F1 blijft een saaie optocht

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 17 jun 2006, 17:50

Van vóór Schumacher? En je zegt dat je 'tot enkele jaren geleden' alles vrat? Over welke tijd heb je 't dan?

Ik ging er de hele tijd in mijn verweer juist van uit dat er recent iets moet zijn veranderd waardoor je sinds kort niet meer kijkt... :?

Want ja, als we praten over het onheil van pitstops voor in ieder geval bijtanken, maar liefst ook bandenwissels, dan zijn we het gloeiend met elkaar eens. Afschaffen die hap. Aan de races vorig jaar zag je wat voor een positief effect dat op de spanning in een race heeft.

Maar juist 'het grote publiek' schijnt die pitstops juist spektakel te vinden... :roll:
Macboy schreef:En nee, ik kijk niet meer zoals gezegd :)
Oordeel d'r dan ook niet over. :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 19 jun 2006, 17:04

Nou, ik deel de mening toch wel een beetje.

Niet dat F1 jaren geleden nou altijd zo'n superspectakel was, maar imho begint het tegenwoordig tegen de grens van tè professioneel aan te hikken (kan dat dan? blijkbaar....).
Je weet voor iedere race eigenlijk al hoe de krachtsverhoudingen zullen zijn, wie snel zal zijn en wat de uitslag ongeveer zal worden. Komt nog bij dat ze die auto's tegenwoordig zo goed door hebben dat uitvallen ook al een zeldzaamheid aan het worden is en de onvoorspelhaarheid begint er de laatste tijd wel behoorlijk bij in te schieten.
En dan krijg je ook al gauw de commentaren saai en optocht, zeker i.c.m. auto's waar je echt nauwelijks meer aan af kunt zien of ze nou op of net 0,1% onder de limiet gereden worden.
Even een vraag tussendoor, wat was de laatste echt verrassende uitslag in een F1 race. Brazilië 2003? :?:
Dat is toch ook al weer dik drie jaar geleden....

F1 spannender maken kan denk ik alleen maar door de elektronische rommel eraf te halen.
Dan zie je nog eens een spinnende auto, dan verneukt een coureur nog eens zijn start en krijg je een inhaalrace te zien (of niet, maar in ieder geval gebeurt er iets) en dan zie je ook nog mensen werken voor hun geld i.p.v. twee pedalen waarvan een gewoon vol ingetrapt kan worden en een stuur dat meer lijkt te doen om de auto te besturen dan de rijder zelf.

Oh, en nog iets, het aantal regenraces is de laatste seizoenen ook wel erg mager. Nou kan Bernie daar weinig aan doen (denk ik tenminste :?:), maar een regenrace zorgt altijd wel voor wat spanning en sensatie, dus wat dat betreft zit het ze ook niet echt mee.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 jun 2006, 20:09

Gewoon miniaal 50% regenrace, simpel sproeiers langs de baan!!

Beter zal het niet worden.

Michel

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 21 jun 2006, 17:06

Oeps, helemaal de reactie van PT (nee, niet dat opvliegende karakter uit Canada) gemist, so here goes...

Tja, Peter, gedeeltelijk met je eens, want eens met je voorstel om de elektronica uit de F1 te halen - dan is F1 maar niet 'the pinnacle'. (En zolang je 't F1 blijft noemen en daarmee de beste coureurs aantrekt, is het dat toch sowieso wel.) Want daar sla je de spijker op de kop: dan zie je de coureurs tenminste weer werken.

Maar ik kan me minder vinden in je spektakelredenering, die vergelijkbaar is met die van Macboy.

Ten eerste, nogmaals: waarom nu je daar druk om maken als het al minstens tien jaar zo is en je al die tijd wél aan de buis zat gekluisterd?

Ten tweede: echte onvoorspelbaarheid hebben we maar kort gehad, in de jaren zeventig, toen bijna iedereen dezelfde motor en versnellingsbak had, die je voor een paar tienduizend pond achter je eigen aluminiumchassis kon plakken. Maar vóór die tijd en daarna waren het ook de fabrikanten die de dienst uitmaakten en voor saaie optochten zorgden.

Ten derde: juist door de hoge professionaliteit ligt het veld nu dichter bij elkaar dan ooit. De schlemielen en liefhebbers van vroeger zitten er niet meer bij. Eén ronde achterstand is toch beter dan 10 ronden achterstand?

Voor mij zit de lol vooral in de aanblik (en het geluid) van de auto's zelf, met inhaalacties als bonus. Nou zit het geluid wel goed (nog geen F1-diesels in zicht, goddank), maar als de auto's zelf zo klinisch als nu over de baan gaan, dan krijg je vanzelf meer behoefte aan andere actie (inhalen dus, maar ook pitstops) ter compensatie.

Vergelijk 't met de 'gouden tijd' van Mercedes en Auto-Union: die reden mijlenver voor de rest, onderling hadden ze ook niet al te vaak duels, de races werden meer dan eens gewonnen in de pits... gaap dus, zou je zeggen. Maar dan zie je die auto's rijden, met coureurs duidelijk zichtbaar werkend achter het stuur om te voorkomen dat ze in de volgende bocht het loodje leggen, en dan ben je helemaal wakker.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 aug 2006, 16:16

Hoezo saai, het moddergooien blijkt begonnen (of is ie een slecht verliezer? )

http://www.planet.nl/planet/show/id=691 ... /sc=4677a8

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 17 aug 2006, 17:08

"Michael denkt dat hij beter is dan de rest", vervolgt Villeneuve, die dit seizoen door BMW aan de kant werd gezet vanwege teleurstellende prestaties. "

Hij is(/was? :( ) iig sneller dan de rest... kan je van Villeneuve niet zeggen dus..

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 27 sep 2006, 22:12

*schop*

De fans hebben weer mogen spreken:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/54673

En opnieuw laten ze merken dat ze vooral met een roze bril naar de mogelijkheden kijken, zonder erbij stil te staan of het eigenlijk wel kán.

Probeer deze uitspraak...
66 percent of fans believed that the return of tyre changes had improved F1
...maar eens te rijmen met deze:
It was no surprise to see that 86 percent of fans wanted more overtaking
Eh? Door bandenwissels heb je minder grote snelheidsverschillen, dus minder inhaalmogelijkheden. Of kickt de moderne F1-fanboy op inhalen in de pits? :roll:

En deze...
An overwhelming 88 percent believed that more emphasis should be put on driver skill and less on driver aids
...gaat ook zo fraai samen met deze:
91 percent believed the sport should be an important showcase for technology
...die dan weer wordt tegengesproken door deze:
only 28 percent of fans thought technology was the most exciting element of F1
Man, als 'de fans' dit allemaal tegelijk willen, dan blijft er altijd iets te klagen. Hebben soms alleen maar Nederlanders die enquête ingevuld? :lol:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 27 sep 2006, 23:09

Janee.

;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten