Samenwerking tussen Ayrton Senna en Honda voor de NSX

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Samenwerking tussen Ayrton Senna en Honda voor de NSX

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2008, 13:52

Samenwerking tussen Senna en Honda, om de NSX te ontwikkelen tot een supercar.

[img:430:323]http://img174.imageshack.us/img174/946/ ... nnauq2.jpg[/img]

De samenwerking tussen Ayrton Senna en Honda is interessant. Ik plaats dit even een apart draadje, om andere NSX draadjes niet te vertroebelen. Het gaat mij namelijk puur om de samenwerking. Het hoe, wanneer, waarom en het resultaat.

Dat Ayrton Senna heeft meegeholpen met de ontwikkeling van de NSX, is bij bijna iedere autoliefhebber wel zo'n beetje bekend. Maar ik vroeg me weleens af, in hoeverre hij hier echt bij betrokken was. Reed hij 1 rondje, was hij langdurig bij het programma betrokken? Allemaal vragen, omdat ik het een bijzonder interessante move vindt van Honda. Zowel qua technische ontwikkeling en innovatie, maar ook op het gebied van marketing. Maar is het nou de techniek, of de marketing die profiteerde?
Honda had tenslotte de vraag aan zichzelf gesteld of ze de beste supercar konden bouwen. Daarbij definieerden ze eerst de term 'beste supercar'. De auto moest lichter, sneller en vergevingsgezinder worden. Maar in tegenstelling tot andere supercars moest hij makkelijk te rijden zijn, zoals een Civic, en net zo betrouwbaar. En om hun zelfbedachte definitie te creeren trokken ze werkelijk alles uit de kast binnen dit nieuwe kader.

Ayrton Senna bemoeide zich in de laatste fasen van het pre-productiestadium intensief met de ontwikkeling van de Honda NSX, om de wegligging en het weggedrag te verbeteren. In eerste instantie had hij ook al opmerkingen gemaakt ten aanzien van het chassis en dan met name de stijfheid. De auto was net zo stijf als concurrenten van Porsche en Ferrari, maar Senna vond dat niet genoeg. Hij wilde meer stijfheid. 8 maanden later was de auto 50% stijver geworden. Senna tilde de auto naar een hoger plan volgens de diverse bronnen, maar ik zou wel willen weten hoe intensief de samenwerking in dat deel van het NSX project verliep. Vanaf dat moment ging hij de auto finetunen qua onderstel afstellingen. Voor zover ik heb weten te vinden duurde dit testwerk slechts een dag. Is dat waar? En was een dag testen voldoende voor Honda om de auto aan te passen? Als dat zo zou zijn, dan is Senna nog genialer dan menigeen denkt! Na afloop van het pre-productieproces reed hij nog tijdens de introductie voor de wereldpers. Later reed hij nog eens met de Type-R versie.

Senna stond bekend om zijn hoge technische begaafdheid. Testsessies duurden vaak veel langer dan bij andere collega’s. Na een testsessie of qualificatie sloot hij zich op en kwam na een kwartier met soms wel vier A4-tjes verbeteringen aan de wagen naar buiten. De briefings waren vaak eindeloos. Als Senna besprekingen voerde met zijn ingenieurs wilde hij alles tot in de details begrijpen. Begreep hij iets niet dan liet hij het een tweede keer van begin af aan uitleggen en indien nodig een derde en vierde keer. Deze gedrevenheid werkte teamgenoten, waaronder Alain Prost, soms dermate op de heupen dat zij de briefings eerder dan Senna verlieten.

Daarom ben ik wel benieuwd naar hoe Senna het bij de NSX aanpakte? En hoe Honda daarop reageerde? Kreeg hij cart blanche? Waren er ook F1 engineers met wie hij eerder samenwerkte betrokken? Was Senna de kip of het ei? Mocht alles om Senna draaien? Het moest een straatauto blijven, werd er door Senna dan ook op de openbare weg getest? Echt helemaal weten doe ik het allemaal niet, daarom heb ik graag meer input. Dat de samenwerking succes heeft gehad, staat buiten kijf. Dus daarover geen discussie, ik ben gewoon benieuwd hoever die samenwerking ging.

Groet,

Cav

De filmpjes van Senna in NSX-en:
http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=

http://www.youtube.com/watch?v=LmNe14uCrUM

Knot

Bericht door Knot » 25 feb 2008, 14:09

Ik begreep ook dat hij een dag meegedraaid had, knap wat hij in die korte periode heeft overgedragen dan!

Die testrit voor de pers was toch dat filmpje met die witte sportsokken in nette schoenen (staat me iets van bij)? 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2008, 14:16

Ja dat is het filmpje wat ik heb geplaatst, de onderste.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 feb 2008, 14:57

Had het nog gezegd in topic van Danny NSX: vertelt mijn vriendin vorige week zo tussen neus en lippen door dat ze Ayrton Senna ontmoet heeft, 1,5 week voor zijn ongeluk. Ze werkte toen bij een sponsor van Senna en hij kwam op de AutoRAI langs. Best bijzonder eigenlijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2008, 15:13

Je post was aanleiding om dit draadje hier te starten, zonder daar een discussie te starten die er niet hoort. :)

Een kennis van ons uit de UK was engineer van Senna voor de race op Imola dat jaar (was dat Japan?). Een eer om voor Senna te mogen werken en dan even later geconfronteerd worden door die crash, waar je zelf dus niet bij kon zijn. Dat raakt je.

