Geld vragen voor foto's

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2008, 13:35

GTRene schreef:
luco hornsveld schreef:Gewoon vooraf moeten melden.

Dit is ongeveer hetzelfde als dat ik zeg:
Beste DF-ers volgende keer neem ik de camper en aanhanger mee met de tent en gereedschap en koffie
iedereen vind dat leuk
En als ze dan de koffie op hebben 2,50 per bakkie wil hebben :D :D :D
Wel goede handel trouwens :idea: :idea: :idea: :idea:
hey doe maar :lol: eneuh broodjes kroket gaan der op zo'n dag ook wel in :wink: goed idee 8) :wink:
broodje kroket 7,50 :D :D :D :D

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 feb 2008, 13:36

Zie? We komen er ook wel uit zonder een slotje op het topic te rammen en veel mensen met gemengde gevoelens te laten zitten ;) Niet zo (snel) whinen om slotjes..

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 19 feb 2008, 13:39

Rob Schouten schreef:
Roderic E34T schreef:
Rob Schouten schreef: Rene, dat is bullshit. Als je met deze hobby bezig bent dan kijk je niet op 5€, kun je mij niet wijs maken.
Lees mijn reactie maar eens... :wink:

En ja, ik kijk wel op 5 euro... Ook als ik met mijn hobby bezig ben. :wink:

Bn op ebay al meerdere dingen misgelopen, enkel omdat ik nog niet 1 euro meer wou uitgeven dan mijn maximale bod... :cry:
Ik doelde uiteraard op het circuitrijden. Als je daaraan begint dan moet het niet zo zijn dat het op 5€ aan komt. In dat geval kun je imho beter niet gaan rijden.
Daarom rijd ik ook niet... :mrgreen:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 19 feb 2008, 13:39

Mijn insteek....

Deze keer alle foto's verwijderen en niet te koop aanbieden tenzij hiervoor door de betreffende eigenaren WEL toestemming is gegeven.
( dus niet pas verwijderen als de eigenaar doortoe opdracht heeft gegeven )

Volgende keer in het opgeef-topic duidelijk aangeven dat er fotografen rondlopen bij wie je tegen vergoeding een foto van jouw wagen kunt laten maken.
( Of die er achteraf geld mee willen verdienen, want als je € 5,- per foto vraagt dan verdien je gewoon. )

Zonder deze toestemming geen foto.
Het is en blijft een besloten meeting.

Volgende keer neem ik ook mijn camera mee......
( foto's zijn trouwens gratis, geen probleem......liefhebbers onder elkaar toch !! )

PS : voorstellen doe ik nog wel keertje als ik wat meer tijd heb.... :):)

Boelsphotography

Bericht door Boelsphotography » 19 feb 2008, 13:41

Inderdaad, het was een zeer interessante discussie waarbij de gemoederen misschien soms een tikkeltje opliepen en ik daardoor wel eens de verkeerde woorden heb gebruikt (objectief/subjectief ;)). Ook daarvoor wens ik mij te excuseren bij de desbetreffende personen.

Ik ben nieuw op het forum, het was mijn allereerste keer op Zandvoort en had dus echt geen weet hoe het er aantoe zou moeten gaan.

Ik zal er voortaan rekening mee houden. Maar bij deze kennen jullie dus reeds mijn beleid op vlak van fotografie. :)

Met vriendelijke groeten,

Kristof Boels

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 19 feb 2008, 13:43

Boelsphotography schreef:Jongens, ik heb me daar reeds publiekelijk voor geëxcuseerd. Ik zal er, moest er nog een volgende keer komen, rekening mee houden. :wink:
Laat je hier door niet weerhouden om weer eens te komen.

Maar probeer wat te doen aan de kritiek. :wink:

Bijv. Special price: ipv 5 euro 2,50 euro

Wat meer kletsen en kennis maken dan foto's maken.

De mensen leren kennen en gewoon de gezelligheid in je opnemen en meer genieten dan alleen maar met fotografie bezig te zijn. :wink:
Zeker op zo'n dag.

