Ford Sierra Cosworth RS draadje

Dit is ons algemene autoforum.
HSR
Berichten: 5510
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 03 mar 2008, 13:10

Harrie schreef:Die witte lijkt een beauty, die orange is echter in 1 keer echt helemaal fout. Ennu... 22.000km voor een 87er. Nah.
Harrie, was jij niet de ford man bij uitstek? Kan je mogelijkerwijs wat meer vertellen over de RS cosworth en de sierra 4 deurs cossie in het algemeen?



Overigens, had Hielke niet een 4deurs sierra cossie waar 'ie zo schofterig hard mee over de ring boenderde?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6790
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 04 mar 2008, 00:58

Hendrik Kinderman schreef:In NL rijdt ergens een gele rond met 450 peekaa. Heeft ens in Autovisie gestaan. Aandrijving is geschrapt naar voren toe, dus alleen nog maar RWD 8)
De Sierra Cossies zijn standaard toch al RWD?

De Escort Cossies hebben wel AWD volgens mij. :roll:

Volgens mij zit er op E-M iemand met een Sierra Cosworth van meer dan 500 pk, hoewel die momenteel wel stuk staat door een kapotte koppakking. :?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 mar 2008, 01:02

De sedan's zijn ook 4wd vanaf een bepaald bouwjaar :wink:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6790
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 04 mar 2008, 01:05

Ik zie net dat Bas hier ook weleens komt: http://www.driving-fun.com/forum/profil ... ile&u=1081


Niels schreef:De sedan's zijn ook 4wd vanaf een bepaald bouwjaar :wink:
Ok, dat wist ik niet, ik wist wel dat ze er iig. met RWD zijn. :wink:

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 04 mar 2008, 08:32

Je heb cossies in vele soorten :)

De vleugel bj 86 tot 87 (205 motorblok)
De rs500 bj 87 (aangepast 205 blok met grotere IC, turbo en 8injectors)
De sedan 2wd bj 88-90 (205 blok)
De sedan 4wd bj 90 93 (200 blok)
De escos grote turbo 92 94 (200 blok)
De escos kleine turbo 94-96 (200 blok)

De vleugel waar het over gaat in deze topic.
Er zit een 2 liter turbo motor in met een garrett t3.
De motoren op zich hebben een erg groot mechanisch reserve. Echter door leeftijd en gebruik (ook vooral misbruik) wil er het een en ander versleten zijn.
Begint men aan zo'n project, reserveer dan ook geld voor het opfrissen van wat onderdelen.
Denk dan aan:
-schokbrekers (vervang ze door koni geel bijvoorbeeld)
-veren (gelijk maar met schokbrekers maar verlaag niet te veel ivm aandrijfassen achter)
-rubberen bussen in de ophanging (gelijk maar poly bussen en dan de gele)
-remmen standaard op de 2wd zitten 4zuiger remmen, deze zijn voor een standaard cossie goed genoeg, ga je tunen denk dan aan AP ofzo
-banden (spreekt voor zich dat zulke auto's goede banden nodig hebben)

Tja de motor, grootste risico dat het een versleten motor is of misbruikte motor is. Neem iemand mee die verstand heeft van deze auto's bij de aanschaf.
Een 205 blok waar ik het eerder over had wil wel eens bij stationair toerental geluid produceren van kantelende zuigers. Dit hoort een beetje bij een 205 onderblok. Wanneer je gaat rijden gaat dit vanzelf weg.
Deze motor heeft een redelijk turbogat, deze komt ongeveer in bij 4000 toeren.

Waar op te letten:
-turbo, de as mag geen in en uit gaande speling hebben. op en neer mag dit ongeveer 1 mm zijn. Let ook op eventuele scheuren op t turbine huis.
-motor, de motor heeft hydr klepstoters. bij een koude start wil je deze wel eens hoeren. Dit moet wel na 10 á 15 sec zijn. als je ze blijft horen is er geen man overboord want de motor blijft wel werken.
Let ook bij een koude start op de rook uit de uitlaat. In het begin wil je nog wel eens een pufje zien qua blauw of wit, maar dit moet wel weggaan.

Maak vooral een proefrit want zoals gezegd, het zijn oude beestjes. Komt de turbo mooi op toeren of maakt hij een geluid anders dan fluiten.
Wees voorzichtig wanneer je een cossie aantreft met een boost kraantje ertussen. bij goed gebruik weet de eigenaar wat hij doet. Bij verkeerd gebruik tref je een eigenaar die gerust 1.5bar druk zet op een standaard motor of 2bar druk met een stage 2 of 3 motor. Over de stages kom ik terug. Hierdoor gaat de motor arm lopen.

Zoals gezegd zijn het oude beestjes. Het olieverbruik, hehe, het mag niet meer zijn dan een liter per 1000km. Zeker wanneer ze getuned zijn willen ze bij zware belasting nog wel eens wat olie gebruiken.
Ik had zelf castrol 10w60 olie is misschien wat dikke olie, maar het zijn ook geen moderne motoren.

