Geld vragen voor foto's
- Boelsphotography
-
Huh, bestellen?Boelsphotography schreef:Beste piloten,
al de foto's staan eindelijk online op mijn site:
http://www.boelsphotography.be/02-14-20 ... index.html
Gelieve de bestellingen via mail te laten verlopen!! ( kristof@boelsphotography.be )
Alvast bedankt!!
Mvg,
Kristof Boels
www.boelsphotography.be

- Michel P
Ik neem aan dat de foto's gratis zijn Kristof?Rene / Hazze schreef:Huh, bestellen?Boelsphotography schreef:Beste piloten,
Gelieve de bestellingen via mail te laten verlopen!! ( kristof@boelsphotography.be )
Alvast bedankt!!
Mvg,
Kristof Boels
www.boelsphotography.be
Michel
- RobS
a) hij heeft 4+ uur in de kou rond gelopenRene / Hazze schreef:Huh, bestellen?Boelsphotography schreef:Beste piloten,
Alvast bedankt!!
Mvg,
Kristof Boels
www.boelsphotography.be
b) z'n apparatuur is niet gratis
c) hij heeft misschien zelfs wel een vrije dag moeten opnemen
d) hij komt helemaal uit België gereden
e) Wat bv Jorrit en Mark doen is niet iets vanzelfsprekends...
-
a,b,c,d: Dat hebben alle andere fotograven ook gedaan. Naja gelukkig heeft DF zijn "thuisfotograven" zoals Mark Nauta, Dexter, Martijn.
Verder snap ik heus wel dat als je dit niet echt als hobby doet, dat je er geld voor moet vragen. Maar zoals Michel opvat, misschien bedoelt hij met bestellen gewoon het groot-formaat opvragen

Verder snap ik heus wel dat als je dit niet echt als hobby doet, dat je er geld voor moet vragen. Maar zoals Michel opvat, misschien bedoelt hij met bestellen gewoon het groot-formaat opvragen

- Boelsphotography
Bedankt voor het begrip, Rob.Rob Schouten schreef:a) hij heeft 4+ uur in de kou rond gelopenRene / Hazze schreef:Huh, bestellen?Boelsphotography schreef:Beste piloten,
Alvast bedankt!!
Mvg,
Kristof Boels
www.boelsphotography.be
b) z'n apparatuur is niet gratis
c) hij heeft misschien zelfs wel een vrije dag moeten opnemen
d) hij komt helemaal uit België gereden
Eveneens kost het onderhoud van m'n website ook wel een paar tientallen euro's per jaar.
Als je al die punten optelt kom je toch op een aardig bedrag wat ik nooit kan compenseren. Daarom vraag ik inderdaad een klein bedrag als tegemoetkoming om zo m'n kosten enigzins te dekken.
Als jullie 180€ kunnen neerleggen om te mogen rijden en dan nog eens 100€ aan brandstof is een foto van 5€ toch wel peanuts lijkt me.
Plus het is een leuke herinnering aan een dag vol plezier!
Aan iedereen vriendelijk bedankt voor de lovende woorden en opmerkingen!

-
Ik wil niet zeuren
Maar 5 euro voor een digitale foto vind ik nogal wat hoor
Zeker gezien de doelstellingen van DF
Allemaal hobbyisten
Kijk fotograveer je nu op wedstrijden enzo, dan is 5 euro normaal
Deze kanttekening doet niks af aan je mooie foto's en doede intenties hoor Kristof, zo moet je het ook niet zien
Maar 5 euro voor een digitale foto vind ik nogal wat hoor
Zeker gezien de doelstellingen van DF
Allemaal hobbyisten
Kijk fotograveer je nu op wedstrijden enzo, dan is 5 euro normaal
Deze kanttekening doet niks af aan je mooie foto's en doede intenties hoor Kristof, zo moet je het ook niet zien
- Michel P
Kristof,
Is fotograveren je werk of je hobby? Hobby's kosten geld, zie de kosten van het bezoeken van een trackday. Als het je beroep is, waarmee je je boterham dient te verdienen is het een ander verhaal, maar dan nog zou het netjes zijn geweest vooraf met DF contact te hebben opgenomen met je bedoelingen.
Het gaat niet om de €5,-- maar om het princiepe van een leuke dag door een autoforum georganiseert. Er zijn idd genoeg aktieve leden op dit forum die fantastische foto's maken op dit soorts events, en die gratis te beschikking stellen, zelf fotograven die dit als beroep hebben.
Michel
Is fotograveren je werk of je hobby? Hobby's kosten geld, zie de kosten van het bezoeken van een trackday. Als het je beroep is, waarmee je je boterham dient te verdienen is het een ander verhaal, maar dan nog zou het netjes zijn geweest vooraf met DF contact te hebben opgenomen met je bedoelingen.
Het gaat niet om de €5,-- maar om het princiepe van een leuke dag door een autoforum georganiseert. Er zijn idd genoeg aktieve leden op dit forum die fantastische foto's maken op dit soorts events, en die gratis te beschikking stellen, zelf fotograven die dit als beroep hebben.
Michel
- Boelsphotography
- RobS
Je hoeft z'n foto's toch niet te kopen? Ik heb niet het idee dat Kristof naar CPZ is gekomen om z'n zakken te vullen.Michel Pol schreef:Kristof,
Michel
-
- DownforceJan
- Boelsphotography
Ik wil me bij deze toch verontschuldigen als ik mensen "tegen de kar heb gereden" door een klein bedrag voor de foto's te vragen. Ik had inderdaad beter eerst de organisatie verwittigd wat mijn bedoelingen waren als ik wist dat er zoveel commotie rond zou zijn.
Ik heb verleden jaar 100'en mails gekregen voor foto's van Touristenfahrten. Van sommigen hoor je niks meer als je de condities doormailt omdat er toch zoveel aanbod is van foto's en anderen gaan onmiddelijk akkoord en vinden het echt een peulschil voor zulk een mooie herinnering.
Nogmaals mijn oprechte excuses als ik iemand geoffendeerd heb.
Ik stel voor dat we nu terug back on-topic gaan?
Mvg,
Kristof
Ik heb verleden jaar 100'en mails gekregen voor foto's van Touristenfahrten. Van sommigen hoor je niks meer als je de condities doormailt omdat er toch zoveel aanbod is van foto's en anderen gaan onmiddelijk akkoord en vinden het echt een peulschil voor zulk een mooie herinnering.
Mvg,
Kristof
- DownforceJan
Sorry Kristoff, nog niet helemaal back on topic:Boelsphotography schreef:Ik wil me bij deze toch verontschuldigen als ik mensen "tegen de kar heb gereden" door een klein bedrag voor de foto's te vragen. Ik had inderdaad beter eerst de organisatie verwittigd wat mijn bedoelingen waren als ik wist dat er zoveel commotie rond zou zijn.
Mvg,
Kristof
Je gaat er te gemakkelijk aan voorbij dat Peter en zijn maten de trackdays belangeloos voor ons organiseren. Dat kost hen echt veel meer tijd (en soms ook geld) dan het fotograferen jouw heeft gekost. Wie stelt hen schadeloos? Of denken we hier stiekum "die mannen zijn gek genoeg om ons voor weinig geld en (geen) moeite aan heel veel fun te helpen"? Daar hoort € 5 voor een digitale foto mijns inziens niet bij. Geld verdienen mag uiteraard. Maar kom er gewoon voor uit dat dat je doel is.