Kazimir

Bericht door Kazimir » 25 feb 2008, 15:44

Hier is wat informatie te vinden... maar dat zegt alleen dat hij er een keer in gereden heeft..

http://world.honda.com/history/challeng ... index.html

Ik kan even mijn ex manager van de Honda dealer bellen voor je om te vragen of hij meer weet of het eventueel bij Honda NL kan opvragen. Mocht je dat willen :)

Kazimir

Bericht door Kazimir » 25 feb 2008, 15:47

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2008, 15:59

Powertje schreef:Hier is wat informatie te vinden... maar dat zegt alleen dat hij er een keer in gereden heeft..

Ik kan even mijn ex manager van de Honda dealer bellen voor je om te vragen of hij meer weet of het eventueel bij Honda NL kan opvragen. Mocht je dat willen :)
Doe maar, ik ben benieuwd. :)

Die link is wel interessant, want ze hebben het daar dat ie dus eigenlijk de McLaren F1 moest testen in Japan, terwijl sommige mensen beweren dat de NSX de enige auto is waaraan Senna heeft bijgedragen tijdens het ontwikkelingsproces. De Macca en NSX hebben nogal wat gemeen. Gordon Murray anyone? :)
Zou hij erachter zitten om Senna voor beide auto's te strikken? Hij heeft vrijwel dagelijks in een NSX gereden en ik weet niet hoe zijn contacten met Senna zijn geweest, maar ik denk dat ze verder gingen dan menigeen weet, of niet?

De 2e link vertelt niet veel nieuws ten opzichte van de eerste. Deze had ik ook gebruikt voor mijn 1e post. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2008, 16:02

http://docs.google.com/View?docid=dggtsppm_6cgtnscht

Hier het verhaal van Murray. Wat ook al in een ander draadje, niet zo lang geleden is geplaatst hier. Daarin zegt Murray dat hij samen met Senna bij Honda was, en hij er toen achter kwam dat Senna al bij het project was betrokken. Dus hij had er verder niets mee van doen om die partijen bij elkaar te brengen. My fault.

Kazimir

Bericht door Kazimir » 25 feb 2008, 16:06

Dennis Cavallino schreef:
Powertje schreef:Hier is wat informatie te vinden... maar dat zegt alleen dat hij er een keer in gereden heeft..

Doe maar, ik ben benieuwd. :)

Die link is wel interessant, want ze hebben het daar dat ie dus eigenlijk de McLaren F1 moest testen in Japan, terwijl sommige mensen beweren dat de NSX de enige auto is waaraan Senna heeft bijgedragen tijdens het ontwikkelingsproces. De Macca en NSX hebben nogal wat gemeen. Gordon Murray anyone? :)
Zou hij erachter zitten om Senna voor beide auto's te strikken? Hij heeft vrijwel dagelijks in een NSX gereden en ik weet niet hoe zijn contacten met Senna zijn geweest, maar ik denk dat ze verder gingen dan menigeen weet, of niet?

De 2e link vertelt niet veel nieuws ten opzichte van de eerste. Deze had ik ook gebruikt voor mijn 1e post. :)
McLaren F1... ik denk dat je die F1 iets letterlijker moet lezen, Het was vroeger Honda-Mclaren F1 .. ;) Dat is wat ik daarin lees, enof hij werkelijk aan de echte MclarenF1 (straatauto) heeft bijgedragen vraag ik me zeer af.

Ik heb nog wat informatie van de NSX thuis liggen denk ik, moet er ooit nog een komen ;) aantal keer wat ervaring mee opgedaan :)

Onderhoud is alleen schrikbarend duur! Net gebeld, had het druk, dus Ik ga proberen deze vrijdag even bij de Honda dealer langs te gaan, wie weet wat ik te weten kom ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2008, 16:20

Good thinking, haha, ik ging automatisch uit van de 3 zitter. :lol:

HSR

Bericht door HSR » 27 feb 2008, 22:42

Ik meen me te herinneren dat Senna zelf een goudkleurige NXS had met eigen onderstelafstellingen e.d. Deze wagen was schijnbaar alleen maar door Senna hard te rijden gezien de afstellingen welke vaak onorthodox was bij hem.

Kazimir

Bericht door Kazimir » 28 feb 2008, 11:10

hugo schreef:Ik meen me te herinneren dat Senna zelf een goudkleurige NXS had met eigen onderstelafstellingen e.d. Deze wagen was schijnbaar alleen maar door Senna hard te rijden gezien de afstellingen welke vaak onorthodox was bij hem.
Je ziet hem in de documentaire over zijn leven inderdaad een aantal stukjes in een NSX sturen waaronder.. zijn ding... Donuts draaien! :)...

Maar of dat die NSX goud was weet ik niet.. kan ik thuis misschien wel even opzoeken. :?:

Kazimir

Bericht door Kazimir » 21 mar 2008, 10:46

Even om toch te updaten....

Ik ben aan het mailen met wat contacten.. maar echt snel gaat het niet.. en veel informatie heb ik tot nu toe ook niet gekregen..

Sow just to let you know ;) Zodra er echte informatie is .. zal ik dat hier posten!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mar 2008, 11:52

Ben benieuwd.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 mar 2008, 13:25

Het is een leuk marketing verhaal denk ik.
Hij zal best wel eens in zo`n ding gereden hebben en wat op en aanmerkingen hebben gemaakt maar daar blijft het denk ik bij.
Ze zullen nooit zeggen wat er werkelijk waar van was van die samenwerking, zo kan de myte in stand blijven.

Grtz,Hanz06 :wink:

Plaats reactie