen daar zijn echt niet normaal inderdaad...daarom mag je daar ook wel redelijk wat verdienen wil je daar rondkomen, en dus worden anderen indirect weer meer belast/gekort...

anyway, mijn zusje heeft een grachtenpand aan de Keizersgracht, erg mooi door een designer ontworpen van binnen en overal vlakbij...dat deel was al onbenullig duur :shock: en nu hebben ze het onderstuk er ook bij gekocht ze is onlangs getrouwd, je wil het niet weten wat dat daar kost, en ow..ze moesten onlangs de houten palen? zitten daar schijnbaar veel in Amsterdam allemaal laten vervangen door iets anders...kosten 180.000,-euro :shock: maar eerlijk is eerlijk ze wonen daar mooi, en toen mijn zusje het eerste deel daar kocht een paar jaar geleden kon ze het meteen met 100.000,-euro winst weer doorverkopen :lol: maar heeft ze niet gedaan...maar zoals al gezegd voor begrippen daar is het ook een mooie locatie...maar dat geld :shock: dan kocht ik liever ergens een mooie vila veel ruimte om je huis en een 3 dubbele garage en nog heel veel geld op je bank over :lol: :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 mar 2008, 12:46

Ik deed 10 jaar geleden Makelaardijopleiding en een makelaar legde mij uit wat ik al wist, de 3 belangrijkste dingen waarop de prijs van een huis/pand op gebaseerd is: LOCATIE, LOCATIE EN LOCATIE

Liever een hondehok op een lapje grond in een villawijk dan een luxe kasteel op een vuilnisbelt, zogezegd. DAT IS ALLES!

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 06 mar 2008, 12:47

Psies Robin, moet je voor de gein eens naar een flatje of bedsit in Londen kijken.
20 vierkante meter varkenshok waar de gemiddelde student in Nederland zijn neus voor op zou halen gaat daar makkelijk voor 3-4 ton. :shock:

RVV

Bericht door RVV » 06 mar 2008, 12:48

Ja leuk, maar dat schreef ik al :wink:

Alleen hoe gek ben je zelf om het te kopen ?

Blijkbaar heel veel mensen heel gek, nouja die verdienen het dan ook om in een krot te wonen :lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 mar 2008, 12:50

liever in een krot op locatie (A1) dan in een villa op de hei. De lui van groep 1(ik dus LOL) zien hun waarde met 10/15% per jaar vermeerderen, totnutoe komt er elk jaar bruto een NL M3 E90 bij ongeveer. :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 mar 2008, 12:54

Rico v Velzen schreef: Ik woon 30 kilometer van mijn werk af, via de snelweg 20 minuten rijden hooguit 25 minuten.

Op een half uur rijden moet je in de randstad, groen hart ofzo toch wel een fatsoenlijke 2 onder 1 kap kunnen krijgen ?
Ja alleen ben jij niet de eerste die dat verzint dus op die afstand zijn de prijzen ook torenhoog :lol:

Als je alleen naar die 6 ton kijkt en wat voor huis je er voor krijgt dan denk je tsja. Maar de 1 wil misschien gewoon graag in de randstad wonen en heeft het er voor over. Zo had ik een oom en tante in Oud Beijerland wonen, mooi groot huis enz maar die konden niet wennen aan een dorpsleventje, en zijn terug gegaan naar een kleine flat in Rotterdam. Die geven liever hun woonruimte op voor het 24/7 stadsleven.

Ook blijft die 6 ton relatief natuurlijk. Historische waarden laten zien dat huizen vrijwel nooit minder waard worden. Ze blijven wel eens gelijk en zakken iets, maar over de langere periodes stijgen ze nog altijd in waarde. Dus als je 6 ton voor een hypotheek opbrengen kan dan zou ik van alleen het bedrag niet wakker liggen.

Ik snap ook eerlijk gezegd niet hoe sommigen dat soort bedragen opbrengen kunnen. Voorbeeldje hier (noord holland noord) gaan ze in de toekomst in een nieuwbouwplan 1800 huizen bouwen, met een startwaarde van 500.000 euro. Ik vraag me af waar ze zoveel mensen vandaan halen met die centen want hier vind je ze bijna niet. Het kan wel, als je al een aantal huizen gehad hebt enz en die met overwaarde verkoopt en dus een leuke stapel eigen geld hebt. Maar ik denk dat de gemiddelde prijs in deze buurt zo rond de 2 ton ligt en dan stap je niet ineens naar een huis van 5 ton.