Allemaal gratis tips!! 8) :D

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2008, 13:45

Roderic E34T schreef:
Boelsphotography schreef:Jongens, ik heb me daar reeds publiekelijk voor geëxcuseerd. Ik zal er, moest er nog een volgende keer komen, rekening mee houden. :wink:

De mensen leren kennen en gewoon de gezelligheid in je opnemen en meer genieten dan alleen maar met fotografie bezig te zijn. :wink:
Zeker op zo'n dag.

jij bent dom :P , met die tips had je mooi een trackday kunnen bekostigen :idea: :idea: :idea:

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 19 feb 2008, 13:46

luco hornsveld schreef:
Roderic E34T schreef:

Zeker op zo'n dag.

jij bent dom :P , met die tips had je mooi een trackday kunnen bekostigen :idea: :idea: :idea:
I know...

Ben te lief voor deze wereld... :oops:

Guiliabc

Bericht door Guiliabc » 19 feb 2008, 13:51

zucht, lijken wel een stel .......
misschien vorige week beter naar de Rai kunnen gaan.
Sory hoor misschien volgende keer een kompleet draaiboek maken en iedereen dit uitreiken als ze belangstelling tonen voor een trackday.
Kunnn we er inzetten over:
verplicht invoegen aan het EINDE van de pitstraat met hoge of lage snelheid en misschien bij welke pilon.
verplicht met groot licht aan rijden of zullen we dimlicht doen?
wie een pitbox huurt voor hoeveel en wie er dan wel of geen gebruik mag maken van gereedschap van een ander en hoeveel ie er dan voor moet betalen.
Hoeveel er voor de koffie in de desbetreffende pitbox gevraagd mag worden en eventueel met of zonder koekje
Wat het toiletgebruik in zo'n pitbox dan mag kosten
en of dit wel of niet gefotografeerd mag worden en wie er dan aansprakelijk is voor de gevolgen en de kosten van de bekijkers van deze foto's.
Jongens kom op zeg het was toch een mega toffe dag, wel duur trouwens 175 euro voor 4 uur hoor (daar heb ik een persoonlijke lening voor afgesloten) wist ik dit nu wel of niet van te voren.......
Vogend jaar weer lekker naar de huishoudbeurs gratis hapjes en drankjes en inlegkruisjes halen.

steve smith

Bericht door steve smith » 19 feb 2008, 13:56

Wellicht komt het door het Ringen dat ik betaalde fotografen als Jochen en Kristof als normaal zie. Kan me best voorstellen dat ze hier een klein bedrag voor vragen om de apparatuur e.d. te bekostigen. De foto's die je met watermerk kan downloaden zijn al redelijk groot, wil je ze zonder watermerk dan kost dat idd geld.

Vind alleen €5.- per foto en €3.- voor opeenvolgende een beetje veel, maar dat is mijn mening.

Boelsphotography

Bericht door Boelsphotography » 19 feb 2008, 14:02

Dag Steve,

vooreerst bedankt voor jouw reactie.

Of het al dan niet duur is moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk. Ik heb daar ook alle begrip voor uiteraard.

Zelf, als fanatiek Ringer, weet je ook dat bepaalde Ring-fotografen een pak meer vragen voor hun foto's.
Ik verwijs hiermee even naar MW-Sportfoto :

http://www.mw-sportfoto.de/de/preise.html
Digitaldateien:
1280 x 850 mit dezentem Logo rechts unten ....... 7,50 Euro
1800 x 1200 ohne Logo ................................... 15,00 Euro
3072 x 2048 ohne Logo ................................... 25,00 Euro
De foto die je van mij krijgt toegestuurd is 3456x2304. Daarvoor zou je dus bij MW-Sportfoto 25€ kwijt zijn.

Dat zijn heel andere prijzen dunkt me.

Nu goed, ik wil die discussie liever niet helemaal opnieuw voeren. Of het al dan niet veel geld is moet ieder voor zich uitmaken. ;)

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 19 feb 2008, 14:37

Ronnie schreef:ik stel wat anders voor, laten we iedereen die zonder toestemming mijn auto op de foto heb genomen 5 euro betalen, want ja hobbies kosten ook geld.
die foto's staan nu op verschillende websites als reclame voor de fotograaf, uiteindelijk verdient die er dus ook weer aan. 5 euro lijkt mij dus geen onredelijk bedrag voor een foto die is genomen op een afgehuurd circuit betaald door de leden.

ik zie er zo vluchtig al 3 staan dus dat is al 15 eurootjes.

zo krijg ik de benzine/banden en huurkosten ook weer een beetje terug.
:wink: :lol: :roll:
geintje natuurlijk (flauw ik weet het) :twisted:
+1 zowel voor het idee als voor je laatste opmerking. :lol: :lol:

Moderator

Bericht door Moderator » 19 feb 2008, 14:38

Beste DF-ers. Naar aanleiding van bovenstaande discussie willen wij het volgende mededelen.

Natuurlijk gooien we niet zomaar meteen iets op slot, bovendien is dit een onderwerp waarbij de meningen niet zo verdeeld zijn als het lijkt

Wat Boels doet is zijn goed recht, geld vragen voor foto's. Dat is misschien ook niet meer dan normaal.

Alleen het past niet bij datgene wat wij op dit moment onder een DF evenement verstaan. Hier gaat het niet om zomaar een dag, maar een DF-dag en de DF-filosofie is mogelijk een andere filosofie dan op andere trackdays. En daar zijn wij trots op.

Dat Boels niet vooraf om toestemming heeft gevraagd, daarvoor heeft ie zijn excuses aangeboden en die zijn natuurlijk aanvaard.

In de toekomst dienen fotografen zich dan ook vooraf te melden bij de organisatie.

Het is overigens best mogelijk dat de organisatie zelf fotografen gaat inhuren voor foto's of een trackday DVD. De mogelijkheden hiertoe worden op dit moment onderzocht. Hierover zal echter altijd vooraf duidelijkheid zijn in verband met de kosten.

Dexter

Bericht door Dexter » 20 feb 2008, 08:33

Gisteren een overvolle dag gehad en daarom gewoon géén tijd om eerder inhoudelijk te reageren.
Was om 6.30 u al aan de gang en was gisteravond om 23.00 u klaar.
Tussendoor wel even tijd gehad om een en ander met de andere Moderators te bespreken en ik weet dus waar het over gaat.
Dus bij deze ga toch nog even mijn persoonlijke visie op dit verhaal achter het reeds gesloten topic plakken omdat ik het belangrijk vind dat er een aantal zaken in het juiste licht worden gezien.

Hoe komt het nu dat deze discussie is gevoerd?
Daarvoor geef ik het beste eerst een stukje achtergrondinformatie. :wink:
Er is sinds 2002 een heel grote groep hobbyfotografen langs alle circuits in Europa ontstaan die menen dat ze met het aanschaffen van een DSLR en een aantal kwalitatief goede lenzen, genoeg aan hun fotografie over kunnen houden om zo hun hobby deels of zelfs volledig te kunnen bekostigen.
Dat is echter lang niet altijd het geval!

Je moet namelijk ook beschikken over het oog om een juiste compositie te maken, en dat geldt zeker ook wanneer er een auto met hoge snelheid voorbij komt razen.
Het vastleggen van de dynamiek van de auto die aan het werk is in een bocht, is niet simpelweg even op de ontspanknop drukken met je sluitertijd op 1/500 voor een 'veilig' plaatje.
Je moet zorgen dat je kunt zien en 'voelen' wat er op dat moment met die auto gebeurt en dat zoiets met grote snelheid gaat.
Lang niet iedere hobbyfotograaf kan dat, zelfs niet met een DSLR van een paar duizend Euro, en dus zie je veel van hetzelfde soort 'veilige' foto's terug na een evenement waar ze zijn geweest.
Het gaat dan meer om de kwantiteit dan om de kwaliteit zeg maar, want kwantiteit levert immers een grotere kans op verkoop op.
Maar tegelijk zien mensen dan ook dat er weinig variatie in het werk zit en dat foto's dan vaak te 'statisch' zijn en dat levert dan juist weer minder kans op verkoop op, want iedereen wil graag een plaatje van zichzelf wat bijzonder is en bij voorkeur niet lijkt op wat een ander ook heeft.
Je kunt het dus op een circuit niet snel goed genoeg doen zodat iedereen tevreden is.
Bij het vrije statische werk waar je heel veel tijd hebt en met aanvullende verlichting en speciale statieven en constructies aan de slag kan heb je oneindig veel meer mogelijkheden om mooie platen te schieten, ongeacht of dat nu buiten of in een studio omgeving is.
Martijn heeft dat al heel vaak laten zien en gaat dat in de toekomst hopelijk ook nog vaak doen.
Mark is op dat vlak nog niet zover als Martijn, maar hij is ook al een heel eind op de goeie weg.
Dat even terzijde overigens......

Mijn mening over het circuitfotograferen is daarom al jaren heel simpel: Ik heb het vragen van een vergoeding voor dat soort foto's al lang geleden afgeschaft tegelijk met het werken op die manier.
Op de Ring was ik een van de eersten, of zelfs de eerste, die dat deed en ik was in ieder geval de eerste die ermee stopte.
De reden daarvoor was dat het rendement in verhouding tot de te geleverde inspanningen niet hoog genoeg was.
Oftewel, je stopt er veel geld, tijd en moeite in en je kunt er als amateurfotograaf niet teveel voor vragen.
Digitale foto's zijn namelijk gratis en dus is de algemene mening bij mensen dat zoiets dan ook niets mag kosten.
Dat je veel kilometers moet maken om er te komen is van geen belang want 'je komt er toch ook voor je eigen plezier' en dat je investeert in je apparatuur is 'jouw beslissing want je weet dat hobby's geld kosten' en daar hoeven wij niet voor te betalen.

Dus vanaf het moment dat ik beroepsmatig als fotograaf aan de slag ging en voor mijn werk ook 'échte prijzen' ging vragen, speelde de rentabiliteit van deze manier van werken een nog veel belangrijkere rol. Ik had al snel door dat er niet genoeg aan zoiets te verdienen viel om er van te kunnen bestaan, en dat het gewoon beter was om mijn tijd en energie in andere dingen te investeren.
En tot op de dag van vandaag verkoop ik daarom géén afdrukjes of digitale bestanden van dit soort evenementen meer, tenzij ik geboekt wordt.
Ik geef ze gewoon weg in 1280 formaat wat groot genoeg is om een, kwalitatief gezien, mooi 10x15 afdrukje te laten maken. (20x30 zou ook nog kunnen maar dan wordt het wel wat waziger)
Slechts wanneer iemand echt een grote afdruk wil van een foto die ik gemaakt heb, dan reken ik voor het digitale bestand € 50,00 en geloof mij maar, dat is een schijntje van wat het echt zou moeten kosten.

PS: Ik heb dit verhaaltje geschreven zonder daarmee Kristof in het bijzonder tekort te willen doen.
Hij doet zijn best om zijn hobby zo succesvol mogelijk te kunnen uitoefenen en doet dat op zijn manier.
Voor wat bereft het feit dat hij geld voor zijn foto's van de DF Trackday vraagt onderschrijf ik het standpunt zoals wij dat als Moderators hebben ingenomen.
Ik gun echter ook iedereen zijn succes en wil zeker niet pretenderen dat ik het allemaal beter weet.
Dit is slechts hoe ik tegen het fotograferen langs circuits kijk en je kunt het ermee eens zijn of niet, het blijft mij gelijk.
En dit gezegd hebbende gooi ik ten tweede male dit topic op slot.:wink:

Gesloten