5th gear 135i vs cayman

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Andre

5th gear 135i vs cayman

Bericht door Andre » 12 feb 2008, 16:08

http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=410

Volgende week Tiff vs plato met de 135 en cayman.

Kan iemand dat even capturen.

:D

Roman

Bericht door Roman » 12 feb 2008, 16:10

Dat staat maandagochtend op youtube zeker weten.

Zondag avond ongeveer een uurtje na de uitzending zijn de eerste torrents ook al uit voor de mensen die downloaden...

Zal leuk worden 8)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 12 feb 2008, 18:04

Volgens mij staat de hele aflevering al op de newsgroepen ff neerladen :)
Wel leuk deze met Tiff en de Aston Martin.
Volgende week idd de 135i vs Cayman in de gaten houden.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 12 feb 2008, 22:33

Roman

Bericht door Roman » 19 feb 2008, 09:57

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 feb 2008, 10:06

Wat helt die Beier over zeg!

Knot

Bericht door Knot » 19 feb 2008, 10:25

Ik trek m nu uit de nieuwsgroepen, straks ff een beamertje aansluiten op werk hier 8)

Roman

Bericht door Roman » 19 feb 2008, 10:36

Knot schreef:Ik trek m nu uit de nieuwsgroepen, straks ff een beamertje aansluiten op werk hier 8)
Veel plezier 8)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 feb 2008, 10:48

Deze is beter, zie ook 1 er draadje

http://www.stage6.com/user/Stankia/video/2248188/#

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 feb 2008, 11:34

tja, a victory for BMW. Leuk om te zien natuurlijk als 135i rijder, maar toch een zeer verrassende uitslag. De BMW is bijna 2 seconden sneller maar bovenal, dat hij sneller is op de slalom. Kun je natuurlijk zeggen, ja, wat wil je met 60 pk meer? Maar toch. Ik rijd een 135i en ik kan iedereen melden: de 135i voelt als een veilige gezinsauto, welliswaar met een superieure wegligging en prestaties, maar voelt zeker niet als een sportauto. Daarvoor voelt hij te zwaar, niet agile genoeg aan. De vering is daarvoor veel te comfortabel.

De Beier helt inderdaad te veel over en hobbelt ook wat te veel vind ik bij een onregelmatig wegdek. Wanneer je met bijv. 150 km/u over de flyer (Clausplein A4, heb ik een keer gedaan) heen raast, wil de 135i stapjes op zij doen wanneer je over een ribbel rijdt. Ik weet het wel zeker dat dit toe te schrijven is aan de vering, en niet het gewicht. Mijn Works had hier met 150 km/u over diezelfde flyer helemaal geen last van.

Nee, deze test bevestigt des te meer dat de PP suspension en veerpootbrug een goede duit in het zakje kunnen doen, om iets meer van haar sportieve aspiraties waar te maken.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 feb 2008, 12:00

Ik ben juist zeer te spreken over het standaard onderstel van de 135i. Een paar klasses beter dan de veer/demper afstellingen van eerdere 1-series. Daar is BMW bij de introductie van de auto echt de mist mee ingegaan.

Ik vind het standaard 135i onderstel zelfs zo goed (heb onlangs Andre's auto op droog in full attack kunnen uitproberen) dat ik het als alternatief voor third party sport onderstel leveranciers zie.

De 'autotests' tussen Jason en Tiff beginnen wel wat vlak te worden vind ik. Ik ben helemaal niet vies van circuitrijden maar om nou echt iedere auto op de klok op het circuit te testen vind ik niet goed.

Roman

Bericht door Roman » 19 feb 2008, 12:16

Hielke schreef: De 'autotests' tussen Jason en Tiff beginnen wel wat vlak te worden vind ik. Ik ben helemaal niet vies van circuitrijden maar om nou echt iedere auto op de klok op het circuit te testen vind ik niet goed.
Doen ze toch niet, laatst was tiff in de A3 cabrio op weg, en Jason in de Maserati.

Die shootouts doen ze niet altijd hoor, alleen als ze 2 autos tegenover elkaar zetten. Is toch leuk?

Top Gear is nu echt puur alleen maar entertainment, aan Fifth Gear heb je meer vind ik. Die testen niet alleen auto's die mensen ook echt kopen, maar kijken ook rond voor mooie 2e handsjes etc.

Wereld programmas allebei 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2008, 12:38

Ferdinand schreef: De Beier helt inderdaad te veel over en hobbelt ook wat te veel vind ik bij een onregelmatig wegdek. Wanneer je met bijv. 150 km/u over de flyer (Clausplein A4, heb ik een keer gedaan) heen raast, wil de 135i stapjes op zij doen wanneer je over een ribbel rijdt. Ik weet het wel zeker dat dit toe te schrijven is aan de vering, en niet het gewicht. Mijn Works had hier met 150 km/u over diezelfde flyer helemaal geen last van.

Nee, deze test bevestigt des te meer dat de PP suspension en veerpootbrug een goede duit in het zakje kunnen doen, om iets meer van haar sportieve aspiraties waar te maken.
Het zal ook uitmaken lijkt me of ie over de hobbels getrokken wordt (Mini) of geduwd (BMW) dus FWD versus RWD...als er dan even iets minder contact is terwijl er aandrijving op het voor of achterwiel is kan dat merkbaar zijn...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 feb 2008, 12:59

Tiff draagt idd die Amvox2 chrono van Jaeger leCoultre en Jason een Girard Perregaux schat ik(draagt ie al langer). Leuk test. Had gedacht dat die Porsche zou winnen op weggedrag en beleving...(nou ja beleving, 240pk is anno 2008 ook niet alles natuurlijk en helemaal niet voor zo'n Porsche, dat ding kan zat 600pk hebben qua layout)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 feb 2008, 13:02

Ferdinand schreef: Wanneer je met bijv. 150 km/u over de flyer (Clausplein A4, heb ik een keer gedaan) heen raast, wil de 135i stapjes op zij doen wanneer je over een ribbel rijdt. Ik weet het wel zeker dat dit toe te schrijven is aan de vering, en niet het gewicht. Mijn Works had hier met 150 km/u over diezelfde flyer helemaal geen last van.

In welke richting had je dat gedaan?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 feb 2008, 13:15

GTRene schreef:..Het zal ook uitmaken lijkt me of ie over de hobbels getrokken wordt (Mini) of geduwd (BMW) dus FWD versus RWD...als er dan even iets minder contact is terwijl er aandrijving op het voor of achterwiel is kan dat merkbaar zijn...
Ha Rene. aha? ok, dat zou inderdaad zo maar kunnen, dat ik die verschillen ervaar.
Marcel van Meerbeek schreef:In welke richting had je dat gedaan?
Ha Marcel, beiden richtingen, dus de hoogste flyer (a12 -> a4) en andersom. Staan ze daar te controlleren trouwens? o, jee...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 feb 2008, 13:20

Hielke schreef:Ik ben juist zeer te spreken over het standaard onderstel van de 135i...
Ha Hielke, vond je niet dat de auto ietsje te veel last had van overhellen bij hele snellen lastwissel? De auto geeft dan welliswaar geen krimp en dendert gewoon door. En dat het wel goed zit bewijst de hierboven beschreven test tov. een Porsche, maar toch. Denk je niet dat een ++ sportonderstel (met veerpootbrug) het laatste schepje er bovenop kan doen?

Macboy

Bericht door Macboy » 19 feb 2008, 15:28

Ja tuurlijk wel, maar dat laat toch onverlet dat het standaard onderstel al heel goed is ?

Hielke zegt niet dat het niet beter kan worden :)

Tom

Bericht door Tom » 19 feb 2008, 16:10

Ferdinand schreef: De Beier helt inderdaad te veel over en hobbelt ook wat te veel vind ik bij een onregelmatig wegdek. Wanneer je met bijv. 150 km/u over de flyer (Clausplein A4, heb ik een keer gedaan) heen raast, wil de 135i stapjes op zij doen wanneer je over een ribbel rijdt. Ik weet het wel zeker dat dit toe te schrijven is aan de vering, en niet het gewicht. Mijn Works had hier met 150 km/u over diezelfde flyer helemaal geen last van.
Mja is soms moeilijk te vergelijken inderdaad. Zeker op gebied van vering. Met mijn vorige Alfa 147 had ik in een bepaalde bocht (A2 bij Aquabest) ook last van ribbels in de weg. Harder dan 130km/u haalde ik daar niet (of durfde, maar het voelde gewoon niet veilig aan, auto versprong nogal). Terwijl ik met een fuckin' Suzuki GrandVitara van m'n ouders daar nog harder overheen kon. Gek hoe auto's zo verschillend kunnen reageren op wegdek.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 feb 2008, 16:22

Als je beide keren even nuchter was dan is dat wel gek ja ...

Hielke

Bericht door Hielke » 19 feb 2008, 16:29

Het kan altijd beter Ferdinand maar wat je aan stabilitieit met een sportonderstel wint, verlies je dubbel en dwars in de vorm van comfort.

