Gisteren een overvolle dag gehad en daarom gewoon géén tijd om eerder inhoudelijk te reageren.
Was om 6.30 u al aan de gang en was gisteravond om 23.00 u klaar.
Tussendoor wel even tijd gehad om een en ander met de andere Moderators te bespreken en ik weet dus waar het over gaat.
Dus bij deze ga toch nog even mijn
persoonlijke visie op dit verhaal achter het reeds gesloten topic plakken omdat ik het belangrijk vind dat er een aantal zaken in het juiste licht worden gezien.
Hoe komt het nu dat deze discussie is gevoerd?
Daarvoor geef ik het beste eerst een stukje achtergrondinformatie.

Er is sinds 2002 een heel grote groep hobbyfotografen langs alle circuits in Europa ontstaan die menen dat ze met het aanschaffen van een DSLR en een aantal kwalitatief goede lenzen, genoeg aan hun fotografie over kunnen houden om zo hun hobby deels of zelfs volledig te kunnen bekostigen.
Dat is echter lang niet altijd het geval!
Je moet namelijk ook beschikken over het oog om een juiste compositie te maken, en dat geldt zeker ook wanneer er een auto met hoge snelheid voorbij komt razen.
Het vastleggen van de dynamiek van de auto die aan het werk is in een bocht, is niet simpelweg even op de ontspanknop drukken met je sluitertijd op 1/500 voor een 'veilig' plaatje.
Je moet zorgen dat je kunt zien en 'voelen' wat er op dat moment met die auto gebeurt en dat zoiets met grote snelheid gaat.
Lang niet iedere hobbyfotograaf kan dat, zelfs niet met een DSLR van een paar duizend Euro, en dus zie je veel van hetzelfde soort 'veilige' foto's terug na een evenement waar ze zijn geweest.
Het gaat dan meer om de kwantiteit dan om de kwaliteit zeg maar, want kwantiteit levert immers een grotere kans op verkoop op.
Maar tegelijk zien mensen dan ook dat er weinig variatie in het werk zit en dat foto's dan vaak te 'statisch' zijn en dat levert dan juist weer minder kans op verkoop op, want iedereen wil graag een plaatje van zichzelf wat bijzonder is en bij voorkeur niet lijkt op wat een ander ook heeft.
Je kunt het dus op een circuit niet snel goed genoeg doen zodat iedereen tevreden is.
Bij het vrije statische werk waar je heel veel tijd hebt en met aanvullende verlichting en speciale statieven en constructies aan de slag kan heb je oneindig veel meer mogelijkheden om mooie platen te schieten, ongeacht of dat nu buiten of in een studio omgeving is.
Martijn heeft dat al heel vaak laten zien en gaat dat in de toekomst hopelijk ook nog vaak doen.
Mark is op dat vlak nog niet zover als Martijn, maar hij is ook al een heel eind op de goeie weg.
Dat even terzijde overigens......
Mijn mening over het circuitfotograferen is daarom al jaren heel simpel: Ik heb het vragen van een vergoeding voor dat soort foto's al lang geleden afgeschaft tegelijk met het werken op die manier.
Op de Ring was ik een van de eersten, of zelfs de eerste, die dat deed en ik was in ieder geval de eerste die ermee stopte.
De reden daarvoor was dat het rendement in verhouding tot de te geleverde inspanningen niet hoog genoeg was.
Oftewel, je stopt er veel geld, tijd en moeite in en je kunt er als amateurfotograaf niet teveel voor vragen.
Digitale foto's zijn namelijk gratis en dus is de algemene mening bij mensen dat zoiets dan ook niets mag kosten.
Dat je veel kilometers moet maken om er te komen is van geen belang want
'je komt er toch ook voor je eigen plezier' en dat je investeert in je apparatuur is
'jouw beslissing want je weet dat hobby's geld kosten' en daar hoeven wij niet voor te betalen.
Dus vanaf het moment dat ik beroepsmatig als fotograaf aan de slag ging en voor mijn werk ook 'échte prijzen' ging vragen, speelde de rentabiliteit van deze manier van werken een nog veel belangrijkere rol. Ik had al snel door dat er niet genoeg aan zoiets te verdienen viel om er van te kunnen bestaan, en dat het gewoon beter was om mijn tijd en energie in andere dingen te investeren.
En tot op de dag van vandaag verkoop ik daarom géén afdrukjes of digitale bestanden van dit soort evenementen meer, tenzij ik geboekt wordt.
Ik geef ze gewoon weg in 1280 formaat wat groot genoeg is om een, kwalitatief gezien, mooi 10x15 afdrukje te laten maken. (20x30 zou ook nog kunnen maar dan wordt het wel wat waziger)
Slechts wanneer iemand echt een grote afdruk wil van een foto die ik gemaakt heb, dan reken ik voor het digitale bestand € 50,00 en geloof mij maar, dat is een schijntje van wat het echt zou moeten kosten.
PS: Ik heb dit verhaaltje geschreven zonder daarmee Kristof in het bijzonder tekort te willen doen.
Hij doet zijn best om zijn hobby zo succesvol mogelijk te kunnen uitoefenen en doet dat op zijn manier.
Voor wat bereft het feit dat hij geld voor zijn foto's van de DF Trackday vraagt onderschrijf ik het standpunt zoals wij dat als Moderators hebben ingenomen.
Ik gun echter ook iedereen zijn succes en wil zeker niet pretenderen dat ik het allemaal beter weet.
Dit is slechts hoe ik tegen het fotograferen langs circuits kijk en je kunt het ermee eens zijn of niet, het blijft mij gelijk.
En dit gezegd hebbende gooi ik ten tweede male dit topic op slot.