Samenwerking tussen Ayrton Senna en Honda voor de NSX
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Samenwerking tussen Ayrton Senna en Honda voor de NSX
Samenwerking tussen Senna en Honda, om de NSX te ontwikkelen tot een supercar.
[img:430:323]http://img174.imageshack.us/img174/946/ ... nnauq2.jpg[/img]
De samenwerking tussen Ayrton Senna en Honda is interessant. Ik plaats dit even een apart draadje, om andere NSX draadjes niet te vertroebelen. Het gaat mij namelijk puur om de samenwerking. Het hoe, wanneer, waarom en het resultaat.
Dat Ayrton Senna heeft meegeholpen met de ontwikkeling van de NSX, is bij bijna iedere autoliefhebber wel zo'n beetje bekend. Maar ik vroeg me weleens af, in hoeverre hij hier echt bij betrokken was. Reed hij 1 rondje, was hij langdurig bij het programma betrokken? Allemaal vragen, omdat ik het een bijzonder interessante move vindt van Honda. Zowel qua technische ontwikkeling en innovatie, maar ook op het gebied van marketing. Maar is het nou de techniek, of de marketing die profiteerde?
Honda had tenslotte de vraag aan zichzelf gesteld of ze de beste supercar konden bouwen. Daarbij definieerden ze eerst de term 'beste supercar'. De auto moest lichter, sneller en vergevingsgezinder worden. Maar in tegenstelling tot andere supercars moest hij makkelijk te rijden zijn, zoals een Civic, en net zo betrouwbaar. En om hun zelfbedachte definitie te creeren trokken ze werkelijk alles uit de kast binnen dit nieuwe kader.
Ayrton Senna bemoeide zich in de laatste fasen van het pre-productiestadium intensief met de ontwikkeling van de Honda NSX, om de wegligging en het weggedrag te verbeteren. In eerste instantie had hij ook al opmerkingen gemaakt ten aanzien van het chassis en dan met name de stijfheid. De auto was net zo stijf als concurrenten van Porsche en Ferrari, maar Senna vond dat niet genoeg. Hij wilde meer stijfheid. 8 maanden later was de auto 50% stijver geworden. Senna tilde de auto naar een hoger plan volgens de diverse bronnen, maar ik zou wel willen weten hoe intensief de samenwerking in dat deel van het NSX project verliep. Vanaf dat moment ging hij de auto finetunen qua onderstel afstellingen. Voor zover ik heb weten te vinden duurde dit testwerk slechts een dag. Is dat waar? En was een dag testen voldoende voor Honda om de auto aan te passen? Als dat zo zou zijn, dan is Senna nog genialer dan menigeen denkt! Na afloop van het pre-productieproces reed hij nog tijdens de introductie voor de wereldpers. Later reed hij nog eens met de Type-R versie.
Senna stond bekend om zijn hoge technische begaafdheid. Testsessies duurden vaak veel langer dan bij andere collega’s. Na een testsessie of qualificatie sloot hij zich op en kwam na een kwartier met soms wel vier A4-tjes verbeteringen aan de wagen naar buiten. De briefings waren vaak eindeloos. Als Senna besprekingen voerde met zijn ingenieurs wilde hij alles tot in de details begrijpen. Begreep hij iets niet dan liet hij het een tweede keer van begin af aan uitleggen en indien nodig een derde en vierde keer. Deze gedrevenheid werkte teamgenoten, waaronder Alain Prost, soms dermate op de heupen dat zij de briefings eerder dan Senna verlieten.
Daarom ben ik wel benieuwd naar hoe Senna het bij de NSX aanpakte? En hoe Honda daarop reageerde? Kreeg hij cart blanche? Waren er ook F1 engineers met wie hij eerder samenwerkte betrokken? Was Senna de kip of het ei? Mocht alles om Senna draaien? Het moest een straatauto blijven, werd er door Senna dan ook op de openbare weg getest? Echt helemaal weten doe ik het allemaal niet, daarom heb ik graag meer input. Dat de samenwerking succes heeft gehad, staat buiten kijf. Dus daarover geen discussie, ik ben gewoon benieuwd hoever die samenwerking ging.
Groet,
Cav
De filmpjes van Senna in NSX-en:
http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=
http://www.youtube.com/watch?v=LmNe14uCrUM
[img:430:323]http://img174.imageshack.us/img174/946/ ... nnauq2.jpg[/img]
De samenwerking tussen Ayrton Senna en Honda is interessant. Ik plaats dit even een apart draadje, om andere NSX draadjes niet te vertroebelen. Het gaat mij namelijk puur om de samenwerking. Het hoe, wanneer, waarom en het resultaat.
Dat Ayrton Senna heeft meegeholpen met de ontwikkeling van de NSX, is bij bijna iedere autoliefhebber wel zo'n beetje bekend. Maar ik vroeg me weleens af, in hoeverre hij hier echt bij betrokken was. Reed hij 1 rondje, was hij langdurig bij het programma betrokken? Allemaal vragen, omdat ik het een bijzonder interessante move vindt van Honda. Zowel qua technische ontwikkeling en innovatie, maar ook op het gebied van marketing. Maar is het nou de techniek, of de marketing die profiteerde?
Honda had tenslotte de vraag aan zichzelf gesteld of ze de beste supercar konden bouwen. Daarbij definieerden ze eerst de term 'beste supercar'. De auto moest lichter, sneller en vergevingsgezinder worden. Maar in tegenstelling tot andere supercars moest hij makkelijk te rijden zijn, zoals een Civic, en net zo betrouwbaar. En om hun zelfbedachte definitie te creeren trokken ze werkelijk alles uit de kast binnen dit nieuwe kader.
Ayrton Senna bemoeide zich in de laatste fasen van het pre-productiestadium intensief met de ontwikkeling van de Honda NSX, om de wegligging en het weggedrag te verbeteren. In eerste instantie had hij ook al opmerkingen gemaakt ten aanzien van het chassis en dan met name de stijfheid. De auto was net zo stijf als concurrenten van Porsche en Ferrari, maar Senna vond dat niet genoeg. Hij wilde meer stijfheid. 8 maanden later was de auto 50% stijver geworden. Senna tilde de auto naar een hoger plan volgens de diverse bronnen, maar ik zou wel willen weten hoe intensief de samenwerking in dat deel van het NSX project verliep. Vanaf dat moment ging hij de auto finetunen qua onderstel afstellingen. Voor zover ik heb weten te vinden duurde dit testwerk slechts een dag. Is dat waar? En was een dag testen voldoende voor Honda om de auto aan te passen? Als dat zo zou zijn, dan is Senna nog genialer dan menigeen denkt! Na afloop van het pre-productieproces reed hij nog tijdens de introductie voor de wereldpers. Later reed hij nog eens met de Type-R versie.
Senna stond bekend om zijn hoge technische begaafdheid. Testsessies duurden vaak veel langer dan bij andere collega’s. Na een testsessie of qualificatie sloot hij zich op en kwam na een kwartier met soms wel vier A4-tjes verbeteringen aan de wagen naar buiten. De briefings waren vaak eindeloos. Als Senna besprekingen voerde met zijn ingenieurs wilde hij alles tot in de details begrijpen. Begreep hij iets niet dan liet hij het een tweede keer van begin af aan uitleggen en indien nodig een derde en vierde keer. Deze gedrevenheid werkte teamgenoten, waaronder Alain Prost, soms dermate op de heupen dat zij de briefings eerder dan Senna verlieten.
Daarom ben ik wel benieuwd naar hoe Senna het bij de NSX aanpakte? En hoe Honda daarop reageerde? Kreeg hij cart blanche? Waren er ook F1 engineers met wie hij eerder samenwerkte betrokken? Was Senna de kip of het ei? Mocht alles om Senna draaien? Het moest een straatauto blijven, werd er door Senna dan ook op de openbare weg getest? Echt helemaal weten doe ik het allemaal niet, daarom heb ik graag meer input. Dat de samenwerking succes heeft gehad, staat buiten kijf. Dus daarover geen discussie, ik ben gewoon benieuwd hoever die samenwerking ging.
Groet,
Cav
De filmpjes van Senna in NSX-en:
http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=
http://www.youtube.com/watch?v=LmNe14uCrUM
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Je post was aanleiding om dit draadje hier te starten, zonder daar een discussie te starten die er niet hoort. 
Een kennis van ons uit de UK was engineer van Senna voor de race op Imola dat jaar (was dat Japan?). Een eer om voor Senna te mogen werken en dan even later geconfronteerd worden door die crash, waar je zelf dus niet bij kon zijn. Dat raakt je.

Een kennis van ons uit de UK was engineer van Senna voor de race op Imola dat jaar (was dat Japan?). Een eer om voor Senna te mogen werken en dan even later geconfronteerd worden door die crash, waar je zelf dus niet bij kon zijn. Dat raakt je.
- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
Hier is wat informatie te vinden... maar dat zegt alleen dat hij er een keer in gereden heeft..
http://world.honda.com/history/challeng ... index.html
Ik kan even mijn ex manager van de Honda dealer bellen voor je om te vragen of hij meer weet of het eventueel bij Honda NL kan opvragen. Mocht je dat willen
http://world.honda.com/history/challeng ... index.html
Ik kan even mijn ex manager van de Honda dealer bellen voor je om te vragen of hij meer weet of het eventueel bij Honda NL kan opvragen. Mocht je dat willen

- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Doe maar, ik ben benieuwd.Powertje schreef:Hier is wat informatie te vinden... maar dat zegt alleen dat hij er een keer in gereden heeft..
http://world.honda.com/history/challeng ... index.html
Ik kan even mijn ex manager van de Honda dealer bellen voor je om te vragen of hij meer weet of het eventueel bij Honda NL kan opvragen. Mocht je dat willen

Die link is wel interessant, want ze hebben het daar dat ie dus eigenlijk de McLaren F1 moest testen in Japan, terwijl sommige mensen beweren dat de NSX de enige auto is waaraan Senna heeft bijgedragen tijdens het ontwikkelingsproces. De Macca en NSX hebben nogal wat gemeen. Gordon Murray anyone?

Zou hij erachter zitten om Senna voor beide auto's te strikken? Hij heeft vrijwel dagelijks in een NSX gereden en ik weet niet hoe zijn contacten met Senna zijn geweest, maar ik denk dat ze verder gingen dan menigeen weet, of niet?
De 2e link vertelt niet veel nieuws ten opzichte van de eerste. Deze had ik ook gebruikt voor mijn 1e post.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
http://docs.google.com/View?docid=dggtsppm_6cgtnscht
Hier het verhaal van Murray. Wat ook al in een ander draadje, niet zo lang geleden is geplaatst hier. Daarin zegt Murray dat hij samen met Senna bij Honda was, en hij er toen achter kwam dat Senna al bij het project was betrokken. Dus hij had er verder niets mee van doen om die partijen bij elkaar te brengen. My fault.
Hier het verhaal van Murray. Wat ook al in een ander draadje, niet zo lang geleden is geplaatst hier. Daarin zegt Murray dat hij samen met Senna bij Honda was, en hij er toen achter kwam dat Senna al bij het project was betrokken. Dus hij had er verder niets mee van doen om die partijen bij elkaar te brengen. My fault.
- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
McLaren F1... ik denk dat je die F1 iets letterlijker moet lezen, Het was vroeger Honda-Mclaren F1 ..Dennis Cavallino schreef:Doe maar, ik ben benieuwd.Powertje schreef:Hier is wat informatie te vinden... maar dat zegt alleen dat hij er een keer in gereden heeft..
http://world.honda.com/history/challeng ... index.html
Ik kan even mijn ex manager van de Honda dealer bellen voor je om te vragen of hij meer weet of het eventueel bij Honda NL kan opvragen. Mocht je dat willen
Die link is wel interessant, want ze hebben het daar dat ie dus eigenlijk de McLaren F1 moest testen in Japan, terwijl sommige mensen beweren dat de NSX de enige auto is waaraan Senna heeft bijgedragen tijdens het ontwikkelingsproces. De Macca en NSX hebben nogal wat gemeen. Gordon Murray anyone?![]()
Zou hij erachter zitten om Senna voor beide auto's te strikken? Hij heeft vrijwel dagelijks in een NSX gereden en ik weet niet hoe zijn contacten met Senna zijn geweest, maar ik denk dat ze verder gingen dan menigeen weet, of niet?
De 2e link vertelt niet veel nieuws ten opzichte van de eerste. Deze had ik ook gebruikt voor mijn 1e post.

Ik heb nog wat informatie van de NSX thuis liggen denk ik, moet er ooit nog een komen


Onderhoud is alleen schrikbarend duur! Net gebeld, had het druk, dus Ik ga proberen deze vrijdag even bij de Honda dealer langs te gaan, wie weet wat ik te weten kom

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
Je ziet hem in de documentaire over zijn leven inderdaad een aantal stukjes in een NSX sturen waaronder.. zijn ding... Donuts draaien!hugo schreef:Ik meen me te herinneren dat Senna zelf een goudkleurige NXS had met eigen onderstelafstellingen e.d. Deze wagen was schijnbaar alleen maar door Senna hard te rijden gezien de afstellingen welke vaak onorthodox was bij hem.

Maar of dat die NSX goud was weet ik niet.. kan ik thuis misschien wel even opzoeken.

- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Downforce Hans
- Berichten: 12601
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten