@Aram: Het is je meer dan van harte gegund! Als je nog eens in mijn Elise wilt rijden ter vergelijking, laat het maar wetenAram schreef:Erik,
Ik denk het wel, woonde je niet aan een dijk bij de A29 in de buurt?
Tijd geleden man, heb geen idee meer welk jaar dat was?
Stephane,
Ik probeer het Elise gevoel te krijgen met deze auto, maar dan met 4wd.
Project Impreza Group-N
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Vrijdag stond Danny voor de deur om te kijken naar het project en gelijk een handje mee te helpen.
Ik was bij de middenconsole gebleven dus gingen we daar mee verder.
De stoelen komen erg dicht bij de middentunnel en het dashbord hangt weer een stuk over de tunnel heen, dus moest er wat gezaagd en geplakt gaan worden.
Beginnend met het zagen uiteraard.
Om te zien waar wat af moest moeten ook de stoelen erin, de bestuurders stoel had ik al eens gemonteerd, de bijrijders stoel niet.
De zijplaten van deze stoel zijn van OMP en dus anders dan de Sparco's van de andere stoel.
De gaten komen net niet uit, dus hij past nog niet perfect.
We hebben hem wel vast gekregen uiteindelijk en hij staat wat hoger dan de bestuurders stoel, en wat verder naar achteren, dit is waarschijnlijk altijd zo in een rallyauto.
Toen konden we gaan aftekenen en zagen.
Vandaag heb ik wat details af gemaakt en nu is het wachten tot ik de handrem heb, dus het remsysteem moet er nu als eerste in voordat dit afgemaakt kan worden.
Danny, zit in de bestuurders stoel:

Hier het plaatsen van de bijrijders stoel:

Oh yeah...:

Hoogte verschil:


De middenconsole mooi in de vorm van de stoel wegzagen, de naad word nog wat ruimer als we de nieuwe zijkanten erin gaan lijmen:


Oh, en deze komen er ook in.
: (kom maar, kom maar....
)

Oh, voor het geval dat je je afvraagd waar dat dan moet komen, in de voetkuipen, als je deur opendoet.
Net als de nieuwe 2008 STI.