P.S. je foto's zijn inderdaad prachtig. Die van Mark ook. Dat is hier ook niet aan de orde.
- Maus335i
+100Jan Ozephius schreef:Sorry Kristoff, nog niet helemaal back on topic:
Je gaat er te gemakkelijk aan voorbij dat Peter en zijn maten de trackdays belangeloos voor ons organiseren. Dat kost hen echt veel meer tijd (en soms ook geld) dan het fotograferen jouw heeft gekost. Wie stelt hen schadeloos? Of denken we hier stiekum "die mannen zijn gek genoeg om ons voor weinig geld en (geen) moeite aan heel veel fun te helpen"? Daar hoort € 5 voor een digitale foto mijns inziens niet bij. Geld verdienen mag uiteraard. Maar kom er gewoon voor uit dat dat je doel is.
P.S. je foto's zijn inderdaad prachtig. Die van Mark ook. Dat is hier ook niet aan de orde.
Je ziet Peter & Co jou toch ook geen geld vragen voor toegang tot het circuit? Dat zou dan allerminst fair zijn. Jij betaalt hen een vergoeding om zelf inkomsten te kunnen genereren voor je foto's. Nu heb je gebruik gemaakt van de kosten, inzet en moeite van deze jongens die de dag mogelijk hebben gemaakt, om er zelf geld aan over te houden. Je moet het wel van 2 kanten blijven bekijken hè?
- Boelsphotography
Beste Jan,
er is, mijn inziens, een verschil tussen geld verdienen en de kosten deels recupereren. Denk jij werkelijk dat ik daar geld aan verdien?
Voorbeeldje:
Rit op en af naar de Nordschleife kost mij 100€ enkel aan benzine. Denkt u werkelijk dat ik voor 100€ aan foto's verkoop per dag? Dan ben je er grandioos naast hoor.
In 2007 ben ik 14 keer afgezakt naar de groene hel. Bedrag: 1400€ enkel aan benzine.
Mijn fotoapparatuur kostte mij nog eens minstens zoveel in aankoop.
Je hebt gelijk dat iedere hobby geld kost maar het is altijd fijn als je voor een klein deel de kosten kunt recupereren.
Ik snap trouwens de redenering van sommigen niet zo best. Ze zitten er niets mee in om 100'en euro's neer te tellen voor het vermaak zelf maar een (niet-verplichte) foto (want je kan ze op zoveel plaatsen bemachtigen) van 5€ is overdreven. Het kan misschien hautain overkomen maar ik vind dat hilarisch.
er is, mijn inziens, een verschil tussen geld verdienen en de kosten deels recupereren. Denk jij werkelijk dat ik daar geld aan verdien?
Voorbeeldje:
Rit op en af naar de Nordschleife kost mij 100€ enkel aan benzine. Denkt u werkelijk dat ik voor 100€ aan foto's verkoop per dag? Dan ben je er grandioos naast hoor.
In 2007 ben ik 14 keer afgezakt naar de groene hel. Bedrag: 1400€ enkel aan benzine.
Mijn fotoapparatuur kostte mij nog eens minstens zoveel in aankoop.
Je hebt gelijk dat iedere hobby geld kost maar het is altijd fijn als je voor een klein deel de kosten kunt recupereren.
Ik snap trouwens de redenering van sommigen niet zo best. Ze zitten er niets mee in om 100'en euro's neer te tellen voor het vermaak zelf maar een (niet-verplichte) foto (want je kan ze op zoveel plaatsen bemachtigen) van 5€ is overdreven. Het kan misschien hautain overkomen maar ik vind dat hilarisch.
- kris
wat een discussie weer?
toch kan ik het niet laten me erin te mengen...
jaren doen fotografen al wat boels doet... en nu plots hier op df stuit dit tegen de borst?
wat peter en co met df doen, is super, dat ze dat gratis doen al helemaal.
(wat hun eigen vrijwillige keuze is)
als boels 5 euro voor z'n foto's wil so be it, er is niemand die je verplicht ze te komen toch?
jongens toch, wat een kneuterigheid weer...
gierige h...
jaren doen fotografen al wat boels doet... en nu plots hier op df stuit dit tegen de borst?
als boels 5 euro voor z'n foto's wil so be it, er is niemand die je verplicht ze te komen toch?
gierige h...

