135i vs e92 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 00:43

Dat is het hele punt Tom.

Een e46 M3 van 5 jaar oud voor 30000 euro, 10K tuning er op en je hebt OOK een performance bargain..

Het eeuwige vergelijken van tunings auto's VS standaard auto's draait toch steeds op hetzelfde uit..

Daarbij ben je nooit klaar met tunen.. niet dat met het tunen iets mis is, ieder zijn liefhebberij..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2008, 00:50

Het is ook een centenkwestie natuurlijk, dat staat ook in dit topic.

Stel je hebt een M3 en een 135i.

M3 kan je ook voor 10K allerlei spul op zetten zoals een drexler diff ipv dat M ding, Intrax schokbrekers en nog wat spulletjes ala gewichtsreductie.

Doe hetzelfde met een 135i. maar ipv gewichtsreductie koop je een chip met meer PK's om even een zijweg te nemen.

Kost je 135i 70K.
M3 kost je 130K.

Dus ben je in feite 60K kwijt voor wat extra PKtjes.

Het is net hoe je tegen zo'n machine aan kijkt. Wil je iets wat compleet af is en heb je de centen dan laat je het bij een M3 en denk je flikker op met die tuning.

Anderen kijken tegen een auto aan als een ding met 4 wielen waar een stuur in moet zitten, PK's en een goed onderstel en voor de rest moet zo'n ding zo hard mogelijk gaan. Wat voor merk daar dan op staat lekker boeiend. Voor zo'n publiek is een 1 serie tunen interressanter als een M3 kopen.

Laat ik het zo stellen: Als je al niet tevreden bent met een 135i onderstel en dat spul moet er onderuit, dan doet een M3 onderstel je waarschijnlijk ook niks. Dus raak je uiteindelijk evengoed met zo'n auto naar een bedrijf als Intrax of je nu een M3 gekocht had of een 135i.

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 feb 2008, 08:19

Ik ga gewoon binnenkort proefrijden in een M3 E90/92 en wil dan in een uur ofzo voelen wat ik al dan niet mis naar MIJN idee en niet dat van een ander en of het mij dat waard is, ik zal iig een hoop centen missen. :lol:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 26 feb 2008, 08:26

Bert ///M3 schreef:Het is ook een centenkwestie natuurlijk, dat staat ook in dit topic.

... Kost je 135i 70K....
ha Bert! fout, fout, een behoorlijk complete standaard 135i (met o.a. een af-fabriek toponderstel en topremmen) kost, met Schnitsel chip, Euro 52.000! :lol: :lol: :lol:. Wat we er ook allemaal over zeggen die 135i, een ding is duidelijk: gewoon reeeeeeeeete goedkoop voor zo'n prachtbak. Ok, ik ga weer terug in mijn mand...

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 26 feb 2008, 08:42

52k standaard ja, maar we hebben het hier niet over standaard want die wil blijkbaar niemand.
Ik denk dat Bert met zijn 70k na al die aanpassingen dichter bij de waarheid zit. En dat is toch al weer serieus geld.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 feb 2008, 08:58

Robin schreef:Ik ga gewoon binnenkort proefrijden in een M3 E90/92 en wil dan in een uur ofzo voelen wat ik al dan niet mis naar MIJN idee en niet dat van een ander en of het mij dat waard is, ik zal iig een hoop centen missen. :lol:
Benieuwd naar JOUW mening........................... :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 26 feb 2008, 09:06

Thom schreef:52k standaard ja, maar we hebben het hier niet over standaard want die wil blijkbaar niemand.
Ik denk dat Bert met zijn 70k na al die aanpassingen dichter bij de waarheid zit. En dat is toch al weer serieus geld.
Ha Thom. Ik hou hem zo als die is, fantastische bak! Geen chip, maar wel de PP parts. Gewoon, voor het leuk en het is opsmuk maar volstrekt niet nodig. Voegt geen barst toe in prestaties of wat dan ook; categorie hele dure spiegeltjes en kraaltjes. Nee hoor, met net iets meer dan 50K ben je er.

Andre is een racer. Hij pakt volgens mij ieder model aan. Ik bedoel dan geen fotomodel, maar een auto. Er is geeneen consumenten auto geschikt voor (semi)professioneel rijden.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 26 feb 2008, 09:23

Ok, duidelijk. De wagen lijkt mij ook prima voor 99% van de kopers. Wegligging zal dikke prima zijn en het vermogen ook meer dan voldoende.

En dat je je auto naar je eigen smaak aankleedt is natuurlijk niets mis mee!

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 26 feb 2008, 10:03

Robin schreef:Ik ga gewoon binnenkort proefrijden in een M3 E90/92 en wil dan in een uur ofzo voelen wat ik al dan niet mis naar MIJN idee en niet dat van een ander en of het mij dat waard is, ik zal iig een hoop centen missen. :lol:
[img:450:271]http://static.autoblog.nl/images/wp2008 ... 815%29.jpg[/img]

Autoblog over de E90M3, met ook Paul Vlasblom aan het stuur...
http://www.autoblog.nl/video/big/bmw-m3-sedan.html

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 feb 2008, 10:09

Naar beneden scrollen, maar goed dat ie hier ook even staat.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 2&start=75

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 feb 2008, 11:35

Bert zijn posts zijn het heel erg goed.

Ook een M is voor mij niet klaar. Sperdiff s van M bijvoorbeeld zijn lang niet zo mooi als een drexler. Om even 1 ding te noemen en zo zijn er wel meer zaken.

Ik heb destijds mijn e46 m3 verkocht, omdat ik liever in een 130i de weg op ga. Paar aanpassingen erop en het is gewoon voor mij een heerlijke lekkere gooi en smijt auto. Ding geeft me zoveel plezier. Ik denk niet eens terug aan welke M ook. Zat eergisteren in een M6. Ik krijg er echt niet het hebbe gevoel van. Zelfde geld voor e92 m3. Het probleem is niet M. M maakt mooi spul maar ze zijn doorgeslagen op luxe autobahn knallers en dat is eigenlijk al begonnen bij e46 m3.

Kijk maar eens op de circuits forums etc.

Van de e36 m3 zie je heel veel race auto s hobby trackday auto s. Van de E46 m3 die ook al voor leuke prijsjes aangeboden wordt zie je heel weinig rond rijden. De e46 die je dan nog wel eens op circuit ziet zijn dan meestal e46 sedan. Die auto is gewoon te bullig te groot niet wendbaar genoeg voor spielerij. E46 GTR zeggen jullie dan klopt maar ik bedoel niet full blown race auto s. Nee liefhebbers die een trackday auto bouwen. Deze mensen slaan een complete generatie e46 m3 over incl de e92 m3 en de volgende.
De 1 serie neemt dat bijltje over. En M zou dat eigenlijk ook moeten doen om weer een M cult car te creeren zoals de e36 m3. Zolang die niet komt zal in amerika de 135i die cult status krijgen en niet een M model als een e92 m3.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2008, 11:56

Hm dat weet ik nog zo net net. Langs de ring zie je wel een hoop E46 M3's en E46 M3 CSL's met wat minimale aanpassingen, setje kuipstoelen enz. Maar die dingen kosten ook minder in DL natuurlijk. En ik vind het dan vaak niet echt trackday auto's, een setje andere stoelen maakt nog geen racer.

Maar waarom zou je een E46 kopen als het verschil met een E36 onderhuids minimaal is, je 10-20K extra betalen moet, en vervolgens veel meer werk hebt om hem klaar te krijgen. Beetje opgebouwde E36 M3 trackday auto zit je ook aan bedragen waar je een gebruikte E46 M3 voor op het pad hebt staan tegenwoordig. Of anders gezegd het is net als 135i vs E92 M3: Als je een E36 racer bouwt ben je sneller voor hetzelfde geld als met een E46.

Speelt ook het verhaal van de early adopters, voor een E36 is eigenlijk alles al uitgevonden en voor een E46 moet je er meestal duur aan. Die S54 motor schijnt ook veel lastiger te zijn, een E36 3.0 blok geeft meestal geen krimp terwijl de olie bij wijze van spreken op 150 graden staat terwijl dat nieuwe spul al bij het minste of geringste in noodloop slaat.

Als ik op de USA clubrace forums zie dan zie je eigenlijk dezelfde tendens, die beginnen ook net een beetje over te stappen naar E46's. NASA of SCCA Clubrace daar moet je een beetje vergelijken met de ZAC hier zeg maar.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 26 feb 2008, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 26 feb 2008, 11:57

Shit seg...

de 135i is de nieuwe GTT :twisted:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 feb 2008, 12:02

Tja kris jij hebt de echte parel in handen. Lucky bastard:)

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 26 feb 2008, 12:04

anderzijds dre,

als ik nu een tracktool zou kopen, zou het een e46m3 zijn...

geometrie is toch iets moderner dan de e36.

Denk dat bert gelijk heeft, binnen 2 jaar gaat de e46'ers even talrijk zijn als de e36'ers nu...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2008, 12:13

Hm nee.

E46 heeft wel wat voordelen dat er standaard bredere banden op kunnen enz. Maar dat is eigenlijk triviaal omdat je ook met verbredingssets kan werken enz.

Als je naar de geometrie zelf kijkt dan zit er maar heel erg weinig verschil tussen een E36 M3 en een E46 M3. Niet de upgrade waard in elk geval voor het gehannes met electronica wat je er voor terug krijgt.

Of stel het zo:
Ik denk dat je met een E36 M3 van tussen de 20K en 30K euro (als je het werk zelf doet) op slicks een 1.55 op Zandvoort zonder meer mogelijk is, mits je zelf sturen kan.

Ga je dat met een E46 M3 proberen, dan heb je voor die 30K net een tweedehands auto staan en moet je nog beginnen bij wijze van spreken.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 12:58

Andre zal zeker een goed punt hebben betreffende het weinig zien van e46 M3's in de race scene.. Aan de andere kant zijn de argumenten van Bert, eigenlijk nog te kostbaar en weinig meerwaarde tov een e36 ook goed te begrijpen..

Maar let wel de BMW e46 M3 is nooit als race auto aangeboden door BMW.. ja oke de GTR, maar die heeft een V8 en geen 6 in lijn M motor ofzo.

Netzo min zal de e92 M3 als race wagen worden aangeboden.. Die AMLS M3 heeft natuurlijk netzo weinig met een e92 M3 te maken als een 116i met een M6. Datzelfe was ook van toepassing op de e46 M3 GTR.

Op een gegeven moment gaan de e36 racers echt wel het veld ruimen en zal de e46 M3 voor de hobby racer in de plaats komen.. OF mischien dan toch wat Andre zegt de 1 serie, maar dan wel een 130i hatch en geen 135i turbo ofzo.. want turbo's draaien na 1 race al naar de kloten..

BMW heeft al een race klasse met de 130i cup. logisch is inderdaad dat racers in de toekomst om de 1 serie verder gaan borduren, mede door de relatieve betaalbaarheid van een 1 serie raceauto.

Kaal EX/EX belasting koop je een 130i voor een 2300 euro (plus minus) Met 15 tot 20K euro aanpassingen heb je een ultieme race auto.

DAN loont het ook niet om een e46 M3 waar alle belasitngen al op zijn afgerekend om te bouwen tot een race auto. Dan blijft het oudere techniek voor dezelfde prijs,.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 feb 2008, 13:05

voor 2300 rico mag je mij wel een paar brengen:)

Dat de 135i turbo s stuk gaan. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Die amerikanen willen allemaal met dat ding het circuit op. Dus hoe dat stand houdt zullen we mee maken dit jaar.

In maart worden de eerste uitgeleverd in de usa. Ramme met die dingen op trackdays liefst bij 35 graden buiten temperatuur.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2008, 13:13

Met de 335i hadden ze in het begin mega problemen. Maar nu er standaard oliekoelers op zitten schijnt het al stukken beter te zijn.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 26 feb 2008, 13:13

Op E90post zijn ook veel verhalen over kapotte turbo's voorbij gekomen. Dit zullen ze inmiddels op de .35i modellen toch wel opgelost hebben?

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 26 feb 2008, 13:15

Rico v Velzen schreef: Kaal EX/EX belasting koop je een 130i voor een 2300 euro (plus minus) Met 15 tot 20K euro aanpassingen heb je een ultieme race auto.
:shock:
Dan zet ik mijn Frans koekblik direct op Marktplaats en fiets naar Nobracars...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 13:18

sorry nulletje vergeten :lol:

Wat betreft kapotgaan turbo's, dat is toch algemeen bekend dat dat gebeurt tijdens hard core racen ?

Ik bedoel ik heb het nu even niet over hobby matig trackday rijden.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 26 feb 2008, 13:23

Rico v Velzen schreef:sorry nulletje vergeten :lol:

Wat betreft kapotgaan turbo's, dat is toch algemeen bekend dat dat gebeurt tijdens hard core racen ?

Ik bedoel ik heb het nu even niet over hobby matig trackday rijden.
Impreza's, EVO's, RX7's en Skyline's zijn toch redelijk betrouwbaar in de racerij, niet?!

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 feb 2008, 13:24

nou rico das niet helemaal waar.

In de rally rijden ze al jaren met turbo s. Dus de techniek bestaat al jaren.

Zelfs in de f1 heeft bmw wel met turbo s gereden.

Hier komt bij de .35i eigenlijk een atmo motor is met 2 hele kleine turbos die nauwelijks werk doen. En er zijn ook heel wat 3.2 e46 motoren geploft. Dus ook atmo s kunnen stuk.

Maar ik ben heel nieuwsgierig naar die amerikanen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 13:33

Ja oke, maar die turbo's in rally auto's gaan denk ik welgeteld 1 dag mee (bij wijze van spreke dan)

Ik begrijp wel dat turbo techniek zodanig betrouwbaar te maken is dat het niet stuk gaat, alleen zal daar ook een prijskaartje aanhangen denk ik.

Een motor waar geen turbo opzit, betaal je ook niet voor de eventuele problemen met een turbo. (lees betrouwbaarder)

MAAR:

We moeten er geen pro contra turbo discussie van maken, en al helemaal niet als het over racen gaat,want uiteindelijk hebben we het over straatauto's de 135i vs e92 M3 :wink:

De mooiste oplossing zou gewoon wezen een 1 serie als M model. de huidige 3 liter zodanig doorontwikkelen dat je een 6 in lijn hebt met 320pk, 6 gaskleppen erop en klaar.

Die ruimte moet het .30i blok toch makkelijk hebben ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wimo en 3 gasten