Ik was bij de middenconsole gebleven dus gingen we daar mee verder.
De stoelen komen erg dicht bij de middentunnel en het dashbord hangt weer een stuk over de tunnel heen, dus moest er wat gezaagd en geplakt gaan worden.
Beginnend met het zagen uiteraard.
Om te zien waar wat af moest moeten ook de stoelen erin, de bestuurders stoel had ik al eens gemonteerd, de bijrijders stoel niet.
De zijplaten van deze stoel zijn van OMP en dus anders dan de Sparco's van de andere stoel.
De gaten komen net niet uit, dus hij past nog niet perfect.
We hebben hem wel vast gekregen uiteindelijk en hij staat wat hoger dan de bestuurders stoel, en wat verder naar achteren, dit is waarschijnlijk altijd zo in een rallyauto.
Toen konden we gaan aftekenen en zagen.
Vandaag heb ik wat details af gemaakt en nu is het wachten tot ik de handrem heb, dus het remsysteem moet er nu als eerste in voordat dit afgemaakt kan worden.
Danny, zit in de bestuurders stoel:
Hier het plaatsen van de bijrijders stoel:
Oh yeah...:
Hoogte verschil:
De middenconsole mooi in de vorm van de stoel wegzagen, de naad word nog wat ruimer als we de nieuwe zijkanten erin gaan lijmen:
Oh, en deze komen er ook in.
Oh, voor het geval dat je je afvraagd waar dat dan moet komen, in de voetkuipen, als je deur opendoet.
Net als de nieuwe 2008 STI.
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Klopt helemaal, later zijn we elkaar tegengekomen in Boesingheliede.......daar stond toen mijn tweede aankoop ( witte 5Gtt ) bij een sloper !Aram schreef:Erik,
Ik denk het wel, woonde je niet aan een dijk bij de A29 in de buurt?
Tijd geleden man, heb geen idee meer welk jaar dat was?
Volgens mij was je toen net overgestapt naar een Sub.....
Ik merk nu dat het virus je nooit meer losgelaten heeft
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Ik heb gister met iemand zitten praten die free lance voor prodrive werkt en erg veel technisch verstand van zaken heeft.
2 dingen zijn daar bij uit gekomen, een ervan is dat ik de hoofdremcilinders waarschijnlijk weer ga inruilen voor de kortere versies, en dan verhuizen ze van de motor ruimte direct achter het schutbord.
Dit heeft als voordelen dat ze weg van de hitte in de motorruimte zijn en dat ik een veel sterkere positie kan maken voor beter pedaal gevoel.
Het standaard schutbord van een Impreza heeft nogal veel flex namelijk, en nu kan ik een constructie maken die veel steviger is.
En ik heb besloten nog iets te gaan proberen wat ik nog niemand heb zien doen bij een Impreza, of een andere auto for that matter.
Volgens die kerel moet het te doen zijn om de motor met dit subframe 25mm naar achteren en 15mm naar onderen te verplaatsen.
Het subframe zal natuurlijk moeten worden aangepast maar dat was toch al de bedoeling, hij moest sowiezo doorgelast worden om meer stijfheid te krijgen.
Van de week wil ik de auto eigenlijk even op de brug duwen om te kijken of ik overal mee uitkom, de baksteun moet ook worden aangepast, de schakelpook moet worden ingekort evenals de cardanas.
Misschien dat ik met het uitlaatspruitstuk klem kom.
Dit zijn dingen die allemaal redelijk simpel te doen zijn maar het lastigst is de positie en de lengte van de aandrijfassen. Die gaan verder naar achteren terwijl ze al onder een hoek staan.
Ik moet goed uitzoeken of die afstand nog wat groter kan worden.
Ik ga geen nieuwe aandrijfassen kopen namelijk, dat is te duur.
De voordelen hiervan zijn natuurlijk makkelijk te zien, het zwaartepunt word lager en het gewicht verplaatst zich meer tussen de wielen, m.a.w. je wegligging zal er behoorlijk op voorruit gaan.
Bijkomend voordeel is dat ik aan de voorkant van de motor meer ruimte over houd voor de afwerking van de FMIC en radiateur.
2 dingen zijn daar bij uit gekomen, een ervan is dat ik de hoofdremcilinders waarschijnlijk weer ga inruilen voor de kortere versies, en dan verhuizen ze van de motor ruimte direct achter het schutbord.
Dit heeft als voordelen dat ze weg van de hitte in de motorruimte zijn en dat ik een veel sterkere positie kan maken voor beter pedaal gevoel.
Het standaard schutbord van een Impreza heeft nogal veel flex namelijk, en nu kan ik een constructie maken die veel steviger is.
En ik heb besloten nog iets te gaan proberen wat ik nog niemand heb zien doen bij een Impreza, of een andere auto for that matter.
Volgens die kerel moet het te doen zijn om de motor met dit subframe 25mm naar achteren en 15mm naar onderen te verplaatsen.
Het subframe zal natuurlijk moeten worden aangepast maar dat was toch al de bedoeling, hij moest sowiezo doorgelast worden om meer stijfheid te krijgen.
Van de week wil ik de auto eigenlijk even op de brug duwen om te kijken of ik overal mee uitkom, de baksteun moet ook worden aangepast, de schakelpook moet worden ingekort evenals de cardanas.
Misschien dat ik met het uitlaatspruitstuk klem kom.
Dit zijn dingen die allemaal redelijk simpel te doen zijn maar het lastigst is de positie en de lengte van de aandrijfassen. Die gaan verder naar achteren terwijl ze al onder een hoek staan.
Ik moet goed uitzoeken of die afstand nog wat groter kan worden.
Ik ga geen nieuwe aandrijfassen kopen namelijk, dat is te duur.
De voordelen hiervan zijn natuurlijk makkelijk te zien, het zwaartepunt word lager en het gewicht verplaatst zich meer tussen de wielen, m.a.w. je wegligging zal er behoorlijk op voorruit gaan.
Bijkomend voordeel is dat ik aan de voorkant van de motor meer ruimte over houd voor de afwerking van de FMIC en radiateur.
- Sander
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Zit me alleen af te vragen of dat soort modificaties de moeite zijn.
blok 25mm naar achteren zetten is wel leuk maar haal je ook een meetbaar resultaat met zoiets.
Ik snap de theoretische gedachtengang wel maar motor 25mm naar achteren, en dan gelet op het totaalgewicht en afmetingen van zo'n auto dan vraag ik me af of je het terug ziet zeg maar. Als je over 25cm praat dan is het een ander verhaal natuurlijk
blok 25mm naar achteren zetten is wel leuk maar haal je ook een meetbaar resultaat met zoiets.
Ik snap de theoretische gedachtengang wel maar motor 25mm naar achteren, en dan gelet op het totaalgewicht en afmetingen van zo'n auto dan vraag ik me af of je het terug ziet zeg maar. Als je over 25cm praat dan is het een ander verhaal natuurlijk
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Hmm, goeie...Bert ///M3 schreef:Zit me alleen af te vragen of dat soort modificaties de moeite zijn.
blok 25mm naar achteren zetten is wel leuk maar haal je ook een meetbaar resultaat met zoiets.
Ik snap de theoretische gedachtengang wel maar motor 25mm naar achteren, en dan gelet op het totaalgewicht en afmetingen van zo'n auto dan vraag ik me af of je het terug ziet zeg maar. Als je over 25cm praat dan is het een ander verhaal natuurlijk
Wat weegt een motor van een impreza? 150kg? Ik weet niet wat normaal gesproken de afstand van vooras tot het einde van het blok is, maar stel dat je dat met 10-15% verkleint. Dat scheelt flinke kilo's. Helemaal als je de bocht omgaat. 30kg per wiel is in een bocht niet ondenkbaar vermoed ik...
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Dat ben ik met je eens Bert, dat aantal mm's op het totaal is gewoon te klein denk ik. Niet de moeite om je allerlei ellende op de hals te halen. Dit project is al meer dan genoeg werk
In theorie klopt het wel natuurlijk
Het idee omtrent de remcilinders zie ik wel zitten. Mooi spul 8)
Laatst gewijzigd door Niels op 04 mar 2008, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
De cardanas? kan gewoon ingekort worden, het grootste probleem lijkt me de hoek van de assen naar de voorwielen.Stéphane schreef:@Bert: Niet alleen dat, je zit inderdaad zoals Aram zelf zegt met de aandrijfassen. Dan de voorassen en dan ook de aandrijfas naar achteren lijkt me toch wel een technische uitdaging.
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Dat zijn inderdaad de grootste 2 vragen, hoeveel merk je er van en gaat dat lukken met de aandrijfassen.
Je hoort vaker dat fabrikanten trots zijn als ze een motor weer een paar mm terug kunnen zetten in het chassis want dat is zo goed voor de wegligging, maar hoeveel dit nu echt merkbaar is weet ik niet.
Het blok hangt behoorlijk ver over de vooras heen, een soort van omgekeerde 911, dus ik zou zeggen alles is meegenomen.
En de cardanas subframes etc is redelijk rap gebuerd.
Het is ook niet alleen het blok wat je verplaatst, je schuift ook nog een zware 6 bak meer naar het midden van de auto, dat helpt ook.
De aandrijfassen blijven de grote vraag!
Zitten er geen jongens hier op dit forum die ervaring hebben met race auto's opbouwen en weten of deze verschuiving de moeite waard is?
Je hoort vaker dat fabrikanten trots zijn als ze een motor weer een paar mm terug kunnen zetten in het chassis want dat is zo goed voor de wegligging, maar hoeveel dit nu echt merkbaar is weet ik niet.
Het blok hangt behoorlijk ver over de vooras heen, een soort van omgekeerde 911, dus ik zou zeggen alles is meegenomen.
En de cardanas subframes etc is redelijk rap gebuerd.
Het is ook niet alleen het blok wat je verplaatst, je schuift ook nog een zware 6 bak meer naar het midden van de auto, dat helpt ook.
De aandrijfassen blijven de grote vraag!
Zitten er geen jongens hier op dit forum die ervaring hebben met race auto's opbouwen en weten of deze verschuiving de moeite waard is?
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Aram, lees dit eens door: http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=104938 Denk wel dat je er iets aan zal hebben
Kerel heeft voor prodrive gewerkt 8)
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Throttle body's klaar om bewerkt te worden:

Feul rail:

Vandaag ben ik begonnen met de pedaalset passend te maken voor de dubbele remilinder set-up.
Eerst moest de bus in het rempedaal gemaakt worden, dus een gatboor van 30mm gekocht en daarna de bus erin gelast:


En gezandstraald:

Zo ziet hij er standaard uit:

Even proef passen:

Daarna moest de pedaal houder aangepast worden om de twee master cilinder, de stang liep net aan dus moest er wat verbouwd worden:



Even proef passen:



Aan de andere kant zit een beugel voorhet koppelings pedaal bevestigd, deze moest er eerst af en daarna aanegpast worden, de stang vande remcilinder moet tussen de 2 beugels door:

Eerst een herhaling van de andere kant:

Proef passen met beide cilinders:

Nog even het rempedaal met rembalans as:

Als laatste een begin gemaakt met de beugel, ik heb een pijp opengesneden die eraan gelast moet worden, hopelijk heb ik deze week nog wat meer tijd omhet af te maken:

Feul rail:
Vandaag ben ik begonnen met de pedaalset passend te maken voor de dubbele remilinder set-up.
Eerst moest de bus in het rempedaal gemaakt worden, dus een gatboor van 30mm gekocht en daarna de bus erin gelast:
En gezandstraald:
Zo ziet hij er standaard uit:
Even proef passen:
Daarna moest de pedaal houder aangepast worden om de twee master cilinder, de stang liep net aan dus moest er wat verbouwd worden:
Even proef passen:
Aan de andere kant zit een beugel voorhet koppelings pedaal bevestigd, deze moest er eerst af en daarna aanegpast worden, de stang vande remcilinder moet tussen de 2 beugels door:
Eerst een herhaling van de andere kant:
Proef passen met beide cilinders:
Nog even het rempedaal met rembalans as:
Als laatste een begin gemaakt met de beugel, ik heb een pijp opengesneden die eraan gelast moet worden, hopelijk heb ik deze week nog wat meer tijd omhet af te maken:
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Thomas H en 6 gasten