-
- Ronnie
ik stel wat anders voor, laten we iedereen die zonder toestemming mijn auto op de foto heb genomen 5 euro betalen, want ja hobbies kosten ook geld.
die foto's staan nu op verschillende websites als reclame voor de fotograaf, uiteindelijk verdient die er dus ook weer aan. 5 euro lijkt mij dus geen onredelijk bedrag voor een foto die is genomen op een afgehuurd circuit betaald door de leden.
ik zie er zo vluchtig al 3 staan dus dat is al 15 eurootjes.
zo krijg ik de benzine/banden en huurkosten ook weer een beetje terug.
geintje natuurlijk (flauw ik weet het) :twisted:
die foto's staan nu op verschillende websites als reclame voor de fotograaf, uiteindelijk verdient die er dus ook weer aan. 5 euro lijkt mij dus geen onredelijk bedrag voor een foto die is genomen op een afgehuurd circuit betaald door de leden.
ik zie er zo vluchtig al 3 staan dus dat is al 15 eurootjes.
zo krijg ik de benzine/banden en huurkosten ook weer een beetje terug.

geintje natuurlijk (flauw ik weet het) :twisted:
- Boelsphotography
Ronnie,
je haalt daar een interessant punt aan.
Uiteraard worden op vraag van de eigenaar de foto's verwijderd van de desbetreffende wagen. Ik heb een aantal wagens zien rondrijden met een afgetapete nummerplaat dus ik kan er inkomen dat het niet voor iedereen evident is om over een circuit te rijden met hun auto.
Mensen die hun foto liever niet op de site zien kunnen mij daarvoor uiteraard steeds mailen en dan worden de foto's onmiddelijk van de website gehaald.
Mvg,
Kristof
je haalt daar een interessant punt aan.
Uiteraard worden op vraag van de eigenaar de foto's verwijderd van de desbetreffende wagen. Ik heb een aantal wagens zien rondrijden met een afgetapete nummerplaat dus ik kan er inkomen dat het niet voor iedereen evident is om over een circuit te rijden met hun auto.
Mensen die hun foto liever niet op de site zien kunnen mij daarvoor uiteraard steeds mailen en dan worden de foto's onmiddelijk van de website gehaald.
Mvg,
Kristof
- RVV
Kris ik denk niet dat het iets met gierigheid te maken heeft.kris schreef:wat een discussie weer?
gierige h...
- Bert ///M3
Haha wat een verhaal weer.
Als je ze kopen wil dan koop je ze en wil je ze niet kopen dan koop je ze niet, simpel toch.
Ik heb mappen vol foto's van mijn eigen auto dus als er 10 fotograven staan foto's maken ala 5 euro per stuk dan zou ik ze ook niet allemaal kopen nee. Maar ben je toevallig op zoek naar een mooie foto voor aan de muur oid en iemand heeft een mooie foto geschoten dan is die 5 euro ook niet onoverkomelijk.
Je hoeft ze niet te kopen, zie het gewoon als een service denk ik dan
Als je ze kopen wil dan koop je ze en wil je ze niet kopen dan koop je ze niet, simpel toch.
Ik heb mappen vol foto's van mijn eigen auto dus als er 10 fotograven staan foto's maken ala 5 euro per stuk dan zou ik ze ook niet allemaal kopen nee. Maar ben je toevallig op zoek naar een mooie foto voor aan de muur oid en iemand heeft een mooie foto geschoten dan is die 5 euro ook niet onoverkomelijk.
Je hoeft ze niet te kopen, zie het gewoon als een service denk ik dan

- kris
naah rico tuurlijk niet, dat was een geintje uiteraard.
't ging er gewoon om dat niemand zich tot iets verplicht moet voelen.
wil iemand ze kopen, doe gerust, wil je ze niet, geen probleem maar zeur er niet over.
wat mij persoonlijk betrefd, ben ik eerder geneigd een trackday foto te kopen dan bv te betalen aan een fotograaf om gewoon een fotoshoot van m'n wagen te doen...
dat vind ik dan weer helemaal van de pot gerukt...
maar ja, zoals steeds, opinions are like.... etc etc

't ging er gewoon om dat niemand zich tot iets verplicht moet voelen.
wil iemand ze kopen, doe gerust, wil je ze niet, geen probleem maar zeur er niet over.
wat mij persoonlijk betrefd, ben ik eerder geneigd een trackday foto te kopen dan bv te betalen aan een fotograaf om gewoon een fotoshoot van m'n wagen te doen...
dat vind ik dan weer helemaal van de pot gerukt...
maar ja, zoals steeds, opinions are like.... etc etc