Je heb cossies in vele soorten
De vleugel bj 86 tot 87 (205 motorblok)
De rs500 bj 87 (aangepast 205 blok met grotere IC, turbo en 8injectors)
De sedan 2wd bj 88-90 (205 blok)
De sedan 4wd bj 90 93 (200 blok)
De escos grote turbo 92 94 (200 blok)
De escos kleine turbo 94-96 (200 blok)
De vleugel waar het over gaat in deze topic.
Er zit een 2 liter turbo motor in met een garrett t3.
De motoren op zich hebben een erg groot mechanisch reserve. Echter door leeftijd en gebruik (ook vooral misbruik) wil er het een en ander versleten zijn.
Begint men aan zo'n project, reserveer dan ook geld voor het opfrissen van wat onderdelen.
Denk dan aan:
-schokbrekers (vervang ze door koni geel bijvoorbeeld)
-veren (gelijk maar met schokbrekers maar verlaag niet te veel ivm aandrijfassen achter)
-rubberen bussen in de ophanging (gelijk maar poly bussen en dan de gele)
-remmen standaard op de 2wd zitten 4zuiger remmen, deze zijn voor een standaard cossie goed genoeg, ga je tunen denk dan aan AP ofzo
-banden (spreekt voor zich dat zulke auto's goede banden nodig hebben)
Tja de motor, grootste risico dat het een versleten motor is of misbruikte motor is. Neem iemand mee die verstand heeft van deze auto's bij de aanschaf.
Een 205 blok waar ik het eerder over had wil wel eens bij stationair toerental geluid produceren van kantelende zuigers. Dit hoort een beetje bij een 205 onderblok. Wanneer je gaat rijden gaat dit vanzelf weg.
Deze motor heeft een redelijk turbogat, deze komt ongeveer in bij 4000 toeren.
Waar op te letten:
-turbo, de as mag geen in en uit gaande speling hebben. op en neer mag dit ongeveer 1 mm zijn. Let ook op eventuele scheuren op t turbine huis.
-motor, de motor heeft hydr klepstoters. bij een koude start wil je deze wel eens hoeren. Dit moet wel na 10 á 15 sec zijn. als je ze blijft horen is er geen man overboord want de motor blijft wel werken.
Let ook bij een koude start op de rook uit de uitlaat. In het begin wil je nog wel eens een pufje zien qua blauw of wit, maar dit moet wel weggaan.
Maak vooral een proefrit want zoals gezegd, het zijn oude beestjes. Komt de turbo mooi op toeren of maakt hij een geluid anders dan fluiten.
Wees voorzichtig wanneer je een cossie aantreft met een boost kraantje ertussen. bij goed gebruik weet de eigenaar wat hij doet. Bij verkeerd gebruik tref je een eigenaar die gerust 1.5bar druk zet op een standaard motor of 2bar druk met een stage 2 of 3 motor. Over de stages kom ik terug. Hierdoor gaat de motor arm lopen.
Zoals gezegd zijn het oude beestjes. Het olieverbruik, hehe, het mag niet meer zijn dan een liter per 1000km. Zeker wanneer ze getuned zijn willen ze bij zware belasting nog wel eens wat olie gebruiken.
Ik had zelf castrol 10w60 olie is misschien wat dikke olie, maar het zijn ook geen moderne motoren.
Bekijk ook bij het bezichtigen van een cossie even de luchfilter. Haal de deksel eraf. Zit er veel olie in, kan het duiden slijtage van de motor bijvoorbeeld de zuigerveren omdat er dan veel gassen langs gaan en zo in de cater komen en hierdoor er olie naar de luchtfilter wordt geleid. Dit kan ook als de motor getuned is. Let hierop. Zeker als de eigenaar zegt "hij is nooit getuned geweest". Niet getunede cossies zijn erg schaars.
Electra:
Door de hoge leeftijd van de cossies, de jongte is van 96 en de oudste van 86, kan het zijn dat er storingen optreden door versleten motorbekabeling (denk aan connectors die lam worden etc etc).
Tja, houd rekening dat het een oude is
Tunen, hehe, heb je ff
Zoals gezegd hebben de cossies een groot mechanisch reserve. Hiermee bedoel ik dat het blok eigenlijk tot 400pk uit elkaar moet voor een betere koppaking, of de motor moet versleten zijn.
De mijne had 250K km gelopen en was voor een andere koppakking en sterkere kopbouten uitelkaar geweest. En mijn motor was stage 3 getuned.
Ok, even over de stages van tuning:
stage 1: andere chip en zwaardere actuator een -31 genaamd, turbo druk is 1,1bar piek en 1bar continue hiermee kom je ongeveer op 260pk/350Nm (ongeveer)
stage 2: andere chip, injectoren (groene), -31 acuator en 3bar map sensor, turbodruk staat dan op 1.4bar piek en 1.3 continue, dit is goed voor 310pk/+350Nm (ongeveer)
tip...neem een andere uitlaat, luchtfilter en bij de 2wd een 4wd intercooler.
zeker als je stage 2 gaat.
stage 3: zie stage 2 maar dan met t35 (escort cossie turbo), rs500 IC en uitlaat en luchtfilter als dat nog niet gedaan was. Dit is wel zon beetje goed voor 330-350pk/+400Nm
Tip...een betere koppakking kan handig zijn, zeker als de oude al een poosje ertussen zit
Tja...hogere stages...hoe diep is je portemonee

ze zijn al bekend met 1000+ pk
Wil je meer info dan roep je maar