Als ik eigenaar van een 135i zou zijn dan zou ik die ruil niet willen aangaan. Het is heel makkelijk om een goede wegligging te realiseren middels een stel harde veren met harde dempers. Als deze dan ook nog wat korter dan standaard zijn komt je zwaartepunt ook nog wat lager te liggen hetgeen wederom winst oplevert. Veel moeilijker is het om een mooie wegligging te realiseren waarbij de auto ook nog over veel comfort middels een vrij lange veerweg en niet te harde dempers moet blijven beschikken. BMW is dat nu met de 135i heel erg goed gelukt.

Visueel is er wel wat te zeggen van een ietwat verlaagde auto. Andre rijdt nu met wat kortere Eibach veren (10% harder) in combinatie met standaard schokdempers rond. De auto is er inderdaad stabieler mee geworden en ziet er nog bulliger uit, maar drempels moet je nu met kruipsnelheid nemen en dan nog is er soms contact. Zijn onderste voorste draagarmen zijn ingewisseld voor de 1 cm langere van een E92 M3 waardoor extra camber is gegenereerd. Het neusje stuurt nu nog scherper in maar het zelfcentrerende vermogen van de besturing heeft er onder geleden. Voor sportieve doeleinden helemaal niet erg (waarschijnlijk krijg je extra feedback bij sportief rijden) maar rustig rijdend in de plaats vind ik het persoonlijk wat hinderlijk dat ik het stuur de laatste graden naar de middenpositie moet helpen door aktief terug te sturen. Het een heeft altijd met het ander te maken.

We hebben gisteren een behoorlijk stuk met zijn beide auto's gereden en ik kan je vertellen dat de 135i de 130i in lange rechter bochten qua tempo kan bijhouden. Had ik niet verwacht, de auto is immers 100 kilo zwaarder. Qua tempo is de nu van een kortere eindoverbrenging voorziene 135i duidelijk een hele maat te groot voor de 130i. We denken dat het verschil op een baan als Zandvoort wel eens 3-4 seconden zou kunnen zijn.

Michel P

Bericht door Michel P » 19 feb 2008, 16:34

Hielke, in dat opzicht, is de 135i zijn geld tov de 130i waard? Los van de coupe/hatch beperkingen qua beschikbaarheid van de motoren over en weer.

Ben nu wel nieuwschierig naar de 120i turbo, zou wel eens het beste van beide werelden kunnen worden.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2008, 16:45

Mooie analyse en uitzetting van Hielke.. een van de weinig mensen die technisch onderbouwd gevoel zo uitgediept op papier/internet neer kan zetten.. Zonder er een meter er in te heben gereden snap je wat hij bedoelt.

Martijn

Bericht door Martijn » 19 feb 2008, 16:53

Vind de tuningtweaks van Andre eigenlijk net zo indrukwekkend, komt niet echt over als een trial-and-error methode. (of zit ik er dan naast?)

Er zijn vast niet veel mensen die andere overbrengingsverhoudingen op hun 135i monteren lijkt mij? Of draagarmen van een E92M3.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 feb 2008, 16:56

Michel Pol schreef:Hielke, in dat opzicht, is de 135i zijn geld tov de 130i waard? Los van de coupe/hatch beperkingen qua beschikbaarheid van de motoren over en weer.

Ben nu wel nieuwschierig naar de 120i turbo, zou wel eens het beste van beide werelden kunnen worden.

Michel
Moeilijk Michel. Prijsverschil tussen de motoren is slechts 4000 euro. Je krijgt er dan de potentie van het tuningspotentieel bij. 360 Schnitzer paardjes met behoud van garantie. Dat idee is toch wel heel aanlokkelijk. Anderzijds vind ik zelf de vermogenskarakteristiek van de 130i superieur aan die van de 135i. De 130i zingt die laatste 1000 toeren van 6000 naar 7000 zo mooi, daar kan weinig tegenop. Kun je de 130i in die toeren houden dan loopt zelfs een 135i niet weg. Maar in de praktijk van alledag zit je niet altijd in de goede range.

Video laat het zien. Beide auto's vanuit de 3e versnelling bij ongeveer 3500 toeren en 70 km/h. Precies de snelheid waarbij de de Audi S op Zandvoort verlaat.

http://www.youtube.com/watch?v=G6fxhrGsYJQ

Camera vertekent misschien ietsje omdat ie wat groothoekstand had. Verschil zal IRL ietsje kleiner zijn dan wat de camera laat zien. Maar toch :? 135i met 130i eindoverbrenging deelt rake klap uit.

Plaats reactie