Lotus Elise S2 135R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Stéphane

Bericht door Stéphane » 27 feb 2008, 20:04

Powertje schreef:Je schrijft leuk! Heerlijk om zo je verhaal te kunnen lezen! :D

Mooie auto, maar dat wist je al! :D
Dankjewel :D

Zal er dan ook gelijk mee verder gaan. Vandaag namelijk Deel 5. Zoals hierboven te lezen is, zijn vandaag de papieren binnen gekomen. Was gisteren en vanmorgen niet thuis, dus in eerste instantie leek het niet zo te zijn. Gelukkig dus wel.

Dat is alvast één pluspunt van vandaag. Daarom dus naar Van Sten gereden voor het ombouwen van de lampen en de APK-keuring. Bij het ombouwen van de lampen heb ik gelijk vóór de oranje knippers door witte laten vervangen.
Afbeelding
In deze set zitten nog oranje lampjes, die moeten nog vervangen worden door Philips Silver Vision:
Afbeelding

Ook die aan de zijkant moeten nog vervangen worden. Vervolgens zijn ook de koplampen zelf aangepast, dus dat is nu ook wel prettig om de kant van de weg iets beter te kunnen zien. Niet dat het extreem veel uitmaakt, maar toch.

Gelijk ook de kentekenplaten en de sticker laten maken, zoals andere Elise/Speedster rijders die ook hebben. Zitten nu wel gaatjes in van de originele kentekenplaathouder. Maar daar komen nog zilveren stickers overheen, zodat dat niet meer te zien is:
Afbeelding

Peter is toen verder met de auto aan de slag gegaan, om alles te inspecteren. Hij heeft ook een proefrondje gereden, waarin het antwoord op de vraag van Dennis...
Dennis Cavallino schreef:En? Gaat 'ie schuin? :)
..beantwoord kan worden: Ja, hij gaat schuin ;)

Peter heeft echt héél kritisch naar de auto gekeken. Daar zijn helaas toch wel wat dingen uitgekomen. Ook dingen die toch wel redelijk kostbaar zijn. Dat zijn dus de minpunten van vandaag:
- Speling op fuseekogels achter
Dit was ook APK afkeur gelijk, helaas.
- Lekkende radiateur
Geen afkeur, wel serieus iets wat vervangen moet worden - waarbij ook de clamshell er af moet en dat is 6 uur werk :shock:
- Iets speling op stuurhuis
Ook geen afkeur, moet binnenkort ook aangepakt worden.
- Dempers achter mogelijk niet 100% meer (origineel Koni nog)
Bekend punt ook, denk dat ik die door Bilsteins van S2 laat vervangen. Nog even goed over nadenken.
-Bandenspanning stond wat laag
Nou goed, dat is wel op te lossen natuurlijk ;)

Al met al dus toch nog wel een beetje een tegenvaller. Volgens Peter viel het eigenlijk nog wel mee, gezien de staat waarin sommige Elise uit Engeland komen. Andere Elise die binnen stond had voor een kapitaal er in gestoken om die weer in orde te krijgen.

Ik ga morgen de dealer ook nog wel even bellen, want het verbaast mij dat de radiateur lekt. Op de checklist stond namelijk dat hij niet lekte. Met andere woorden, ze hebben niet geleverd conform wat er op de lijst stond. Hier moet nog wel wat uit te halen zijn, dus dat wordt interessant.

Al met al kreeg mijn Elise van Peter op een schaal van 1-10 nog wel een 8, dus dat is nog wel goed dan.

Vrijdagmorgen breng ik hem weer daarheen, om de fuseekogels en radiateur te laten vervangen. Dan kan ik hem einde vrijdag of anders zaterdagmorgen weer ophalen. Ik heb ook gelijk voor een aluminium high pressure radiateur gekozen, want dan maar gelijk goed. Die is bestand tegen hogere druk omdat die TIG-gelaste in/uitgangen heeft. Als je het doet moet je het ook goed doen. Ik wist dat het een kwetsbaar punt was en helaas ook bij de mijne. Shit happens :P
Laatst gewijzigd door Stéphane op 21 okt 2008, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 27 feb 2008, 20:11

Toch nog een kleine domper op dit sprookje dus....jammer Stéphan. Maar een 8 is wel een prima score. Met de aanpassingen die je dit weekend laat doen, is het al een 9 en dan binnenkort een 10. Gaat helemaal goed komen!!

Michel P

Bericht door Michel P » 27 feb 2008, 20:12

De MK I heeft toch wel erg veel charme door de rondingen, verslag leest verder heerlijk weg. Fur Elise http://www.youtube.com/watch?v=P-B4sjUve3E

Ben benieuwd naar je Elise Road Blog dat je wil gaan bijhouden.

Michel

Joy

Bericht door Joy » 27 feb 2008, 20:15

Erg leuk verslag. Die puntjes zijn er nou eenmaal helaas. Elke auto heeft wel wat. Even slikken en weer doorgaan :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 27 feb 2008, 20:19

@Mark/Joy: Comes with the territory zullen we maar zeggen. Baal wel ervan, maar enige manier om daar wat aan te doen is door het op te (laten) lossen.

@Pol: Aha, dat is het. Allereerst concert/voorstelling wat ik ooit heb gegeven op een instrument (piano, lagere school nog) was Für Elise. Geen grap :D

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 27 feb 2008, 21:01

Bedankt voor het leesplezier en het feit dat je dit met ons deelt......

Beleef veel plezier aan je verhalen en zoals door anderen al gemeld :
Het leest weg als een spannend boek !!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 27 feb 2008, 21:13

Nou, ja, als hij straks tip top in orde is ben je het zo weer vergeten en ben je in het bezit van een puik karretje.
Prachtig, man 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 27 feb 2008, 21:56

Stéphane schreef:Ik ga morgen de dealer ook nog wel even bellen, want het verbaast mij dat de radiateur lekt. Op de checklist stond namelijk dat hij niet lekte. Met andere woorden, ze hebben niet geleverd conform wat er op de lijst stond. Hier moet nog wel wat uit te halen zijn, dus dat wordt interessant.
Zojuist alvast een mail naar Lipscomb de deur uit gedaan. Alle items die Peter gevonden heeft staan op de Lotus Approved Used Cars-checklist. En op de checklist, die ik doorgenomen heb voordat ik ben weg gereden daar, staan ze allemaal als 'Pass'. Dat is niet helemaal in lijn met elkaar en daar gaan we dus even mee aan de slag :roll:

Niall

Bericht door Niall » 27 feb 2008, 22:07

Jammer dat je avontuur toch een beetje zuur is zo. Probleem is denk ik ook dat de engelse APK minder streng als hier in NL, maar je verwacht dat een dealer kwaliteit levert. :roll:

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 27 feb 2008, 22:16

Stéphane schreef:Ook typisch. Post was laat vandaag: papieren zijn net in de brievenbus gevallen :D
De mijne ook! Misschien maar goed ook dat die nummers niet gelijk na elkaar waren, was iemand met een offer I couldn't refuse....

Duurde wel even voordat ik ook in het verhaal voorkwam, maar met deel 4 was het eindelijk zo ver ;)

Mocht je trouwens nog die oude radiateur om moeten ruilen voor een niet-lekkende, ik zit binnen een maand als het goed is in het zuiden van de UK.

Dat er nog maar veel delen mogen volgen :)

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 27 feb 2008, 22:32

Stéphane schreef:@Pol: Aha, dat is het. Allereerst concert/voorstelling wat ik ooit heb gegeven op een instrument (piano, lagere school nog) was Für Elise. Geen grap :D
Oftewel, deze wagen is je op het lijf geschreven!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 27 feb 2008, 22:33

Jurriaan schreef:
Stéphane schreef:Ook typisch. Post was laat vandaag: papieren zijn net in de brievenbus gevallen :D
De mijne ook! Misschien maar goed ook dat die nummers niet gelijk na elkaar waren, was iemand met een offer I couldn't refuse....

Duurde wel even voordat ik ook in het verhaal voorkwam, maar met deel 4 was het eindelijk zo ver ;)

Mocht je trouwens nog die oude radiateur om moeten ruilen voor een niet-lekkende, ik zit binnen een maand als het goed is in het zuiden van de UK.

Dat er nog maar veel delen mogen volgen :)
Bedankt voor het aanbod, maar dat maakt qua kosten weinig uit helaas. Heb geen verzendkosten verder namelijk, want ze hebben hem op voorraad daar.

RobS

Bericht door RobS » 27 feb 2008, 22:38

Jammer om te horen maar aan de andere kant wel weer goed dat het op korte termijn geregeld kan worden. Heb je het nog over de folie gehad?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 27 feb 2008, 22:43

Rob Schouten schreef:Jammer om te horen maar aan de andere kant wel weer goed dat het op korte termijn geregeld kan worden. Heb je het nog over de folie gehad?
Tja, het is jammer maar gewoon nodig. Niets meer aan te doen nu. Wel over folie kort gesproken, maar verder niet meer aan toegekomen vandaag.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 feb 2008, 23:15

Hoe kijk je zelf tegen de punten aan? Kan dit voorbij komen bij de Elise (zwakke punten) of zijn het dingen die naar voren komen door voormalig circuit gebruik? Ik zit helemaal niet in de Lotus scene maar ik schat zo in dat 90% een Lotus aanschaft om sportief mee te rijden en trackdays te doen (zou ik wel doen :D ) dus vanuit dat oogpunt vind ik de genoemde zaken niet zo heel spannend al verwacht je ze niet bij die kilometerstand misschien. Maar je hebt nu eenmaal geen Passat TDI gekocht met 30.000ml op de klok om maar eens wat te noemen :wink:

allen

Bericht door allen » 27 feb 2008, 23:22

Radiateur is een standaardverhaaltje en de rest vind ik eerlijk gezegd ook niet schokkend. Verder zijn ze gebouwd voor sportieve rijders dus ja... een trackday hier en daar zonder schade maakt dan ook niet zo uit toch? :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 27 feb 2008, 23:34

Deze heeft geen trackdays meegemaakt en op zich sowieso al weinig kilometers. En gezien de conditie van de auto verder heeft hij altijd binnen gestaan volgens Peter. Ook onderhoud alles bij Lotus dealers gedaan.

Wat Allen al schrijft, zijn inderdaad op zich standaard punten. Is allemaal wel te overzien verder.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 28 feb 2008, 00:01

O ja, nog een leuk ding. Ook wel grappig om op te merken: de einddemper is een officiële Lotus Motorsport demper. Hij werd verdacht van het "Janspeed"-zijn, maar bij inspectie zat er een Lotus Motorsport typeplaatje op. Toch wel leuk nog :D

HJ

Bericht door HJ » 28 feb 2008, 00:11

Die radiateur gaat bij alle Elises (en Speedsters) kapot. Meestal na een jaar of 7 (ja ik weet dat de eerste Speedsters binnenkort pas 7 worden maar die hebben dezelfde radiateur).
Ik heb die van mij laten vervangen door een High Pressure ding. De aansluitingen zijn van aluminium dus gaan niet stuk. Kost wel even wat meer maar je krijgt extra betrouwbaarheid terug.
Ik heb die van mij ook laten vervangen. Was preventief (ook al rook ik koelvloeistof) maar dat is nog altijd beter dan ergens langs de weg te stranden met een grote plas koelvloeistof onder je auto.
Ik heb er ook een olie/waterkoeler in laten zetten. Hierdoor blijft mijn motortemperatuur op ca 90 graden.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 28 feb 2008, 00:18

Mooie auto
Mooie foto's
Mooi verhaal

Stéphane

Bericht door Stéphane » 28 feb 2008, 00:21

HJ schreef:Die radiateur gaat bij alle Elises (en Speedsters) kapot. Meestal na een jaar of 7 (ja ik weet dat de eerste Speedsters binnenkort pas 7 worden maar die hebben dezelfde radiateur).
Ik heb die van mij laten vervangen door een High Pressure ding. De aansluitingen zijn van aluminium dus gaan niet stuk. Kost wel even wat meer maar je krijgt extra betrouwbaarheid terug.
Ik heb die van mij ook laten vervangen. Was preventief (ook al rook ik koelvloeistof) maar dat is nog altijd beter dan ergens langs de weg te stranden met een grote plas koelvloeistof onder je auto.
Inderdaad! Dat is ook waarom ik gelijk voor de aluminium heb gekozen. Liever nu even slikken dan over een paar jaar weer en/of motorschade door oververhitte motor of erger.
HJ schreef:Ik heb er ook een olie/waterkoeler in laten zetten. Hierdoor blijft mijn motortemperatuur op ca 90 graden.
Die heb ik ook gezien. Ook iets wat ik overweeg, zoals ook nog andere dingen.
Mike schreef:Mooie auto
Mooie foto's
Mooi verhaal
Dank je, Mike. Moet nog een momentje wachten tot alles is zoals ik het wil (witte knippers voor en zijkant) voordat ik zelf even aan de slag ga met echte foto's hier in Nederland. Verwacht dat dat dit weekend wel moet gaan lukken. Ga ik gelijk die Nauta meesleuren om te kijken wat hij ervan kan maken :D

Maik

Bericht door Maik » 28 feb 2008, 08:27

Het zijn inderdaad de zwakke punten die even wat aandacht nodig hebben, dat is wel een beetje jammer ja :(
Als ik binnenkort nog eens zin heb om mijn voorclam eraf te halen, dan gaat er bij mij ook gelijk een vol-alu radiator in, het voelt toch niet lekker om met de standaard radiateur te blijven rijden met alle verhalen die ik gehoord heb :roll:
Ga je binnenkort ook de uitlijning nog even checken Stephane? Bij Zonneveld banden in Wateringen hebben ze veel ervaring met het uitlijnen van elise's (daar laat Peter het ook altijd doen, maar je kan ook gewoon zelf naar Jan). De eigenaar van Zonneveld banden (Jan) is zelf ook lotus-fan, hij heeft nu een prachtige zwarte exige en heeft vorig jaar ook meegedaan met de DF-zandvoort-ragdag :)

RobS

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 09:46

De radiateur is inderdaad een zwakke plek, de aansluitingen zijn van plastic, maar dat was inmiddels bekend ;) De mijne moet ook nog vervangen worden :roll:

Het uitlijnen waar Maik het over heeft maakt een verschil van dag en nacht, ik herkende de auto (in positieve zin) niet meer terug. Je kan kiezen wat voor uitlijning je wil, of hard rechtdoor, of hard de bocht om ;)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 28 feb 2008, 10:12

Mooi verhaal weer Stephane! Wel zuur van de minpuntjes, zeker als je weet dat ze in UK 'goedgekeurd' zijn...

Succes!

René130i

Bericht door René130i » 28 feb 2008, 10:14

Geweldige verhalen. Ben normaal niet zo'n lezer hier (zodra het lange lappen tekst zijn) maar dit is geniaal. Mooie wagen ook, gefeliciteerd.

Plaats reactie