Bekijk ook bij het bezichtigen van een cossie even de luchfilter. Haal de deksel eraf. Zit er veel olie in, kan het duiden slijtage van de motor bijvoorbeeld de zuigerveren omdat er dan veel gassen langs gaan en zo in de cater komen en hierdoor er olie naar de luchtfilter wordt geleid. Dit kan ook als de motor getuned is. Let hierop. Zeker als de eigenaar zegt "hij is nooit getuned geweest". Niet getunede cossies zijn erg schaars.

Electra:
Door de hoge leeftijd van de cossies, de jongte is van 96 en de oudste van 86, kan het zijn dat er storingen optreden door versleten motorbekabeling (denk aan connectors die lam worden etc etc).

Tja, houd rekening dat het een oude is :)

Tunen, hehe, heb je ff :)

Zoals gezegd hebben de cossies een groot mechanisch reserve. Hiermee bedoel ik dat het blok eigenlijk tot 400pk uit elkaar moet voor een betere koppaking, of de motor moet versleten zijn.
De mijne had 250K km gelopen en was voor een andere koppakking en sterkere kopbouten uitelkaar geweest. En mijn motor was stage 3 getuned.
Ok, even over de stages van tuning:
stage 1: andere chip en zwaardere actuator een -31 genaamd, turbo druk is 1,1bar piek en 1bar continue hiermee kom je ongeveer op 260pk/350Nm (ongeveer)

stage 2: andere chip, injectoren (groene), -31 acuator en 3bar map sensor, turbodruk staat dan op 1.4bar piek en 1.3 continue, dit is goed voor 310pk/+350Nm (ongeveer)

tip...neem een andere uitlaat, luchtfilter en bij de 2wd een 4wd intercooler.
zeker als je stage 2 gaat.

stage 3: zie stage 2 maar dan met t35 (escort cossie turbo), rs500 IC en uitlaat en luchtfilter als dat nog niet gedaan was. Dit is wel zon beetje goed voor 330-350pk/+400Nm

Tip...een betere koppakking kan handig zijn, zeker als de oude al een poosje ertussen zit :D

Tja...hogere stages...hoe diep is je portemonee :) ze zijn al bekend met 1000+ pk

Wil je meer info dan roep je maar :D
:)
Laatst gewijzigd door wimwerf op 04 mar 2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 mar 2008, 12:22

Mooi lijstje :wink: Eigenlijk niets bijzonders voor een oude sportieve wagen dus.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 05 mar 2008, 19:27

Hugo, wimwerf en bas weten er veeeeeel meer over te vertellen. Zie het relaas van winwerf hierboven. :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 05 mar 2008, 19:44

@Wim, mooie opsomming!

P.s. hoe gaat het met je zoon?

Michel

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 05 mar 2008, 22:22

THNX wim

Ik heb gebeld met de verkoper van de cosworth in de MP adv.
Het is een Italiaanse auto met 70 k km maar ZONDER OH boekjes.De auto is 3 jaar terug naar NL gehaald en gekocht van de eerste eigenaar.Volgens de verkoper kan je aan de auto zien dat hij niet meer heeft gelopen. :?

Op zich heb ik wel intresse in de auto maar dat er geen aanwijzingen zijn van de KM stand vind ik jammer.Is het normaal in IT dat de boekjes niet worden ingevuld???

@ Wim

Heb je nog meer tips voor me waar ik op moet letten o.a roest,slechte carrosserie e.d ??

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 05 mar 2008, 22:33

Meestal, als bij een import de boekjes wegzijn (lees gegooid :wink: ), klopt de km.st. niet.
Ook al lijkt het te vertrouwen, wie vertrouwd jou straks, als je hem weer eens weg wilt doen?
Ik zou er niet aan beginnen, zei hij paranoide :wink:

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 05 mar 2008, 22:35

De boekjes zitten er wel bij volgens hem maar niet compleet ingevuld.

De Integrale van mij komt ook uit italié maar daar zitten op de B stijl sticker mer de data en KM standen van de OH beurten.Bij de sierra helaas ook niet. :?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 05 mar 2008, 22:38

Dan is de vraag, wat is niet compleet?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 05 mar 2008, 22:39

@wimwerf, je heb het over een asje bij de turbo waar maar 1mm speling in mag zitten welk asje is dat?

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14488.jpg[/img]

Want als ik gas los laat hoor je wat ratelen.. en dat is dat ding die de blow off valve bedient...

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 05 mar 2008, 22:40

weet ik ook niet.

Ga volgende week maar eens kijken bij de auto,dan weten we vanzelf meer

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 05 mar 2008, 22:44

Yep, dat sowieso.
Kun je dan altijd nog het boekje beoordelen, hoeveel waarde eraan te hechten is.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 05 mar 2008, 22:59

Hans GP1630 schreef:@wimwerf, je heb het over een asje bij de turbo waar maar 1mm speling in mag zitten welk asje is dat?

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14488.jpg[/img]

Want als ik gas los laat hoor je wat ratelen.. en dat is dat ding die de blow off valve bedient...
Volgens mij doelde hij op de as van de turbo zelf. Dus niet buiten de turbo, maar echt in de turbo zelf. Het asje waar de schoepen van de turbo op zit.

In het plaatje hier onder is het goed te zien. In het verlengde van de blauwe pijl zit de as die Wimwerf bedoelde.

[img:301:256]http://www.tepturbos.com/images/turbo%20con.jpg[/img]

Paul

Bericht door Paul » 06 mar 2008, 06:00

Idd Jan , die as bedoeld hij!!

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 06 mar 2008, 07:45

Die kan je toch nooit zien als je zo ding gaat kopen..
oke, ik zal hem ook ff tjekken :wink:

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 06 mar 2008, 09:30

leonard schreef:weet ik ook niet.

Ga volgende week maar eens kijken bij de auto,dan weten we vanzelf meer
Gaaf, hou ons op de hoogte! Jij hebt wel zo'n beetje het meest gevarieerde wagenpark hier op DF 8)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 06 mar 2008, 09:49

Je kan op een redelijk simpele manier de ingaande slang (op de turbo) effe loshalen en voelen op de as. Echter als je dit niet weet hoe dat allemaal werkt heb je volgens mij ook te weinig kennis om te beoordelen of er speling op dat asje zit.

Maar op zich is een turbo een van de mindere zorgen vind ik. Als je upgrade plannen hebt dan ga je nogal snel ook naar een andere turbo. Een turbo vervangen heeft weinig te maken met het inwendige van een motor. Daar zou ik me meer zorgen overmaken bij een Cosworth blok. Je vind nog maar weinig erg goede Cosworths voor een leuk bedrag.

Als je het gesleutel niet zelf wil doen maar naar een tuner gaat. Informeer goed rond, kijk vooral op internet hoe de recensie van sommige gasten is. Er circuleert geregeld een naam waar je met een Cosworth zeker niet naar toe moet.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 06 mar 2008, 10:58

Harrie schreef:. Er circuleert geregeld een naam waar je met een Cosworth zeker niet naar toe moet.
Ik heb me er nog helemaal niet in verdiept en ben ook zeker niet van plan om de cosworth te tunen,maar kan je wat namen noemen van 'rommelaars'.Als je het niet zo wil melden dan graag per PB.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 06 mar 2008, 14:22

Harrie schreef:Er circuleert geregeld een naam waar je met een Cosworth zeker niet naar toe moet.
Staat daar niet een oranje vleugel-Cossie te koop? :wink:

HSR
Berichten: 5510
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 06 mar 2008, 14:37

leonard schreef:THNX wim

Ik heb gebeld met de verkoper van de cosworth in de MP adv.
Het is een Italiaanse auto met 70 k km maar ZONDER OH boekjes.De auto is 3 jaar terug naar NL gehaald en gekocht van de eerste eigenaar.Volgens de verkoper kan je aan de auto zien dat hij niet meer heeft gelopen. :?

Op zich heb ik wel intresse in de auto maar dat er geen aanwijzingen zijn van de KM stand vind ik jammer.Is het normaal in IT dat de boekjes niet worden ingevuld???

@ Wim

Heb je nog meer tips voor me waar ik op moet letten o.a roest,slechte carrosserie e.d ??

Check JP-cars even www.cosworth.nl . Schijnbaar een zeer bonafide man die een legio aan vleugels te koop heeft.

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 08 mar 2008, 03:28

Hans GP1630 schreef:@wimwerf, je heb het over een asje bij de turbo waar maar 1mm speling in mag zitten welk asje is dat?

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14488.jpg[/img]

Want als ik gas los laat hoor je wat ratelen.. en dat is dat ding die de blow off valve bedient...
Hans, zoals al gezegd gaat het inderdaad om de as in de turbo waar de schoepen aan zitten. die mag in en uit gaand niets hebben, op en neer maar een mm.

Dat mooi kleurige ding die jij ziet zitten naast de turbo is je actuator, die heb je nodig anders kan je turbo geen druk regelen. Hij zou zichzelf kapot draaien.

@ Michel

Goed geheugen. met mijn zoon gaat het goed. Wel veel onderzoeken gehad MRI, EEG, nucliair onderzoek etc etc.
Al met al heeft door zijn aandoening een jaar achterstand ivm ontwikkeling op bepaalde vlakken.
Hij kan iig bij een medisch kinderdagverblijf terecht eerdaags wat voor mijn en mijn vrouw een ontlasting van het sociale leven.
Maar ze zijn er nog steeds niet uit wat hij heeft iig :(

Mvg

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 08 mar 2008, 12:05

Niels schreef:
Harrie schreef:Er circuleert geregeld een naam waar je met een Cosworth zeker niet naar toe moet.
Staat daar niet een oranje vleugel-Cossie te koop? :wink:
Bollen Racing niet betrouwbaar?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, sitechris en 3 gasten