Als ik naar mijzelf kijk, ik woon in mijn 1tje in een huis sinds kort en wat voor huis boeit mij niet heel erg, als het maar een beetje knap is en er een garage bij zit. Ik heb voor mijzelf gewoon een max bedrag gezet wat ik er ongeveer aan uit wou geven puur om niet direct je hele maandsalaris naar de hypotheker over te maken. Plus dat ik niet heel veel ruimte nodig heb dus dan hoef je ook niet zo veel eisen te stellen. Dus dan is het lekker makkelijk zoeken :lol:

allen

Bericht door allen » 06 mar 2008, 12:56

Laat ik het ietsje anders zeggen Rico. Ik zou iets over de Moerdijk richting Zeeland kunnen wonen. Dan denk ik dat ik op zich m'n rust moet kunnen vinden in een leuk vrijstaand huisje met een hobbybobschuur voor m'n speelgoed. Alleen moet ik bijv. toch regelmatig die verdomde Moerdijk over. En dat staat vaak in de middag nog vast. Niet handig. Een vrijstaand huis in een polderlandschap. Helemaal geweldig. Alleen niet voor m'n klanten...

Ik ben het eens met je dat je wat kwaliteit mag verwachten bij bepaalde bedragen. Maar als er nog maar één kaartje beschikbaar zou zijn voor een privé optreden van Frans Bauer, mag jij raden wat mensen daarvoor willen betalen. :wink:

Roman

Bericht door Roman » 06 mar 2008, 12:56

Wacht nog even een poosje en dan word het hier gunstig, huizenmarkt staat op het punt om in te storten. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2008, 12:59

Roman schreef:Wacht nog even een poosje en dan word het hier gunstig, huizenmarkt staat op het punt om in te storten. :wink:
We gaan naar spanje, al aan de zee :lol: we nemen auto's en vrouwen(niet mee, die zijn er daar genoeg :lol: ) holadihee :wink:

Tom

Bericht door Tom » 06 mar 2008, 13:00

Rico v Velzen schreef:
Je gaat toch ook geen 50 euro voor een big mac betalen ?
http://www.nu.nl/news/860878/30/rss/Fif ... ereld.html op dat soort straten wel ;)

Dutch

Bericht door Dutch » 06 mar 2008, 13:05

Daar komt nog bij dat jarendertighuizen (blij dat wij er al eentje hebben) in Amsterdam e.o. nog veel schaarser zijn dan in en rond andere grote steden. Je komt eigenlijk al vanzelf terecht in Amstelveen, Ouderkerk, Abcoude of Badhoevedorp - niet voor niets de goudkusten van Amsterdam.

Veel oude steden hebben net buiten de vestinggracht een mooie jarendertigwijk met erkerwoningen, maar in Amsterdam zijn het portiekwoningen tot aan de ring en buiten de ring zit je al in de lelijke jaren vijftig en zestig. In Amsterdam-Zuid zelf is maar één straat met zulke woningen (Diepenbrockstraat) en daarmee vergeleken is de prijs voor dat Amstelveense huis sigarettengeld. Dus dat is niet drie keer locatie, maar dertig keer locatie...

Komt nog bij dat de voorraad jarendertighuizen eindig is. Iedereen wil zo'n hok, maar er komt nooit meer iets bij en er gaan er alleen maar af.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 mar 2008, 13:07

Ik snap ook eerlijk gezegd niet hoe sommigen dat soort bedragen opbrengen kunnen. Voorbeeldje hier (noord holland noord) gaan ze in de toekomst in een nieuwbouwplan 1800 huizen bouwen, met een startwaarde van 500.000 euro. Ik vraag me af waar ze zoveel mensen vandaan halen met die centen want hier vind je ze bijna niet. Het kan wel, als je al een aantal huizen gehad hebt enz en die met overwaarde verkoopt en dus een leuke stapel eigen geld hebt. Maar ik denk dat de gemiddelde prijs in deze buurt zo rond de 2 ton ligt en dan stap je niet ineens naar een huis van 5 ton.
+1

Banken zijn tegenwoordig erg terughoudend met hypotheken. Kon je een paar jaar geleden nog makkelijk 6 keer je bruto jaarsalaris verhypotheken, nu mag je blij zijn bij lage inkomens dat het 3 keer is, bij hoge inkomens zo`n 4-5 keer.

Even hoog aangehouden; je hebt en salaris van een ton ( en daar zijn er echt niet veel van, toch zo`n 3 keer modaal), dan zou je dus 5 ton kunnen lenen...........................tja dan is mij ook niet duidelijk hoe zo`n huis in Amstelveen dan nog "makkelijk" verkocht wordt.......................

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 mar 2008, 13:10

Aan huizenprijzen kan je trouwens "leuk" het effect van de € zien.

10 jaar geleden betaalde je voor het zelfde huis het zelfde bedrag in Guldens als momenteel in €

RVV

Bericht door RVV » 06 mar 2008, 13:15

Oke een paar dingen zijn mij echt wel duidelijk.

-Ondanks dat het een krot is is die zijn prijs op die locatie wel waard. (schaarste)
-Huizen worden alleen maar meer waard en nooit minder.
-Niet iedereen wil vrijstaand in een villahut op de hei wonen en elke dag 3 uur in de file staan.
-(Potentiële) verkopers lachen zich helemaal kapot en zien hun vermogen per dag stijgen zolang ze niet verkopen.
-Robin gaat volgend jaar een e90 M3 rijden :wink:

Alleen wat ik nog steeds NIET snap, waarom wil je geen wooncomfort ? Laat ik het anders stellen waarom zoveel geld betalen zonder woon comfort daarvoor terug te krijgen ?

HJ

Bericht door HJ » 06 mar 2008, 13:16

romo schreef:
+1

Banken zijn tegenwoordig erg terughoudend met hypotheken. Kon je een paar jaar geleden nog makkelijk 6 keer je bruto jaarsalaris verhypotheken, nu mag je blij zijn bij lage inkomens dat het 3 keer is, bij hoge inkomens zo`n 4-5 keer.

Even hoog aangehouden; je hebt en salaris van een ton ( en daar zijn er echt niet veel van, toch zo`n 3 keer modaal), dan zou je dus 5 ton kunnen lenen...........................tja dan is mij ook niet duidelijk hoe zo`n huis in Amstelveen dan nog "makkelijk" verkocht wordt.......................
De norm is 4,5x (ook voor lage inkomens). Max is ca 6x bruto jaarinkomen maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Vroeger was 8x ook mogelijk.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2008, 13:17

Rico, zodra ik thuis ben zit ik eigenlijk alleen in het kantoortje. Een goede bureaustoel. Dat is mijn wooncomfort. :lol:

romo

Bericht door romo » 06 mar 2008, 13:17

De norm is 4,5x (ook voor lage inkomens). Max is ca 6x bruto jaarinkomen maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Vroeger was 8x ook mogelijk.
Welke voorwaarden zijn dat dan?

RVV

Bericht door RVV » 06 mar 2008, 13:17

Overigens was dit vrouwtje (want ze was erg klein) in de luxe positie dat ze geen geld hoefde bij te lenen, sterker nog zie hield een paar ton over van de verkoop van haar vorige woning.

HJ

Bericht door HJ » 06 mar 2008, 13:23

romo schreef:
Welke voorwaarden zijn dat dan?
Er wordt dan gekeken wat je huidige lasten zijn, of je alleen rente betaald of ook een premie voor de verzekering, wat je toekomstverwachting is mbt inkomen. En nog een aantal van dat soort zaken.
Iemand met een bruto jaarinkomen van 20.000 mag normaal gesproken 4,5x lenen. Wanneer je 100.000 krijgt mag je ook maar 4,5x lenen. Iemand die 100.000 inkomen heeft zal niet 5x zo duur leven als iemand die 20.000 inkomen heeft. Met een hoger inkomen kan je dus makkelijker meer lenen.

Hunter

Bericht door Hunter » 06 mar 2008, 13:28

Huizenprijzen in de randstad vind ik "standaard" al te hoog...
Voor jongeren (zoals ik) is een starterswoning al niet eens meer te betalen! :?
Vorig jaar samen met me vriendin een woning gekocht in Nieuwegein...
Klein hoekwoninkje aan de rand van een woonwijk (tram loopt op 50 meter van me achtertuin). Heb het "gunstig" kunnen kopen, omdat het uit de huur kwam.
Maar eigenlijk vind ik het (nog) idioot wat ik er voor moest betalen...
En dat terwijl je idd in Groningen / Friesland voor die prijs een villa met zwembad hebt :roll:

Op TV qua woonprogramma's vind ik die Engelse show op RTL4 wel grappig met dat vrouwtje, waar ze woningen opknappen en doorverkopen... (Engelse variant van bouwval gezocht???)

Plaats reactie