Motorloop (bij koude start)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joy

Bericht door Joy » 16 okt 2007, 18:36

Dat met die koude Lambda-sonde herken ik. Dit is mijn 2e E36 en allebei hebben ze dit. De 1e km na een koude start is de motor een beetje bokkig en levert ie niet z'n normale kracht. De verbruiksmeter staat bijv. bij 80 km/u ergens op 13 liter te hangen. En dan na een km ongeveer ineens ploep normaal vermogen en accelereert met dezelfde hoeveelheid gas wel. Je kan er in 1 keer doorheen drukken door meer gas te geven, maar om de motor te ontzien doe ik dat niet. Alhoewel Peter ook wel eens gelijk kan hebben.

DDX

Bericht door DDX » 16 okt 2007, 19:38

tja eerste 10 minuten staat mijn auto ook hele buurt wakker te bleren
als toeren dan wat inzakken is alles heel wat beschaafder 8)

Paul

Bericht door Paul » 16 okt 2007, 22:15

Zelfde hiero... alleen loopt mijne altijd 1100 toeren stationair vanwege de AlphaN... met koude motor is het soms net of er andere nokkenassen inzitten.. maar schokken en bokken is er niet bij....hij loopt dan gewoon wat onregelmatig en idd, dieselgeluid!

eenmaal warm.......... :lol:

Janno

Re: Motorloop (bij koude start)

Bericht door Janno » 26 feb 2008, 22:35

Het komt me bekend voor al klinkt het zowel letterlijk als figuurlijk niet als muziek in mijn oren. Mijn Ferrari 360 loopt na een koude start wel heel onrond, de uitlaten lijken wel vuurspuwende draken waaruit in intervallen van iets meer dan een seconde telkens witte rookpluimen worden geblazen. Maar na een minuutje is het een juweeltje :D

Groet, Janno

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 feb 2008, 23:17

Zo. 360. Prachtig. In het subforum:"mijn auto" kun je je verhaal kwijt Janno. Welkom.

Jan Speed

bokken

Bericht door Jan Speed » 27 feb 2008, 00:34

op een sportblok zit vaak ook een erg licht vliegwiel. Samen met een nokkenas met een vrij agressief in- en uitlaat timing (zelfs nog met Vanos of VTEC)
Dat speelt de motor parten vlak na de koude start. Daar komt dat bokken vandaan. Er is gewoon niet genoeg vliegwielmassa om het blok meteen soepel rond te laten draaien.
Een motor met een hele hete nokkenas (= veel overlap tussen in en uitlaat = tijd dat inlaat en uitlaat tegelijk open zijn. Dit is noodzakelijk voor gaswissel op hoge toeren.) draait optimaal op hogere toeren en sub-optimaal op lage toeren. Ook bij warme motor. hierdoor is de dynamische compressieverhouding bij lage toeren gewoon aan de lage kant, pas als het blok 'on cam' komt gaat het soepel draaien omdat de overlap dan niet hinderend meer is voor de dynamische compressieverhouding.
VANOS en VTEC varieren de kleptiming en dus ook de overlap en moeten dit bokprobleem dus grotendeels compenseren. (VTEC varieert ook nog eens de lichthoogte. van VANOS weet ik dat niet)

Dan is er ook nog het fenomeen van brandstof condensatie in het inlaattraject (wall wetting). Bij de koude start is de motor koud en dus de inlaatkanalen ook nog, de brandstof die wordt ingespoten moet zich mengen in de lucht maar dat is moeilijk als het blok steenkoud is, soms vallen er dan ook druppels benzine uit het mengsel en slaan neer op de koude inlaatwanden. Soms bevriest er ook kortstondig even wat mengsel. (vroeger had je dan een bevroren carburateur) In beide gevallen bereikt er dus tijdelijk even te weinig brandstof de cilinder (waarvan ook de wanden nog koud zijn) en het gevolg is heel even een te arm mengsel om lekker te draaien >> bokken. Als de motor dan toch al weinig vliegwiel heeft is dat bokken nog duidelijker aanwezig

Bij een V8, V10 of V12 is dat minder relevant want daar heb je meer zuigers en krukasmassa en ontsteekmomenten om het blok toch soepel aan de gang te houden.

mijn 6cil 3.0L m30 BMW heeft vrij weinig vliegwielmassa iets van 9kg, mijn Volvo 2,3L 4cil heeft absurd veel vliegwielmassa 14,7kg, ondanks dat de BMW 6 cil en 700cc meer inhoud heeft draait de Volvo direct na de koude start veeeeeel soepeler rond. De BMW bokt na een koude start, de Volvo nevernooit. Volvo is een laagtoerige turbomotor met dus ook een zero overlap turbo-cam, BMW is een vrij hoogtoerige NA motor met een 264 graden cam met wel redelijke overlap. Dat verklaart veel.

ik zeg: koud sportblok en bokken, het hoort bij elkaar.

RVV

Bericht door RVV » 27 feb 2008, 00:45

Leerzame uitleg !

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 feb 2008, 07:21

ik zeg: koud sportblok en bokken, het hoort bij elkaar.

Dat pas dan wel weer bij een M3, die heeft in het begin ook even de bokkepruik op, maar naar een 1/2 km of zo, is dat weer verdwenen.....

Plaats reactie