Waarom slingeren aanhangers door belading ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Waarom slingeren aanhangers door belading ?

Bericht door Joy » 08 feb 2008, 21:01

Vandaag had ik een pallet stenen op de tandemasser gezet precies boven de 2 assen. Je zou zeggen perfect uitgebalanceerd. Toch krijg je dan net boven de 80 te maken met een slingerende aanhanger. Hoe komt dit :?:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 08 feb 2008, 22:01

Verschil in bandenspanning links/rechts op de aanhanger?

Luco

Bericht door Luco » 08 feb 2008, 22:23

bij een tandemasser moet je het gewicht niet in het midden zetten maar verder naar voren
2/3 voor ongeveer

en je mag niet harder dan 80 :D :D :oops:

Gebruikersavatar
Race For Fun
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 feb 2008, 11:15
Locatie: Aalsmeer

Bericht door Race For Fun » 08 feb 2008, 22:56

een (zware) aanhanger heeft de neiging zelf zijn weg te zoeken (sporing in het wegdek), dat verhelp je door wat extra gewicht op de trekhaak (niet teveel) maar hoe zwaarder de aanhanger des te moeilijker het voor de trekkende wagen wordt de combinatie in het gareel te houden.

ik heb b.v. met mijn tandemasser met racer erop met mijn peugeot 806 met gemak 130 gereden terwijl ik met dezelfde aanhanger met een porsche 944 ervoor niet harder kon rijden dan 100.

Het trekkende voertuig is van groot belang voor de stabiliteit van de combinatie, daarnaast moet er een kogeldruk zijn van ongeveer 75 kilo.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 08 feb 2008, 23:28

Te weinig gewicht op de kogel (sommige auto's mogen 100kg hebben).

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 09 feb 2008, 00:12

Ok dus het gewicht wat verder naar voren zetten. Het is een forse bus van 2000 kg die gelukkig niet snel onder de indruk is van de aanhanger. Maar in de spiegel zie je dat zwabberen goed.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2008, 12:22

Dat is ook de reden dat ik de vrij zware 535 ook voor op de trailer had gezet toen we die ophaalden. Tot 80 km/u is het dan uiterst stabiel. De 325 is zelfs bij illegale snelheden nog stabiel als ie maximaal naar voren staat.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 09 feb 2008, 12:36

Gewoon een auto ervoor zetten waar zo`n aanhanger alleen maar achteraan kan kwispelen zonder dat je daarvan last hebt in de auto :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten