Motorloop (bij koude start)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Motorloop (bij koude start)

Bericht door RVV » 03 okt 2007, 23:51

M3 S54 motoren staan niet bepaald bekend om hun zijdezachte loop bij koude start. Sterker nog de eerste paar honderd meter is het ronduit lachwekkend als je niet met een fluwelen voet gas geeft. Bokken en inhouden zijn normale verschijnselen, en zolang de olie nog niet de bedrijfstemperatuur heeft bereikt is de motorloop rauw en oncomfortabel.

Dit vergeef je de motor allemaal zodra de temperatuur van de olie optimaal is, dan loopt ie echt megasoepel en smeuig qua gas oppakken.

Dan kan het feest ook echt beginnen.

Maar omdat ik eigenlijk geen ervaring heb met andere hoogvermogende en hoogtoerige atmo's vroeg ik me af of dit alleen voor de S54 motor geld?

Mijn familiecruiser de 325i pakt altijd lekker op, koud, warm, heet, maak niet uit, hetzelfde vond ik van de 130i, altijd een mooie loop.

Het gevaar daarvan is dat je mischien iets te vroeg veel vermogen aanspreekt (als de motortemperatuur nog niet optimaal is). Want dat is weer een pluspuntje van een beroerde loop tijdens koudstart, je blijft ook rustig rijden totdat de olie op temperatuur is.

Hoe zijn de ervaringen met bv de VTEC motoren die tot wel 9000 toeren draaien van Honda, of de hoogtoerige RS4 motor ? Of eventueel Ferrari motoren ? Alemaal bij koude start natuurlijk.

Netzo ? Of is de S54 ansich een juweel van een motor een uitzondering in motorenland ? En wat is de voornaamste oorzaak ? Ik heb wel eens iets gelezen over scherpe nokkenassen.. maar dat is meer van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 03 okt 2007, 23:59

Tundra brult vanaf het moment dat ik hem start totdat ik hem uitzet :P

335i ook trouwens, al rijd ik die altijd netjes warm.

( BTW Rico, waar is die poll van vanmiddag gebleven, over welk merk je vertegenwoordigd ?? )

RVV

Bericht door RVV » 04 okt 2007, 00:05

Sander die poll liep helemaal in de soep :? Ik denk een forumbug ofzo, ik had hem naar een apart gedeelte verplaatst om te testen en in de lijst stonden een aantal merken dubbel vermld en er ontbraken ook een aantal merken, na 5 keer aanpassen klopte er nog geen reet van en toen was ik het zat :lol:

Volgende keer probeer ik het nog wel een keer.

maar nu weer on topic ! :wink:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 04 okt 2007, 00:09

De mijne loopt nu niet echt beroerd als ie koud is, maar bokt en stottert soms wel even. Maar dat komt eerder door de modificaties die ik aangebracht heb dan door de standaard setup. Een VTEC motor loopt bij lage toeren gewoon op een ''relatief'' normaal nokprofiel. Pas bij hoge toeren schakelt ie over op de scherpe nok van de nokkenas. Dat is toch wel een groot voordeel van het VTEC systeem vind ik.

Maar over het algemeen lopen motoren met een hoog specifiek vermogen pas het mooist als ze echt warm zijn.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 okt 2007, 00:11

Die van mij loopt de eerste km's ook niet echt soepel. Beetje bokkerig.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 okt 2007, 00:12

Ik weet het niet Rico maar die S54 wat ik had in de Z3 M liep heel mooi, ook koud, en ook na tuning en ook zelfs nog mooier na de schrik scherpe nokkenassen erin gezet te hebben....dus het verhaal klinkt me voor die motor toch wat vreemd in de oren, maar weet ook niet precies hoe jij het bedoelt...

maar kan het niet zijn dat jou koudestart censor oid niet meer goed fuctioneert? dan kun je ook zoiets hebben... lijkt in elk geval iets met een koude loop regeling te maken te hebben...toch eens in verdiepen kerel. :roll:

RVV

Bericht door RVV » 04 okt 2007, 00:15

volgens Andre is het heel normaal en algemeen bekend bij de S54 (ook op de buitenlandse M fora) Het is overigens VOORAL afhankelijk van je eigen voet. Als je heel rustig gasgeeft is er weinig aan de hand, maar waag het niet om per ongeluk de sportknop in te drukken..

Feit blijft dat ie pas echt mooi loopt als de olie echt warm is.

Marc R

Bericht door Marc R » 04 okt 2007, 05:35

2.7TT van de RS is ook geen lekkertje zo uit bed.....extra luchttoevoer enz maken dat ie klinkt als een ouwe koe.

Maar als ie warm is gaat het wel. :)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 okt 2007, 07:27

Dat compressor apparaat van Albert loopt koud ook heel rustig...

Heb je misschien altijd in sportstand staan Rico???? ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 04 okt 2007, 11:24

Dat zou inderdaad kunnen door die sportstand terwijl de motor koud is, die leuke gimmick had de Z3 M coupe S54 mk2 niet...misschien is het dat wel, maar daar heb ik geen ervaring mee, immers het kan zijn dat je als je de motor uitzet alles weer in basis instelling gaat en je dus altijd de sportstand in moet schakelen als je weer hebt gestart??

Femme

Bericht door Femme » 04 okt 2007, 11:28

De Alpina Roadster S heeft ook een beroerde loop bij een koude motor. Filerijden is dan geen pretje. Buitenlandse eigenaren melden ook dat ze last hebben van 'kangarooing'.

Hetzelfde blok in een wat minder getunede variant doet het in de B10 3.2 Touring wel erg braaf. De gasrespons is in die auto echter nogal beroerd vergeleken met de Roadster S. Als je op en van het gas gaat stijgen en zakken de toeren bij de Roadster S erg snel, bij de B10 zit er een sterke vertraging in. Wellicht een zwaarder vliegwiel dat ervoor zorgt dat het toerental wat gelijkmatiger blijft?

Michel P

Bericht door Michel P » 04 okt 2007, 11:49

Mijn toch redelijk opgefokte 4 cylinder loopt gewoon gelijk zonder te bokken, wel merk je dat de vloeistoffen nog op temperatuur moeten komen, nieuwe KMS is daar in mijn ogen verantwoordelijk voor.

Michel

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 04 okt 2007, 12:47

De 318is rijdt redelijk soepel bij een koude motor, altijd warm rijden. Daarna is het M42 blok tot van alles in staat.

Dit zal Hugo jullie voordoen, de volgende CPZ :wink:

Pieter///M3

Bericht door Pieter///M3 » 04 okt 2007, 13:00

Het is niet alleen bij een S54 een probleem ,ook de voorgangers zowel de 3.0 als de 3.2 hebben dezelfde koud loop nukken.
vooral met mijn vorige e36 m3 met SMG reed ik regelmatig de straat uit alsof ik mijn eerste rijles had.
Met de E46 gaat het iets beter omdat ik dan zelf de koppeling bedien en er iets meer gevoel in kan leggen.
Ik heb me laten vertellen dat het iets met emissie eisen te maken heeft .
Wat ik wel zeker weet is dat als je de luchtpomp uitschakeld door het relais eruit te trekken , het zo goed als weg is.

Gr. Pieter

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 04 okt 2007, 13:49

mijn s38 loopt ook kl#te als ie koud is.. zosnel vloeistoffen op temp loopt ie soepel. vorige blok precies tzelfde en bij maat zijn e36 3,0 m ook tzelfde en zover ik weet hebben de meeste m blokken dit wel..

Roy

Bericht door Roy » 04 okt 2007, 15:18

Ik zelf rijd een BMW 325ci e46 uit 2003 en heb dit ook wel. De eerste minuutjes loopt het gewoon wat minder lekker. Je hebt wat meer het bokkige.. alsof je voor het eerst in een auto wegrijd zegmaar. Niet extreem, maar toch.. je merkt het wel.

Dutch

Re: Motorloop (bij koude start)

Bericht door Dutch » 04 okt 2007, 15:39

Rico v Velzen schreef:Maar omdat ik eigenlijk geen ervaring heb met andere hoogvermogende en hoogtoerige atmo's vroeg ik me af of dit alleen voor de S54 motor geld?
Goed, die tweeliter in mijn sateetje is hoogvermogend noch hoogtoerig, maar het is desondanks alsof je op een rodeopaard zit, die eerste halve kilometer 's ochtends...

Tenminste, als ik het top-performance-programma via de OBD-poort inprogrammeer (ik heb zo'n zelfprogrammeerkastje). Eén trapje lager en de elektronica lijkt al veel beter afgestemd op de hardware.

Dus is het niet gewoon een keuze van BMW om te kiezen voor maximale prestaties bovenin ten koste van een zijdezachte stationairloop?

Dutch

Bericht door Dutch » 04 okt 2007, 15:44

Pieter///M3 schreef:Ik heb me laten vertellen dat het iets met emissie eisen te maken heeft .
Wat ik wel zeker weet is dat als je de luchtpomp uitschakeld door het relais eruit te trekken , het zo goed als weg is.
Een trucje dat bij mij redelijk werkt in die sportstand, is niet meteen starten maar eerst 'voorgloeien' (kuch) totdat alle lampjes uit zijn. Dan heeft de ECU de juiste benzinedruk kunnen vaststellen, wat blijkbaar enigszins scheelt met bokken.

markk

Bericht door markk » 04 okt 2007, 17:08

volgens Andre is het heel normaal en algemeen bekend bij de S54 (ook op de buitenlandse M fora) Het is overigens VOORAL afhankelijk van je eigen voet. Als je heel rustig gasgeeft is er weinig aan de hand, maar waag het niet om per ongeluk de sportknop in te drukken..
Hehehehe, dat had ik ook al gemerkt. Ik druk altijd direct, default, na het starten de "sport" knop in. Moet je niet doen als ie koud is :-)

Met andere auto's (206gti, Impreza, e30 M3, EVO, BoxsterS) nooit problemen gehad. e30 m3 staat er wel om bekend dat je hem niet moet starten, paar seconden laten lopen en dan weer afzetten. Moter loopt nl. erg rijk, zeker bij koude start. Starten en afzetten betekent dan een verzopen blok en bougies droogmaken. Maar goed, dat is ook een Sxx (S14) blokje ...

Mark.

Knot

Bericht door Knot » 04 okt 2007, 17:41

Misschien loopt een SDI zelfs wel lekkerder als is ijs en ijskoud is :)

Pescatore

Bericht door Pescatore » 04 okt 2007, 17:49

Indertijd met een bijbaan waarvoor ik met Ferrari's e.d. moest werken viel me ook op dat deze de eerste paar km best schokkerig reden, al had dat veel te maken met de F1 bak (360 modena had hier nogal last van). De oudere modellen leken hier ook meer last van te hebben dan de gloednieuwe Ferrari's. Was alles eenmaal lekker warmgedraaid dan kon er wel soepel gereden worden.

Oudere Ferrari's hadden ook soms het probleem dat deze niet meer wilden starten na een lange rit; even afkoelen en weer opnieuw beginnen dus :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 okt 2007, 18:15

Mijn M3 3.0 en 3.2's lopen wel iets rauwer als je start, en ongveer 1000 RPM ipv 600. Maar niet dat je er niet mee zou kunnen rijden, je hoort het alleen iets.

Ligt er ook aan hoe je warm rijd denk ik, ik rij koud haast net zo als dat ik warm normaal rij, zeg maar rond de 3000-3500 RPM opschakelen en gewoon een beetje overal aan de limiet houden. Je hebt er ook die rond de 2000 RPM blijven kutten maar dat moet je imho niet doen, duurt het helemaal eeuwen voor je olie warm is.

Als je op die lage toeren blijft dan schakelen die SMGI bakken ook voor geen meter, hakkelen en doen.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 04 okt 2007, 18:22

Mijn M3 net zo, ook enigsinds inhouden en soms wat bokken.
Is trouwens wel verschillend soms is er helemaal geen spraken van bokken en nukken.
Wel maakt motor koud altijd veel meer lawaai(brullen) dan warm. Als de motor warm is loopt hij mooi rustig.
De bak schakelt koud ook erg stug, maar dat komt voornamelijk omdat er weer iets dikkere olie inzit dan voorschrift, eenmaal warm gaat het goed.

Pascal

Bericht door Pascal » 04 okt 2007, 18:24

Welliswaar geen Atmo,maar subaru gtt's my 99 en 00 hadden het ook;een beetje inhouden tussen 2 en 3k rpm de eerste km na koude start;had te maken met de lambdasonde ivm milieu -eisen dacht ik.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 okt 2007, 18:28

Scheelt dat ik er met de 328i geen last van heb maar das ook geen hoogtoerige machine al klinkt dat wel zo :)

Plaats reactie